Permalänk
Medlem

Disk spanning i linux, hur?

Jag har ett par hårddiskar som jag skulle vilja ha till en enhet i Linux och RAID är inget direkt alternativ för då får jag bara ut 7x120GB vilket är för lite. Så jag behöver något annat. För tillfället är där data på vissa diskar så det hade varit bra om man kunde slå ihop två diskar och flytta data till dem och sen ansluta fler diskar utan att bli av med data.

System:
1x IBM Deathstar 41,0 GB [PATA]
Lagring:
2x Seagate Barracuda 7200.7 120 GB [PATA]
2x Seagate Barracuda 7200.7 160 GB [PATA]
1x Maxtor DiamondMax 10 200 GB [PATA]
1x Maxtor MaXLine III 250 GB [PATA]
1x Western Digital Caviar SE16 500GB [SATA]

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använd LVM2.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

tackar, underlättar när man vet vad man ska leta efter, har bara hittat forumposter ang. raid annars.

Finns all info jag behöver på dessa eller finns det något jag behöver tänka på?

http://sourceware.org/lvm2/
http://sources.redhat.com/lvm2/wiki/
http://www.tldp.org/HOWTO/LVM-HOWTO/index.html

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den sista länken (tldp) är i princip det enda du behöver. LVM är riktigt smidigt att jobba med, bara man har förstått konceptet.
Du kan göra det du beskriver att du vill göra med LVM, tänk bara på att om en disk går sönder så blir det lite meckigt att få ihop det igen, plus att du såklart tappar det data som ligger på disken som gick sönder...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Den sista länken (tldp) är i princip det enda du behöver. LVM är riktigt smidigt att jobba med, bara man har förstått konceptet.
Du kan göra det du beskriver att du vill göra med LVM, tänk bara på att om en disk går sönder så blir det lite meckigt att få ihop det igen, plus att du såklart tappar det data som ligger på disken som gick sönder...

Är även jag lite sugen på lvm2, min fråga gäller vad som händer just om en disk skulle krascha. Har bara testat lite snabbt med att lägga till en disk, och det var inga problem. Däremot ta bort den var lite knepigare, och ungefär där fick jag något annat att göra ;). Är det rätt uppfattat att om en disk säger upp sig kan man rädda datan från dom andra, fortfarande fungerande diskarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrko
Är även jag lite sugen på lvm2, min fråga gäller vad som händer just om en disk skulle krascha. Har bara testat lite snabbt med att lägga till en disk, och det var inga problem. Däremot ta bort den var lite knepigare, och ungefär där fick jag något annat att göra ;). Är det rätt uppfattat att om en disk säger upp sig kan man rädda datan från dom andra, fortfarande fungerande diskarna?

Ja, som sagt, det är bara datat på disken som dör som försvinner.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Ja, som sagt, det är bara datat på disken som dör som försvinner.

Är det till och med så väl att datan på de andra diskarna finns tillgänglig direkt utan åtgärder?

Jag har ännu inte kommit så långt med pulandet, så det är kanske en dum fråga, men vilket filsystem är lämpligt att använda?

Kan man även på något sätt få ett meddelande om ngn av diskarna sjunger på sista versen så man ev. kan hinna rädda datat som finns på den?

Och hur skulle det isf kunna gå till, för kan man se vilket data som ligger på vilken disk?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wicke666
Är det till och med så väl att datan på de andra diskarna finns tillgänglig direkt utan åtgärder?

Jag har ännu inte kommit så långt med pulandet, så det är kanske en dum fråga, men vilket filsystem är lämpligt att använda?

Kan man även på något sätt få ett meddelande om ngn av diskarna sjunger på sista versen så man ev. kan hinna rädda datat som finns på den?

Och hur skulle det isf kunna gå till, för kan man se vilket data som ligger på vilken disk?

Du kan undersöka SMART värdena men då gäller det att du kan tolka dem också.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Ja, som sagt, det är bara datat på disken som dör som försvinner.

Vad händer om man använder kryptering med tex cryptsetup och en av diskarna i spannet går ner? Utan att veta misstänker jag att all data på alla diskarna går förlorad?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wicke666
Vad händer om man använder kryptering med tex cryptsetup och en av diskarna i spannet går ner? Utan att veta misstänker jag att all data på alla diskarna går förlorad?

Krypterar du filsystemet så är jag osäker, men jag misstänker att allt går förlorat ja.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Om man kör tex. Raid5 och krypterar, förlorar man allt då med om en disk krashar?
Kör 3.5TB i en LVM partition, har hållt i kring 2år än sålänge men funderar på att byta ut det till raid5 till hösten.
Kör okrypterat för tillfället men funderar även på kryptering.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rixton
Om man kör tex. Raid5 och krypterar, förlorar man allt då med om en disk krashar?
Kör 3.5TB i en LVM partition, har hållt i kring 2år än sålänge men funderar på att byta ut det till raid5 till hösten.
Kör okrypterat för tillfället men funderar även på kryptering.

Kör du RAID5 så gör det inget att en disk failar (eller tja, du får ju köpa en ny disk...), krypterat eller ej. Läs in dig på tekniken så blir det ganska uppenbart, och det är ju inte fel att göra det om du har tänkt börja pilla med det.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.