Är det helt kört för oss 4:3 människor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Ju mer man kan se ju bättre är det. Vem skulle inte vilja se spel som man ser i verklighete, det vill säga att du vänder dig om 180c och gör likadant i spelet? Gah, som lisebers natur tema med projektor, vilken känsla!

Kommer du inte ihåg de där VR hjälmarna som var på tapeten för ganska många år sedan nu. Det var väl priset som satte stopp för dem tror jag.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

WS är skönt ibland. Men också jobbigt ibland som vissa säger.
Ofta man har massa yta som inte används ex surfande osv.

Vårt synfält må vara mer åt "WS" hållet, men jag får bättre överblick iaf med en 4:3 när jag spelar, överblick dvs jag fokuserar mycket bättre.

24" tycker jag är för stora, det blir för mycket piss på kanterna, speciellt med en upplösning som 1920x1200.

Jag vill inte behöva vända mitt huvud när jag spelar, det är otroligt irriterande, då du får dålig fokus på allt du gör.

Permalänk
Medlem

Människans breda synfält+Widescreen=bra.

Visa signatur

i5 750|Asus P7P55D Pro|12Gb1600Mhz|HD5870

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maktkatt
Människans breda synfält+Widescreen=bra.

Läs vad jag skrivit på sida 1. Skriv sedan också varför det skulle vara bra? Alla komentarer som inte har någon bakomliggande faktia känns ganska meningslösa.. som att säga att diktatur är jätte bra! Men man ger ingen anledning. Självklart är det bra på vissa sätt, men som det ser ut idag är det nog sämre på de flesta sätt enligt nästan alla.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Kommer du inte ihåg de där VR hjälmarna som var på tapeten för ganska många år sedan nu. Det var väl priset som satte stopp för dem tror jag.

Jo, hehe. Men det är bara en tidsfråga innan det dyker upp något liknande.

Det finns i Kina "konsoler" man kan köpa, ser ut som konsoler som ett Xbox360 fast spelar endast upp film med 3d brillor. Kostar dock för jäkla mycket och det är väldigt få filmer som gjorts. Jag såg det på någon mässa, tror det motsvarade runt 130.000 svenska kronor för de exkl film.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
WS är skönt ibland. Men också jobbigt ibland som vissa säger.
Ofta man har massa yta som inte används ex surfande osv.

Vårt synfält må vara mer åt "WS" hållet, men jag får bättre överblick iaf med en 4:3 när jag spelar, överblick dvs jag fokuserar mycket bättre.

24" tycker jag är för stora, det blir för mycket piss på kanterna, speciellt med en upplösning som 1920x1200.

Jag vill inte behöva vända mitt huvud när jag spelar, det är otroligt irriterande, då du får dålig fokus på allt du gör.

Smaken är ju som baken fast om du ska göra något IRL upptäcker du du saker med periferiseendet men använder direktseendet för att undersöka vad det du upptäkt vilket är det WS handlar om och ingenting annat vilket är fullt realistiskt om man sitter på en större skärm. Din teori låter lite som att "jag gillar inte att använda min periferiseende utan endast direktseende.

Fast i endel spel föredrar jag 4:3, håller med dig. Framförallt i spel som Cs.

Mvh

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Inte tycker jag att jag behöver röra på huvudet även om jag sitter rätt nära min 24" WS. Det räcker gott och väl att använda ögonmusklerna.
Kanske vissa har suttit framför en 4:3 för mycket och era ögonmuskler har förtvinat?

Och även om jag hade haft en skärm som är så bred att jag skulle behöva röra på huvudet så är ju det klart smidigare än att behöva panorera runt med mus/tangentbord. Det ger dålig fokus om något.

Visa signatur

Q6600@3.2Ghz | Xpertvision 8800GT@713/1711/951 | Corsair HX620 | ASUS PK5-E WI-FI | Chieftec Dragon | Corsair XMS2 DHX PC6400 CL4 2x1Gb | Creamware Scope | Hyundai W241D-PVA

Permalänk
Medlem

Har man tex en 24" Widescreen med 1920x1200 och vill spela i 4:3 så är det ju bara ställa in "bibehållet bildförhållande" eller vad det nu heter och ställa in upplösningen 1600x1200 i spelen. Då får ni bilden centrerad och svarta kanter på höger och vänster sida om bilden.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Har man tex en 24" Widescreen med 1920x1200 och vill spela i 4:3 så är det ju bara ställa in "bibehållet bildförhållande" eller vad det nu heter och ställa in upplösningen 1600x1200 i spelen. Då får ni bilden centrerad och svarta kanter på höger och vänster sida om bilden.

Helt rätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av caban

Kanske vissa har suttit framför en 4:3 för mycket och era ögonmuskler har förtvinat?

Haha!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Ok.
WS är skönt för spelen jag spelar lite casual, det håller jag med om.

Men dom spel (mest fps och rts) jag spelar lite mer seriöst föredrar jag 4:3.
För jag känner att jag har mycket bättre kontroll på allt jag gör med det jag ser.

Sådan är jag iaf

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag med en WS men om man vill ha stor yta ska man såklart köra 4:3, eller ännu hellre 5:4 (helst 1:1 om vi pratar fyrkantiga monitorer).

24" i 5:4, det vore grejer det (men jävligt dyrt).

Det roliga är att folk tror att de har köpt en stor skärm när de köper en widescreen 19-22" när det är tvärtom.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

För att Cosmonova är häftigare än vanlig bio

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Tycker WS är super även för vanligt surfande. Lägger upp 2-3 fönster bredvid varandra så kan man strukturera upp fönstren lite bättre. Eller så kan man ha ett surfönster uppe samtidigt som man har över halva skärmen ledig till andra program. Skulle aldrig vilja byta tillbaka för det känns som att ha 2 skärmar jämfört med tidigare.
Dock måste man räkna med att en 24" WS bara motsvarar en ca 21" icke-WS skärm i höjd(tror det är i de krokarna iaf).

För att få det riktigt på topp skulle man ha haft en monitorarm bara så man kan justera positionen på skärmen ännu mer.
Någon som testat den skrivbordsmonterade från Clas Ohlson för 495:-? En braig från dustinhome kostar ju bara 4-5 gånger mer och riktigt så mycket behöver jag den inte.

Visa signatur

Antec P182 w. Nexus real Silent | Corsair 520HX | Asus P5K-E/WiFi | Intel Q9550 | Thermalrght Ultra-120 Extreme + Noctua NF-P12 | OCZ 4GB PC6400 | Asus GTX560 TI | Asus Xonar DX | Eizo S2431W

Permalänk
Medlem

hade för mig att datorskärmar enbart kör 5:4 , medans d e TV som e 4:3 ? WS på datorskärmar är 16:10

Visa signatur

[E6600@3,2Ghz FSB@400x8] [8800GT 512MB@710/2016/1782Mhz] [4x1024MB Corsair XMS Twin2X CL5@800Mhz] [Gigabyte P35-DS3(rev1.0)] [HP w2207] 3dMark06: [8800GTS 640MB@651/2006/1507: 11134p] [8800GT 512MB@713/2116/1782: 12419p]

Permalänk

Jag vill ha en bra 24" wide CRT för film och en lika dan fast LCD för text och liknande. Saknar att man måste gräva med traktor i plånboken om man vill ha kontrast på en LCD. Vem bryr sig om storleken man använder ju inte direkt skrivbordet till något annat en Tgb, mus och skärm.

Permalänk
Medlem

Wide är riktigt gött, skulle aldrig kunna gå tillbaka. Känns rent förjäkligt att sitta på en vanlig skärm. Den känns liten och ihoptryckt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Ni som inte gillar Widescreen.
Skaffa sån skygglappar som hästarna har när dom travar.
Så slipper ni se allt på skärmen.

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem

24" wide är kanske den ultimata storleken. Och nej man behöver inte sitta 1m ifrån, 0,5 funkar jättebra för mig. Min skärm, LG 245WP klarar 1920 x 1200 och 1600 x 1200, då med svarta kanter native. Många verkar föredra 4:3 i en del spel som CS och UT. Ja då kör man i 1600 x 1200 med svarta kanter vilket då motsvarar en 20-21" 4:3 skärm. Med detta i åtanke förstår jag inte problemet och argumenten går då bort för att köpa en 20" 4:3 skärm. Köp en 24" wide så kan ni köra 4:3 i spel och kanske 16:10 till surf/film samt vissa spel. Vad är problemet?

Permalänk
Medlem

På 24" och över blir det bättre med WS för då har man tillräckligt med utrymme, både upplösning och fysiskt, för att ha 2 fönster brevid varandra utan problem. Vid 22" känns det lite tveksamt, vid 20" är 4:3 utan tvekan bäst och vid 19" är WS den mest korkade idén på många år.

Men ärligt talat är WS vs. (:p) 4:3 det minsta problemet med skärmar idag. När man tog ett enormt steg bakåt vad gäller bildkvalité iom CRT -> LCD så brydde sig varken tillverkare eller konsumenter om att göra det bästa av situationen, nej man skulle självklart välja den absolut sämsta tänkbara varianten av LCD

4:3 Apature Grille CRT FTW!

dyb: 17 och 19" LCD skärmar, och antagligen 18" med, är dom enda som varit 5:4, alla andra icke WS skärmar, CRT som LCD är 4:3. Det hindrade dock inte folk från att köra 1280*1024 (=5:4) på sina 4:3 CRT skärmar men det är en annan historia.

Gurrty: Ja, för vi vet ju alla att en 24" både vad gäller fysiska dimentioner, Strömförbrukning och Pris är identisk med en 20"...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datta
Tycker WS är super även för vanligt surfande. Lägger upp 2-3 fönster bredvid varandra så kan man strukturera upp fönstren lite bättre. Eller så kan man ha ett surfönster uppe samtidigt som man har över halva skärmen ledig till andra program. Skulle aldrig vilja byta tillbaka för det känns som att ha 2 skärmar jämfört med tidigare.
Dock måste man räkna med att en 24" WS bara motsvarar en ca 21" icke-WS skärm i höjd(tror det är i de krokarna iaf).

För att få det riktigt på topp skulle man ha haft en monitorarm bara så man kan justera positionen på skärmen ännu mer.
Någon som testat den skrivbordsmonterade från Clas Ohlson för 495:-? En braig från dustinhome kostar ju bara 4-5 gånger mer och riktigt så mycket behöver jag den inte.

Har haft den skrivborsmonterande från Clas Oholson i lite mer än ett år och den fungerar bra med min 22w... Min skärm är något tung för att kunna tilta med mjukhet, får dra åt hårt hur jag vill ha den i lutning alltså.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Min skärm, LG 245WP klarar 1920 x 1200 och 1600 x 1200, då med svarta kanter native.

Hm, hur gör du så att du kan köra 1600*1200 med svarta kanter runtom? Försökt leta upp det då Wc3 inte har stöd för Widescreen.

EDIT: Skriv gärna ett PM, tack.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
och vid 19" är WS den mest korkade idén på många år.

Haha, håller med!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
19" är WS den mest korkade idén på många år.

Det är ju skitsmart. Dumskallarna tror att de får en "maffig widescreen" när de egentligen får ett litet brevlåde-inkast med pytteliten yta (i förhållande till en 5:4).

Billigt att tillverka. Säljer bra (av någon konstig anledning).

Smart idé av tillverkarna. Varför betala för tillverkning av många pixlar när folk gärna betalar samma pris för mindre yta...

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk

tycker det verkar jättebra med wide men LCD verkar suga hårt, har tjacka lcd tv nu o det ser bedrövligt ut, kommer köra min CRT så länge det bara går i avvaktan på att lcd utvecklas

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby Tex
tycker det verkar jättebra med wide men LCD verkar suga hårt, har tjacka lcd tv nu o det ser bedrövligt ut, kommer köra min CRT så länge det bara går i avvaktan på att lcd utvecklas

Jag känner samma sak. Min nuvarande CRT är 15" och förvandlar alla mörka partier till en svart gröt, ändå så verkar den vara ett klart bättre alternativ till LCD om man får tro alla klagomål man läser på nätet.

Permalänk
Avstängd

Provat Widescreen och jag verkligen hatar detta för datorbruk. Till film och TV är de riktigt fint.

Spelar väldigt mycke lite äldre spel som inte stödjer Widescreen och de ser verkligen hemskt ut. Jag vill inte köra en bil som är en meter hög och fyra meter bred!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Provat Widescreen och jag verkligen hatar detta för datorbruk. Till film och TV är de riktigt fint.

Spelar väldigt mycke lite äldre spel som inte stödjer Widescreen och de ser verkligen hemskt ut. Jag vill inte köra en bil som är en meter hög och fyra meter bred!

Priset för "mest absurda och krystade liknelse" 2008 går till..... Raaaghoooooor! Grattis!

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Priset för "mest absurda och krystade liknelse" 2008 går till..... Raaaghoooooor! Grattis!

Absurda och krystade liknelse?
Spela till exempel NFS Underground spelen eller Diablo II så får du se på hur hemskt de blir!

(Jo, jag vet att de finns program för några enstaka spel som möjliggör Widscreen. Dock har dessa program visat sig vara rätt kassa då de enda resultat jag fick fram vart ett konstakt hack som om man spelade i 4 FPS eller en svart skärm).

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Blev rätt illamående när jag börjde köra widescreen på min laptop.
Har nu vant mig och det känns rätt ok.

Dock föredrar jag icke-widescreen. Tycker WS skärmarna har för liten bild i höjdled. För mig känns icke-WS mycket mer naturligt.
Stör mig också på att det bara säljs Widescreen överallt.
Skulle vilja köpa en bra skärm med 1600x1200 upplösning som nästa naturliga uppgradering efter 1280x1024.

Köper jag någon widescreen med 1680x1050 så har jag ju knappt fått någon förbättring i upplösning i höjdled och 1900x1200 känns lite för mycket eftersom det kan bli tungdrivet för grafikkortet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att under 22" är det mest irriterande med WS.
1050 är minimal vertikal upplösning för min del då det gäller användande i windowsmiljö.

Visa signatur

Q6600@3.2Ghz | Xpertvision 8800GT@713/1711/951 | Corsair HX620 | ASUS PK5-E WI-FI | Chieftec Dragon | Corsair XMS2 DHX PC6400 CL4 2x1Gb | Creamware Scope | Hyundai W241D-PVA

Permalänk
Medlem

Jag var själv emot WS skärmar, tills jag bad min styvpappa att åka till elgiganten och köpa en ny skärm eftersom min CRT skärm som var från 1997 råkade ut för en mindre brand innuti!

Jag bad min styvpappa att hitta en "icke-widescreen" men den lokala elgiganten hade inte en enda "icke-ws" skärmar inne för under 3000 kr. Då fick det bli den billigaste för 1400 kr, en 20" BenQ T201WA under mellandagsrean.

Och det är SKÖNT med en WS skärm, speciellt om man ser på film. 99% av alla filmer idag är i 16:9 format, på en "icke-ws" skärm blir den liten. Själv använder jag skärmen till att spela Xbox 360 på också.

Inne i Windows så har jag inte webbläsaren maximerad, utan låter vänstra eller högra kanten ge lite utrymme för MSN konversationer, Windows Media Player, miniräknaren osv. Så i Windows har jag webbläsaren i ungefär 1024 - 1280 pixlar bred.

Jag var som sagt emot WS skärmar från början, tills min styvpappa kom hem med en 20" widescreen till mig.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby Tex
tycker det verkar jättebra med wide men LCD verkar suga hårt, har tjacka lcd tv nu o det ser bedrövligt ut, kommer köra min CRT så länge det bara går i avvaktan på att lcd utvecklas

nu har jag tyvärr ingen lcd tv och därgenom någon egen erfarenhet, men i ditt fall så kan man börja fråga sig:
1) Du kanske har köpt en dålig, gammal modell
2) Du har inte ställt in den korrekt
3) Du kör med en dålig analog bild. Kopplar man in analog kabel tv så kan man inte annat än förvänta sig ett dåligt resultat. Man ska åtminstonde ha digital tv (sdtv) eller helst hdtv för att det ska bli någon vettig bild.

Visa signatur

| Errare humanum est |