Min erfarenhet av komplett!

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av komplett!

*bort*

///
LecToR

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Det är inte kompletts fel eller ansvar att du inte städar hemma så att din dator blir så fylld av damm att den överhettas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoloth
Det är inte kompletts fel eller ansvar att du inte städar hemma så att din dator blir så fylld av damm att den överhettas.

*sigh*
Vet inte om jag var tillräckligt tydlig, jag hade aldrig några problem med överhettning av min dator, sen att datorn var jävligt dammig när jag fick tillbaka den av komplett är en annan sak, vetifan vad dom gjort. Sen att jag inte städar.. spelar ingen som helst roll hur mycket jag städar, det kommer hamna damm i datorn om den används under ett års tid. Datorn har även blivit rensad på damm innan.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Avstängd

"Har sedan ett tag sedan haft problem med ”artefakter” och hängningar"

Typsiskt överhettnings symptom.
Fick du sen ett bättre grafikkort så var det kanske varmare, och måde inte bra av dålig/ingen ventilation i lådan.

Permalänk
Medlem

Som sagt jag hade inga överhettnings problem, grafikkortet var runt 65 grader under load, gjorde även rent kortet men problemen kvarstod och hade chassit öppet. När jag fick tillbaka datorn första gången så hade jag även chassit öppet och var endast i windows, att datorn skulle dö av värme är osanolikt.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Har också haft problem med Komplett, deras leveranser och deras support som SUGER något fruktansvärt.

Handlade PC-paket i delar. Lev tog säkert 14 dagar. Vid första uppstart händer ingenting - processorfläkten snurrar förvisso men sedan ingenting. Ingen bild på skärmen - inget pip - no nothing. Testar moderkort cpu grafik och minnen utanför lådan - fortfarande ingenting.

Ringer komplett support och får tala med en yxa. Han försöker tala om hur jag ska testa - men jag talar om att allt det där är redan gjort. Efter många turer enas vi om att moderkort är paj(=DOA).

Här var första felet som begicks! Naturligtvis skulle ALLT gå tillbaka till komplett för felsökning. Nu hände det som inte får hända. Komplett felsökte moderkortet och fann att det inte var något fel. Fick tillbaka kortet häromdagen och står nu återigen på ruta 1.

Ringde ånyo komplett och försökte övertyga yxan om att det sannolikt är fel på antingen:
a) processorn
b) grafikkortet
c) minnena

moderkortet hade man ju redan testat.

Yxan tittade i sin burk och efter mycket sökande hittade han ett returnummer "BARA PÅ PROCESSORN" . Men snälla du sa jag - andra kunder som köpt det här paketet har fått ett trasigt grafikkort. Mitt förslag är att vi skickar ner hela klabbet så ni får kolla upp vad som är trasigt.

Nolla det där returnummret och ta ut ett annat som omfattar alltihop.

Verkar som inte yxan förstod sammanhangen. Någon returfraktsedel kunde han ej heller skicka iväg......!!! "Du måste ringa oss och tala om vad du har fått för returnummer så ska vi skicka dig en returfraktsedel" ...

Man tror inte det är sant - det hela är helt sanslöst ! Va fan är det för folk man anställer på supporten.
Det här var första och sista gången jag handlar något därifrån.

Permalänk
Medlem

Jag kan säga kompletts service/retur avdelning har sjunkit rejält i kompetens, det finns ingen duktig tekniker där längre utan skolungdomar som jobbar med timlön som fattar ingenting kanske min gissning???????

jag har slutat att köpa ifrån komplett då dem fattar ingenting hur man felsöker komponenter.

Permalänk
Avstängd

Komplett förlorar kunder hela tiden, jag har redan raderat det från IE-bokmärken

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Även jag har slutat handla där pga av olika problem med supporten.

Dom var absolut inte så här dåliga förut vilket är rätt synd.

Permalänk
Medlem

Synd att dom har börjat strula. Har själv bara haft bra erfarenhet av kompletts support.

köpte en dator(i delar) där för nått år sedan, och sen när man kopplat ihop allt så var graffekortet och moderkortet trasiga, graffekortet, ett x1900xtx var ett måndagsexemplar, pcb'n var böjd som en banan vilket gjorde att lödpunkterna satt åt hellskotta(tvivlade på att den skulle starta med graffekortet redan innan jag byggde men man var ju tvungen o testa :).

Skickade grejerna på en måndag och fick nya på torsdagen.

Men är väll det att dom flesta företagen tappar kontakten med kunderna när dom blir (för) stora, dom börjar tänka på större kvantitet istället för kvallitet.

/Merkkan

Permalänk

beställde en dator i delar, öppnade upp lådan det låg i, kartongen till moderkortet var trasig, öppnar upp det och smällen moderkortet fått har gjort så att antistatpåsen format sig efter lödpunkterna på kortet på det stället som kartongen var trasig. Emballaget allt skickades i var helt, alltså såg kartongen ut så när dom packade ihop det.

Som tur var fungerade det men hade det inte gjort det hade jag skickat tillbaka allting och beställt från en annan butik.

Visa signatur

31337

Permalänk
Komplett.se

Hej!

Ja, det här var ingen rolig läsning.

På Komplett.se tar vi sådana här saker på största allvar. Vårt mål är att samtliga kunder som är i kontakt med oss ska vara nöjda.
Därför är det med blandade känslor jag läser denna tråd. Å ena sidan är det oerhört tråkigt att vi inte nått hela vägen fram, men å andra sidan ger detta några konkreta exempel att ytterligare förbättra.

LecToR: Jag skulle vara oerhört tacksam om du kontaktar mig via PM så att vi grundligt kan gå igenom ditt ärende och se hur du anser vi skulle löst detta på ett sätt som gör dig helt nöjd. Sänd ett PM med kunduppgifter så ringer jag upp dig.

czan: Samma sak gäller dig. Du ger ett par konkreta saker vi kan bli bättre på, men jag skulle om möjligt även vilja ta en kort diskussion med dig.

merkkan: I de fall en kund råkar ut för defekta produkter så är det precis så snabbt som det ska gå. Vår interna målsättning är faktiskt att det ska gå ändå lite snabbare. Vi har mycket riktigt haft en enormt kraftig tillväxt de senaste åren. Dock har vi ALDRIG haft som målsättning att tumma på vår kvalité kring returbehandling och supportfrågor.

Våra målsättningar på service och support är oerhört högt ställda, så det som ni beskriver i dessa ärenden är långt ifrån kutym för hur vi behandlar våra kunder. Naturligtvis kan vi fela, men vi arbetar ständigt på att förbättra vår verksamhet. Är det så att ni anser er blivit felaktigt behandlade så är ni hjärtligt välkommna att kontakta mig via PM. Ange kundnummer/ordernummer samt vad ni anser gått fel, så ska jag göra mitt yttersta för att reda upp i ärendet.

Med vänlig hälsning
Jonas Grönbäck
Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Avstängd

Beställde en AMD 6400+ black edition från komplett, men fick en vanlig 6400+ på posten. Mailade supporten och fick svar snabbt där dom sa att jag antaligen har fått fel vara och att jag kan skicka i den, vilket iofs va bra.

Men jag blir inte så jättesugen å skicka in den när man har läst vissa inlägg. Är ju inte så jättestor skillnad mellan de olika processorerna och så roligt är det inte att vara utan dator i ännu ett par dagar/veckor.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Beställde en AMD 6400+ black edition från komplett, men fick en vanlig 6400+ på posten. Mailade supporten och fick svar snabbt där dom sa att jag antaligen har fått fel vara och att jag kan skicka i den, vilket iofs va bra.

Men jag blir inte så jättesugen å skicka in den när man har läst vissa inlägg. Är ju inte så jättestor skillnad mellan de olika processorerna och så roligt är det inte att vara utan dator i ännu ett par dagar/veckor.

Rent generellt tycker jag det är för jävla illa att man ska behöva lida för att ett företag skickar fel vara. Gäller inte bara komplett såklart, utan alla företag som säger "ok skicka in den så skickar vi rätt" när man har fått fel. Givetvis så borde företaget i fråga skicka ut rätt produkt ihop med en faktura på den nya produkten och en fraktsedel. När den nya produkten har erhållits så används fraktsedlen till att skicka in den gamla och när företaget har mottagit produkten så stryks fakturan. Då minimerar man iallafall kundens "lidande" för ett fel man själv har begått.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Avstängd

Jo det känns illa.

Nu har även komplett bytt så nu står produkten som en vanlig 6400+ (vet det då det är samma Recension kvar från black edition) och sänkt priset på den. Antaligen för att jag mailade om att bilden och produktbeskrivning visade att det var en black edition. Illa som fan anser jag....

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=343594

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Mitt senaste ärende med komplett finns att läsa i denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Tyvärr blev den låst då en moderator fann att den inte hade något allmänintresse.

Det som hänt efter att tråden blev låst är:

Efter att ha fört en maildialog med kompletts kundservicechef där jag mer eller mindre krävt att få ett nytt moderkort skickat till mig med en bifogad fraktsedel så går han med på detta.

Jag skickade dessutom det pdf-dokument(godkänd RMA) för returen på minnena där det tydligt står att det var 2st minneskitt, dvs 4st minnesstickor som jag gjort retur på.
Först då tror de på mig, och då går det upp ett ljus hos dem varför jag varit en aning förvirrad när de hävdar att endast 1kit var ämnat för retur.

2 dagar senare dyker mitt andra P35 DS3 upp samt returlapp till det trasiga.
Jag skickar det trasiga och hämtar därefter ut det nya och vad får jag se när jag kommer hem? Även detta kort är i ett skick man inte skall behöva förvänta sig.
Chipset-kylaren sitter återigen löst, samt att socketskyddet ligger i andra änden av påsen och skramlar.

Något uppgiven (orkar inte ens bli förbannad) så mailar jag på nytt deras chef med bilder på hur detta kort ser ut. Svaret kommer snabbt och han beklagar givetvis och lägger fram teorin att komplett troligtivs fått en dålig batch från Gigabyte, ärendet skall gå vidare till inköpsavdelningen.

Det kan mycket väl vara som han säger, att komplett inte kan lastas i detta fall, men för mig som konsument är det ändå där felet ligger, säljaren skickar trasiga produkter till mig dessutom 2ggr.

Nu har jag till slut blivit beviljade kreditering på mitt moderkort, så när det anländer till komplett så förväntar jag mig en nätt summa på mitt konto.
Moderkort har jag köpt i en annan butik, över disk och kontrollerat att allt var i sin ordning, vilket det också var.

Mitt förtroende för komplett är tyvärr borta, trots det mycket professionella bemötande jag till slut fick av den ansvarige för kundserivce. Det var dock en hel del samtal och långa förklaringar innan någon förstod mig.

Det känns tråkigt att tvingas att göra valet att inte handla där mer då jag tidigare varit mycket nöjd och jag har trots allt handlat där för 85000+ de senaste 3 åren.

Det mest märkliga av allt är att ett av mina trasig minneskit (det som blev en del av ärendet efter att ha legat i kartong(förmodligen) i 4 dagar) testades som fungerande och återsändes till mig. Detta är underligt eftersom såväl jag som 3 vänner testat alla minnen var för sig och fel fanns på samtliga.
Men men, de fungerar ju i alla fall...

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för fortsättningen Zion!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Zion, du gör rätt att avstå från komplett då komplett har kallat mig för lögnare rakt upp örat i telefon till mig när jag var kontakt med deras support så jag har slutat handla därifrån för att dem vill inte hjälpa till kunden utan tror att man ljuger alltid när man skickar saker på rma till dem.

Jag hadlade för minst 150000kr om året där så nu är det slut med det och vänt mig till DB då dem har bättre priser och super schyst support då dem verkligen testar varorna datorbutiken får in.

Sen efter deras lager bygge så har priserna skjutit upp i höjden att tom min lokala datorbutik är billigare än dem hahaha.

vänta några år det märks inte från början men när alla datorentuasister vet vad kompletts support går ut på så kommer dem rekomendera att inte handla ifrån komplett det är då försäljningen kommer märkas och sjunka rejält.

Permalänk
Medlem

Jag har själv slutat handla på komplett på grund av flera orsaker.
Till trådskaparen, hoppas det fixar sig

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Trist att storkunder blir kallade för lögnare, jag är också en som gått över till db kort efter de hade lagerproblemen..

Permalänk
Inaktiv

Hmm, är jag den enda som faktiskt tycker att kompletts service är bra?!

Har haft 3 problem med datorn. Först var det mina minnen som spökade, körde memtest och fick några ynka fel, valde ändåså att skickain dom. Det stod att om de inte var fel på grejerna skulle jag få betala 300kr

Tar 1 vecka, så får ajg tillbks mina minnen, inga fel på dom alls. Och jag behövde inte betala.

Sen var det grafikkortets tur, inte en aning om vad som hände med det, men dog gjorde de. Fick ett nytt inom loppet av en och enhalv vecka.

Tillsist var det nätagget. Mailade och berättade vad som hade hänt och jag sade att jag behövde tt nytt agg asap. Dom gick med på att i förväg, innan dom ens testat mitt agg för div fel skicka ut ett nytt till mig. Det tycker jag var ritkigt genröst av dom!

Dock så hade dom inget agg i den prisklassen och presttanden, och agget jag haft sen innan var slut. Så jag fick fullpris tillbaks in på kontot.

Har aldrig haft problem med komplett faktiskt. Det enda negativa är att om man gör en rma ansökan så borde komplett skicka ut fraktsedlar (så som tex dustinhome gör) Så man själv slipper betala fraktkostnaden.

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med komplett, den senaste beställningen var skickad två timmar efter beställningen lades. Sen att grejerna suttit fast på posten i Örebro i tre dagar är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt mina två senaste datorer från Komplett och har aldrig haft problem ... men det är ju så att vi nöjda kunder sällan skriver om detta på forumet, av naturliga skäl

Permalänk
Medlem

Jag har inget direkt att tillföra tråden förutom att jag själv handlat från komplett och inte haft problem med dem. Dock så har jag (som tur är) inte varit i kontakt med deras kundservice, så den kan jag inte uttala mig om.

Men nuförtiden handlar jag saker från andra ställen, men enbart för att komplett nästan aldrig är billigast...

Vidare tycker jag ändå att det är tråkigt att man måste skapa en sådan här tråd för att få lite bättre service (läs: service som man egentligen borde ha fått från början) genom att tex böja maila med Jonas/KPS. Klart att det är toppen att han är här och fångar upp dessa missnöjda kunder, men vad händer med alla dem som inte hänger här och som är i samma sits som tex trådskaparen (samt de andra).

Permalänk
Medlem

Har ännu inte fått någon telefonsamtal av Jonas/KPS, har iofs bara gått 4 arbetsdagar.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk

Nej Kompletts support är inte bra !!

Om det blir något problem så är de enligt mig
väldigt oproffisionella.

Det som hände mig:

Gjorde en RMA på ett moderkort.
Fick inte mailbekräftelse på min RMA.
Väntade 1 vecka, ringde support och undrade varför jag inte fått ett svar.

Hade enligt supportkillen valt fel kategori A i RMA rapporteringen
, skulle ha valt kategori B enligt support.
Gör en ny RMA kategori B.
Väntar 1 vecka på mailsvar, får inget.

Gör 4(?) nya RMA'er en i varje kategori, A, B, C och D( d.v.s. jag borde få respons på någon av kategorierna ).
Väntar 1 vecka på mailsvar får inget.

Ringde upp supporten, supportkillen kunde inte förstå varför jag inte hade fått något mail.
Jag bad supportkillen kolla med/kontakta dem som var ansvariga( RMA ) för att skicka mailet
så att något skulle hända.
Supportkillen sa att det skulle han göra.

Väntade 1-2 dagar på mailsvar.

Ringde upp supporten, supportkillen kunde inte förstå varför jag inte hade fått något mail.
Jag bad honom koppla mig direkt till RMA, då gick han och pratade med RMA.
Han sa att RMA skulle ringa upp mig.

Väntade 1-2 dagar på telefonkontakt( jag har telefonsvarare), inget hände.

Ringde upp supporten, killen kunde inte förstå varför jag inte hade fått något mail.
Han kunde inte heller förstå varför någon inte hade kontaktat mig på telefon.
Efter några timmar ringer en RMA-kille.
Fick ett svar på min RMA.
Fick även ett RMA-svar på mail samma dag eller dagen efter.

Enligt mig visar det på stora brister i supportorganisationen.

//

Permalänk
Komplett.se

So_it_goes:
Vi (oftast är det jag) svarar alla vardagar på inkomna returansökningar minst en gång om dagen, oftast två. Det är alltså ingen risk att de ansökningar som väl kommit fram blir liggande någon längre stund. Vad jag känner till ska vi inte ha haft några problem med mottagandet av returansökningarna.

Om du då inte fått svar på din RMA-ansökan på fyra försök måste det blivit något fel, kan det vara så att du har ett e-postkonto som är inställt så att mail från Komplett felaktigt flaggas och därför rensas ut?

Vänlig hälsning och trevlig helg!
Daniel
Returavdelningen
Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk

Handlade på Komplett för första gången nu förra månaden, och måste säga att jag är oehört nöjd, billiga priser, snabba leveranser, bra lagerstatus. Jag var en trogen kund hos Datorbutiken i många år men efter höjda priser, dåligt med varor i lager samt dålig support så har jag tröttnat, men antar att detta varierar för varje person, ibland har man tur och ibland otur. Men i fortsättningen blir det Komplett för min del.

Permalänk
Avstängd

Själv handlat från både komplett och DB många gånger.

IOM att båda envisas med att skcika måndags ex av allt (:p) så har jag rätt bra bild av deras RMA. Oturligt nog

Kan säga att där tycker jag datorbutiken är överlägsna just pga så mycket.."goodwill" dom byter gärna märke på grejorna osv, har även fått förhandsutbytt utan större problem.
Vilket komplett totalvägrade på min senaste order t.ex. :/
Där moderkortet visade sig vara helt odugligt med 8gb minne, vilket det ej stod på deras sida, men visade sig i den nästan 600svar långa tråden på swec

Permalänk
Medlem

Handlat där en gång och troligtvis sista:
Moderkortet började krångla för några månader sen då man är tvungen att ställa in tid och datum inställningarna i BIOS varje gång man startar datorn vilket inte är så roligt, Så jag skickade in moderkortet förra veckan och fick ett svar idag :

"Orderorsak: A_Return back to customer s
Hej!
Din insända vara är skadad till följd av handhavandefel. Detta är en
fysisk skada som tyvärr inte omfattas av produktgarantin. Vi kommer
kostnadsfritt returnera varan utan åtgärd.
Vänlig hälsning
Returavdelningen
Komplett.se"

Vad felet är och vad jag i såfall har gjort för att paja det skulle vara intressant att veta så får hoppas på ett svar på mailet men kan inte säga jag är överlycklig med att behöva använda det trasiga kortet igen och kommer med största sannolikhet aldrig handla från komplett igen.

Visa signatur