Buffalo Linkstation Live 500 GB

Permalänk
Melding Plague

Buffalo Linkstation Live 500 GB

Nätverkshårddiskar, även kallade NAS i folkmun blir allt vanligare i hemmen. Om man är intresserad av nätverkslagring, vad skall man kika efter för funktioner, och vad kan man tänkas behöva? Vi skall idag titta närmare på NAS-servern Linkstation Live från tillverkaren Buffalo.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Valet av XFS som filsystem har troligen att göra med att användaren tros lagra media filer, vilka vanligtvis är relativt stora. Om XFS är bra för stora filer är det å andra sidan ganska dåligt för mindre.

Åsikterna går naturligtvis isär, men personligen skulle jag inte valt XFS som filssystem. XFS har vissa svagheter när det gäller att återställa ett korrupt filsystem. Jag tror ändå inte att prestanda är första prioritering i dess prisklass.

Permalänk
Medlem

Kör inte xbox xfs? Eller är det kanske fatx?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Snygg var den ju verkligen inte

Visa signatur
Permalänk

Letar efter en NAS som ska ersätta min Zyxel nsa-220 men det lär inte bli en Buffalo i alla fall. Inte vacker nånstans.

Visa signatur

System: 2500K @4.1GHz, GTX 780, 8GB DDR3 @1866MHz

Permalänk
Medlem

Synd att inte den hade torrent-möjligheter. Då hade den varit intressant för mig

Permalänk
Medlem

hur bra är det att andvända en sån här för att ha en databas på?

Vi har ett fakturerings prog. som vänder sig mot en databas, och flera klienter som skriver fakturor samtigt. Förr har vi haft en vanlig pc som har haft databasen men den crasha "lyckades rädda databasen phu".

Men istället för att sätta in en pc, så är denna nas ett smidigt alternativ istället??

Permalänk
Medlem

Kanske lite offtopic, men ingen som känner till någon NAS som kan köra DC++ på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Kör inte xbox xfs? Eller är det kanske fatx?

Xbox borde väl ha NTSC då det är Microsoft som äger NTSC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Xbox borde väl ha NTSC då det är Microsoft som äger NTSC.

Antagligen menar du NTFS och inte NTSC

XBOX1 använder FATX som filsystem, och inte NTFS. Hur det är för 360'n kan jag inte säga, då jag inte vet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mindlles
hur bra är det att andvända en sån här för att ha en databas på?

Vi har ett fakturerings prog. som vänder sig mot en databas, och flera klienter som skriver fakturor samtigt. Förr har vi haft en vanlig pc som har haft databasen men den crasha "lyckades rädda databasen phu".

Men istället för att sätta in en pc, så är denna nas ett smidigt alternativ istället??

Tjae, vad är det för databas? Ska du endast ha databasfilen på nätverksenheten eller har du tänkt att den ska agera databasserver?

Permalänk
Medlem

Ush va ful! Synd att man bara kan ha en hårddisk i. Försvinner inte hela poängen med Nas då?

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph0x
Antagligen menar du NTFS och inte NTSC

XBOX1 använder FATX som filsystem, och inte NTFS. Hur det är för 360'n kan jag inte säga, då jag inte vet.

Oj, vet inte varför jag skrev NTSC Jag vet ju att det heter NTFS.

Ah, okej.
Jag sökte lite och det verkar som Xbox 360 inte har NTFS. Jag kan dock ha fel.

Permalänk
Medlem

Tack för testet Swec!
Den verkade ju inte helt lysande med tanke på problematiken hos FTP-servern osv. Men det var kanon att ni testade så slapp man gå på den niten själv

Angående torrent-funktionalitet.. testade ni det någonting? Jag tyckte jag läste så noggrannt utan att hitta något.. o_O

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klab0
Angående torrent-funktionalitet.. testade ni det någonting? Jag tyckte jag läste så noggrannt utan att hitta något.. o_O

Linkstation Live 500GB-enheten stödjer inte Torrent och har ingen inbyggd klient. Det går dock utmärkt att ladda ner till enheten via nätverket, men då ligger klienten hos någon dator.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

är den snabbare än usb2?

Visa signatur

ÐeviL

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennis_svensson
är den snabbare än usb2?

Allt är snabbare än usb2,ja nästan iafall:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Allt är snabbare än usb2,ja nästan iafall:-)

Vad är snabbare än 488MB/s ?

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Vad är snabbare än 488MB/s ?

Usb2 har en teoretisk maxhastighet av 480 Mb/s vilket är 80MB/s, men vid filöverföring kan man räkna med ca 30-35MB/s.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

skulle vilja ha en sån här som kan hantera lite enklare uppgifter ensam, tex något torrent program och vanliga ned laddningar.
sen tycker jag utrymmet är på tok för lite. skall man ha den som databas i ett nätverk tycker jag 500gb inte räcker. min dator har närmre 1 TB i mitt lilla 2 datorer nätverk.
fast det lär ju finnas dom som har ett par terabyte minne och kan hantera torrents mm MEN då kommer nog priset trilla uppåt en del, kanske tom en till 0 måste läggas till.

sugen...men ändå inte...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
skulle vilja ha en sån här som kan hantera lite enklare uppgifter ensam, tex något torrent program och vanliga ned laddningar.
sen tycker jag utrymmet är på tok för lite. skall man ha den som databas i ett nätverk tycker jag 500gb inte räcker. min dator har närmre 1 TB i mitt lilla 2 datorer nätverk.
fast det lär ju finnas dom som har ett par terabyte minne och kan hantera torrents mm MEN då kommer nog priset trilla uppåt en del, kanske tom en till 0 måste läggas till.

sugen...men ändå inte...

Du borde ta en titt på nya Qnap'en..

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Du borde ta en titt på nya Qnap'en..

ska ta mig en titt! tack för tippset!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Du borde ta en titt på nya Qnap'en..

Förhoppningsvis får vi på SweClockers göra det också!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+