Permalänk
Medlem

Bästa moderkortet för Crossfire

Har suttit och kollat igenom olika trådar om Crossfire men inget passar in på det jag tänkt mig.

Vilket moderkort är bäst för crossfire och har socket AM2.
Har tänkt byta planka till ett crossfire då jag har tänkt beställe ett till HD3870 och köra crossfire.

Då är frågan, vilken planka klockar bra. Passa bra till AM2 cpu och stödjer Crossfire. 2x HD3870 kort.

Tack för svar // Henrik

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk
Inaktiv

ja du bra fråga vilket some bäst tror att du får kolla runt och välja det som har de fuktionerna du vill ha så gjorde jag och slutade up med ett ECS KA3 MVP Extream, men det finns många bra vad jag tycker

Permalänk
Medlem

Re: Bästa moderkortet för Crossfire

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GimlY
Har suttit och kollat igenom olika trådar om Crossfire men inget passar in på det jag tänkt mig.

Vilket moderkort är bäst för crossfire och har socket AM2.
Har tänkt byta planka till ett crossfire då jag har tänkt beställe ett till HD3870 och köra crossfire.

Då är frågan, vilken planka klockar bra. Passa bra till AM2 cpu och stödjer Crossfire. 2x HD3870 kort.

Tack för svar // Henrik

MSI K9A2 Platinum är bland det bästa man kan köra skulle jag tro då det har plats för 4st dualslot kort och 4*8x PCI-E 2.0.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Re: Re: Bästa moderkortet för Crossfire

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
MSI K9A2 Platinum är bland det bästa man kan köra skulle jag tro då det har plats för 4st dualslot kort och 4*8x PCI-E 2.0.

Har tittat på det moderkortet, fast jag kommer aldrig att köra 4 graffekort ;D. Inte vad jag har tänkt iaf

Msi K9A Platinum & Asus M2R32-MVP kan vara värt.
Alla som verkade riktigt intressanta var socket AM2+ ....

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Re: Re: Re: Bästa moderkortet för Crossfire

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GimlY
Har tittat på det moderkortet, fast jag kommer aldrig att köra 4 graffekort ;D. Inte vad jag har tänkt iaf

Msi K9A Platinum & Asus M2R32-MVP kan vara värt.
Alla som verkade riktigt intressanta var socket AM2+ ....

Köp ENDAST AM2+. Köp inte AM2, AM2+ 'r mycket bättre och mycket mer framtidssäkra.... Och ta MSI K9A2 Platinum. Jag kommer aldrig köra 4 grafikkort men den är så framtidssäker för så billigt så möjligt som det går att få. Sedan har den PCI-E 2.0 vilket är bra så det inte kommer flaska med framtida grafikkort....

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Bästa moderkortet för Crossfire

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Köp ENDAST AM2+. Köp inte AM2, AM2+ 'r mycket bättre och mycket mer framtidssäkra.... Och ta MSI K9A2 Platinum. Jag kommer aldrig köra 4 grafikkort men den är så framtidssäker för så billigt så möjligt som det går att få. Sedan har den PCI-E 2.0 vilket är bra så det inte kommer flaska med framtida grafikkort....

Satt nyss och läste lite om nya saker som ska komma. Och insåg att AM2 cpu funkar på ett moderkort som har AM2+ stöd.
Trodde typ att det var en anna sockel

Gillar gigabyte, är inte så intresserad av MSI pga tidigare erfarenheter av det under Socket A tiden

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Re: Re: Re: Re: Re: Bästa moderkortet för Crossfire

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GimlY
Satt nyss och läste lite om nya saker som ska komma. Och insåg att AM2 cpu funkar på ett moderkort som har AM2+ stöd.
Trodde typ att det var en anna sockel

Gillar gigabyte, är inte så intresserad av MSI pga tidigare erfarenheter av det under Socket A tiden

Ta ett moderkort med 790FX chipset bara ^^

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp för 790X har bara 16+8.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Gigabyte GA-MA790FX-DS5 verkar det bli.

Kommer nog slänga in en beställning med det kortet

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GimlY
Gigabyte GA-MA790FX-DS5 verkar det bli.

Kommer nog slänga in en beställning med det kortet

Om du skall klocka extremt mycket eller köra med 4 grafikkort (det har ju ryktats om att man skall kunna köra folding via GPU'n också) så är väl FX chipset för dig. Annars borde det väl komma senare multi-socket 790FX kort också, det chipet klarar ju det. "Dual-socket (Quad FX, Dual Socket Direct Connect (DSDC) Architecture) or single AMD processor configuration" (källa: Wikipedia).
Det kanske är något för dig, men det finns inte än.

Jag måste dock påpeka att man får ha en riktigt stor bugdet om man skall anse ett 790FX kort billigt, även 1500 kr för bara ett moderkort, särskilt nu när man köper en CPU som är hälften så dyr i jämförelse (5000+ BE) blir lite flummigt.
790X är väl annars rätt OK alternativ, även om den saknar lite extrema features. Räkna in att du kanske behöver köpa lite kylning till kortet (sydbryggan), så det inte drar iväg sen för mycket om det visar sig att alla bryggor blir varma när man klockar.
Jag väntar på min del för att bestämma mig lite. 790FX DS5, 790X DS4 verkar båda som bra kort.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Om du skall klocka extremt mycket eller köra med 4 grafikkort (det har ju ryktats om att man skall kunna köra folding via GPU'n också) så är väl FX chipset för dig. Annars borde det väl komma senare multi-socket 790FX kort också, det chipet klarar ju det. "Dual-socket (Quad FX, Dual Socket Direct Connect (DSDC) Architecture) or single AMD processor configuration" (källa: Wikipedia).
Det kanske är något för dig, men det finns inte än.

Jag måste dock påpeka att man får ha en riktigt stor bugdet om man skall anse ett 790FX kort billigt, även 1500 kr för bara ett moderkort, särskilt nu när man köper en CPU som är hälften så dyr i jämförelse (5000+ BE) blir lite flummigt.
790X är väl annars rätt OK alternativ, även om den saknar lite extrema features. Räkna in att du kanske behöver köpa lite kylning till kortet (sydbryggan), så det inte drar iväg sen för mycket om det visar sig att alla bryggor blir varma när man klockar.
Jag väntar på min del för att bestämma mig lite. 790FX DS5, 790X DS4 verkar båda som bra kort.

Du verkar ha koll på AMD sidan :).

Kanske ska vänta och se. Det jag har nu fungerar tills vidare iaf. Spelar inte heller världens tuffaste spel (CS 1.6, FEAR, COD4, RYL2, Lineage II)

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GimlY
Du verkar ha koll på AMD sidan :).

Kanske ska vänta och se. Det jag har nu fungerar tills vidare iaf. Spelar inte heller världens tuffaste spel (CS 1.6, FEAR, COD4, RYL2, Lineage II)

Tja, inte helt och hållet. Jag bygger lite burkar åt mina vänner då och då.
Att jag skriver just sådär beror på att det har blivit mer och mer förfrågningar om system som skall köras i stock, utan OC. Själv kan jag inte bestämma mig om jag skall köpa ett 770 (billigt och funkar säkert prima) eller ett 790X (lite häftigare och så). Tyvärr är ju priset mycket högre ju mer "bling bling" det är på korten.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Tja, inte helt och hållet. Jag bygger lite burkar åt mina vänner då och då.
Att jag skriver just sådär beror på att det har blivit mer och mer förfrågningar om system som skall köras i stock, utan OC. Själv kan jag inte bestämma mig om jag skall köpa ett 770 (billigt och funkar säkert prima) eller ett 790X (lite häftigare och så). Tyvärr är ju priset mycket högre ju mer "bling bling" det är på korten.

sant, men jag tog och bestämde mig igår. Jag kan inte sitta utan arbetsdator i en vecka. Så jag beställde ett Gigabyte GA-MA790X-DS4 istället för ett Msi K9A2 Platinum.

Tycker inte om MSI sådär jätte mkt pga sturl tidigare med dom. Men dom är säkert bra nu.

Sen så hitta jag ingen större sajt där dom sålde ett Msi K9A2 Platinum för under 1400kr. Så där av blev det Gigabyte GA-MA790X-DS4.

Ändå lite framtidssäker planka.

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GimlY
sant, men jag tog och bestämde mig igår. Jag kan inte sitta utan arbetsdator i en vecka. Så jag beställde ett Gigabyte GA-MA790X-DS4 istället för ett Msi K9A2 Platinum.

Tycker inte om MSI sådär jätte mkt pga sturl tidigare med dom. Men dom är säkert bra nu.

Sen så hitta jag ingen större sajt där dom sålde ett Msi K9A2 Platinum för under 1400kr. Så där av blev det Gigabyte GA-MA790X-DS4.

Ändå lite framtidssäker planka.

OK. Jo, om det är din arbetsdator kan jag förstå.
Jag beställde en likadan igår med.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Bästa moderkortet för Crossfire

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GimlY
Har tittat på det moderkortet, fast jag kommer aldrig att köra 4 graffekort ;D. Inte vad jag har tänkt iaf

Msi K9A Platinum & Asus M2R32-MVP kan vara värt.
Alla som verkade riktigt intressanta var socket AM2+ ....

Du MÅSTE ju inte köra 4 grafikkort på det bara för att du kan. 1, 2, 3 funkar lika bra det. AM2+ är bakåtkompatibel också.
Det är bara att tuta och köra och du får en jävligt framtidssäker plattform.

Ursäkta om tråden är förlegad, snabbkollade endast.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

hej

SJÄLVKLART skall det vara ett ASUS M3A32-MVP Deluxe!! det är ett am2+ som jag själv har och tycker det var ett mycket bra val.

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lithen
hej

SJÄLVKLART skall det vara ett ASUS M3A32-MVP Deluxe!! det är ett am2+ som jag själv har och tycker det var ett mycket bra val.

Jag tror på att de kan vara bra, men är inte Asus korten aningen överprisade? 2000 kr för ett moderkort är väl för dyrt?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Avstängd

Jag har ett ASUS kort med plats för fyra grafikkort, jag kan inte använda fyra eftersom det sista kortet tar i botten av lådan. En fråga är, måsta jag sätta korten master-slave(blå-svart PCI-E plats)? går det inte sätta master-master (blå-blå)? jag kommer inte åt PCI platsen annars så att jag får dit mitt X-Fi ljudkort. Det står inget i manualen om det går att göra så.

Edit:
ASUS kortet som lithen pratar om har jag med. Allt är inte så bra. Det fanns ingen gammal skrivarkontakt så att jag kan montera till min laserskrivare, USB konverter funkade inte heller.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Bästa moderkortet för Crossfire

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GimlY
Har tittat på det moderkortet, fast jag kommer aldrig att köra 4 graffekort ;D. Inte vad jag har tänkt iaf

Msi K9A Platinum & Asus M2R32-MVP kan vara värt.
Alla som verkade riktigt intressanta var socket AM2+ ....

Jag rekommenderade kortet för att det för övrigt är bland dom bästa AM2 kort som finns och är även bland det billigare 790FX moderkortet.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jepp för 790X har bara 16+8.

Skit med får mitt till veckan! skulle tagit fx!

läste ---> When 2 PCI Express x16 slots are all installed, the PCIE x 16 lanes will auto arrange form x16/ x0 to x8/ x8

hur mycket prestanda förlorar man när det går från 16 till 8?

Om nån orkar får ni gärna förklara!

Beställde detta kortet!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342270

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
hur mycket prestanda förlorar man när det går från 16 till 8?

Om nån orkar får ni gärna förklara!

Beställde detta kortet!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342270

Kortet har PCI-E 2.0 och 8+8x config kommer ge samma prestanda som tidigare 16x+16x PCI-E 1.x moderkort om du kör med grafikkort som utnyttjar PCI-E 2.0, dvs G92 kort och RV6xx korten.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

hunter(swe) du kan väl inte kalla det dåligt pga nångon gammal port som fattades.

jag tykte bara att det var mycket enkelt att bygga ihop och att få det att fungera, biosen är bra, bra kontroll och enkel att flasha.

REGERT, jag tog ett lite dyrare 790 när jag ände uppgraderade till phenom

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Kortet har PCI-E 2.0 och 8+8x config kommer ge samma prestanda som tidigare 16x+16x PCI-E 1.x moderkort om du kör med grafikkort som utnyttjar PCI-E 2.0, dvs G92 kort och RV6xx korten.

Okej bra då vet jag! ska köpa ett HD3870 x2 till hösten och senare när jag får råd ett till, så spelen flyter bättre i 1920*1200...

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lithen
hunter(swe) du kan väl inte kalla det dåligt pga nångon gammal port som fattades.

jag tykte bara att det var mycket enkelt att bygga ihop och att få det att fungera, biosen är bra, bra kontroll och enkel att flasha.

REGERT, jag tog ett lite dyrare 790 när jag ände uppgraderade till phenom

OK. Då förstår jag. Är det solid state kondensatorer på hela kortet förresten?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Hur Ser man om moderkortet stöder CF X?

ja menar som om man kollar på moderkort hur ser man i beteckningen
om den stödjer CF X eller ej?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
Hur Ser man om moderkortet stöder CF X?

ja menar som om man kollar på moderkort hur ser man i beteckningen
om den stödjer CF X eller ej?

Det står nåt om crossfire i beskrivningen.