Permalänk
Medlem

Hur gör jag min dator ljudlös

Ja .. hur gör jag min dator helt ljudlös (billigaste möjligaste sättet givetvis)?

Saker som låter är CPU-fläkten. Jag har en Zalman CNPS9500LED och processorn är E2160, den vill jag iaf ska vara överklockad till 2,5 GHz.

Är det helt omöjligt med passiv kylning till den? Jag kanske får fundera på E8200 då ...

Finns det passiv kylning till CPUer ens?

Förutom CPUn har jag:

Hiper type-r 480W nätagg
7600GT med vf700CU
och slutligen hårddiskar

Hårddiskljudet kan jag leva med, eftersom jag vill att det ska vara tyst när jag sover eller inte sitter vid datorn, lite ljud gör inte jättemycket.

Grafikkort kanske jag får fundera på 8600GT med passiv kylning.

Men vad jag vet finns inte nätagg med 100 % passiv kylning som är tillräckligt kraftiga?

Kan jag nå mitt mål?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Du kommer aldrig undan helt passivt med "normala" komponenter. Värmen måste ut från lådan på något sätt, och det du gör när du byter till en "passiv" kylfläns på exempelvis cpu är bara att lasta en större börda på chassifläkten eller nätaggregatets fläkt.

Börja med att köp några billiga fläktkontroller (Zalman Fan-Mate 2), kostar en 30 kr/st och ger dig en antagligen ordentligt lägre ljudnivå. Är du inte nöjd med det så kan du börja byta kylare, fläktar etc.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Lägg den i ett oljebad...

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem

Jag kör min cpu och mitt grafikkort passivt, grafikkortet är klockat och cpun är klockad till 3.0Ghz. Har 2 st nexus 120mm fram och bak och ett corsair nätagg. Det är riktigt tyst, har ljuddämpat lådan också. När jag inte spelar går fläktarna bara i 600 rpm.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

Håller med xphaze, helt tyst är nog en dröm om du inte tänker bygga om ordentligt.
På CPU kan du säkert komma undan med någon av de stora tower-kylarna passivt. Min, i sign, klarar passiv kylning och håller sig under 50 grader i load passivt. Fast jag har satt på en fläkt nu ändå...
T.ex. Accelero S1 ska passa på grafikkortet enligt tillverkaren och den kan du förmodligen köra passivt om du har bra luftflöde i lådan.

Men som sagt, chassifläktar kommer du nog inte undan om du ska ha ett chassi Men de går att göra "ljudlösa" med en controller

Permalänk
Avstängd

skaffa några noctua eller nexus fläktar 120mm sen så hänger du upp hårddiskarna i gummiduk,sänker ljudet även när diskarna inte skriver, å slutligen så skaffar du en bra datorlåda.
kanske en åxå.

Permalänk
Medlem

stänger av den, då blir den så tyst den kan bli.