Permalänk

Montera PC i 240in

Hej alla här!

Jag har en fundering nu när det är dags för renovering av bilen.
Tänkte att eftersom jag nu har en halvkomplett dator som bara ligger och skräpar borde ju denna vara den perfekta huvudenheten istället för en vanlig cdspelare?

Så min fråga nu är, hur gör jag detta på lättaste vis? De problemen jag ser är:
Ström
Hårddiskar är känsliga för vibrationer, right?
Navigering, tangentbord/mus/skärm, placering osv,

Vore jättetacksam för svar!

MVH Christofer

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Finns adaptrar för ström..
Du ska väl inte hoppa med bilen, right?
Mus tgb osv i handskfacket?

Permalänk

Yes, det bästa är alltså att köpa en adapter 230-12v? Såg att det fanns färdiga nätagg för 12v men de kanske är onödigt dyra?

Nej det ska jag verkligen försöka undvika!:) Men en hårddisk borde alltså klara vanliga förhållanden i en gammal volvo? Kommer ju köras på en del gropiga grusvägar då jag bor ute i Heden(skogen). Så en del gupp och vibrationer kommer det att bli.
Där är nog ett bra ställe! Men den platsen som datorn ska sitta på, några förslag på det? Min första tanke var handskfacket för den:P

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

När det gäller hårddisken så skulle jag nog använt en sån här http://techreport.com/discussions.x/10116 eller en Solid State Disc. Annars kanske någon annan typ av minnen. Det är ju mycket bättre att ha en hårddisk där det inte finns något som rör sig. Dom blir inte stötkänsliga då:)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

gör en relatvit stor låda två gånger så bred som hddn typ och häng den i nå gummi slangar eller liknande, typ gunga om du fattar

Visa signatur

Calle säger:
Skulle inte spela GTA förän efter desserten
Haha :D

Permalänk

köp en billig disk och testa om den håller, går den sönder skicka på garanti och tänk om

Inverters finns ju i alla möjliga format, tänk dock på att datorer inte gillar fyrkantsvågig och modifierade sinusvågor, rak sinus är bäst dock dyrast men. Jag använder iaf modifierad men vet inte hur länge de håller.

Navigation beror ju på hur mycket du vill satsa, bäst e vel kanske touchscreen, men en vanlig skärm och en billig trackball lr media tangentbord fungerar också bra, dock inte när man kör men man får vel göra macron för låtbyte

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem

Skaffa ett DC-DC automotive nätagg istället,

Permalänk
Medlem

Jag byggde en hdd själv en gång i tiden. Lyckades maximera varvtiden till 740 varv/s.

Jag hittade en jättebra guide till hur man bygger hdds.

Guiden finns på Jesper.nu

jag fick det att funka, få det ni också!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Krävdes inte särskilt mycket för att bygga dator i bilen.. gick ganska smidigt om jag får säga det själv. Har dock inte kvar den bilen längre.. tyvärr..

USB-GPS'en är även till salu för en hyfsat billig peng.. kom precis att tänka på att den låg i en låda här.. PM'a om det är aktuellt.

http://www.barbapappa.net/smart/smart-dator.AVI

Visa signatur
Permalänk

Catamenia: jag är inget hajj alls på detta med ström så jag förstod inte mycket där. Men när jag väl ska inhandla nätagg så kan jag ju kanske skriva av vad du sa och fråga dem i butiken:)

ekstam:
Intressant där! Men hur löste du problemet med stötkänsligheten hoss hdd'n?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

.. Hade datorn i bilen i ungefär ett halvår.. inga som helst problem med stötar osv. Den hddn sitter numera i min server och har så gjort det senaste året. Hade en vanlig 3,5" disk.
Hittade även mitt nätagg jag hade till datorn, går direkt på bilbatteriet. 80W.

Har pm'at dig!

edit: länk till nätagget.. verkar inte säljas längre..
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314134

Visa signatur