Permalänk
Medlem

Två moderkort ett PSU

Tänkte fråga efter lite hjälp...

Jag skall gå och bli med NAS hade jag tänkt och har tänkt mig att köra den parallellt med min HTPC.

Frågan är då kan jag köra den på samma PSU (för att spara ström och pengar). Jag har forskat och kommit fram till att det går bra att göra, bara splica ATXen typ. Men hur fungerar det med av och påsättningen.

Vad jag har kommit fram till så går det br att starta systemen sålänge som man slår till bägge samtidigt. Men hur blir det när htpc:n vill gå ner i vila? Vad änder då om det ligger matning på det moderkortet?

På ATX linan så finns det två sladdar, en grön och en grå. Den ena är till Power ok och den andra är igångsättningen. Dessa hade jag änkt koppla till NASen, som alltid skall stå på...

Någon som har någon input?

Permalänk

Re: Två moderkort ett PSU

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chest
Tänkte fråga efter lite hjälp...

Jag skall gå och bli med NAS hade jag tänkt och har tänkt mig att köra den parallellt med min HTPC.

Frågan är då kan jag köra den på samma PSU (för att spara ström och pengar). Jag har forskat och kommit fram till att det går bra att göra, bara splica ATXen typ. Men hur fungerar det med av och påsättningen.

Vad jag har kommit fram till så går det br att starta systemen sålänge som man slår till bägge samtidigt. Men hur blir det när htpc:n vill gå ner i vila? Vad änder då om det ligger matning på det moderkortet?

På ATX linan så finns det två sladdar, en grön och en grå. Den ena är till Power ok och den andra är igångsättningen. Dessa hade jag änkt koppla till NASen, som alltid skall stå på...

Någon som har någon input?

Strömmsparar du inte moderkortet bryr ju inte sig om om du har ett psu lr två. Dock så kan man spara pengar. Om nätagget kan leverera nog mycket effekt så borde det inte vara några störreproblem bara göra en förgrening

Permalänk
Medlem

Re: Re: Två moderkort ett PSU

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_dreamer
Strömmsparar du inte moderkortet bryr ju inte sig om om du har ett psu lr två. Dock så kan man spara pengar. Om nätagget kan leverera nog mycket effekt så borde det inte vara några störreproblem bara göra en förgrening

Det är ju det jag inte riktigt är med på... Om man matar moderkortet med +12V och alla andra spänningar man behöver då tickar det alltså på som vanligt?
Är det så så faller ju planen lite...

Då blir det nog till att skaffa ett litet agg till att drava NASen med...

Permalänk
Avstängd

Spelar ingen roll om hur många agg du har, datorerna drar ändå lika mycket oavsett antal agg..
Dock större chans att ett agg inte räcker till, blir för varm, låter för mycket bla bla.

Spara pengar? en "lagom" agg kostar väl max 300kr?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Sant...

Får helt enkelt göra en "konventionell" lösning...
Tackar för svaren.

Permalänk

bomber3, jag tror du glömmer bort förlusterna som sker i vardera nätaggregat Billiga nätaggregat har väl en effektivitet på ca 60%, det innebär ju att det går åt väldigt mycket mer ineffekt per nätaggregat för att driva samma uteffekt. Ett nätaggregat blir effektivare ju mer effekt man drar ur det, dvs mindre förluster.

Kör man däremot med ett nätaggregat och två moderkort så kommer ju det bara finnas en förlust, och har man inte de mest strömslukande komponenterna på moderkorten så går ju det utmärkt med ett nätagg.

Själv skulle jag dock köpa mig två stycken nätaggregat istället, jag tror det skulle vara för mycket bök för mig att bara ha ett.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

2x FSP 300w agg @ Inet.se ca 300kr st