Fjärrstyra dator bakom bbb modem.

Permalänk
Medlem

Fjärrstyra dator bakom bbb modem.

Hej

Går det göra så att datorn bakom modemet ansluter till min dator så att jag kan fjärrstyra den? Jag har en mac med leopard. Det finns en windows dator och en openbsd dator bakom modemet, det bästa vore ifall det fanns något program till windows för detta då brorsan inte är så haj på bsd. Har läst lite om ssh tunneling men fattar inte riktigt hur det funkar.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

Ja det går. Du måste ha en SSH eller VNC-server på din dator och ett klientprogram på datorn som ansluter.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Ok .. har en ssh server på min dator. Hur går jag till väga för att styra den datorn som ansluter till min ssh server?

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

starta en ssh server på din BSD server och logga in bara
(fast det bra om du säkrar ssh också)

Permalänk
Medlem

grejen är att bbb-modemet saknar portforwarding så den dator som ska fjärrstyras alltså datorn som står bakom bbb-modemet måste ansluta mig för att jag ska kunna styra den.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

vanliga ADSL modem ska inte blockera några portar heller.

Permalänk
Medlem

Kanske är möjligt men det här modemet blockar alla portar. Man får en intern ip-adress från modemet

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk

Vilken typ av BBB:s modem har du?

Är det Xavi x8222 så kanske denna tråd kan hjälpa dig:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...
Låter som det modemet/routern.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Hittade det jag sökte

Remote to Local forwarding
With remote to local forwarding, you invert the above. You allow people connecting to the remote machine to be connected through to something on your local machine, or its subnet. This allows you to build inverse VPNs, or to let people connect back through to your machine. A common use is to allow connections to a service on your machine, when you're behind a natting firewall:

ssh -g -R 2222:localhost:22 login.mycompany.com

This will mean that people connecting to port 2222 on login.mycompany.com will be connected to your local SSH server. (The -g allows everyone to access the forward, rather than just people on the machine)

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)