[XBMC] XBMC Media Center för Linux/OSX

Permalänk
Geeks
SweClockers

[XBMC] XBMC Media Center för Linux/OSX

Vad är XBMC?
XBMC är världens bästa mediacenter. Programmet förvandlar din PC till en fullfjädrad mediacentral, utan att du för den skull behöver lägga ner timmar på att få allt att fungera. Det mesta fungerar direkt från installation. Spela upp mängder av olika ljud/video-format direkt från hårddisken eller via nätverk. Perfekt för HTPC!

Observera att XBMC fortfarande är i ett tidigt utvecklingsstadium. Programmet fungerar dock riktigt bra och går att använda fullt ut. Här är alla features!

Nyttiga länkar
> Officiell hemsida
> XBMC för Mac OS X
> Wiki och installationsanvisningar

Installationsanvisningar Ubuntu

1. Ladda ner och installera Ubuntu 7.10.

2. När Ubuntu är installerat och uppdaterat, dra in följande paket:
sudo apt-get install make g++-4.1 gcc-4.1 libsdl1.2-dev libsdl-image1.2-dev libsdl-gfx1.2-dev libsdl-mixer1.2-dev libsdl-sound1.2-dev libsdl-stretch-dev libcdio6 libcdio-dev libfribidi0 libfribidi-dev liblzo1 liblzo-dev unrar libfreetype6 libfreetype6-dev libsqlite3-0 libsqlite3-dev libogg-dev libsmbclient-dev libsmbclient libasound2-dev python2.4-dev python2.4 python-sqlite libglew1.4 libglew1.4-dev libcurl3-dev g++ gawk x11proto-xinerama-dev libxinerama-dev libxrandr-dev libxrender-dev libmms-dev pmount subversion

3. Dra ner XBMC-källkod och bygg:
svn checkout https://xbmc.svn.sourceforge.net/svnroot/xbmc/branches/linuxp...
cd XBMC
./build.sh NODEBUG <- får du troligtvis köra 2 ggr.
Rulla tummarna.

4. Testkör XBMC och konfigurera:
cd BUILD
./Xboxmediacenter
Enabla digital audio under system settings/audio hardware för SPDIF-passthrough.
För full screen gå in under Appearance och ändra upplösning till vad du nu kör på din TV, t.ex. 1920 x 1080.

5. Snyggt skin:
cd ~/XBMC/BUILD/skins
wget http://skin-downloads.googlecode.com/files/xTV.rar
unrar x xTV.rar
Starta sen XBMC igen och välj xTV som skin under Appearance.

6. Fixa fjärrkontroll:
http://xboxmediacenter.com/forum/showthread.php?t=30230

7. Läs README för mer information:
http://xbmc.svn.sourceforge.net/viewvc/*checkout*/xbmc/branch...

Systemkrav

Eftersom det fortfarande är en tidig utvecklingsversion det handlar om rekommenderas Intel-baserade moderkort med inbyggda ljudkretsar. Det är dock oftast inga problem att få det att fungera med AMD-baserade datorsystem.

Krav för uppspelning av DVD/Xvid/Standard Definition och lägre
* 1,2 GHz processor (P3/Athlon)
* 512 MB RAM
* Grafikkort med stöd för OpenGL 2.0 (Geforce 6/Radeon 9700/GMA 3000 eller bättre)

Krav för uppspelning av HD-media (1080p H.264)
* 2 GHz dual-core processor (C2D/A64)
* 2 GB RAM
* Grafikkort med stöd för OpenGL 2.0 (Geforce 6/Radeon 9700/GMA 3000 eller bättre)

Screenshots

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Kan inget annat än hålla med. Kört Xbmc på Xboxet väldigt länge och jag finner ingen värdig motståndare.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

gaah!! Har väntat som bara den på denna dagen skulle komma. Dyrkar XBMC till min xbox och har saknat det på vanliga datorer. Ska genast testa.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Har testat osx-porten, som det står på hemsidan är det lååååång kvar till den är färdig att användas. I princip bara mp3-spelaren som fungerar som den ska.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Movement
Har testat osx-porten, som det står på hemsidan är det lååååång kvar till den är färdig att användas. I princip bara mp3-spelaren som fungerar som den ska.

Jepp, har testat OSX-versionen också.. ser riktigt bra ut om man bortser från buggarna..

Kan bli riktigt bra i framtiden!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Gött, då kanske man kan köra bort xboxen och sen köra en htpc som kör alla filmer som xboxen inte orkar

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk

Hämtar svn-trädet nu.
Skall bli intressant att testa.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

så Xbox Media Center utan Xbox alltså?

oh, thyne powers be mighty irony..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Installera det för någon månad sen och jag är riktigt imponerad även om det är bara i alpha stadie än. Riktigt kul att XBMC lever kvar även när xboxen har sett sina sista dagar.

Har kört XBMC på xboxen i flera år och det slår alla HTPC program med hästlängder.

Förrensten är hårdvarustödet i linux för PS3 fortfarande lika kasst? Någon som vet? Skulle vara nice att köra PS3 med linux och XBMC, grymmare HTPC går det nog inte att få tag på!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis

Förrensten är hårdvarustödet i linux för PS3 fortfarande lika kasst? Någon som vet? Skulle vara nice att köra PS3 med linux och XBMC, grymmare HTPC går det nog inte att få tag på!

Hårdvarustödet när man kör Linux på en PS3 kommer nog tyvärr för alltid vara begränsade till "kass surfdator". Om nu inte Sony får för sig att öppna upp hypervisorn så att linux får tillgång till allting, tveksamt dock när deras filosofi är att man ska köra allt via xmb.

Permalänk

Hrm, när jag försöker installera raddan med paket dom säger att man ska ha klagar apt på att den inte hittar libsdl-stretch-dev. Är det någon källa jag saknar eller nått? All andra paket verkar installeras utan problem.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Hrm, när jag försöker installera raddan med paket dom säger att man ska ha klagar apt på att den inte hittar libsdl-stretch-dev. Är det någon källa jag saknar eller nått? All andra paket verkar installeras utan problem.

,

Uppdaterade med bättre installationsanvisningar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Det finns väl inte stöd för TV-uppspelning ännu eller? Är det något som man kan räkna med i framtiden?

Mvh/Nicklas

Permalänk
Medlem

ja de har ju funkat bra på linux i flera månader.... jag försöker kompilera på min ps3 (ubuntu) men de ville inte funka lika bra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
ja de har ju funkat bra på linux i flera månader.... jag försöker kompilera på min ps3 (ubuntu) men de ville inte funka lika bra

XBMC funkar inte på PS3 eftersom att Sony har handikappat linuxstödet i den.

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk

Den misslyckades med att kompilera.
Hade inte tid att lämna en bugreport.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör XBMC så överlägset?
Varför valde man att enbart utveckla det till Xbox först?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Vad är det som gör XBMC så överlägset?
Varför valde man att enbart utveckla det till Xbox först?

Testa det själv så förstår du Listan kan göras väldigt lång. Finns inget som matchar XBMC inom HTPC mjukvara.

Från allra första början var XBMC en enkel musik, bild och film spelare till xbox, dök upp ganska tidigt i samband med de första chippen. Varför XBMC har blivit så avancerat som det är idag beror nog på väldigt duktiga utvecklare. XBMC har varit ganska enkel länge, de är först de 2-3 sista åren som det har utvecklats något så fruktansvärt.

Har man kört XBMC så vill man inte byta ;P

Permalänk
Medlem

Så detta kan man alltså installera på sin vanliga HTPC?
Och man behöver inte ett Xbox för att ha detta ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Så detta kan man alltså installera på sin vanliga HTPC?
Och man behöver inte ett Xbox för att ha detta ?

Nope, bara att hämta paketen som behövs för att kompilera, kompilera och sedan njut! Tycker alla ska ta en titt. Har prövat detta ett tag och är mycket imponerad. Är ju som sagt bara i ett tidigt utvecklingsstadium än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simon U
Nope, bara att hämta paketen som behövs för att kompilera, kompilera och sedan njut! Tycker alla ska ta en titt. Har prövat detta ett tag och är mycket imponerad. Är ju som sagt bara i ett tidigt utvecklingsstadium än.

OKey, underbart nice
Då blir det detta när jag skaffar en HTPC.

Permalänk
Medlem

Verkligen intressant.
Har testkört Linuxportningen på min bärbara maskin med ATI-grafikchip.
De två sakerna som är intressanta för mig är ju ljuduppspelning av FLAC/MP3 och videouppspelning.
Ljuduppspelning funkar kanon.

Videouppspelning däremot, där finns det problem. Jag skulle gissa på att det har med mitt ATI-chip att göra. Har läst i forumet att andra har strul med ATI de också.
När jag kört igång en videofil, oavsett format så hör jag ljudet dra igång som det ska dock så står bilden kvar i browserläget. Härifrån kan jag antingen vänta på att filmen spelat klart eller så dödar jag processen.

Jaja, detta har stor potential.
Så om utvecklingen går som det ska så kommer jag nog stå i valet och kvalet mellan att köpa antingen en HTPC eller en Popcorn Hour A-100.

Popcorn: http://prisjakt.nu/produkt.php?e=254612

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Oh, precis när jag nästan övertygat mig själv om att inte bygga en htpc så ser jag detta. Gawd nu blir det svårt igen. Skulle lätt plocka hit min gamla xbox om den bara hade orkat med x.264 vilket den antagligen inte gör.

Fan Microsoft att ni handikappat 360n hade ju varit mer underbart än 72 oskulder att kunna dra in XBMC där.

Permalänk
Medlem

Bara att vänta på att nån låser upp hypervisor till ps3'an och en optimering där så har du en sjujävla mediaenhet.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

perfekt. Då kan man ta bort XBMC och det konstiga filsystemet från xboxen och stoppa in linux-XBMC. Stöd för filer med udda tecken och långa filnamn

Permalänk
Medlem

Underbart! Jag har också kört XBMC på min xbox i flera år och det är sjukt bra.
Kul att det kan leva vidare på fler plattformar :D:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Bara att vänta på att nån låser upp hypervisor till ps3'an och en optimering där så har du en sjujävla mediaenhet.

du kan drömma vidare, ingenting som tyder på att hypervisorn blir knäckt på ps3 inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
du kan drömma vidare, ingenting som tyder på att hypervisorn blir knäckt på ps3 inom en snar framtid.

Men man måste ju få drömma. Knäck hypervisorn så har du världens billigaste dator.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Men man måste ju få drömma. Knäck hypervisorn så har du världens billigaste dator.

Uhm, finns rätt många butiker som har datorer som är billigare än PS3. Dustinhome sålde ju en riktiga bra Fujitsu för 2500. En dator med 200MB ram är ingen hitt heller.

Tror mer på att 360 blir perfekt plattform för XBMC, dom har redan gått igång linux och hårdvaran är inte så annorlunda så man slipper skriva om programmen.

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer till Apple TV'n

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!