Transcend introducerar nya SSD-hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Transcend introducerar nya SSD-hårddiskar

2008 har verkligen varit året för SSD-hårddiskar. Det har gått cirka två veckor på det nya året men vi har sett väldigt många nya modeller introduceras, bland annat på CES-mässan som pågick förra veckan. Tillverkaren Transcend har idag släppt en ny serie SSD-hårddiskar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jhu mer ssd det kommer destå billigare blir det

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Va fan?? Jag trodde att SSD hårddiskar skulle vara mycket snabbare än sata hårddiskar? Har jag levt i en lögn?

Permalänk
Medlem

rätt pris, men inte värt för en så seg teknik. satan sämre än en 200kr usbsticka.

men helt klart åt rätt håll. en 32gb vore perfekt för mig!

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Shit va slö sak. :S

Permalänk
Musikälskare

Dom är smarta tycker jag

Långsam + ny teknik + billigt = säljer mer?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Va fan?? Jag trodde att SSD hårddiskar skulle vara mycket snabbare än sata hårddiskar? Har jag levt i en lögn?

De är snabbare! Men kanske inte just dessa.

Finns ju SSD-diskar på mer än 800GB. Och vissa ger mer än 100MB/s. Och typ 1000 ggr kortare accesstider. Och drar bara några watt. Ljudlösa. Problemet är priset för dessa diskar.

Men fan vad jag längtar tills de kommer ned till rimliga priser. SSD FTW!!! Äntligen kan man börja skrota den gamla mekaniska hårddisken som hängt med alltför länge.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

bra i en laptop dock.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

vad är det i tillverkningsprocessen som gör att de snabba diskarna är så äckligt dyra egentligen? och är sjukt trött på att alltid läsa om nya ssd diskar på 2.5"...
visst... allt vanligare med bärbara datorer... men ska de helt plötsligt komma fler diskar avsedda för bärbara datorer än stationära, när stationära datorer är de riktiga prestanda monstren?!
de har dröjt länge nog för en övergång från vanliga mekaniska diskar, hade gärna sett den här utväcklingen mycket tidigare med tanke på vanliga sata diskars undermåliga prestanda i gämförelse till övriga komponenter.
ja skulle kunna tänka mig att pröjsa 1500 spänn för den snabbaste 3.5" ssd disken på 32 gb. inte mer än så... frågan är bara när dom sjunkit så lågt?! ska de ta 2 år till?! alla andra borde bojkotta alla svindyra ssd diskar tills dess, så det händer något någon gång.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Chris_Kadaver.

du får ju in en 2.5" disk i chassiet med? problemet är?

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Utan källa (orkar inte leta), men har för mig att 3.5" är på väg ut, tror Seagate snackade om att SAS diskarna enbart framåt sett (någon gång) skulle komma i 2.5"...

Någon som saknar 5.25" disketterna? Eller kanske 8", har en hängande på väggen här...

Permalänk
Musikälskare

Är lite förvånad att detta inte har kommit tidigare, men bättre sen än aldrig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Gah, vart är min PCIe DDR2 ramdisk!?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

slö mot dom andra SSD diskarna, men priset börjar bli bättre! äntligen..
snart kanske man kan få en 32GB Disk för runt tusenlappen

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

är inte det där slöare än vanliga 7200RPM diskar ? :/

Permalänk
Medlem

Hade hellre köpt tillräckligt med DDR2 ram för att nyttja som en system-partition. Tekniken skulle tillåta en sådan lösning men dessvärre har ingen gjort det till verklighet än
Undra när vi kan ha system-partitionen direkt på cache minnet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epzilon
Undra när vi kan ha system-partitionen direkt på cache minnet?

antagligen aldrig, då ssd kommer att besegra traditionella hårddiskar långt tidigare än så.

Vidare så fattar jag inte allt gnäll om 2,5" vs 3,5". Vad skulle vara så hemskt med att få samma storleks standard i bärbara som i stationära? Detta borde få ner priserna med större upplagor.
Jag är inte så övertygad nämligen om att större fysisk storlek på flashminnen = större lagringsyta i fallet med flashminnen.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Hur snabb är en vanlig 7200 rpm sata 3,5" disk?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Hur snabb är en vanlig 7200 rpm sata 3,5" disk?

Max läshastighet är ju en sak. Men sen får man ju tänka på att söktiden då läshuvudet måste flyttas fram och tillbaks i en hårddisk varierar friskt och det blir värre när man skall läsa många eller/och defragmenterade filer.

Permalänk
Inaktiv

Till er alla som tycker den är slö: Visst är den slö jämfört med andra SSD hårdiskar men så seg är den då defenitivt inte! Den ska konkurera mot hd'ar i bärbara datorer och i det fallet klarar den sig väldigt bra. 30mb/s är en sällsynt hastighet i alla fall på min hårdisk. Om ni är riktigt prestandahungriga så är det väl bara att raida en 3-4 stk. De har ju bättre levetid och dessutom klarar de raid 0 mkt bättre än vanliga hd'ar. 4stk (128gb 120/120mb/s) blir 6736kr om man antar att disken har samma pris som förra. Mtron's fartmonster på 64gb klarar att läsa i 120mb/s men kostar t.ex 11500kr för 64gb på komplett.

Permalänk
Medlem

Det som är fördelen med denna är väl att den drar så lite ström, vilket är bra för bärbara datorer.

Men i en stationär dator betalar jag nog hellre någon tusenlapp mer för att få en lite snabbare disk, vad säger ni andra?

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av undelete
Det som är fördelen med denna är väl att den drar så lite ström, vilket är bra för bärbara datorer.

Men i en stationär dator betalar jag nog hellre någon tusenlapp mer för att få en lite snabbare disk, vad säger ni andra?

Vore det inte klokare att köpa 2 billiga SSD-diskar och raida dem? Det blir ju snabbt det också.

I vilket fall som helst skulle nog en SSD-disk på 30-40MB/s kännas snabbare än en mekanisk disk på max 70MB/s ändå pga mycket bättre accesstider.

edit: precis som H_Bozz menade förresten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Den största fördelen med den nya Macbook Air är ju att den kan innehålla en SSD och därmed kommer SSD marknaden att bli större vilket innebär att tillverkningspriserna kan gå ner och slutligen konsumentpriserna.
Dessa har i alla fall ett nästan ok pris... men de är för små. Jag behöver minst 64 gb så att jag kan ha windows, några program, musik och några spel på hårddisken.

Permalänk
Medlem

Blir helt klart en SSD för mig när priserna börjat dala under 1500 för en snabb 16gb - Mtrons långsammaste ligger ju på 80/100mb har jag för mig.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
antagligen aldrig, då ssd kommer att besegra traditionella hårddiskar långt tidigare än så.

Nu menade jag cache minnet på CPUn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
antagligen aldrig, då ssd kommer att besegra traditionella hårddiskar långt tidigare än så.

Vidare så fattar jag inte allt gnäll om 2,5" vs 3,5". Vad skulle vara så hemskt med att få samma storleks standard i bärbara som i stationära? Detta borde få ner priserna med större upplagor.
Jag är inte så övertygad nämligen om att större fysisk storlek på flashminnen = större lagringsyta i fallet med flashminnen.

Därför att man prioriterar olika saker i en bärbar mot en stationär.
Är på samma linje att en 3.5" SSD disk i dagens läge inte behöver vara bättre på något sätt, men vanliga hårddiskar kommer dominera ett par år till och fortfarande vara extremt vanliga många år därtill. Finns absolut ingen anledning att gå ner till 2.5" i datorn på bra länge. Det finns minichassin (och kommer säkert bli fler) med 2.5" men de flesta kommer vilja köra en vanlig disk bredvid sin SSD disk.

Sålänge man kör med normalstora (med dagens mått) chassin finns det väl ingen vettig anledning att köra 2.5" pga. storleken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Utan källa (orkar inte leta), men har för mig att 3.5" är på väg ut, tror Seagate snackade om att SAS diskarna enbart framåt sett (någon gång) skulle komma i 2.5"...

Antagligen pga. andra prioriteringar. Snabba SCSI diskar kör även i 3.5" diskarna med små skivor pga. de extrema hastigheterna, utvecklingen har väl gått så långt att man kan köra dem i 2.5" utan att kompromissa för mycket. Vilket dessutom passar många serverlösningar där storleken prioriteras och där är 2.5" vanligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CTH
Den största fördelen med den nya Macbook Air är ju att den kan innehålla en SSD och därmed kommer SSD marknaden att bli större vilket innebär att tillverkningspriserna kan gå ner och slutligen konsumentpriserna.
Dessa har i alla fall ett nästan ok pris... men de är för små. Jag behöver minst 64 gb så att jag kan ha windows, några program, musik och några spel på hårddisken.

Största fördelen?
Det är nog mindre än 1% av alla bärbara datorer som finns som inte kan innehålla en SSD disk.
Andra tillverkare har erbjudit SSD diskar i sina bärbara ett tag nu men kostnaden gör att "ingen" köper dem än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Antagligen pga. andra prioriteringar. Snabba SCSI diskar kör även i 3.5" diskarna med små skivor pga. de extrema hastigheterna, utvecklingen har väl gått så långt att man kan köra dem i 2.5" utan att kompromissa för mycket. Vilket dessutom passar många serverlösningar där storleken prioriteras och där är 2.5" vanligt.

Kan nog stämma ganska bra nu när du säger det.

Permalänk

Var det inte begränsade antal skrivningar på SSD diskar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superduperkille
Var det inte begränsade antal skrivningar på SSD diskar?

Ja, men det verkar vara ett mycket stort antal på de nya diskarna. Så disken kommer säkert hålla många år som systemdisk antar jag. En hårddisk håller ju inte heller så många år (för att inte tala om oljudet som kommer efter ett tag).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv

Nån prisuppgift på 8 gig:arn?
Ha som systemdisk kanske?