Permalänk

c++ i linux

hmm om man då skulle testa pilla lite i c++, iof bara på skoj för att man har för lite av allt annat att göra

Vad e en bra kompilator för c++ i linux? och vad mer behövs för att komma igång med de? förutom att läsa massa om vad och hur man programmerar

Men mest vad behövs i linux för att de ska funka att göra egna små skitskript

Visa signatur

Cmon lets have soma sex?

Permalänk
Medlem

det räcker med en texteditor så kan du göra enkla små script. läs på om basch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iveqy
det räcker med en texteditor så kan du göra enkla små script. läs på om basch

basch? Du kanske menar Bash?

Permalänk

Behövs ingen copiler? Bash har jag kollat på en del

Visa signatur

Cmon lets have soma sex?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenkaos
Behövs ingen copiler? Bash har jag kollat på en del

GCC brukar vanligtvis användas i linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GenuineDexxa
basch? Du kanske menar Bash?

Givetvis gjorde jag det, tack :).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenkaos
Behövs ingen copiler? Bash har jag kollat på en del

Inte till scriptspråk så som bash. Du ville ju scripta? Ett kanske ännu hetare tipps är att lära dig php som du kan ha nytta av på fler ställen. Även om det är bash som dominerar linux script

Permalänk
Medlem

För att göra små script: bash, pearl, python
För c++ så behövs en kompilator, gcc brukar som sagt hänga med de flesta linux-dis:arna.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Är du nybörjare så skulle jag nog rekommendera Geany som kompilator.

Visa signatur

[ AMD X2 4800+ 65W ][ ASUS M2N ][ 2Gb Corsair PC6400 ][ PNY 8800GTS 640MB ] [ Western Digital 500GB 7200Rpm 16MB SATA2/Western Digital 750GB 7200Rpm 16MB SATA2] [ Optiarc DVD±R/RW 18X ] [Antec Nine Hundred] [ Chieftec Smart 450W ] [ Acer 22" Wide, 5ms 700:1 ] [Logitech X-540 5.1 ] [ Logitech G15 ] [ A4Tech NB-30 ] [ Saitek GH20 Vibration Headset ] [ Microsoft Remote Control and Receiver ] [ Windows Vista Ultimate x86 (For games)] [Linux/GNU Ubuntu 7.10 (For everything but games)]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whinar
Är du nybörjare så skulle jag nog rekommendera Geany som kompilator.

Det är en IDE inte en kompilator.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
För att göra små script: bash, pearl, python
För c++ så behövs en kompilator, gcc brukar som sagt hänga med de flesta linux-dis:arna.

Ok Gcc alltså får kolla in det!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iveqe
Inte till scriptspråk så som bash. Du ville ju scripta? Ett kanske ännu hetare tipps är att lära dig php som du kan ha nytta av på fler ställen. Även om det är bash som dominerar linux script

Check de kan jag faktiskt ganska bra redan

Har bara ingen aning om hur ja ska börja med c++ php känder så mycket enklare att börja med En server med php och sen ere bara göra ett tex upload script

Visa signatur

Cmon lets have soma sex?

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att du lär dig C i stället för C++. (Du kompilerar fortfarande med gcc.)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Kan rekommendera att du lär dig C i stället för C++. (Du kompilerar fortfarande med gcc.)

Varför C istället för C++? vad e fördelen med C, C++ e väl väldigt like.. förutom att de e mer objektorienterat

Visa signatur

Cmon lets have soma sex?

Permalänk
Medlem

C++ är ett stort språk som tar lång tid att lära sig. Väljer du att börja med C så kommer du gjort din första riktiga applikation månader före om du istället valt C++. Sen kan du alltid i efterhand lära dig C++ då det bygger på C så har du ett stor försprång där. Sen är det lite roligare att hacka C och så är det "the Unix-way".

Sen finns det en del tekniska fördelar med C över C++ men dessa behöver du absolut inte bry dig om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
C++ är ett stort språk som tar lång tid att lära sig. Väljer du att börja med C så kommer du gjort din första riktiga applikation månader före om du istället valt C++. Sen kan du alltid i efterhand lära dig C++ då det bygger på C så har du ett stor försprång där. Sen är det lite roligare att hacka C och så är det "the Unix-way".

Sen finns det en del tekniska fördelar med C över C++ men dessa behöver du absolut inte bry dig om.

Man måste inte lära sig Objektorientering, generisk programmering eller något annat mer avancerat innan man börjar koda på "riktigt". C++ är som sagt nästan ett superset av C, så ungefär 99% av C koden är giltig C++ kod.
Fördelen med C++ är bättre typsäkerhet (inga implicit castingar), bättre stränghantering (std::string m.m) och bättre I/O system (printf vs cout).

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenkaos
Men mest vad behövs i linux för att de ska funka att göra egna små skitskript

Varför inte börja med något mer konkret knådande ?

Python
http://wiki.python.org/moin/BeginnersGuide

Geany
http://geany.uvena.de/

Sen besöker du något programs utvecklingsavdelning som du tycker om och laddar hem källkoden... Sen kan du labba och ändra....mycket enklare med fungerande kod att komma igång.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Ett annat standardfel man får när det inte går att kompilera är att paketet Build-essentials är installerat på datorn. Det kan vara värt att kolla om man får kompileringsfel på t.ex. hello world.

Visa signatur

Asus Nforce4 A8N-SLI premium | AMD64-X2 3800+ E6 @ 2,30Ghz (Arctic Cooling Freezer 64 pro) | 2x1GB corsair XMS 2-3-3-7 1T | XFX 7900GT @ 520MHz/1.60GHz | Antec P180 | 2x500GB Seagate 7200.11 2x320GB Seagate 7200.10 SATA2 + 1x250GB Seagate 7200.9 + 2x160GB Seagate 7200.7 SATA1 + 1x160GB Hitachi | NEC 3550A DVD+-RW | Twinhan VisionDTV DVB-S
Bärbar dator: Fujitsu-Simens Si1520, Core 2 duo 1,66GHz, 1GB ram, 80GB hdd.

Permalänk

Python är trevligt och kul att börja med. Att börja med c++ är lätt avskräckande för en nybörjare då det är väldigt stort och du har totalt kontroll på mycket som en nybörjare inte behöver ha kontroll på.

Testa python är min röst, behöver inte kompileras heller, utan du installerar bara python (finns väl i de flesta linux-distar redan) och kodar i en texteditor.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Jag har en dålig vana att använda php till det mesta, blir ofta quick-and-dirty lösningar när bossen flåsar i nacken. Men för att bidra kan jag säga att jag brukade koda alla C++ uppgifter även i C när jag gick i skolan, mest för att de tips man kunde få var från personer som föredrog C och jag tyckte jag likväl kunde lära mig båda sätten samtidigt. Sedan är det inte så farligt att börja med C++, man måste börja nånstans och det spelar i min mening ingen riktig roll vart man börjar bara att man börjar.

Ska du kompilera C++ i linux måste du ha g++, det är gcc fast för C++ om inget drastiskt har hänt under de senaste 5 åren.

För att citera en favorit OSS kodare, Konst: "Important is to code.".

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

Tack för alla svar Då jag redan kan php, och hållt på en del med python så tyckte ja de vore kul att ändå testa c/c++ och nu sluta de med att ja har börja kolla lite på C++

Men ja har väl en fråga till då
Om jag nu har gjort ett litet skitscript som i princip bara skriver ut i terminalen
"tja vad är din åldere" och sen får man skriva de och sen så räknar den bara ut hur många dagar man har levt om man tex är exakt 16år

Och de funkar find osv.. meen hur får jag så att istället för att starta detta script genom terminalen med ./filen

ska kunna dubbelklicka elr ngt på binary filen för att den ska startas upp?
Har inte fått till detta

Visa signatur

Cmon lets have soma sex?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
För att göra små script: bash, pearl, python
För c++ så behövs en kompilator, gcc brukar som sagt hänga med de flesta linux-dis:arna.

När vi ändå håller på att rätta felstavade namn: Perl, inte Pearl.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.