Permalänk
Medlem

Mac - Vista Nätverksmappar

Har ett litet problem..

Min Mac Som kör OS X 10.4.11 hittar inte mina utdelademappar på min nya dator med Vista Ultimate OEM version.

Det går inte änns att hitta vistaburken via Macen, har alltid funkar bra mot XP tidigare. Enligt forumet har jag hittat följande:

För att ett system som kör Samba ska kunna kommunisera med en vista version, måste ett säkerhetsalternativ i vista ändras. "Nätverkssäkerhet: Autentiseringsnivå för LAN Manager" Skall ställas på

"Skicka LM och NTLM - använd NTLMv2-sessionssäkerhet om detta förhandlats: Klienter använder LM- och NTLM-autentisering och använder NTLMv2-sessionssäkerhet om servern stöder det."

istället för orginal

" Skicka endast NTLMv2-svar/neka LM och NTLM: Klienter använder endast NTLMv2-autentisering och använder NTLMv2-sessionssäkerhet om servern stöder det."

Samt: att man måste ändra så att vista godkänner okrypterade lösenord.

Detta är utfört.. men jag hittar fortfarande inte datorn överhuvudtaget via min Mac. Vad ska man testa här näst?
pinga datorns IP fungerar mycket bra, så det finns kontakt mellan dom, macen kan bara inte hitta vista burken.

Visa signatur

Hustomte

Permalänk

Har du försökt att ansluta dig direkt till Vista-datorn? Är uppe i Finderns meny Gå > Anslut till server...

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Permalänk

har/hade ett liknande problem, kunde först inte hitta PC:n alls, men nu senast har den hittat och kunnat ansluta när jag använder det trådlösa nätet, men sätter jag i sladden och disablar Airport så totalvägrar den... =(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
Har du försökt att ansluta dig direkt till Vista-datorn? Är uppe i Finderns meny Gå > Anslut till server...

Hmm.. på hostname så blir det "kan inte hitta servern" som svar på en gång.
Testar jag med IP adressen, tänker den i 1-2minuter men säger sedan "anslutningen misslyckades (servern kanske inte finns, eller fungerar inte för tilfället)". Men när man skriver in adresen står det i "sök-rutan" ansluter till afp://192.168.0.18 ...... vad står afp för?

Har testat med båda trådlöst och sladd.. då båda sätt fungerar klockrent (fungear till den tredje datorn) för XP så kan nog inte felet sitta hos macen..

Visa signatur

Hustomte

Permalänk

Afp står för Apple Filing Protocol, ett protokoll för fildelning mellan macar. Skriver du smb://192.168.0.18/ eller cifs://192.168.0.18/ när du vill ansluta till datorn eller \\192.168.0.18?

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halligalli
Afp står för Apple Filing Protocol, ett protokoll för fildelning mellan macar. Skriver du smb://192.168.0.18/ eller cifs://192.168.0.18/ när du vill ansluta till datorn eller \\192.168.0.18?

U are my saviour! skrev endast in ip'et, varken // eller \\. Testade med smb://... och det funkade mycket bra!

Resten är inget problem, allt funkar nu tack vare dig!

Är dock lite konfundersam till varför vista datorn inte dyker upp under nätverket (sett från mac'en), men det sprollar egenteligen nu när jag jag vet hur jag ansluter.

Men efter som du verkar kunna detta (höjjer dig till skyarna nu så tänkte jag passa på och fråga hur gör man för att komma åt en map på macen via vistaburken? Här finns nog inget fel som är trasigt..... jag bara vet inte hur man delar ut en map via osx för att någon annan ska kunna hitta den, antar att det har med rättigheter att göra, och man måste ev ha någon speciell användare med rättighet att skriva/läsa i mappen både lokalt och från en annan ipadress.. du förstår nog hur jag menar. Kanske någon vettig länk till någon vettig guide om någon har en sån..

Har inte googlat så mycket ännu, men det finns säkert bra info för det också!

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

finns en inställning för delfilning bland de andra inställningarna. (längst ner nånstans, under skärmar osv)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

mucho gracias! *stavning?*

Alla mina datorproblem lösta på en och samma kväll!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
finns en inställning för delfilning bland de andra inställningarna. (längst ner nånstans, under skärmar osv)

Fungerade klockrent!

Visa signatur

Hustomte