Nytt 4-gigabyteskit från OCZ

Permalänk
Melding Plague

Nytt 4-gigabyteskit från OCZ

Tillverkaren OCZ har återigen släppt ett minnespaket på fyra gigabyte. Denna gång är det i Platinum-serien och med en frekvens om 1 gigahertz. De har dessutom OCZ:s klassiska XTC-kylare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borde inte DDR3 framhävas lite av tillverkarna nu?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Borde inte DDR3 framhävas lite av tillverkarna nu?

Är väl samma sak som när DDR2 var nytt, kom ju mest grymma DDR-kit länge innan dom gick över. Det handlar nog mycket om efterfrågan på grejerna också, är ju inte så många som kör med DDR3 nu.

Visa signatur

Dator/HTPC: X2 4200+ - 2048MB Corsair VS - ASUS A8N32-SLi Deluxe - ATi Radeon HD2400XT - Audigy 2 Platinum Ex - Tagan 380W - 1,2TB HD - Lian Li PC-777 Limited Edition "snäckan"

Permalänk
Medlem

Jag tycker det här kitet ser fint ut och det är roligt att se lite snabbare minnen i 4gb paketen också.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Men men men man behöver väl inte mer än 640 k??

Permalänk
Medlem

Undrar vad detta kommer att kosta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Men men men man behöver väl inte mer än 640 k??

"I have to say that in 1981, making those decisions, I felt like I was providing enough freedom for 10 years. That is, a move from 64k to 640k felt like something that would last a great deal of time. Well, it didn't - it took about only 6 years before people started to see that as a real problem."
- 1989 speech on the history of the microcomputer industry.

Det är uttjatat och tråkigt sedan länge, men till nästa gång...

Men detta kit ser intressant ut, mycket möjligt att det blir just detta vid mitt planerade köp om någon månad. Får se vad priset blir.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Läste det som "Nytt 4-gigabytesskit från OCZ" först. Började fundera på om swec var trötta på OCZ:D

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Bra med 4 gb kitt. Hoppas så fler sådana från andra tillverkare också.

Visa signatur

Behöver ej skriva min dator i forum signaturen för att kompensera för min penis.
Ingen bryr sig hur många poäng du får i 3DMark.

Permalänk
Medlem

2. MINNE
2.1 Jag har 4 Mbyte minne i min dator (4096 Kbyte), men uppräkningen i början stannar på 3712 Kbyte, varför?

Utrymmet mellan 640 Kbyte och 1 Mbyte ligger vanligen i ROM. Dessa kan kopieras över till RAM för att få BIOS-rutiner att gå snabbare. Huruvida du vill ha det eller inte ställer du in i datorns CMOS-setup. Äldre operativsystem, exempelvis DOS, kräver detta för att gå i acceptabel hastighet medan nyare operativsystem som inte använder BIOS, exempelvis OS/2, går alldeles utmärkt utan.
2.2 Vad är konventionellt minne, övre minne, utökat minne, och allt sånt?

Minnet mellan 0-640 Kbyte kallas konventionellt minne, och är det minne som DOS-program vanligtvis använder. Minnet från 640 Kbyte upp till 1 Mbyte kallas för övre minne, och används bl a för videominne, och annan hårdvara, såsom BIOS, nätverksskort med mera. De lediga block som finns i detta minne (UMB, övre minnesblock) kan användas av nyare versioner av DOS för att ladda program.

Minnet över 1 Mbyte kallas utökat minne (XMS), för detta krävs 286-processor eller högre och en drivrutin för detta, ex. HIMEM.SYS. Det första 64 Kbyte-blocket i XMS kallas för HMA, höga minnet. Här lägger DOS delar av COMMAND.COM, om det går.

Dessutom kan det förekomma expanderat minne (EMS), vilket nås via fyra 16 Kbyte stora fönster. Detta kan vara ett expansionskort, eller emuleras i XMS via en drivrutin, ex. EMM386.EXE

Visa signatur

[ten acres of mainframe computers]

Permalänk

hahahaha läste gigabyte"skit"

Permalänk

Det heter gigabytes-kit

Visa signatur

Trololololol
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Permalänk
Medlem

Skit. Haha.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeinStein
hahahaha läste gigabyte"skit"

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Så nära, men räcker inte riktigt till för att vara 1066, vilket redan/snart är standardiserat.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

man får åtta gig nu för samma pris man fick 1 gig bara några år sedan.
its great stuff

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davve00
Jag har 4 Mbyte minne i min dator (4096 Kbyte), men uppräkningen i början stannar på 3712 Kbyte, varför?

4 MB minne? Du har inte funderat på att byta dator ? Om du menar 4 GB så hanterar inte 32 bitars OS mer än 3,12 GB (tror jag att det var)

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6922...

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
4 MB minne? Du har inte funderat på att byta dator ? Om du menar 4 GB så hanterar inte 32 bitars OS mer än 3,12 GB (tror jag att det var)

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6922...

Tänk om han har en gammal dator med 4MB då? ^^.

Annars så måste han ha skrivit fel på 3 ställen.

Permalänk
Medlem

tror inte det finns någon dator med endast 4 mb minne. Jag har sett en med 32mb minne, men då kan man väl knappt surfa?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
tror inte det finns någon dator med endast 4 mb minne. Jag har sett en med 32mb minne, men då kan man väl knappt surfa?

du kan inte vara så jätte gammal min första dator hade 4mb ram sen uppgraderade jag till 8mb.
min gammla amiga 500 hade 1mb ram

Permalänk
Medlem

det är från ett forum på nätet som förklarar hur minnet adresseras, som svar på varför man egentligen bara behöver 640k minne.. tycker det är ganska kul faktiskt, men det var ju på tiden med dos och win 3.11... jag hade 8mb ram i min 486...

peace...

Visa signatur

[ten acres of mainframe computers]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeinStein
hahahaha läste gigabyte"skit"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sitter på 8 gig som jag inte har användning för haha
behöver ett 64 bitars oS ..

iaf. 32 bitars klara 4 gb minne. men då räknas minne på graffekort och andra små enheter ochså då OSet bara kan adressera upp till 4 GB minne.
på min så ser datan bara 3 gb, (då jag har 1024 i grafik minne.)

64 bitars klarar vesäntligt mer en så. men tyvärr så är inga OS riktigt redo för 8 gigabyte. dom har ju 64 bitars xp och vista vad jag hört iaf. men jag vet inte huruvida vissa programvaror och så funkar med dessa.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melekai
Sitter på 8 gig som jag inte har användning för haha
behöver ett 64 bitars oS ..

iaf. 32 bitars klara 4 gb minne. men då räknas minne på graffekort och andra små enheter ochså då OSet bara kan adressera upp till 4 GB minne.
på min så ser datan bara 3 gb, (då jag har 1024 i grafik minne.)

64 bitars klarar vesäntligt mer en så. men tyvärr så är inga OS riktigt redo för 8 gigabyte. dom har ju 64 bitars xp och vista vad jag hört iaf. men jag vet inte huruvida vissa programvaror och så funkar med dessa.

3gb ram minne, graffe minne räknas inte in där...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbomuts
du kan inte vara så jätte gammal min första dator hade 4mb ram sen uppgraderade jag till 8mb.
min gammla amiga 500 hade 1mb ram

Notera ordet 'finns' inte 'fanns'.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB