Tolkningsfråga vid öppet köp?

Permalänk
Medlem

Tolkningsfråga vid öppet köp?

Satt i torsdags och tyckte att min DB-mus börjar bli rätt sliten, så jag tänkte investera i en ny när jag trots allt fick helt ok lön nu i fredags. Knatar på lunchen i fredags iväg till digistore i Norrköping och plockar upp en Razer Lachesis. De hade ingen framme att testa men jag tänkte att va fan, jag har aldrig blivit missnöjd med razers möss tidigare så varför nu.

I vilket fall. Kommer hem, öppnar förpackningen, tankar hem senaste mjukvaran och pluggar in och använder den i 4-5 minuter. Upptäcker dock att den inte passar så bra som jag trott. Det är en bra mus utan tvekan, passar dock inte mig så bra som jag skulle vilja. Kollar kvittot och där står det följande:

"Öppet köp i 2 veckor & bytesrätt i 1 månad vid plombering"

Ok tänkte jag så jag gick tillbaka med den idag och döm av min förvåning när jag för höra att "Nej, den är öppnad, den kan jag inte ta tillbaka". Musen har inte en repa, inte ett fel och det finns inte ens ett damkorn på den. Förpackningen är helt oskadd utöver att en klisterlapp är borttagen (vilket måste göras för att öppna förpackningen, detta är dessutom bara en vanlig liten plast-tejp och ingen plombering som förstör någonting vid borttagning... förpackningen är alltså HELT oskadd). Förklaringen jag får är att han inte kan skicka tillbaka den till razer om den är öppnad så därför gäller inte öppet köp.

Nu kommer dock frågan. På kvittot står klart och tydligt att öppet köp gäller, och med den formulering som används så tolkar jag det som att det är öppet köp i 14 dagar, och att bytesrätten gäller i 1 månad om varan är plomberad. Nu var ju inte musen plomberad, så öppet köp borde ju gälla även om inte bytesrätten gör det. Har jag fel?

Och så till följdfrågan. Vad spelar det för någon roll att han inte kan lämna tillbaka den till razer? Det är ju han som säljare som gett mig öppet köp, inte razer... alltså borde väl vad han nu vill göra med musen efter återköpet vara hans problem? Att han inte kan lämna tillbaka den till razer ska väl inte vara mitt problem då det är han som säljare som skriftligen lovat mig öppet köp, eller?

Har jag rätt i att jag borde få lämna tillbaka musen eller har han rätt när han tolkar texten på kvittot som att varan måste vara plomberad för öppet köp skall gälla? Har funderat på att kontakta KO/ARN på måndag men jag tänkte kolla om någon hade något hum om detta först.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Öppet köp är ingen laglig rätt utan ett erbjudande från butiken. De kan sätta upp vilka regler som helst, och det är därför man alltid ska komma överrens med handlaren före köpet om vad som gäller.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag anser det vara självklart att varan i det här fallet ska vara oöppnad. Skulle du betala fullpris för en öppnad begagnad produkt?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att man måste be om att få varan plomberad om man ska ha öppet köp eller bytesrätt. Tyvärr kan du nog inte lämna tillbaka musen.

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan du inte kräva eller hävda att du gjort ett såkallat Ångerköp om ett sådant inte avtalats innan.

Digistore har i det här fallet inte gjort något fel och därför man du heller inte påstå att det är något fel på varan. Läs gärna mer på KVs hemsida (http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticl...)

Och, efter att ha läst ditt inlägg så kommer nog varken du eller jag handla på Digistore igen. Så de får vad de förtjänar ändå

Permalänk
Medlem

Man måste se det från deras ståndpunkt också, kommer en framtida kund köpa ett öppnat paket för full pris? Troligtvis inte då kunder undviker öpnnade förpackningar om det inte är det absolut sista och då kräver dom endå oftatst en prissänkning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Öppet köp är ingen laglig rätt utan ett erbjudande från butiken. De kan sätta upp vilka regler som helst, och det är därför man alltid ska komma överrens med handlaren före köpet om vad som gäller.

Nej att det inte är någon rätt vet jag, jag brydde mig dock inte om att fråga då jag handlat där så mycket tidigare och vid tdigare tillfälle fått lämna tillbaka bl.a. en gamepad efter att jag kommit hem och upptäckt att drivrutinerna inte fungerade som de skulle... en väldans massa år sedan så det är ju visserligen rätt oviktigt, men nu har han ju ändrat tolkningen (utan att ändra texten) av sina egna regler för öppet köp, vilket han med den formuleringen godtyckligt kan göra, och det kan väl knappast vara helt rätt?

Det är ju inget jättestort problem, 650:- är ju ingen förmögenhet och jag kan ju alltid bara sälja den själv, är bara lite besviken på dem när de väljer att ändra på regler som man tidigare vetat har fungerat på ett visst sätt bara för att han inte var på bra humör (kan inte komma på någon annan anledning till det...).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av swb
Tyvärr kan du inte kräva eller hävda att du gjort ett såkallat Ångerköp om ett sådant inte avtalats innan.

Digistore har i det här fallet inte gjort något fel och därför man du heller inte påstå att det är något fel på varan. Läs gärna mer på KVs hemsida (http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticl...)

Och, efter att ha läst ditt inlägg så kommer nog varken du eller jag handla på Digistore igen. Så de får vad de förtjänar ändå

Jo konsumentköpslagen är man ju rätt medveten om, men jag har ju aldrig hävdat att det är någonting fel på musen, bara ställt mig frågande till hur men skall tolka texten på kvittot då den (vilket jag nu upptäckt men inte tänkt på tidigare) är rätt otydligt och i stort sätt låter dem göra som de känner för beroende på humör...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Jag kan inte tolka texten på något annat vis än att öppet köpt endast gäller vid obruten plombering. Den är enligt mig helt klar och inte det minsta otydlig.

Det är nog inte en lönt för dig att gå vidare med detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_odal
Jag kan inte tolka texten på något annat vis än att öppet köpt endast gäller vid obruten plombering. Den är enligt mig helt klar och inte det minsta otydlig.

Det är nog inte en lönt för dig att gå vidare med detta.

Nej det är det säkert inte, men formuleringen på vilkoren borde ju vara tydligare i vilket fall. För det kan ju faktiskt tolkas olika... antingen som att öppet köp och bytesrätten är skiljda och det är bytesrätten som kräver plombering, eller att de hänger ihop...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Även om där bara satt en liten klisterlapp på förpackningen räknas det som en plomberad vara, då gäller det att så fort du tar bort klisterlappen räknas det som en "öppnad vara", dvs inget öppet köp längre. Troligtvis är klisterlappen så pass unik så att ingen kan komma på idén att göra en egen kopia för att ersätta den gamla med när han/hon öppnat förpackningen.

Olika butiker har olika uppfattningar vad gäller öppet köp, om man får testa produkten eller inte, så det gäller att fråga om man är osäker. Att butiken tagit tillbaka ngt tidigare behöver inte betyda att de behöver ta tillbaka samma sak idag, även om samma regler gäller då som nu, kan de tidigare ha sett mellan fingrarna tidigare för att erbjuda lite "good-will", men de kunde lika gärna ha vägrat öppet köp tidigare.

Permalänk
Medlem

Anser det vara ganska klart skrivet.
Att man skulle få öppna och ha sig under två veckor,
men inte bryta förpackningen om man vill byta efter två veckor
låter orimligt.

För att slippa tjafs frågar jag alltid när ja handlar i butik om jag får öppna paketet, men ändå byta om jag inte är nöjd. Köper jag ett par skor och efter en stund hemma känner att de kanske skulle varit större så vill jag kunna byta. Det är aldrig några problem om man ber om det.
Dock skall manbe att få det skrivet på kvittot.

Permalänk
Medlem

En klisterlapp som håller igen förpackningen är ju en försegling, och det är väl precis det en plombering är? En försegling av något. Alltså är det ju ett solklart fall av att du har brutit plomberingen och avsagt dig rätten att lämna tillbaka produkten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Även om där bara satt en liten klisterlapp på förpackningen räknas det som en plomberad vara, då gäller det att så fort du tar bort klisterlappen räknas det som en "öppnad vara", dvs inget öppet köp längre. Troligtvis är klisterlappen så pass unik så att ingen kan komma på idén att göra en egen kopia för att ersätta den gamla med när han/hon öppnat förpackningen.

Olika butiker har olika uppfattningar vad gäller öppet köp, om man får testa produkten eller inte, så det gäller att fråga om man är osäker. Att butiken tagit tillbaka ngt tidigare behöver inte betyda att de behöver ta tillbaka samma sak idag, även om samma regler gäller då som nu, kan de tidigare ha sett mellan fingrarna tidigare för att erbjuda lite "good-will", men de kunde lika gärna ha vägrat öppet köp tidigare.

Det är inget unikt med den klisterlappen, helt vanlig transparent plastfilm med lite klister på undersidan... inga märkningar, inga speciella former ingenting. Och även om det var good-will tidigare men inte nu så känns ju det lite vrickat... jag har handlat i samma butik sedan dagen den öppnade och har fortsatt att göra så genom både namnbyten och trots att de är dyrare än andra. Jag har utan tvekan spenderat tiotusentals kronor hos dem (bara de GC-spel jag har därifrån har kostat mig nästan 25k), och helt plötsligt så bestämmer de sig för att inte visa samma good-will som de då gjort tidigare... känns ju nästan värre än att jag bara haft fel...

Men det är sak samma nu, fick den såld till en polare för bara marginellt mindre än vad jag pröjsa för den, fast hädanefter blir det ju game och alina systems istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
En klisterlapp som håller igen förpackningen är ju en försegling, och det är väl precis det en plombering är? En försegling av något. Alltså är det ju ett solklart fall av att du har brutit plomberingen och avsagt dig rätten att lämna tillbaka produkten.

En plombering är någonting som måste brytas och som det syns på att den blivit bruten, just så man inte ska kunna öppna och stänga den igen. Det är det inte på razers förpackningar utan bara en vanlig tejp-bit med skillnaden att den är rund... Den går att ta bort och sätta dit om man så vill. Jag skulle kunnat sätta tillbaka den och sagt att jag aldrig ens öppnat den och det skulle aldrig ha synts på den heller... men tyvärr så har/hade man ju lite för höga värderingar för att göra det...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ta elgiganten som exempel, 30 dagars öppet köp, man kan t om ha använt produkten. Där är inga vidare konstigheter där, inga "kräv öppet köp, men använd inte sakerna" gömda.

Ang plombering, brukar oftast innebära att butiken förseglar varan ytterligare med t ex en plastpåse som försluts och inte kan öppnas. Alltså inget som produkten kommer i, det räknas bara som förpacking och inte plombering.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Elgiganten, On-Off, Computer City etc. är mkt bra när det gäller öppet köp. Men de är samtidigt så pass stora att de kan svälja att de kan behöva sätta ner priset på varor som lämnas tillbaka öppnade. Jag ser ofta prylar på Computer City som är nedsatta 10-15% pg a att de har varit öppnade.

Problemet för mindre butiker är väl att det inte har lika stor försäljning och marginal så att de kan göra så. Goodwill är en sak men det finns alltid gränser.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com