Sony lanserar nya kameror med HD-utgångar

Permalänk
Melding Plague

Sony lanserar nya kameror med HD-utgångar

Sony har idag lanserat fem nya digitalkameror i sin W-serie. Antalet megapixel startar på 7,2 och stannar på 10,1 på toppmodellen W170. Likt tidigare Sony-kameror har de Carl Zeiss-objektiv, men de har även Sonys nya bildprocessor Bionz.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

10.1, räcker mer än väl när man ska smygfota sambon i badet

Permalänk

Jag gissar att kamerorna har Sonys specialkontakt som de använder till allt möjligt (->PC ->TV osv) och en dockningsstation och att man kopplar dockningsstationen till FullHD:n på samma sätt som på min DSC-T100.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vad menar dom med ansiktesigenkänning?? kan den idetifiera vem man tittar på eller känner den igen att det är ett ansikte man tittar på?

verkar helt klart värd pengarna,, 10m och 3200ios är inte fy skam

Visa signatur

innocence proves nothing

Permalänk

Den känner igen ansikten i bilden och ställer skärpan på dem. allt för att få skärpan där man vill ha den, och oftast är det på ögonen.

Permalänk
Avstängd

Tacka vet jag DSLR

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
10.1, räcker mer än väl när man ska smygfota sambon i badet

Akta blixten

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

d0nnie: ja, nu är dom så billiga att det nästan inte är nån mening att köpa en kompaktkamera av någon annan anledning att den är.... kompakt.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Förstår inte att den vanliga massan är så förblindade av pixelhysterin. Man hör samma visa på processormarknaden. Hur många gigahertz är din cpu på kontra hur många pixlar har din kamera.
Antal pixlar och bildkvalité har ingenting med varandra att göra.
Det finns tre saker som styr hur bra bilderna blir och det är i första hand hur bra optiken är. Eftersom det är digitalt så vill man gärna ha bra komponenter som tar bort så mycket brus så möjligt även vid höga ISO värden och att kunna få fram bra vitbländnings värden. Det sista faktorn är det som många är så insnöade på antal pixlar. Det styr detaljrikedomen. Hur stort du kan framkalla dina bilder utan att de blir suddiga. Men en hög pixelmap gör ingenting om man inte har bra optik och bra brusreducering.

Men nog klagat. De mindre kamerorna börjar onekligen komma fram med lite alternativ till min EOS 350. Den är bra för sin klass men det skulle vara kul att kunna ha en mindre kamera med sig och ändå få bra bilder.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Bara jag som reagerade på det låga priset?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Ointressant nyhet för min del. Canon har haft Face Detection i några år redan och kommer med ny mumma Ixus 80. Förmodar att den tar steget ännu längre ifrån konkurrenterna med nya finesser samt att Canon gör förbannat bra bilder i jämförelse med konkurrenterna.

Permalänk
Medlem

Ser ut till att vara schyssta kameror. Men detdär med HD-utgång e väl knappast nytt? Sony har väl haft det länge på sina W80 och W90.

Kabeln ser förresten ut såhär: (iaf för de äldre modellerna)

Permalänk
Medlem

Det här är vad man har väntat på

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Systemkamera is King... 'nough said.

Permalänk
Medlem

fd är väl nått som de flesta redan har idag. Även Fuji har det på sina modeller och har dessutom gått över till att använda SD minnen, så det är väl bara Sony kvar nu som kör med eget format (som vanligt).

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Systemkamera is King... 'nough said.

Inte på krogen, inte i byxfickan och inte på festival!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
Canon har haft Face Detection i några år redan

jag med..

hursomhelst var det inte vare sig rubriken eller att det var nytt, däremot kanske ""Den nya bildprocessorn skall även ha en avancerad ansiktesigenkänning som kan identifiera ansikten på långt avstånd."" långt avstånd var nytt. för ansiktsigenkänning allmänt känns inte som en nyhet ändå nej.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Systemkamera is King... 'nough said.

... och inte när man är i skogen, ute och åker skridskor, pulka...

System har absolut övertag när det gäller kvalite men kompakt kör över som en ångvält när man vill ha kvantitet. Och de flesta vill nog ha minnen ifrån så många händelser som möjligt och inte bara top off the line kort på några få historiska ögonblick.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
... och inte när man är i skogen, ute och åker skridskor, pulka...

System har absolut övertag när det gäller kvalite men kompakt kör över som en ångvält när man vill ha kvantitet. Och de flesta vill nog ha minnen ifrån så många händelser som möjligt och inte bara top off the line kort på några få historiska ögonblick.

Både ja och nej.
Dagens "små" kameror håller inte måttet för att bevara minnet i stora upplösningar. Minnet som fångas på bild måste oftast ha så bra förutsättningar allra helst ljus-mässigt för att bilden ska vara bra.
Bra komponenter tar fortfarande plats vilket gör att de helt enkelt inte får plats i en mindre kamera.
Dessutom vem inhandlar något för 3000 kr och har med sig på krogen?
Inte jag i alla fall. Det är som att be om att bli rånad eller utsatt för stöld.
Går jag ut. Vill jag känna mig bekväm. Jag tar aldrig med mig mer tusen kronor i fickpengar + id + visakort och en reservmobil med kontantkort som inte gör något att man tappar bort.
Dessutom på krogen använder man hellre en analog engångskamera för de är så mkt bättre och kostar knappt något att slarva bort.
100 kr kontra 3000 kr är en ganska stor skillnad att tappa bort på fyllan.
Tills det kommer bra alternativ så står jag ut med min stora som jag har när jag fotar större events.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
Ointressant nyhet för min del. Canon har haft Face Detection i några år redan och kommer med ny mumma Ixus 80. Förmodar att den tar steget ännu längre ifrån konkurrenterna med nya finesser samt att Canon gör förbannat bra bilder i jämförelse med konkurrenterna.

Det är tydligen inte bara bland processore och grafikkort som det finns fanboys med skygglappar...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ja det var ju intressant. Själv tycker jag det är intressantare att Canon EOS 450D, Pentax K20D, Pentax K200D, Samsung GX20 m.fl. har presenterats idag.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Det är tydligen inte bara bland processore och grafikkort som det finns fanboys med skygglappar...

Nja då borde jag skrivit för och inte emot Sony

Jag är väl lite anti-Sony men när det gäller ex. Panasonic så blev jag ruggigt besviken när jag såg hur deras bilder blev kontra Canon. Därför fortsatte jag snällt med Ixus istället för att byta fabrikat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Dagens "små" kameror håller inte måttet för att bevara minnet i stora upplösningar. Minnet som fångas på bild måste oftast ha så bra förutsättningar allra helst ljus-mässigt för att bilden ska vara bra.

Vet inte hur det varit under din uppväxt men jag och många i min kull har inte speicellt många bilder att blicka tillbaks på under vår uppväxt. Och de bilder som finns har inte mycket att komma med i jämförelse med en kompakt digital kamera i dag. Därför jag drog slutsatsen att mina barn helst ser att det finns tusentals med bilder av godkänd kvalite istället för några hundra som är extraordinära.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Akta blixten

Det var ju ökad ljuskänslighet ;D

Ont: En W110 duger ju utmärkt för det priset om skillnaden mellan den och W170 bara är antalet megapixlel.

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk

Har kamerorna verkligen fått märkbart högre prestanda/pris under de senaste ~2 åren?
Är en kamera för 1500:- idag minst lika bra som en kamera för 2500:- för två år sedan?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
Nja då borde jag skrivit för och inte emot Sony

Jag är väl lite anti-Sony men när det gäller ex. Panasonic så blev jag ruggigt besviken när jag såg hur deras bilder blev kontra Canon. Därför fortsatte jag snällt med Ixus istället för att byta fabrikat.

Vet inte hur det varit under din uppväxt men jag och många i min kull har inte speicellt många bilder att blicka tillbaks på under vår uppväxt. Och de bilder som finns har inte mycket att komma med i jämförelse med en kompakt digital kamera i dag. Därför jag drog slutsatsen att mina barn helst ser att det finns tusentals med bilder av godkänd kvalite istället för några hundra som är extraordinära.

Jag har cirka 1500 bilder på 2 år tack vare digitalkameran.
Och jag har med mig den ofta på utflykter och evenemang.
I och med att man har barn så har man alltid med sig ombyte.
Så även om jag skulle ha en mindre kamera så skule jag ta med den större ändå. För tack vare den så har jag bilden av god kvalité som jag har kunnat fånga vissa minnen som jag sen kunnat köra ut i A4 storlekar men fortfarande bra kvalité. De som vet lite om fotografering vet om att ju mer brus det är i bilden desto suddigare blir den ju större du framkallar den.

Och svaret på min uppväxt är att jag inte har så många bilder på mig eller min familj som liten. Detta på grund av att mina föräldrar hade ganska tajt ekonomi och drog på sig skulder innan glada 80-talet kom och man kunde tjäna pengar igen. Därför prioriterade de ingen kamera. Den förra de hade förlorades i en bilbrand.

Men vad jag menade är att man lika gärna kan köpa en engångskamera om man vill ha en kamera som är lätt att ta med. Bilderna kanske inte fångas upp på samma sätt men ljusupptagningsförmågan på analoga kameror i skymning och vid dåligt ljus är mkt bättre än vilken digital kamera som helst. Spegelkamerorna är närmast. Men resten av de digitala är sämre på den biten.

En annan sak som jag har väldigt svårt att förstå.
Jag känner en snubbe som plåtar det mesta med sin lilla kamera.
Dessa bilder har han på datorn och en backup på en dvd skiva.
Jag har aldrig förstått vitsen med att sitta och kolla bilder på datorn eller teven? Han har inte framkallat ett enda kort!
Jag har alla mina bilder dels en säkerhetsbackup på nätet. Dels på hårddisken och dels på en DVD-skiva.
Men jag har framkallat minst 80% av dessa som sitter i ett foto album.
Är det inte så man ska spara minnena? Att man ska kunna sitta i lugn och ro och gå igenom saker när man blir äldre med sina barn.
Jag får säkert höra en massa argument nu. Men jag har svårt att förstå varför man tar en massa bilder utan att föreviga dem.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
vissa minnen som jag sen kunnat köra ut i A4 storlekar men fortfarande bra kvalité. De som vet lite om fotografering vet om att ju mer brus det är i bilden desto suddigare blir den ju större du framkallar den.

Jag får säkert höra en massa argument nu. Men jag har svårt att förstå varför man tar en massa bilder utan att föreviga dem.

bara du menar just "framkalla" med "köra ut" som det verkar, de flesta som använder termen menar printa ut. (och då blir det inga långvariga minnen kan jag lova)

argument vet jag inte, men hur många uppskattar egentligen fotoalbumet? att då inte vara selektiv med sina bilder kommer definitivt att ge en bestående avsmak mot familjebilderna, kanse mot fotokonsten som helhet.. min poäng är alltså att digitalkameran är bäst om man är en mindre säker fotograf som iaf är bättre på konsten att sålla.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Att skriva ut dem är värdelöst. Hur jobbigt blir det inte för dig om du varje år köper flera nya pärmar att ha bilderna i? (du fotar ju 750 bilder per år)
Hur kul är det egentligen sen när du är 70år och ska browsa igenom dina bilder, hur kul är det då att manuellt behöva leta fram specifika bilder? Och inser du inte hur mycket plats pärmarna kommer att ta?

Nej, lägger du upp dem på internet och ser till att göra backuper kontinuerligt (på flera olika ställen på internet, fysiskt på datorn, fysiskt på extern disk/dvd osv.) kommer du ha bra mycket roligare med dina bilder.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Måste bara tillägga att antalet pixlar är sekundärt mot sensorns storlek. Det finns få kompaktmodeller idag som har en av de större. När de trycker in väldigt många pixlar på samma yta som användes till tremegapixelkamerorna så blir varje pixel så liten att bruset ökar istället för minskar.
Idag kompenseras för det med hjälp av kraftfullare processorer som behandlar bilden rätt hårt. Men bildkvaliteten går inte upp nämnvärt vid en utskrift.

När man letar kamera så kan det vara värt att leta fram info om sensorstorlek, och jämföra det istället för antalet megapixlar. www.dpreview.com är en bra sida om man vill gå ner lite djupare i sina jämförelser innan köp.
Ett citat från sidan:
"Perhaps unsurprisingly the G9's JPEG output isn't significantly different to the G7; the extra two million pixels make little if any difference in 'real world' photography, the color, tonality and contrast are almost identical, and the limitations of such small sensors still painfully obvious if you look too closely."

Kompaktkamerorna är fortfarande väldigt slöa och kvaliteten har inte gått upp nämnvärt. Är man van vid dslr så känner man att det enda som kommer i närheten är värstingmodellerna (Canons G9), och de är ändå långt ifrån lika bra, men kostar nästan lika mycket som en instegs-dslr. Då känner man sig inte lika motiverad att köpa kompaktmodeller...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter