Att sälja en vara genom internet!

Permalänk
Medlem

Att sälja en vara genom internet!

Hejsan allesammans!

Jag har precis lagt upp en annons på blocket för att sälja mitt ps2. Jag själv bor i Sthlm och har hittat en köpare i Blekinge. Hur går vi tillväga för att ingen ska bli lurad? Har kollat lite på internetgirot.se och det verkar smidigt! Någon som har tips och erfarenheter att dela med sig av?

MVH Niklas

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk

Kan ju köra den enkla hälften när du skickar och hälften när det kommer fram, men det är ju inte lika säkert som internetgirot.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Hedersmedlem

går det inte att bara skicka genom postförskott? då betalar han/hon ju när varan kommer fram. Han får ju inte varan utan att betala.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
går det inte att bara skicka genom postförskott? då betalar han/hon ju när varan kommer fram. Han får ju inte varan utan att betala.

Då måste ju någon ha ett plusgiro konto.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Jag brukar köra via www.payson.se, med "paysongaranti". Internetgirot har jag också provat, vilket funkar i princip likadant. Det kostar några kronor, beroende på hur mycket pengar det handlar om, men det känns det värt i slutändan.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Smågrejor dvs under 500kr så låter jag alltid köparen betala mig till bankkontot. sen skickar jag så fort jag har pengarna som sagt:)

annars är ju ett möte det allra bästa.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Har sålt och köpt en del rätt dyra prylar via internetgirot ~10k+, det har funkat bra, synd bara på att dom tar 500:- för transaktioner uppåt dom summorna.
Men det är ju alltid skönt att få kontrollera varan innan säljaren får pengarna och att man själv som säljare är garanterad att få pengarna eller varan tillbaka om det blir något strul.

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Du kan använda postförskott utan att ha ett plusgiro. Går du ner till din bank och är trevlig så brukar de låta dig använda deras bankgiro, förutsatt att du informerar dem före transaktionen. Jag har använt SEB's plusgirokonto flera gånger för att skicka via postförskott. Dock har det rört sig om större summor.