ATI Radeon HD 3870 X2 avslöjad på webben

Permalänk
Medlem

Här är en video från CES 2008 om grafik kortet.

http://www.gamespot.com/video/0/6184393/videoplayerpop?

Permalänk
Medlem

Väldans vad alla skall ge sig enligt dig, om du läser vad han skriver så försöker han framföra att 2900XT kan vara mycket kraftfullt ibland i vissa fall, speciellt i tunga upplösningar. Man ser att det ligger mycket bra till i många av testerna.

Man ser också potentialen:

Crossfire skalar mycket bra och dubbla Ultra hade inte ens haft en suck där.

I spel som HL2 så ser man också att XT drar förbi GTX och fortfarande i spelbar fps, då i upplösningar på 2560*1600, dvs en hög upplösning som har menar på.

Testet visar många goda exempel kort sagt på vad Crossfire kan ge och vad 2900XT kan göra i riktigt höga inställningar, men att göra en summering av alla testerna och sen göra en slutsats är svårare, för många av spelen lider 2900XT av prestandabuggar som blivit bättre nu på senare tid. (T.ex CoH var inte AMD kortens grej, numera kallas det ett "AMD spel" för att 7.10 fixade det om jag minns rätt.)

GTX och Ultra är för övrigt bra och balaserade kort, men fortfarande dyra, där AMD har väldigt mycket att sätta emot, sålänge man levererar prestanda till samma pris.

38xx korten är en ren succé, speciellt 3850 korten som är så billiga och kan köras i dubbel uppsättning och prestanda som monster.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Jag kom till sida tre sen gav jag upp. Orka läsa allt! ICKE!

Jag tror att 2xHD3870X2 kommer att vara en bra lösning. Något dyrt men inte tillräckligt för att avskräcka. Jag kan naturligtvis inte sia om framtiden men det känns ändå som att 4xATI gpu kommer att ge mest "bang for the buck". Kommer Nvidia med ett bättre allternativ så tar jag det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Väldans vad alla skall ge sig enligt dig, om du läser vad han skriver så försöker han framföra att 2900XT kan vara mycket kraftfullt ibland i vissa fall, speciellt i tunga upplösningar. Man ser att det ligger mycket bra till i många av testerna.

Man ser också potentialen:

http://www.xbitlabs.com/images/video/diamond-viper-hd2900xt-1...

Crossfire skalar mycket bra och dubbla Ultra hade inte ens haft en suck där.

I spel som HL2 så ser man också att XT drar förbi GTX och fortfarande i spelbar fps, då i upplösningar på 2560*1600, dvs en hög upplösning som har menar på.

Testet visar många goda exempel kort sagt på vad Crossfire kan ge och vad 2900XT kan göra i riktigt höga inställningar, men att göra en summering av alla testerna och sen göra en slutsats är svårare, för många av spelen lider 2900XT av prestandabuggar som blivit bättre nu på senare tid. (T.ex CoH var inte AMD kortens grej, numera kallas det ett "AMD spel" för att 7.10 fixade det om jag minns rätt.)

GTX och Ultra är för övrigt bra och balaserade kort, men fortfarande dyra, där AMD har väldigt mycket att sätta emot, sålänge man levererar prestanda till samma pris.

38xx korten är en ren succé, speciellt 3850 korten som är så billiga och kan köras i dubbel uppsättning och prestanda som monster.

Jag ska citera vad han skrev till mig:

Citat:

i allmänhet briljerade XT i Crossfire under tyngsta upplösningarna med goda marginaler

Jag ser ingenstans att han menar på att HD2900XT kan vara mycket kraftfull ibland. Han menar enligt den texten att HD2900XT briljerade med prestandan som förvisso var i färrespel än vad 8800Ultra briljerade. Med andra ord så fick 8800Ultra stryk i de allra högsta upplösningarna med godmarginal jämfört med HD2900@Crossfire vilket inte alls var sant. I endel spel och upplösningar så presterade samt skalade riktigt bra, det håller jag med om.

Men glöm inte att detta var ett Crossfire test mot ett singel 8800Ultra.

Om vi ignorerar allt annat förutom prestanda så är enligt mig HD3850 256Mb succé, men inte HD3870. Hd3870 ligger cirka 20% efter 8800GT för 170kr mer. Det är enligt mig ganska mycket dropp per krona eller?

Nackdelen för Nvidia och de som vill köpa Nvidia kort är att de är fruktansvärt Usla med att få in korten i lager men AMD är inte prickfria där heller. Det har vart mycket svårt att få tag i ett HD370 också. 8800GTS 512 finns det gott om men är lite för dyra för prestandan anser jag.

Men tittar man på kortet i helhet och om vad kortet erbjuder så anser jag att HD3870/50 är en mycket bra lansering och mest tackvare HDMI faktiskt som är en dyr anslutning att implementera och sedan inbyggt ljudkort på det samt att de kan hålla priserna nere tackvare tillverkningsprocessen.

När jag "fightas" så fightas jag oftast om prestanda och brukar ganska klart och tydligt formulera mig om varför jag skriver. Någon kommer in och skriver en korkad mening, man korrigerar, 3 st hoppar på en och man står där som en "fighter". Men kollar man på vad jag, till exempel i denna tråden har skrivit så har det handlat mycket om prestanda och inte om skalning. Där är ett problem när folk drar in saker som inte hade med diskussionen att göra från början.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
---Text--
Om vi ignorerar allt annat förutom prestanda så är enligt mig HD3850 256Mb succé, men inte HD3870. Hd3870 ligger cirka 20% efter 8800GT för 170kr mer. Det är enligt mig ganska mycket dropp per krona eller?

Nackdelen för Nvidia och de som vill köpa Nvidia kort är att de är fruktansvärt Usla med att få in korten i lager men AMD är inte prickfria där heller. Det har vart mycket svårt att få tag i ett HD370 också. 8800GTS 512 finns det gott om men är lite för dyra för prestandan anser jag.

Det är just den usla tillgången som gör att priskillnaden i praktiken är mycket högre än 170kr.
Vad har jag för intresse av ett pris på 2000kr för ett 8800GT om det innebär att jag får vänta på varan i två månader.
Jag kan i dag beställa ett HD3870 för 1840kr som finns i lager på DB (stor pålitlig leverantör).
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GCRHD387...
Dom kommer antagligen skicka det i morgon och jag kommer få det på måndag.
Väntetiden för HD3870 för ett vettigt pris har sällan varit över en vecka.
Ett pris på en vara som inte finns är ointressant, det intressanta är vad jag får betala för att få grejerna och då blir prisskillanden betydligt högre.
Gå ut i tråden för 8800gt som finns under grafikkort och se vad folk här på Swec i praktiken fått betala för sina 8800GT, före Jul låg nog snittet snarare över 2500kr än under.
Sen tillkommer ibland en fläkt, även om det på senare, liksom tillgången har blivit bättre även där.
Jag köpte och fick mitt HD3870 inklusive Black Box, för 1870kr i början på November, ett mycket bra köp enligt min mening.
Även om 8800GT är ett bra köp, är det många gånger långt i från, så bra som en många tycks tro.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag tror du har missuppfattat mig. En annan i tråden skrev att han trodde HD3870X2 presterar bättre än 9800GTX. Jag refererade då till att HD3870X2 ska jämföras med 9800GX2 eftersom det är de som ska prestera ut varandra.

Och det var det jag ifrågasatte i mina tidigare inlägg. Varför ska 3870X2 jämföras med 9800GX2? Det är väl ganska självklart att 3870X2 inte kommer spela i samma liga som ett 9800GX2 när det knappt rår på två st 8800GT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Och det var det jag ifrågasatte i mina tidigare inlägg. Varför ska 3870X2 jämföras med 9800GX2? Det är väl ganska självklart att 3870X2 inte kommer spela i samma liga som ett 9800GX2 när det knappt rår på två st 8800GT.

Om ni diskuterar mitt predikande (paranoid) så finns det anledning till varför jag tror att HD3870X2 skulle kunna komma upp i prestandan hos en 9800GTX och/eller GX2. Enligt de siffror som finns publiserade just nu, vissa mer bekräftade än andra, har ju Nvidia mer eller mindre kastrerat potentialen av sin G90-krets genom att lansera G92 för stark, för tidigt och vid den gamla serien av produkter. Det enda Nvidia i grunden kan göra för att göra G90 snabbare är genom att öka grunghastigheter, slänga in ett X antal fler Streamprocessorer och förståss öka bandbredden. Men jag är skeptisk till att G90 kommer hamna särskilt mycket framför 8800Ultra. Om Nvidia har säkra i att G90 hamnar i en klass för sig skulle de inte lansera en GX2-maskin. De kan inte klämma ut för mycket av G90 heller, då blir den för dyr, varm och självklart något som inte gynnar effekten heller.

Och 9800GX2 är i grunden inte två 8800GT(S), enbart samma kretsar används med olika volymer med SP och annat roligt. För att Nvidia inte skulle döda sin GTX med GX2 är de tvunga att nästan döda ena kärnan och de har de mer eller mindre gjort i de uppgifterna som var publiserade häromveckan. Jag tror knappast SLi 8800GT(S) bara är ~30% starkare än en Ultra efter hur mycket det predikats om att 8800GT praktiskt taget är snabb som en GTX eller överpresterar en Ultra med överklockning (...).

Permalänk
Medlem

Jag tror dom flesta är överens om, att dom enda kort som möter varandra är dom som presterar bra förhållandevis till sitt pris och beroende på vilket segment. I High-End segmentet som både 3870X2 och 9800GX2 kommer ligga i så kommer nog 9800GX2 vara snabbare generellt men också dyrare. Då kan man istället kika på ett HD3870X2 och ett 3870 kort eventuellt, det återstår.

Man vet att Crossfire kan skala extremt bra och att stödet förbättras hela tiden, speciellt nu med kommande Crossfire-X drivern.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Och det var det jag ifrågasatte i mina tidigare inlägg. Varför ska 3870X2 jämföras med 9800GX2? Det är väl ganska självklart att 3870X2 inte kommer spela i samma liga som ett 9800GX2 när det knappt rår på två st 8800GT.

Okej, jag är seg i skallen idag märker jag. Nja, möjligt HD3870X2 inte hänger med alls men de har ju inget annat kort som kan stå upp mot 9800GX2. Sedan vet vi inte med säkerhet, eller i alla fall inte jag vad AMD har gjort med HD3870X2.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Om ni diskuterar mitt predikande (paranoid) så finns det anledning till varför jag tror att HD3870X2 skulle kunna komma upp i prestandan hos en 9800GTX och/eller GX2. Enligt de siffror som finns publiserade just nu, vissa mer bekräftade än andra, har ju Nvidia mer eller mindre kastrerat potentialen av sin G90-krets genom att lansera G92 för stark, för tidigt och vid den gamla serien av produkter. Det enda Nvidia i grunden kan göra för att göra G90 snabbare är genom att öka grunghastigheter, slänga in ett X antal fler Streamprocessorer och förståss öka bandbredden. Men jag är skeptisk till att G90 kommer hamna särskilt mycket framför 8800Ultra. Om Nvidia har säkra i att G90 hamnar i en klass för sig skulle de inte lansera en GX2-maskin. De kan inte klämma ut för mycket av G90 heller, då blir den för dyr, varm och självklart något som inte gynnar effekten heller.

Och 9800GX2 är i grunden inte två 8800GT(S), enbart samma kretsar används med olika volymer med SP och annat roligt. För att Nvidia inte skulle döda sin GTX med GX2 är de tvunga att nästan döda ena kärnan och de har de mer eller mindre gjort i de uppgifterna som var publiserade häromveckan. Jag tror knappast SLi 8800GT(S) bara är ~30% starkare än en Ultra efter hur mycket det predikats om att 8800GT praktiskt taget är snabb som en GTX eller överpresterar en Ultra med överklockning (...).

Borka, kom ihåg detta jag skriver nu.

Det du skrev ovan är bland de bättre inläggen jag har sett från dig. Jag ska tala om varför:

1. Du skrev "tror" istället för "Det kommer vara..." vilket jag tycker är ett steg i väldigt bra rikting.

2. Du spekulerar nu när man läser din text. Även om du skulle haft rätt fast du skriver "att du vet" så är det inte alls lika trevligt att svara som när du spekulerar som du gör ovan.

3. Du är väldigt objektiv i ditt inlägg ovan dig. Det är superb.

Nu är det roligt att läsa det du skriver.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Jag tror dom flesta är överens om, att dom enda kort som möter varandra är dom som presterar bra förhållandevis till sitt pris och beroende på vilket segment. I High-End segmentet som både 3870X2 och 9800GX2 kommer ligga i så kommer nog 9800GX2 vara snabbare generellt men också dyrare. Då kan man istället kika på ett HD3870X2 och ett 3870 kort eventuellt, det återstår.

Man vet att Crossfire kan skala extremt bra och att stödet förbättras hela tiden, speciellt nu med kommande Crossfire-X drivern.

Jag vet inte men jag hoppas med hela mitt DQ6 moderkort att HD3870X2 presterar riktigt bra för jag tänker inte byta moderkort oavsett hur bra Nvidias motsvarighet presterar. Köpte mitt Crossfire moderkort av en ända anledning och det var R700. Nu blir tyvärr R700 förmodligen framflyttat till slutet på året eller i början av nästan enligt AMD's officiella roadmap. Så med andra ord får jag helt enkelt hoppas på detta kort eller något annat i sommar?

Det är skoj och se hur objektivt du skriver ovanför.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag vet inte men jag hoppas med hela mitt DQ6 moderkort att HD3870X2 presterar riktigt bra för jag tänker inte byta moderkort oavsett hur bra Nvidias motsvarighet presterar. Köpte mitt Crossfire moderkort av en ända anledning och det var R700. Nu blir tyvärr R700 förmodligen framflyttat till slutet på året eller i början av nästan enligt AMD's officiella roadmap. Så med andra ord får jag helt enkelt hoppas på detta kort eller något annat i sommar?

Det är skoj och se hur objektivt du skriver ovanför.

Mvh

HD3870X2 kommer prestera som två 3870 skulle jag tro. Ibland kanske två lösa 3870 är något snabbare pga varje grafikprocessor har varsin PCI-E 16x buss, och i andra fall kanske 3870X" är något snabbare pga mer effektiv interconnect jämfört med två separata kort. Det bör vara rätt lika. Du har ju möjlighet att invänta 9800GX2 också. Fördelen är väl att HD3870X2 kortet blir billigare så att du kan köra ett sådant plus ett 3850/70 i andra slotten och köra en tri lösning, dock med 4x PCI-E som kommer bromsa ned prestanda i vissa fall.

R700 sägs bli ett monster, men kommande 9800GTX också (1miljard transistorer). Svårt att säga, för nu vet man såpass lite.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
HD3870X2 kommer prestera som två 3870 skulle jag tro. Ibland kanske två lösa 3870 är något snabbare pga varje grafikprocessor har varsin PCI-E 16x buss, och i andra fall kanske 3870X" är något snabbare pga mer effektiv interconnect jämfört med två separata kort. Det bör vara rätt lika. Du har ju möjlighet att invänta 9800GX2 också. Fördelen är väl att HD3870X2 kortet blir billigare så att du kan köra ett sådant plus ett 3850/70 i andra slotten och köra en tri lösning, dock med 4x PCI-E som kommer bromsa ned prestanda i vissa fall.

R700 sägs bli ett monster, men kommande 9800GTX också (1miljard transistorer). Svårt att säga, för nu vet man såpass lite.

Hm okej, som jag misstänkte då.

Jag får nog invänta R700 och 9800GTX.

Gnite!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Hm okej, som jag misstänkte då.

Jag får nog invänta R700 och 9800GTX.

Gnite!

Du har även en hel del prestanda att hämta på att klocka ditt GTX (speciellt shaderprocessorerna) vilket inte skadar om det inte räcker till, alternativt kunna sätta inställningarna något högre än innan.

9800GTX och R700 kommer dock dröja, så jag föreslår att du tar 9800GX2 (blir nog snabbare, men dyrare och kommer gå varmt) eller HD3870X2 (kommer bli snabbt, och ibland snabbare beroende på skalning, billigare samt relativt svalt/tyst).

Vad jag vet så har det snackats länge om att 9800GX2 skall ha dubbla GTS512 GPU'er, så räkna med prestanda som dubbla Ultra i SLI.

Prestanda på HD3870X2, räkna med nära prestanda, eller lika bra/bättre prestanda om du kompletterar med ett 38xx kort, dvs tre jag jag skrev om innan.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Du har även en hel del prestanda att hämta på att klocka ditt GTX (speciellt shaderprocessorerna) vilket inte skadar om det inte räcker till, alternativt kunna sätta inställningarna något högre än innan.

9800GTX och R700 kommer dock dröja, så jag föreslår att du tar 9800GX2 (blir nog snabbare, men dyrare och kommer gå varmt) eller HD3870X2 (kommer bli snabbt, och ibland snabbare beroende på skalning, billigare samt relativt svalt/tyst).

Vad jag vet så har det snackats länge om att 9800GX2 skall ha dubbla GTS512 GPU'er, så räkna med prestanda som dubbla Ultra i SLI.

Prestanda på HD3870X2, räkna med nära prestanda, eller lika bra/bättre prestanda om du kompletterar med ett 38xx kort, dvs tre jag jag skrev om innan.

Okej.

Jag får vänta på att korten lanseras helt enkelt. Att klocka mitt är jag med på men anser inte att det är lönt att tok klocka med orginal kylare. Köpa någon ny kylare pallar jag inte göra heller. :/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
HD3870X2 kommer prestera som två 3870 skulle jag tro. Ibland kanske två lösa 3870 är något snabbare pga varje grafikprocessor har varsin PCI-E 16x buss, och i andra fall kanske 3870X" är något snabbare pga mer effektiv interconnect jämfört med två separata kort. Det bör vara rätt lika. Du har ju möjlighet att invänta 9800GX2 också. Fördelen är väl att HD3870X2 kortet blir billigare så att du kan köra ett sådant plus ett 3850/70 i andra slotten och köra en tri lösning, dock med 4x PCI-E som kommer bromsa ned prestanda i vissa fall.

R700 sägs bli ett monster, men kommande 9800GTX också (1miljard transistorer). Svårt att säga, för nu vet man såpass lite.

Som jag förstår det hamnar även X2:an på en 512-bit bandbredd? Eller ligger det på 256x2 bara rent konkret för varje kärna individuellt?

Hursomhelst - men kommer inte HD3870X2 och HD3870 sitta på 8x8x8 eller 16x8? Självklart beroende på moderkort och dylikt men om vi har K9A2 Platinum som referens som under Tri Crossfire, med tre identiska kort, sitter på 16x8x8 så borde detta även appliceras under X2 tillsammans med HD3870? Eller tvingas de två kretsarna arbeta under samma buss och sedan klämma med den tredje kärnan?
Kanske blev lite luddigt, men min hypotes är att X2:an har en total minnesbuss på x16 oberoende av hur många kretsar som är ombord - för om vi har R700 senare med fyra kärnor så blir det lätt lite kass som de tvingas arbeta under 8x8x8x8 eller lägre beroende på moderkort.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
[B]Nästa gång du citerar mig skriver som om du var 14 år gammal kommer jag skicka dig till en moderator Anders. Jag pallar inte mer av ditt snack av fanboyism längre, det räcker nu.

Nämn en forumregel som säger att jag inte får kalla dig fanboy, jag har inte bara sett hur du försvarar nvidia utan hur du slänger upp en tråd med ett grafikkort och säger "KÖP!!" i andra forum. Acceptera det.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Jag tror att om ATI/AMD ska lyckas med detta med multi-gpulösningar så kommer i princip ALLT att handla hur väl man lyckas att skriva universiella drivrutiner som skalar bra i de flesta populära spel. Då det verkar som om ATI/AMD:s strategi i framtiden (r700), just är multi-gpulösningar, så kommer dess flipp eller flopp enkom bestå i hurväl man lyckas med riktigt bra drivisar för att kunna konkurrera med Nvidia. 3870x2 är ett första test på detta.

Hittils har ju crossfire funkat minst sagt skakigt, (även om det har blivit en avsevärd uppryckning med de senaste drivisarna). Med vissa spel går alldeles utmärkt bra och där andra t.o.m har avsevärt sämre än med singlekort. Så om ATI/AMD i framtiden ska kunna konkurrera i högprestandasegmentet med Nvidia så måste man släppa bättre drivisar. Jag hoppas att dom lyckas med detta, annars kommer konkurrensen att vara obefintligt i högprestandasegmentet och Nvidia kan ta ut vad dom vill i pris och vi konsumenter blir lidande av detta.

Nåja, vi får väl se om ett par veckor.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Som jag förstår det hamnar även X2:an på en 512-bit bandbredd? Eller ligger det på 256x2 bara rent konkret för varje kärna individuellt?

Hursomhelst - men kommer inte HD3870X2 och HD3870 sitta på 8x8x8 eller 16x8? Självklart beroende på moderkort och dylikt men om vi har K9A2 Platinum som referens som under Tri Crossfire, med tre identiska kort, sitter på 16x8x8 så borde detta även appliceras under X2 tillsammans med HD3870? Eller tvingas de två kretsarna arbeta under samma buss och sedan klämma med den tredje kärnan?
Kanske blev lite luddigt, men min hypotes är att X2:an har en total minnesbuss på x16 oberoende av hur många kretsar som är ombord - för om vi har R700 senare med fyra kärnor så blir det lätt lite kass som de tvingas arbeta under 8x8x8x8 eller lägre beroende på moderkort.

Bussen till VRAM blir 2*256-bit, dvs samma bandbredd per core, men ser ut att bli bättre interconnect mellan kärnorna vilket bör märkas alltför mycket.

Sen beroende på moderkort, på X38 kommer det bli 16+16, och med tre kort blir det 16+8+8, eller 8+8+8. Om X2 kortet får 16x innebär det att varje core får 8x bandbredd. Lanes kommer räcka till R700 också, utan problem. PCI-E 2.0 är det också, det får man inte glömma.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Okej.

Jag får vänta på att korten lanseras helt enkelt. Att klocka mitt är jag med på men anser inte att det är lönt att tok klocka med orginal kylare. Köpa någon ny kylare pallar jag inte göra heller. :/

Det är väl som att svära i kyrkan här, men jag tycker sällan att det lönar sig att överklocka.
Vinsten är ofta marginellt bättre prestanda.
Nackdelen är ofta lägre stabilet, kortare livslängd, mer buller och mera strul.
Jag tycker helt enkelt inte att det är värt besväret.
En annan sak är förståss om man tycker att det är roligt, då kan det bli lite av en hobby, men det tycker jag inte längre.
Nya grejer däremot, det kan ge ett rejält prestandalyft.
Skall bli spännande att se hur HD 3870 X2 presterar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag håller med ekorren.
En dubbling av prestandan ger en känd ökning av 30 % om jag minns rätt.
Skulle jag klocka åt något håll så skulle det i så fall vara nedåt för att få det lite tystare.

Passande namn förresten med tanke på vissa inlägg.
Vem är tuppen och vem är draken tror du?

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Jag håller med ekorren.
En dubbling av prestandan ger en känd ökning av 30 % om jag minns rätt.
Skulle jag klocka åt något håll så skulle det i så fall vara nedåt för att få det lite tystare.

Passande namn förresten med tanke på vissa inlägg.
Vem är tuppen och vem är draken tror du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Tänk vad underbart att köra totalt optimerad 3D-grafik med det 3870 X2-kortet... mumma....

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Hoppas X2:an får plats i min lilla låda utan att ta emot i hårddiskscage:en, men om referenserna stämmer och X2 blir exakt lika lång som GTX så har jag 2-7mm till godo. Det är synd att det inte finns särskilt många bra datorlådor med båda utrymme och bra fönsterpanel - alla verkar försudlade av sidofläkt eller ramar som av estetiska skäl gå rätt egenom rutan.

I ingenjörsexemplaret som visades så har ju X2:an också gamla 2900XTX:ans referenskylare, inkluderat den populära fläkten från 2900XT. Men jag tvekar på att AMD inte skulle bygga in fläkten från HD3870 eller åtminstonne motivera utgivarna att slänga på sina kylningslösningar istället - skulle vi antingen se den där Zalman-liknande kylningslösningen med en fläkt per kärna som visades i artikeln så verkar det lovande. Eller om utvecklarna kör på PNY 8800GTX-liknande kylaren med två fläktar på hyffsat vanligt referensskal.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på Sapphire ska använda sin Atomic-kylare.
http://www.elitebastards.com/cms/index.php?option=com_content...

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Jag hoppas på Sapphire ska använda sin Atomic-kylare.
http://www.elitebastards.com/cms/index.php?option=com_content...

Hahaaa, läste artikeln du länkade - det var ju riktigt klurigt det där. Temperaturen skiljer 1*C mellan default och denna Sapphire visar som bara är Single-Slot. Lyckas de applicera en Dual-Slot kylare med samma grundteknik så kan det bli strålande, om inte Single-Slot funkar (kommer se vekligt ut dock).

Någon annan som tycker HD3870 ser gullig ut utan kylaren? Liiten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det är synd att det inte finns särskilt många bra datorlådor med båda utrymme och bra fönsterpanel - alla verkar försudlade av sidofläkt eller ramar som av estetiska skäl gå rätt egenom rutan.

Det var just därför som Gud uppfann kapen

Den där kylaren var ju riktigt frän

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Du har även en hel del prestanda att hämta på att klocka ditt GTX (speciellt shaderprocessorerna) vilket inte skadar om det inte räcker till, alternativt kunna sätta inställningarna något högre än innan.

9800GTX och R700 kommer dock dröja, så jag föreslår att du tar 9800GX2 (blir nog snabbare, men dyrare och kommer gå varmt) eller HD3870X2 (kommer bli snabbt, och ibland snabbare beroende på skalning, billigare samt relativt svalt/tyst).

Vad jag vet så har det snackats länge om att 9800GX2 skall ha dubbla GTS512 GPU'er, så räkna med prestanda som dubbla Ultra i SLI.

Prestanda på HD3870X2, räkna med nära prestanda, eller lika bra/bättre prestanda om du kompletterar med ett 38xx kort, dvs tre jag jag skrev om innan.

Älska att man inte ens får dubbla prestandan av Ultra med två Ultra i Sli, ännu mindre 8800gts trots att det ligger väldigt nära Ultran. Så har ju specificaktionerna klart och tydligt sagt att man får ca. 30% bättre prestanda än Ultra (vilket är när och i fall deras SLI drivrutiner funkar). Hur lyckas du då komma fram till slutsatsen att det blir dubbla prestandan av ett Ultra?

Jag tror mer på 3870x2 nu faktiskt i och med att det känns som dom försöker sig på lite innovation. Hoppas dom lyckas så att det blir lite prispressning!

Förresten Mr. Borka... heter du Borka Bonum på Youtube och har en video om 2900xt?

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990