VIA släpper nätverksmoderkortet NAB 7500

Permalänk
Melding Plague

VIA släpper nätverksmoderkortet NAB 7500

VIA har släppt ett mycket annorlunda moderkort för nätverkssäkerhet och nätverksrouting som heter NAB 7500. Det bygger på VIA:s C7-processor och är som gjort för en hemmatillverkad router eller säkerhetsplattform för mindre företag.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice, sådant gillar vi.

Permalänk

ser intressant ut, om priset är det rätta

Permalänk

Grabbarna här på forumet som tillverkar hårddisklådorna kanske är intresserade av detta?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Jag hoppas detta (eller liknande) kommer ut till allmänheten och inte bara blir tillgängligt för OEM. Detta är perfekt till en universalserver för hembruk - tyst, strömsnålt, kompakt och fullpetad med finesser som inte känns onödiga.

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk

Jag är en väldigt potentiell kund iaf!

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

sällar mig till raden av kunder.
Den uppfyller typ alla kraven jag har på det jag skissar på just nu.
såg nån nåt om hur energitörstig den är?
den verkar iaf klara sig på 12v

"• 1 12V DC jack (mfg. option) "

Permalänk
Medlem

Oj oj oj ! Helt fenomenal ju!
Hög vill-ha-faktor här

Permalänk
Medlem

Vad behöver man 4st gigabit uttag till? för att agera router räcker ju 2.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Vad behöver man 4st gigabit uttag till? för att agera router räcker ju 2.

Eftersom det är vanligt att ha minst ett par zoner med olika subnet. En typisk konfigurering skulle t ex kunna vara:

WAN - anslutningen utåt
LAN - lokala nätverket
DMZ - en säkrad zon för t ex mejl- eller web-server

Att ha en DMZ zon försvårar avsevärt en attack. Även om någon skulle ta sig igenom brandväggen mot mejl-servern så kommer denne därifrån inte åt det lokala nätverket, eftersom de ligger i två helt skilda zoner.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle jag köpa en sån skulle det vara för strömsnålhet i åtanke. och att då använda det till serverprogram av olika slag, brandvägg, fillagring. nätverkslabbande.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk

Dedär är grejer det! Högre ha faktor finns inte!

Frågan är bara vad den där go'biten kosta och vart man kan fåtag på den...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
Skulle jag köpa en sån skulle det vara för strömsnålhet i åtanke. och att då använda det till serverprogram av olika slag, brandvägg, fillagring. nätverkslabbande.

Skulle jag köpa en såndär så är det för att jag behöver den! Jag tycker att alla kostymnissar i som åker bil ensamma i stan där det finns både tunnelbana och buss kan sluta med det istället för att vi ska börja tänka på hur mycket el vi förbrukar!!!! Fasen vad snedvridet det är idag!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Vad behöver man 4st gigabit uttag till? för att agera router räcker ju 2.

Så du köper en router för att koppla in en dator mot nätet?

Själv använder jag alla 4 som sitter på min router, annars hade jag knappast köpt router.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Annars är Netgear 634U trevlig också. Kanske inte lika hardcore men

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Så du köper en router för att koppla in en dator mot nätet?

Själv använder jag alla 4 som sitter på min router, annars hade jag knappast köpt router.

Notera att kortet har 4 nätverkskort... inte portar med switchfunktion...

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Vad behöver man 4st gigabit uttag till? för att agera router räcker ju 2.

Precis som KimTjik säger...

Eller så kan man säga på ett annat sätt:
Flerhemmat is the shit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Vad behöver man 4st gigabit uttag till? för att agera router räcker ju 2.

Jag finner en del möjligheter med bla Multi-wan och DMZ....

Visa signatur

MacBook Pro 14 l M1 MAX l 64GB l 2TB
LG Oled48C1 & Acer FO48U

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja se en VIA/ITX bräda med GbE och typ 8 SATA-portar, och kankse en extra PCI(-e).

Som gjort för en NAS då.

Permalänk
Medlem

Intressant helt klart

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Intressant, hoppas denna hittar hem till min brevlåda

Permalänk
Medlem

Det ser ut som om man kan sätta den i sin befintliga dator i en PCI plats för att få ström den vägen... eller är jag ute och seglar helt??? Den har ju en PCI han-kontakt längst ner, vad ska den anars vara till för?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scottet
Det ser ut som om man kan sätta den i sin befintliga dator i en PCI plats för att få ström den vägen... eller är jag ute och seglar helt??? Den har ju en PCI han-kontakt längst ner, vad ska den anars vara till för?

Risercard.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

Fyra stycken gigabit-nätverkskort, oj där...

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox
Precis som KimTjik säger...

Eller så kan man säga på ett annat sätt:
Flerhemmat is the shit

hehe.. eller Dualhomed.. ok inte i de här fallet..
kanske Quadrohomed

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig sak.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Ganska trevligt, men för en kompakt router finns det ju redan Mini-ITX kort som med expansionmodul kan få 3xGige + 1 100Mbit LAN.

Inte säker på om det är PCIe iofs.

http://www.mini-itx.com/store/?c=34

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Eftersom det är vanligt att ha minst ett par zoner med olika subnet. En typisk konfigurering skulle t ex kunna vara:

WAN - anslutningen utåt
LAN - lokala nätverket
DMZ - en säkrad zon för t ex mejl- eller web-server

Att ha en DMZ zon försvårar avsevärt en attack. Även om någon skulle ta sig igenom brandväggen mot mejl-servern så kommer denne därifrån inte åt det lokala nätverket, eftersom de ligger i två helt skilda zoner.

Precis, jag blev sugen på det här kortet. Men kan redan nu säga att det är för dyrt

De flesta kommer nog inte utnyttja GBit på en sådan setup dock. De flesta har inte en nätverksuppkoppling på > 100 Mbit.
Det betyder även att DMZan inte har någon större nytta av > 100 MBit heller, visst kan man ansluta till den från LANet också (om man vill och konfar det så) även om den är i ett DMZ och då har man ju nytta av det om man t.ex. har en filserver 'där ute'

WLAN om man använder det har nog svårt att komma upp i > 100 MBit i praktiken också.

LANet kopplar man ju till en GBit-switch och det är antagligen mellan datorerna på switchen som den flesta/all höghastighetstrafiken kommer gå.

Så i en sån koppling så har man nog de flesta inte vunnigt så mycket på GBit. Fasst onödigt är det ju inte och det finns ju helt klart situationer då det går att tjäna på det.
Bottom-line, jag försöker argumentera för mig själv varför jag inte ska köpa den då den jag bygger nu duger

Permalänk
Hedersmedlem

Jag håller med echo om Gbits verkliga nytta. Visst jag har uppkoppling mot ett fibernät, men t o m i det här fallet överskrids inte 100Mbit teoretiskt. Verkligheten är än värre pga att det i praktiken inte finns någon internet-server som skulle kunna svara upp och leverera paket i dessa hastigheter.

Permalänk
Medlem

Kortet är väl inte riktat mot kosumenter, eller?

Hade däremot känts aningen märkligt om de slängt på 100Mbit's portar! Tycker alla nysläppta produkter bör ha Gbit oavsett om det behövs eller ej... IMHO

Permalänk
Medlem

Otroligt intressant, så många möjligheter, så lite tid.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]