Vad har hänt med kompletts tidigare suveräna support?

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med kompletts tidigare suveräna support?

Detta blir ett väldigt långt inlägg, med det är tyvärr oundvikligt om man skall få med all info. Detta mail är i huvudsak formulerat som en direkt fråga till komplett.

Frågeställning ang. er returhantering.

Den 27 December ringer jag komplett.se support eftersom jag vill
ha hjälp med att göra en rma på ordernummer: 13016780

Denna order innehåller enligt de bekräftelsemail jag fick 25 Juli 2007:

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

2 ST 321028 Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4,
Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology

1 ST 338084 Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz
Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Etersom denna order ändrats via telefon så kan jag inte se samtliga varor
i beställningen under kontot. Därför ringer jag för att få hjälp med en RMA-ansökan på Corsair-minnena.
Killen jag får tala med berättar att detta går att lösa smidigt.
Redan samma kväll får jag en RMA-bekräftelse med nr: 700427743

I denna bekräftelse kan man läsa följande:

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Meddelande från support:

Beställda produkter:
2,00 ST 321028 Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4,
Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology

Felmeddelande:

Fel på samtliga minnen i memtest.
Kund bifogar testrapport som kund har fått.

071227 //RH
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Så långt inga konstigheter.
Eftersom även moderkortet efter testning konstaterats att inte fungera som det skall gör jag en RMA-ansökan på även det. Numret på ordern för detta är: 13006098
I denna beställning fanns följande produkter:

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Beställda produkter:

1,00 ST 336745 Sapphire Radeon HD 2400 PRO 256MB DDR2,
PCI-Express, DVI-I/Tv-out/HDMI, Heatsink
1,00 ST 323508 Gigabyte GA-965P-DS3, P965, Socket-775,
ATX, SATAII, GbLAN, DDR2, 1xPCI-Ex16

Specifikation:

Orderbelopp 1.127,20
Frakt 119,20

Moms 25,00 % 311,60
Totalsumma 1.558,00
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Eftersom denna order aldrig ändrats visas den korrekt under kontot på er hemsida.
Denna returanmälan utförs således på er hemsida. RMA-numret på moderkortet blir: 700428107

Nu har vi alltså totalt 3 produkter på 2st olika RMA-nummer

RMA: 700427743
2x Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4

RMA: 700428107
1x Gigabyte GA-965P-DS3, P965, Socket-775

På fråga om dessa kan skickas i samma försändelse till komplett får jag ett positivt svar att det går bra.
Således förpackas allt omsorgsfullt, efter alla konstens regler, de båda minneskitten, (alltså totalt 4 ramminnen med 1gb vardera)
i en mindre kartong tydligt märkt med nummer: 700427743 i en större kartong tillsammans med moderkortet.
På den större kartongen märker jag sedan tydligt ut de båda returnumrerna; 700427743 samt 700428107.
Felbeskrivning samt felsökning bifogas i båda paketen, samt respektive RMA-nummer för att få en bättre överblick äver de båda ärendena.
Den 28 December skickas detta paket till komplett.
Den 4:e Januari får jag 2st bekräftelsemail att båda RMA-ansökningarna är mottagna.
Eftersom hanteringstiden är ca 4 dagar, avvaktar jag till onsdagen den 9 Januari, då jag hör av mig till komplett.
Jag får till svar att man hittat fel på moderkortet såväl som det minneskit jag skickat in.
Jag frågar då om jag hört rätt, "-ett minneskit sa du?", "-ja det var ett som var returnerat", får jag till svar.
Absolut inte svarar jag, killen jag talade med vid RMA:anmälan gjorde jag klart för att det handlade om 2st minneskit.
Nej ett är anmält och ett kom in svarar killen, omöjligt svarar jag, du får kolla upp det.
Ok svarar han och ber mig vänta.
Efter en stund får jag svar att, jo det fanns nog trots allt ännu ett minneskit, alltså totalt 2st,
Och fel hade även hittats på detta och ett mail skall ha skickats till mig.

Jag har inte fått något mail svarar jag, jo vi har skickat ett, ok svarar jag men till vilken adress?
Han säger adressen, den mailen har jag inte använt på över 4 år svarar jag, "jo du måste ha använt den när du lade ordern i somras.
Nej svarar jag, den mailen jag använde då är den mail jag fick RMA-bekräftelserna på.
Men du måste ha angett den där mailen svarar han mig, nej svarar jag och ber att få det aktuella mailet till min aktiva adress till vilken de utan problem skickar mail till varje vecka med erbjudanden, samt alla mina orderbekräftelser mm.
Samtidigt kommer vi överrens om att jag skall få ett: Gigabyte GA-P35-DS3, P35, i utbyte för mitt ovanstående moderkort eftersom det utgått.

Den 10 Januari får jag så 2st mail det första lyder:

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Ordernummer: 228150

Orderorsak: A_Replacement for returned product

Gigabyte GA-P35-DS3, P35,
Socket-775,
ATX, GbLAN, DDR2, ICH9,
PCI-Ex16
1,00 ST

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2,
2048MB CL4,
Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P
Technology
1,00 ST
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Alltså 2 nya produkter eftersom de som skickats har testats som trasiga även hos komplett.

Det andra mailet lyder:

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Ordernummer:

Orderorsak: A_Return back to customer

Hej!
Vi har kunnat konstatera fel på dett ena minneskitt samt moderkort.
Din felbeskrivning löd:
"
Fel på samtliga minnen i memtest.
Kund bifogar testrapport som kund har fått.
"
Följande tester har utförts på det resterande minneskittet:
* Systemet gav bild vid första uppstart - OK
* Stresstest, MemTest86+ v1.70 2 loops - OK

Vänlig hälsning
Rickard
Returavdelningen
Komplett.se

Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2,
2048MB CL4,
Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P
Technology
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Här får jag alltså ännu ett mail, där man konstaterar att det andra minneskitet har testats men att det inte är något fel på det?
Detta dagen efter att jag haft en diskussion huruvida returen gällde 1 minneskit(vilket komplett hävdade) eller 2.
Här kanske vi skall börja med att återgå till början och se vad som stod i returanmälan med RMA: 700427743

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Beställda produkter:
2,00 ST 321028 Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4,
Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology

Felmeddelande:

Fel på samtliga minnen i memtest.
Kund bifogar testrapport som kund har fått.

071227 //RH
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Som sagt, det har hela tiden handlat om 2st minneskit.
Minnen som jag testat i två olika datorer, var för sig, alltså ett och ett för att testa så utförligt som möjligt.
På två testsystemen, mitt eget samt en väns som även han var med vid testtillfället.
Då kunde vi konstatera att oavsett vilken sticka vi använde så gav memtest86 ca 1200+ fel inom 15-16 sekunder.
Därför finner jag det mycket märkligt att dessa minnen hos komplett testas ok.

Men har har jag en stilla undran, denna rapport kom till mig efter att jag ifrågasatt deras påstående om endast 1 inskickat minneskit,
rapporten är daterad dagen efter min påtryckning. Jag tror att man läst RMA-bekräftelsen man skickat ut till mig och insett att jag faktiskt sökt RMA för 2 minneskit.
I och med detta så har man kommit till insikt att det andra minnet inte kan återfinnas, eller har kommit bort på något sätt.
För varför finns inte allt med på samma rapport?
Här tror jag att man från kompletts sida mörkat att någon slarvat bort minnet, man har helt enkelt skrivit att man gjort en test och sedan skickar man ut ett par nya minnen.

Jag skulle i sådant fall få 2st nya minneskit och inte märka någon skillnad. För jag är 110% säker på att minnena är helt kassa.
När testerna utfördes så var vi fyra personer på plats, så det är inte bara jag som förundrats över resultaten över hur 4gb minne som är ett halvt år gamla kan vara så trasiga.

Hursomhelst, om nu 4gb minne och ett moderkort kommer till mig och allt fungerar så vore det ju frid och fröjd eller hur?
Idag hämtade jag ut paketet, i detta ligger 1 minneskit och en moderkortskartong.
Notera ett minneskit, var sjutton är det andra?
Jag har inte fått något meddelande om att det sista kitet skickats separat, inget trackinummer ingenting.
Som läget är nu fattas ett minneskit.

Som om detta inte vore nog, när jag öppnar moderkortskartongen och "kommer ner" till esd-påsen som innnehåller moderkortet ser jag att chipsetkylaren sitter helt snett,
det ena fästet har lossnat och kylaren har skavt på esd-påsen, det syns att den åkt fram och tillbaka. När jag sedan vänder på moderkortet syns det tydligt att det varit öppnat sedan tidigare och återförslutet mycket slarvigt
Jag har alltså fått ett trasigt moderkort skickat tll mig, uppenbarlig en retur eftersom någon "varit in" i esd-påsen och chipsetkylaren inte sitter som den ska.

Nu är måttet rågat. Med tanke på det bristfälliga bemötande jag fått från supporten där man nonchalerat vad jag sagt och inte lyssnat på mig, trots min alltid korrekta framtoning så väljer jag att lägga ut detta på forumet innan jag kontaktar komplett under morgondagen.
Det skall bli mycket intressant att få se vad lösningen på detta blir.

Jag har varit en kund hos komplett under många år och har alltid rekommenderat bekanta att handla där.
På mitt konto finns ordrar på drygt 80000:- så en hyfsad kund lär jag väl vara i alla fall.
Supporten har alltid varit toppklass, men något verkar ha hänt på sista tiden, det känns som om jag blivt tagen för att ljuga och jag känner mig behandlad som en idiot när jag får hem trasiga grejer. Kunderna verkar inte betyder något för komplett vilket jag tycker är mycket tråkigt.
Min önskan nu är att detta löses på ett för mig fördelaktigt sätt.
För skall jag kunna ha fortsatt förtroende för komplett gäller det att detta löses snabbt.

Till sist bifogar jag bilder på hur moderkortet såg ut då jag packade upp det ur kartongen.

För att undvika eventuella missförstånd så är det kanske bästa att informera om att det yttre embllaget som minneskittet och moderkortet var packeterat i var helt oskadat när det kommer fram till mig, det är alltså högst osannolikt att felet skall ha uppstått under transporten.

Permalänk
Medlem

Helt otroligt, har aldrig sett trasigare minnen i memtest. Bör även tilläggas att samma memtest kördes på kompisens dator och dennes minnen. Inga fel där så det var inte tal om ngn korrupt mjukvara. Ska bli mycket intressant att se denna förklaring.

Visa signatur

yeah, ... ... ...how about that...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loosec
Helt otroligt, har aldrig sett trasigare minnen i memtest. Bör även tilläggas att samma memtest kördes på kompisens dator och dennes minnen. Inga fel där så det var inte tal om ngn korrupt mjukvara. Ska bli mycket intressant att se denna förklaring.

Skulle just föreslå det, jag brände ut en skiva med memtest för att testa en dator och fick fel, bytte i tur och ordning minnen, moderkort, nätagg, processor, grafikkort och fick samma fel varenda gång. Visade sig att min brännare är kass så det hade blivit fel under bränningen.

Hoppas det löser sig iaf, verkar ju trist det där.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Var imorse i kontakt med komplett. Fick tala med en trevlig man vid namn K.
Han liksom jag fann hanteringen av mitt ärende något märklig samt beklagade att moderkortet jag fått såg ut på detta vis.

Han ber att komplett.se får återkomma till mig under dagen i detta ärende, då han vill ta upp det hela med sin chef för att reda ut allt.

Nu har jag så fått svar av Mats/KPS via forumet:

Där vidhåller dom att det upprättats ett RMA för 1 minneskitt, trots att att jag VET att jag bad om RMA på båda kitten inte det ena, vilket också jag tycker det första bekräftelsemailet understryker.
Att sedan bli betaktad som en lögnare av supporten när man försöker få dem förstå att jag skcikat 2 minneskitt är inte roligt.

Ang moderkortet och det andra "hela" minneskittet får jag följande svar:

Citat:

Att moderkortets kylare sitter löst är väldigt beklagligt, vi kan testa med att skicka ut en plugg för att få kylaren att fästa om du vill testa med det. I annat fall måste vi nog få in det för att kunna skicka ett nytt

Minneskitet som återsändes fungerar för oss på ett sånt moderkort som du nu fått. Har du möjlighet att testa detta? Fungerar det inte så hjälper vi dig gärna med ett nytt RMA för ytterligare test i så fall.

Komplett har begått ett misstag när de skickat ut ett trasigt kort till mig, och jag skall inte behöva lida för det. Jag köpte ett moderkort av dem i somras som inte fungerar längre, alltså vill jag ha en likvärdig produkt eftersom jag kan åtnjuta garanti.
Jag vill inte ha en skabbig retur från en annan konsument skickad till mig.
Jag skall inte behöva lida för deras misstag, en korrekt lösning på detta vore att komplett.se skickar mig ett nytt moderkort med returlapp så returnerar jag det trasiga. Andra företag kan och har erbjudit denna lösning för till sina kunder,det borde även komplett kunna göra.

För övrigt har jag fått en bekräftelse på mailen att mitt "hela" minne är skickat från komplett, fortfarande märkligt då 4 personer var med och testade minnet. Jag trot att minnet kommer fungera när jag får det, frågan är bara hur ett trasigt minne helt plötsligt kan bli helt?
Och varför ber man mig testa det?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*
Eftersom syftet med denna tråd främst verkar vara som ett öppet klagomail direkt mot komplett.se finns det inte särskilt stor diskussionsunderlag för våra övriga medlemmar.
Ta hellre kontakt direkt med företaget, för det är inget som vi övriga på Sweclockers kan hjälpa dig med.
Får du däremot problem med företag efter kontakt, kan du självklart beskriva händelsen. Detta gäller självklart också om du vill dela med dig av ett företags hantering av RMA mm. I det fallen får du förtydliga dig i inläggen.

Skicka PM till mig så låser jag upp om:
*Du fortfarande får problem med företaget trots kontakt.
*Vill omforumulera dig och dela med dig/disskutera hur företaget hanterar RMA.

Hoppas det löser sig.

Allmänt:
Kontakta alltid företaget eller butiken som det handlar om, innan ni skriver öppna brev i forumet. Då får företagen en chans att reda ut problemet. Det är vanliga människor som jobbar hos olika företag, misstag händer.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd upplåst för avslut av fallet*

Permalänk
Medlem

Det som hänt efter att tråden blev låst är:

Efter att ha fört en maildialog med kompletts kundservicechef där jag mer eller mindre krävt att få ett nytt moderkort skickat till mig med en bifogad fraktsedel så går han med på detta.

Jag skickade dessutom det pdf-dokument(godkänd RMA) för returen på minnena där det tydligt står att det var 2st minneskitt, dvs 4st minnesstickor som jag gjort retur på.
Först då tror de på mig, och då går det upp ett ljus hos dem varför jag varit en aning förvirrad när de hävdar att endast 1kit var ämnat för retur.

2 dagar senare dyker mitt andra P35 DS3 upp samt returlapp till det trasiga.
Jag skickar det trasiga och hämtar därefter ut det nya och vad får jag se när jag kommer hem? Även detta kort är i ett skick man inte skall behöva förvänta sig.
Chipset-kylaren sitter återigen löst, samt att socketskyddet ligger i andra änden av påsen och skramlar.

Något uppgiven (orkar inte ens bli förbannad) så mailar jag på nytt deras chef med bilder på hur detta kort ser ut. Svaret kommer snabbt och han beklagar givetvis och lägger fram teorin att komplett troligtivs fått en dålig batch från Gigabyte, ärendet skall gå vidare till inköpsavdelningen.

Det kan mycket väl vara som han säger, att komplett inte kan lastas i detta fall, men för mig som konsument är det ändå där felet ligger, säljaren skickar trasiga produkter till mig dessutom 2ggr.

Nu har jag till slut blivit beviljade kreditering på mitt moderkort, så när det anländer till komplett så förväntar jag mig en nätt summa på mitt konto.
Moderkort har jag köpt i en annan butik, över disk och kontrollerat att allt var i sin ordning, vilket det också var.

Mitt förtroende för komplett är tyvärr borta, trots det mycket professionella bemötande jag till slut fick av den ansvarige för kundserivce. Det var dock en hel del samtal och långa förklaringar innan någon förstod mig.

Det känns tråkigt att tvingas att göra valet att inte handla där mer då jag tidigare varit mycket nöjd och jag har trots allt handlat där för 85000+ de senaste 3 åren.

Det mest märkliga av allt är att ett av mina trasig minneskit (det som blev en del av ärendet efter att ha legat i kartong(förmodligen) i 4 dagar) testades som fungerande och återsändes till mig. Detta är underligt eftersom såväl jag som 3 vänner testat alla minnen var för sig och fel fanns på samtliga.
Men men, de fungerar ju i alla fall...

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det blev sådär. Tyvärr har jag råkar ut för rätt uselt bemötande och riktigt idiotfrågor från Komplett.
Jag fick två dåliga moderkort, ett brann och ett ville aldrig få datorn att starta eller startade högst sporadiskt.
Tyvärr begick jag misstaget att jag kopplade in en diskettstation fel (tror jag, mysko incident) så komplett ville inte sen testa nätagget en andra gång lite grundligare.som jag trodde orsakade det hela först. Deras motivering var att de behandlat ärendet en gång redan och att de inte vågade utsätta sin utrustning för risker. Vilke risker? Skall inte ett testlabb vara till får sådant?

När jag ringde komplett (har allt inspelat på mp3) om moderkorten och klagade på att ett helt nytt moderkortet brunnit och kanske försört andra komponenter för runt 6 tusen, fick jag riktiga idiotfrågor ställda till mig.
Processorn satt nämligen helt fast efter branden, och eftersom den var köpt hos Datorbutiken så ville de inte ha något med den att göra.
Frågan jag fick av supporten var "Har du testat att låsa upp den med spaken på socketen?" (något sånt), på vilket jag lite arrogant svarade att ja, jag har byggt datorer i fem år nu så jag vet verkligen vad jag håller på med.
Man skall inte bli idiotförklarad av en kundsupport. Det löste sig med moderkortet, men CPU ligger i en ESD låda från dem och jag har fortfarande inte kunnat testa den i något moderkort. Enligt lag (kollat upp saken med jurist) är komplett ersättningsskyldiga om den inte fungerar, inte datorbutiken.
På kompletts kundtjänst sade de till mig över telefon (finns också på mp3) att de inte vill byta ut processorn för de får inte ut något av det till sin fördel.
Äventyret med ditt moderkort löstes, men ändå fick du ett dåligt exemplar. Har aldrig hört att sockelskyddet legat någon annanstans. Gigabyte brukar väl dessutom skicka saker snyggt förpackade till och med.
För min del fick jag anlita en av de lokala butikerna för att testa den andra moderkortet och skicka in beviset till komplett för att få retur.

Så jag handlar helst inte hos komplett mer. Har bytt till Datorbutiken och Dustin och den lokala butiken, för jag vet att de går att prata med utan att bli idiotförklarad.
Nätagget visade sig vara helt friskt för övrigt (också test hos den lokala datorbutiken, länge).

Det är tråkigt om man skall behöva ringa en bekant jurist eller/och söka på nätet i några timmar efter liknande fall bara för att kolla upp vilka rättigheter man har under lupp och hur man skall hävda sina rättigheter.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Kan inte mer än att hålla med dig om Komplett på senare tid. Har hört både det ena och det andra från vänner som beställt från Komplett efter att dem infört det här nya systemet.

Skickade in mitt trasiga 7600GT till Komplett strax innan jul och väntade då i ungefär tre dagar och sedan fick jag en bekrätelse på att dem hittat ett fel på det och jag får ett meddelande om att jag kommer att få ett nytt grafikkort och även det kortet jag hade som önskemål att få i utbyte mot mellanskillnad.

Bra tänkte jag. Det går fyra arbetsdagar och jag har fortfarande inte ens fått något kollinummer. Jag tar kontakt med Kompletts support och får då höra att den "måste ha tappats bort på vägen någonstans". Och att dem då får skicka ett nytt.

Även om jag blivit väl bemött så tycker man som erfaren Komplett kund att det är långt under deras standard. Sen att jag räknade med att ha grafikkortet åtminstone 3-4 dagar efter jag fått bekräftat att jag får ett nytt och därför planerade saker som hade med min dator att göra gjorde inte det hela bättre.

Sen när jag beställde julklappar så glömde dem skicka med vissa saker. Då sitter man där den 22:a utan alla julklappar. Kändes riktigt surt faktist.

Det här är nog ganska mildt jämfört med din upplevelse, men sånt här hände inte för ett halvår sen. Allt gick smidigt och man kunde beställa på en lördag och få hem det på en måndag t.ex.

Men överlag så tycker jag att Komplett har blivit sämre. Tyvärr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av engine52
Regert: lägg ut ljudfilerna så man får höra komplett "in action" så att säga.

Ja, jo jag får göra det. Måste dock fixa en edit så man slipper höra all skvalpig musik, mina uppgifter etc. Men det skall väl fixas.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle ge lite slugiltig information i denna tråd.
Idag ramlade så krediteringen från komplett in på mitt konto.

Ärendet startade med att jag den 27 December skickade in mina trasig komponenter till komplett. Idag 42 dagar senare är det löst.