EMC erbjuder SSD-hårddiskar för massiv lagring

Permalänk
Melding Plague

EMC erbjuder SSD-hårddiskar för massiv lagring

Företaget EMC Corporation tillkännagav nyligen att de har börjat erbjuda SSD-hårddiskar för sitt lagringssystem DMX-4. Med SSD-hårddiskar får man en betydligt lägre strömförbrukning vilket är lönsamt i stora lagringssystem likt DMX-4. Prestandan är även bättre än nuvarande SAS-hårddiskar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jäääävlar, nu går det frammåt. Skulle vara kul att se en prislista på det där.

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem

Hur många gånger går det att skriva på SSD diskarna tro?

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem

bara 512 GB ramminne, lite väl lite . Skitgrym sak, men man måste nog ha ett välventilerat serverrum om man ska ha en sådan.

Permalänk
Medlem

Jag har också varit lite orolig för antalet skrivnignar på SSD diskar, ingen tillverkare har ju pratat högt om det på mycket länge. Men om SSD fungerar i sådanna här miljöer så borde de ju fungera ganska länge.

Permalänk
Medlem

Enligt välunderättade källor så lirar de här SSD-diskarna nu i många år under högsta belastning så kvaliteten har nog nått bra nivåer när de stoppas in i den här typen av system.

Permalänk
Medlem

Edit: Läs och skriv test någon?

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

De ser väldigt dyra ut och är nog ännu dyrare

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

De nyaste SSD-hårddiskarna har vad jag vet inga som helst problem med många skrivningar. Jag har för mig att jag läste någonstans att de nu har bättre hållbarhet än vanliga mekaniska hårddiskar, så att det skulle vara problem med många skrivningar på SSD-hårddiskar stämmer inte längre. Så nu är det bara att vänta på att de sjunker i pris så att även vi vanliga människor har råd med dem

Permalänk
Inaktiv

skulle man använda gb priset på de diskarna vi kan köpa så hamnar väl prislappen på enbart ssd'arna på 50mille!

När det gäller prestanda kan jag bara citera skribenten: "med 2400 stycken SSD-hårddiskar på 146 gigabyte var kan man nog dock räkna med en smått bisarr prestanda oavsett RAID-läge."

Tror inte det var många som missade när de raid'ade 9stk mtron i raid 0

Permalänk

såg nånstans om att dom skulle leva 11år vid konstant skrivande, om man skrev överhela disken 1g per h, men mit mine är lite kasst så

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Bara för att förtydliga så är det inte 512GB ram utan det är cache det talas om.

Även fast diskarna är skit snabba i raid o allt så klarar dom inte random writes så bra, därför behöver man en enorm cache för att sen med algoritmer kunna (förhoppningsvis) skriva en hel stripe till diskarna.

Permalänk
Avstängd

Hoppas de här kan få ner priserna till oss andra...

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
såg nånstans om att dom skulle leva 11år vid konstant skrivande, om man skrev överhela disken 1g per h, men mit mine är lite kasst så

fan vad dålig med 11 år! Eller ? hur länge räcker en vanlig??

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

11år är riktigt bra jämfört med "vanliga" företagsinriktade hd:s, och i vilket fall som helst finns det nog inget företag som skulle behålla det så länge ändå, brukar vara mer regel än undantag att man byter ut grejor då garantin eller avskrivningstiden gått ut för att vara säker på att inte drabbas av dyra driftstopp.

Och det här verkar ju inte direkt vara ett system för ensamföretagaren, är nog mest inriktat på ganska stora företags centrala datalagring och då är de miljoner som det förmodligen kostar inte så farligt.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntooNzor
fan vad dålig med 11 år! Eller ? hur länge räcker en vanlig??

Den håller i 11år om du skriver över hela disken varje timme.
Vanliga diskar kan ju dö av normalt användande efter halva den tiden.

Permalänk
Medlem

Den här nyheten känns lite malplacerad. Visserligen är det intressant med SSD som modern teknik, men....

Enterprise storage är generellt sett snuskigt dyrt, även med enterprise computing-mått mätt. Och EMC är dyra inom enterprise storage. Så prislappen för 10 st skåp lär väl närma sig BNP för ett smärre land

Nåväl, cool teknik även om det kanske inte är en kanonrelevant nyhet för den här siten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz

Tror inte det var många som missade när de raid'ade 9stk mtron i raid 0

Say what?

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Medlem

Jämför IOPS mot IOPS istf GB mot GB

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soetnos
Hoppas de här kan få ner priserna till oss andra...

Det är klart att prisjämförelsen när man jämför disk mot disk (GB mot GB)
Men när en SSD ersätter 30 st vanliga diskar när det gäller den prestanda
som levereras så är avståndet inte lika stort längre. Ovanpå det kommer
lägre strömförbrukning, kylbehov och plats som också är penger i en datorhall.