Nvidia lanserar Quadro med G92

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Är det inte tragiskt att så många av oss tycker det där var en snyggt, clean kylning och tillverkarna envisas med att smacka dit bilder på robotar och alvbrudar i bikini?

Yep. Det är det verkligen. Jag fattar inte varför tillverkar håller på med de jävla etiketterna de trycker på. Ge mig ett kort i silver eller svart så blir jag betydligt mer nöjd!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Yep. Det är det verkligen. Jag fattar inte varför tillverkar håller på med de jävla etiketterna de trycker på. Ge mig ett kort i silver eller svart så blir jag betydligt mer nöjd!

samma här man vill ju att det skall vara stilrent och snyggt.
men antar att dom slänger på dessa så någon geek kan sitta i sin källare och dregla lite innan han smäller in det i burken.
eller (sannolikast) en "snygg" bild asosieras i hjärnan som något mycket kraftigt och tilltalande vilket ofta kan hjälpa till för beslutet.

som tex om man sitter med två random graffar framför sig med samma prestanda så kommer hjärnan omdevetet att välja den graffe med för hjärnan mest tilltalande bild (om man inte tänkter efter själv mycket hårt och är beslutsam för att ett visst märke är bättre)

hoppas ni förstår min förklaring och kan godta den.

kort sagt undermedvetet så väljer vi allt i livet efter bilder och estetiskt tilltalande detaljer.

jämför två bilar med samma tillbehör och motoregenskaper.
den ena ser ut som vilken skokartong som helst men är fortfarande inte mer praktisk och skön att köra en den strömlinjeformade raketen med snygg välskött lack snygga fäljar osv.

vilken tar man den grå skokartongen eller raketen?. kom ihåg samma prestanda och allt är lika förutom det yttre.
....
oops drig iväg där lite. ledsen för det..

har aldeles för lite att göra på jobbet idag -.- *sigh*

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför man behöver ett så här kraftfullt/dyrt grafikkort till CAD? På skolans "CAD-datorer" är det integrerade grafikkort, som är totalt värdelösa, men som CAD fungerar på. Men detta kanske är till för med avancerade CAD program?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 09tomlin
Kan någon förklara varför man behöver ett så här kraftfullt/dyrt grafikkort till CAD? På skolans "CAD-datorer" är det integrerade grafikkort, som är totalt värdelösa, men som CAD fungerar på. Men detta kanske är till för med avancerade CAD program?

tja det är inget som vi vanliga dödliga skulle köpa.

min styvpappa som jobbar med cad har ett quadro som vad high-end för ett år sedan och det var knappt att det räckte till då.
företaget köpte kortet för ca 110.000:-
så ja jobbar man med cad så behöver man ett så dyrt kort.

man kan inte jämföra cad man pysslar med i skolan med den som profisionella pysslar med.

om vi säger så här han sitter med jag tror det var 16gb ram och använder så snart han kör igång (inventor kommer inte ihåg vilken nyaste vertion är) och öppnar en modell han jobbar med ungefär 11gb ram. helt sjukt. jag har fortfarande svårt att tro honom när han säger det.

han har överhettat graffen några gånger också ^^
kort sagt så är det krävande arbete han jobbar med

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Skulle vara roligt att se ett sånt här kort benchmarkas mot motsvarande "vanlig" modell, är det exakt samma prestanda i spel, eller bättre, eller kanske t.om sämre?

Bra ide

Permalänk
Medlem

Det är sånna grafikkort man har få special effekts företag, typ Boxx thec datorer,
tex Boxx Appex 8, som kan ha 8st amd opteron (quad) = 32st cores, 256 gb minne, dubbla nvidia quadro fx, + mera sjuka grejer

Apeex 8 http://www.boxxtech.com/Downloads/Products/Apexx8/APEXX8-0910...

Permalänk

Gainwards GT kort e också stillrena.

Detta va fint men fan lite dyrt

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem

Jag tror men är inte helt säker på att största skillnaden mellan CAD och spel är att i spel kan man fuska genom att strunta i att renderera objekt som inte syns. I CAD däremot så måste alla objekt rendereras och beräknas korrekt. Därför kräver CAD så otroligt mycket mer kraft för att det ska flyta. Skillnaden mellan CAD-kort och vanliga spelkort i 3D-program som Maya vet jag inte, antagligen är modelerna sjukt mycket mer högupplösta i Maya men varför man behöver speciella drivrutiner för det har jag ingen aning.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Hur skulle ett Quad kort prestera i spel?
Skulle tex detta nya kort slå ett 8800ultra?

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

ATIs och Nvidias CAD-kort är baserade på deras spelkort men har oftast mycket mer minne. Skillnaden ligger främst i drivrutinerna. ATIs spelkort kan göras om till ett CAD-kort genom att bara lura drivrutinen att tro att det är ett genuint FireGL-kort. Nivida har tyvärr fifflat med hårdvaran för att det inte ska gå att kring gå, ett modiferat 8800 blir inte lika bra som ett Quadro.

Att göra tvärtom, att köra CAD-korten med speldrivrutiner vet jag inte. Att köra spel med CAD-drivrutiner är däremot ingen hit.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

Quadrokorten är det sämta påhitt som finns. Har ett i min gamla burk (quadroFX1000) från... 2004 kanske? Köpte begagnat för ca 4000kr, nypris 11 000 kr. Visst, 3Dn var stabil och bra, men inte "fantastisk" med dom magiska quadro-drivrutinerna (eller maxtreme till 3Ds Max, ett specialtillägg att installera i samband med quadrokort för att öka prestandan med ca 40%, vilket inte märktes).

Det var det positiva, spelmässigt, glöm det, CS 1.6 laggade i 640 x 480, kunde m.a.o inte spela nåt. Jämför nu mot mitt 4000kronors geforce 8800GTX och det är 10 ggr bättre för 3D och 100 ggr bättre för spel. Glöm quadros gott folk.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
Quadrokorten är det sämta påhitt som finns. Har ett i min gamla burk (quadroFX1000) från... 2004 kanske? Köpte begagnat för ca 4000kr, nypris 11 000 kr. Visst, 3Dn var stabil och bra, men inte "fantastisk" med dom magiska quadro-drivrutinerna (eller maxtreme till 3Ds Max, ett specialtillägg att installera i samband med quadrokort för att öka prestandan med ca 40%, vilket inte märktes).

Det var det positiva, spelmässigt, glöm det, CS 1.6 laggade i 640 x 480, kunde m.a.o inte spela nåt. Jämför nu mot mitt 4000kronors geforce 8800GTX och det är 10 ggr bättre för 3D och 100 ggr bättre för spel. Glöm quadros gott folk.

Erik

Quadro är väl inte ens till för att spela på? Är väl mer när man arbetar med 3D så varken drivrutiner eller spel är särskilt optimerade för att spela på, har jag fel?

Visa signatur

Ny sign på G

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C^W
Quadro är väl inte ens till för att spela på? Är väl mer när man arbetar med 3D så varken drivrutiner eller spel är särskilt optimerade för att spela på, har jag fel?

du har inte fel. trots allt en anledning till att det finns två olika typer kort.
spel och cadkort.

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Yep. Det är det verkligen. Jag fattar inte varför tillverkar håller på med de jävla etiketterna de trycker på. Ge mig ett kort i silver eller svart så blir jag betydligt mer nöjd!

PNY's 8800GTX är stilrent och snyggt

Detta är prestanda

testade ett CAD test med en massa pixlar som skulle föreställa flytande massa, jo det gick i 3FPS, så som jag sa innan CAD är kalylerings kort, det är inte vanliga spel kort. anledningen till att CAD-kort ofta harmer minne är för att det tar mycket minne att arbeta i högupplösning, det är samma med vanliga grafikkort.
tror du kan ladda ner CAD program från Nvidia's sidor.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Re:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av C^W
Quadro är väl inte ens till för att spela på? Är väl mer när man arbetar med 3D så varken drivrutiner eller spel är särskilt optimerade för att spela på, har jag fel?

Det är jag fullt medveten om. Men om det inte klarar av spel från tidigt 2000-tal och kostar 10 gånger mer än ett vanligt spelkort, som f.ö presterar "i princip" lika bra som ett quadro, varför då köpa quadro alls? Han jag köpte kortet av köpte sig ett spelkort, och han sa att det var så mycket bättre än quadro, både för spel och 3D.

Det enda problemet som man kan få med spelkort är lite glitchar i viewports och fpsdrops ibland, men rent generellt så är det vad man får med quadrot, en felfri viewport, mycket support och "rätt" drivrutiner för det man gör. Trots allt handlar det i grund och botten om specialdrivrutiner om man jämför quadro och vanligt geforcekort.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Som du säger så är det inte hårdvaran man betalar för utan det är drivrutinerna och supporten. Att leverera allt i ett paket med hårdvara är deras lösning för att kunna ta betalt för drivrutinerna och supporten. Med andra ord så köper man inte ett CAD-kort för att spela på.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Som du säger så är det inte hårdvaran man betalar för utan det är drivrutinerna och supporten. Att leverera allt i ett paket med hårdvara är deras lösning för att kunna ta betalt för drivrutinerna och supporten. Med andra ord så köper man inte ett CAD-kort för att spela på.

Nope. Men man köper inte ett spelkort för att 3Da heller, men jag ångrar mig inte, Maya funkar mycket bättre nu än det gjorde innan. Spelen går med på bästa i allt än så länge.. Så förstår inte varför man vill överväga quadro om man inte är riktigt proffesionell och jobbar med 3D på hög nivå.

Ska man kompromissa med ett dyrt quadro som går att spela och 3Da med eller ett spelkort som man kan 3Da och spela på med "samma" prestanda fast 1/10 av priset så är valet lätt.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Har en Quadro FX4500 som köptes 12-18 månader sen för ca 20 papp, och i datorn bredvid sitter en 7900GTX. Har testat spela och köra Maya i båda. Utan att gå in i detaljer kan jag säga att enda anledning att skaffa en highend Quadro är om man tjänar pengar på att syssla med 3D, det är bara att föra kostnaden vidare till kunderna. Man har då en stabil och snabb arbetsburk som sällan strular mitt i en produktion. Det är det man får för pengarna, drivisarna är speciellt anpassade/testade för 3D applikationer. 7900GTX funkar alldeles utmärkt det också om man kan leva med små display-relaterade buggar, något lägre hastighet på geometri i viewport, och lite programhängningar då och då. Inga större problem för en hobbyist eller student. Att som sådan lägga en hel månadslön på ett sånt kort är ren idioti.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rayman
Har en Quadro FX4500 som köptes 12-18 månader sen för ca 20 papp, och i datorn bredvid sitter en 7900GTX. Har testat spela och köra Maya i båda. Utan att gå in i detaljer kan jag säga att enda anledning att skaffa en highend Quadro är om man tjänar pengar på att syssla med 3D, det är bara att föra kostnaden vidare till kunderna. Man har då en stabil och snabb arbetsburk som sällan strular mitt i en produktion. Det är det man får för pengarna, drivisarna är speciellt anpassade/testade för 3D applikationer. 7900GTX funkar alldeles utmärkt det också om man kan leva med små display-relaterade buggar, något lägre hastighet på geometri i viewport, och lite programhängningar då och då. Inga större problem för en hobbyist eller student. Att som sådan lägga en hel månadslön på ett sånt kort är ren idioti.

OT.
Eftersom du verkar proffesionell 3D-artist så törs man fråga, jobbar du på nåt storföretag här i stockholm?

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Jag har frilansat bland Stockholmsföretagen en del, mest inom reklam.

Vill även påpeka att många större 3D företag väljer att köra t ex Maya med spelkort (och inte ens de bästa) och har klarat sig finemang.. De som sitter och jobbar med dessa datorer svär lite oftare än normalt men med en sån priskillnad på proffskorten är det sällan någon chef tycker det värt lägga pengar på quadro, när spelkorten ändå gör jobbet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rayman
Jag har frilansat bland Stockholmsföretagen en del, mest inom reklam.

Vill även påpeka att många större 3D företag väljer att köra t ex Maya med spelkort (och inte ens de bästa) och har klarat sig finemang.. De som sitter och jobbar med dessa datorer svär lite oftare än normalt men med en sån priskillnad på proffskorten är det sällan någon chef tycker det värt lägga pengar på quadro, när spelkorten ändå gör jobbet.

OT svar.

Japp det är så. Sitter på dice, och har ett 7800GT, och det funkar ypperligt (med gamla drivrutiner dock, dom senaste funkar jättedåligt), och det verkar vara flera som inte heller kör quadro, av dom polare jag snackat med på Stockholmsföretag.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Vi använder oss av Solidworks 2008 och vi måste ha minst ett quadro fx 3500 vid stora/komplexa assemblys.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikSvensson
OT svar.

Japp det är så. Sitter på dice, och har ett 7800GT, och det funkar ypperligt (med gamla drivrutiner dock, dom senaste funkar jättedåligt), och det verkar vara flera som inte heller kör quadro, av dom polare jag snackat med på Stockholmsföretag.

Erik

Känner igen det där med gamla drivrutiner

Har visseligen ett ATI Radeon x1650 PRO 512 MB , Men det är samma problem där, 1 av 30 program funkar "normalt" efter uppdatering till senaste