Någon som går industriell ekonomi eller på LiTH?

Permalänk
Medlem

Någon som går industriell ekonomi eller på LiTH?

Jag går ut gymnaiset (elprogram med datorinriktning och natur som individuellt val) nu till sommaren, och jag funderar på att läsa vidare på en civilingenjörsutbildning i industriell ekonomi (info här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Industriell_ekonomi)
Någon som går/eller har gått den? Svår matematik? Fått något jobb efteråt? Berätta

Jag funderar främst att läsa på Linköpings Tekniska Högskola, så de som går andra utbildningar där kan väl bidra med lite åsikter om skolan?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så trackas alltid I ner och "vi" säger att de inte kan räknas så nåt säger mig att matten inte borde vara alldeles för svår.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

Jag har å andra sidan en kompis från gymnasiet som går där och han var alltid über i alla ämnen. Riktigt duktig rent ut sagt. Men nu hade han visst omtentor.
Om det beror på att det är svårt eller om han blivit släpp låter jag vara osagt (vet inte).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Jag har nu pluggat Industriell Ekonomi i Linköping de senaste 4 åren. Håller på att avsluta examensarbetet som jag har gjort på Scania det senaste halvåret. Just nu ser det bra ut med jobb, men det tror jag att det gör för de flesta ingenjörer. Hur det ser ut om 5 år är svårt att veta men I:are är välkända på arbetsmarknaden så det brukar lösa sig för de flesta.

Matematiken är som på de flesta andra civilingenjörsprogram. Tycker du matten är svår nu kommer det krävas en hel del pluggande för att ta sig igenom den. Har du lätt nu får du plugga en del med, men du kanske tar tentorna i första försöket då. Vi läser nästan ett helt år med matte fast det ligger utspritt på de första tre åren (eller gjorde iaf när jag läste).

Det handlar mycket om att hitta ett nytt sätt att plugga på, gärna med några kompisar så att man kan hjälpa varandra. Utbildningen kör igång ganska hårt men efter ett tag lär man sig hur man ska göra för att klara tentor och liknande.

Jag har trivt väldigt bra i Linköping och på I, genom utbildningen får man en ganska övergripande och bred kunskap. Utbildningen startades i Linköping så den är etablerad hos arbetsgivare och det finns många inriktningar att välja på.

Universitetet ligger i västra delen av staden och man vill inte bo för långt ifrån det och inte i Skäggetorp. Som I:are tillbringar man tid i A-huset och datasalen Island, Baljan som är studentfiket (kaffe 4 kr) samt C-huset. A-huset är nyrenoverat medan C-huset inte är så fint.

Det finns mycket att aktivera sig med i Linköping utanför studierna om man känner för det. Idrott, studentställen och föreningar. Tycker du om öl ska du gå till VilleValla Pub. Där har jag varit med och jobbat

Giltra - Zartax flickvän

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Glömsk

Något du kan göra är att du tar reda på kurserna du kommer att läsa, väljer ut en som verkar spännande, kollar vilken kurslitteratur som används, och lånar boken på biblioteket. Då märker du snabbt om det är något för dig eller inte.

Edit: Konstig grammatik.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Nej, det är ju lite svårt att veta hur man kommer klara sig framöver, främst på mattefronten. Jag hade ju MVG i MaA och MaB men VG i MaC och det blir nog VG med ett nödrop i MaD. MaE hoppar jag över.
Främst behöver jag mer tid att läsa, tror jag. Är det hetsigt tempo i början? Man får inte särskilt mycket lärarhjälp, kan jag tro... Studiemotiverad är jag, har 18,89 i snitt men jag går nog ut med runt 18. Frågan är bara om man pallar.
Det är ett bra råd, Psionicist, att kolla upp läroböckerna lite. Så jag vet vad jag ger mig in på

Det låter som fem år med hårt arbete som belönar en sedan Jo, en av de saker som lockar mig med utbildningen är att det verkar vara så brett och ger en möjlighet att göra det mesta efteråt, och man blir hyfsat eftertraktad.
Jag antar att jag egentligen är mer av en samhällsmänniska än en naturare, men det är det sistnämnda området som ger en intressanta jobb
Dessutom kan man ju läsa Industriell ekonomi - Internationell, och då får man lära sig lite språk och kultur (på bekostnad av matten? Får kolla upp det där).

Jo, Linköping verkar vara en trevlig stad med ett bra universitet. Tack Giltra, för otroligt värdefulla tips! Ska passa mig för Skäggetorp Vad går du för inriktning förresten?

/John

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Har läst I i Göteborg under 4,5 år och har inget ont att säga. Nämnas bör dock att jag alltid har haft lätt för matte (aldrig behövt läsa till prov tidigare) och nu har jag precis godkänt i alla kurser. Har bland annat haft möjligheten att läsa på Berkeley, Stanford och Bocconi, allt via I-sektionen på Chalmers.

Jobbmöjligheterna är för tillfället mycket goda, vet kursare som efter enbart 3 av 5 år redan skrivit kontrakt med BCG/McKiney (garanterad ingångslön på strax under 40 000). Dessutom har vänner som tagit examen nu runt jul och har flertalet jobb att välja mellan, alla på relativt höga positioner med löner som andra bara kan drömma om. Hur det ser ut om 5- 10 år är dock omöjligt att sia om.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem

Var beredd på några års hårda studier. Industriell ekonomi har väl varken mer eller mindre matematik än någon annan civ. ing. Snarare mer isåfall.

Som Zartax/alfin säger, hade man det lätt för matte på gymnasiet är det ingen garanti för framgång utan det krävs pluggande. Har man det svårt på gymnasiet blir det än jobbigare. Det är betydligt svårare och ett nytt sätt att tänka på, glöm din vapendragare till miniräknare till exempel.

Men du gör nog rätt i att hålla uppe ditt snitt på 18.8, I lund krävdes 18.7(alt. 1.6 på HP) eller nåt för att komma in på I och jag skulle gissa på att det är högre/lika högt i Linköping.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anno
Var beredd på några års hårda studier. Industriell ekonomi har väl varken mer eller mindre matematik än någon annan civ. ing. Snarare mer isåfall.

Som Zartax/alfin säger, hade man det lätt för matte på gymnasiet är det ingen garanti för framgång utan det krävs pluggande. Har man det svårt på gymnasiet blir det än jobbigare. Det är betydligt svårare och ett nytt sätt att tänka på, glöm din vapendragare till miniräknare till exempel.

Men du gör nog rätt i att hålla uppe ditt snitt på 18.8, I lund krävdes 18.7(alt. 1.6 på HP) eller nåt för att komma in på I och jag skulle gissa på att det är högre/lika högt i Linköping.

03 när jag började var det 19,33 resp. 1,7, vet dock inte vad det har varit nu de senaste åren, men en kvalificerad gissning är att det är lägre eftersom markant fler personer blir antagna.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anno
Industriell ekonomi har väl varken mer eller mindre matematik än någon annan civ. ing. Snarare mer isåfall.

Jo, mer eller mindre matematik har det. En snabb kontroll på
http://www.lith.liu.se/sh/civing/index.html
säger att I läser 52 obligatoriska hp matematik. Detta är mindre än vad till exempel Y (med 74 hp) läser men mer än vad till exempel TBI (42 hp) läser.

Antagningsstatistik finns här, för övrigt:
http://www.vhs.se/templates/Page.aspx?id=1442

Permalänk
Medlem

Ja, jag har ju _haft_ lätt för matte men jag är väl i en mindre svacka nu... Jag hoppas bara den går över när jag läser vidare. Men mer korkade personer än jag måste ju ha tagit sig igenom utbildningen, så varför inte
Att bli headhuntad av internationella konglomerat är ju grymt Något jag skulle vilja göra är att arbeta inom bilindustrin och det blir nog inga problem att få ett bra jobb där om jag läser I.

Antagningstatistiken har jag rätt bra kläm på. Jag räknar med att KTH, Chalmers och Lund blir nog svårt för mig att komma in på men Linköping kan funka. Det är de mest intressanta skolorna för mig.

52 hp är i alla fall bra mycket mindre än 74 hp. Men jag har inte riktigt fattat vad block innebär, är det att man läser kurserna i block 1 parallellt först, sen de i block 2 osv?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Läsåret indelas (i alla fall på LiTH) i fyra perioder, 1-2 på hösten och 3-4 på våren, som läses seriellt. Varje period indelas sedan i fyra block, som läses parallellt. Detta gör det lätt att läsa flera (upp till fyra i alla fall) kurser samtidigt, förutsatt att de går i olika block.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Läsåret indelas (i alla fall på LiTH) i fyra perioder, 1-2 på hösten och 3-4 på våren, som läses seriellt. Varje period indelas sedan i fyra block, som läses parallellt. Detta gör det lätt att läsa flera (upp till fyra i alla fall) kurser samtidigt, förutsatt att de går i olika block.

Aha, tack. Det låter som en ganska bra indelning, inte för mycket samtidigt med andra ord.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk

som iare på LiTH så tror jag man kan säga att vi läser lite mer matte än de vanliga civ. ing. (Maskin, Data) i och med att vi läser mycket statestik och optimering. dock läser teknisk fysik(Y) mycket mer. dom grundläggande matte kurserna ligger i första året och det är ett högt tempo. sen trappas det ner lite då de tekniska och ekonomiska kursererna tar mer tid.

Permalänk
Medlem

Andy Mcdee, men å andra sidan läser ni vad jag förstått mindre diskret matematik än civ.ing. datateknik, så i slutändan tror jag skillnaden är rätt marginell. Jag tror inte det finns någon anledning att välja bort I för att det programmet skulle ha mer matte än andra civilingenjörsprogram.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roofa
Andy Mcdee, men å andra sidan läser ni vad jag förstått mindre diskret matematik än civ.ing. datateknik, så i slutändan tror jag skillnaden är rätt marginell. Jag tror inte det finns någon anledning att välja bort I för att det programmet skulle ha mer matte än andra civilingenjörsprogram.

Här kan man räkna obligatoriska poäng även för D.
http://www.lith.liu.se/sh/civing/lot_d.html

Jag får det till 46, vilket är något mindre än vad I (52) läser. Slutsatsen stämmer dock: det finns nog bättre skäl till att välja bort I än att det innehåller för mycket matematik.

Permalänk
Medlem

Att sia om arbetsmarknaden 5 år in i framtiden är omöjligt, när jag startade att läsa på Chalmers så sa man att läsa till programmerare var ett garanterat kort till arbetslöshet och om man ville vara säker på jobb så skulle man läsa till lärare i naturvetenskapliga ämnen. Nu när jag är påväg att snart ta examen så är det exakt tvärtom.
Kontentan utav det hela, läs:
1) vad du är intresserad av
2) försök läsa något där inte kunskaperna är alltför mycket färskvara

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alfin
[Vet] kursare som efter enbart 3 av 5 år redan skrivit kontrakt med BCG/McKiney (garanterad ingångslön på strax under 40 000).

Det kan vara på sin plats att påpeka att dessa troligen ligger en bra bit över snittet i sin prestation och inte nödvändigtvis borde ligga till grund för trådskaparens förväntningar.

Enl. statistik från 2005 (privata sektorn) hade ingenjörer (i Industriell ekonomi) efter 3 års anställning ~24 400 kr i lön, med bäst löneutveckling av alla ingenjörer (datateknik och teknisk fysik hade något högre löner efter 3 år men sämre utveckling över en längre tid). Lönerna har stigit sedan 2002/2005 (när rapporten skrevs vara 23 000 kr snittet för ingångslöner bland ingenjörer) och lönerna skiljer sig en del över landet men det kan kanske fungera som en fingervisning.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Tja, jag hade ju hoppats på jobb med i alla fall 30000 i ingångslön. Men det är säkert inte svårt att få om man bara har lite flyt.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Tja, jag hade ju hoppats på jobb med i alla fall 30000 i ingångslön. Men det är säkert inte svårt att få om man bara har lite flyt.

Tror du kan ha något högt ställda förväntningar. Jag känner visserligen t.o.m. systemvetare som fått 30tkr i ingångslön (som programmerare), så visst är det möjligt men det är nog betydligt svårare i Sundsvall.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Tror du kan ha något högt ställda förväntningar. Jag känner visserligen t.o.m. systemvetare som fått 30tkr i ingångslön (som programmerare), så visst är det möjligt men det är nog betydligt svårare i Sundsvall.

Ja, fast jag har inte några planer på att jobba i Sundsvall. Jag bor och arbetar gärna i södra Sverige eller till och med utomlands.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Här kan man räkna obligatoriska poäng även för D.
http://www.lith.liu.se/sh/civing/lot_d.html

Jag får det till 46, vilket är något mindre än vad I (52) läser. Slutsatsen stämmer dock: det finns nog bättre skäl till att välja bort I än att det innehåller för mycket matematik.

Har de minskat mängden matte i D-programmet sedan jag blev antagen? Jag har en 55 poäng obligatorisk matte (och en del extra valfri såklart), och det är om man räknar algoritmkurser som helt icke-matematiska.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Har de minskat mängden matte i D-programmet sedan jag blev antagen? Jag har en 55 poäng obligatorisk matte (och en del extra valfri såklart), och det är om man räknar algoritmkurser som helt icke-matematiska.

Många konstigheter har gjorts för att Bologna-anpassa programmen (i alla fall på Y), men att mängden matematik skulle ha minskat samtidigt som programmet har blivit längre verkar mystiskt. Jag kan ha räknat fel dock..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Har de minskat mängden matte i D-programmet sedan jag blev antagen? Jag har en 55 poäng obligatorisk matte (och en del extra valfri såklart), och det är om man räknar algoritmkurser som helt icke-matematiska.

Näe, det har dom nog inte gjort. Det är faktiskt så att alla mattekurser inte syns i studiehandboken eftersom de går nästa gång först 2009. D:are läser alltså förutom de där 46 poängen även en kurs i statistik och troligtvis också en i optimering. Så det blir väl säkert en 10 hp till.

Permalänk
Hedersmedlem

Dåså Tänkte väl att I inte kunde läsa mer matte än D

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Tror du kan ha något högt ställda förväntningar. Jag känner visserligen t.o.m. systemvetare som fått 30tkr i ingångslön (som programmerare), så visst är det möjligt men det är nog betydligt svårare i Sundsvall.

Om 5-6 år (när JoBBi är klar) är det väl inte helt orimligt att 30k är en helt normal ingångslön för I-are och även andra civ.ing. För 10 år sen var ingångslönen ~20000 för civing, nu är den väl 25000 kanske (SI tycker att man kan kräva nästan 27000)

Om tuff matte och annat: Jag skulle nog säga att hur bra man var på matte på gymnasiet inte säger allt om hur det sedan går på civ.ing-utbildningen. Även om man hade det lätt förut kanske man blir tvungen att börja plugga utanför föreläsningarna/lektionerna, och det kan vara nog så svårt om man glidit igenom förut. För en som redan är van vid att räkna matte hemma från gymnasiet behöver det inte bli en lika stor omställning.

Exakt hur många poäng matte som är obligatoriska i jämförelse med tex D spelar inte så stor roll, kan man ta 2 mattekurser kan man ta 4, bara det att det tar dubbelt så lång tid. Och man ska inte oroa sig för mycket om hur svår just matten är, om du kommer in på utbildningen så är du tillräckligt smart för att klara den, bara du lägger ner lite tid och motivationen finns där!

Om I-linjen: Något som kan skilja sig mot gymnasiet är hur bra betyg dom som läser I hade på gymnasiet i jämförelse, och framförallt hur ambitiösa dom är. Speciellt om du läst en något "enklare" gymnasielinje som tex elprogrammet på ett gymnasie utan tokhöga intagningskrav. Iaf är det den uppfattningen jag fått.

Permalänk

Lånar tråden lite ...
Har precis som trådskaparen funderat väldigt mycket kring Industriell Ekonomi. Saken är den (Efter vad jag sett från er som skrivit) att jag nu är osäker på om jag kommer lyckas få en plats någonstans.
Är inne på mitt andra år nu (går Naturvetenskap) och ligger vid 16~ i utgångsbetyg just nu. Hur mycket tror ni jag måste höja med för att ha en chans? (Har goda möjligheter, pluggar knappt någonting i dagens läge, har det allmänt lätt för mig vilket bidrar till lathet)
Spelar ingen roll vart kursen finns, är öppen för att flytta istortsett var som hellst efter gymnasiet.

Mvh
/Martin

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha Rostock
Lånar tråden lite ...
Har precis som trådskaparen funderat väldigt mycket kring Industriell Ekonomi. Saken är den (Efter vad jag sett från er som skrivit) att jag nu är osäker på om jag kommer lyckas få en plats någonstans.
Är inne på mitt andra år nu (går Naturvetenskap) och ligger vid 16~ i utgångsbetyg just nu. Hur mycket tror ni jag måste höja med för att ha en chans? (Har goda möjligheter, pluggar knappt någonting i dagens läge, har det allmänt lätt för mig vilket bidrar till lathet)
Spelar ingen roll vart kursen finns, är öppen för att flytta istortsett var som hellst efter gymnasiet.

Mvh
/Martin

Enda i stockholm som har det programmet är väll KTH, tror det e runt 19 i intagning där.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha Rostock
Lånar tråden lite ...
Har precis som trådskaparen funderat väldigt mycket kring Industriell Ekonomi. Saken är den (Efter vad jag sett från er som skrivit) att jag nu är osäker på om jag kommer lyckas få en plats någonstans.
Är inne på mitt andra år nu (går Naturvetenskap) och ligger vid 16~ i utgångsbetyg just nu. Hur mycket tror ni jag måste höja med för att ha en chans? (Har goda möjligheter, pluggar knappt någonting i dagens läge, har det allmänt lätt för mig vilket bidrar till lathet)
Spelar ingen roll vart kursen finns, är öppen för att flytta istortsett var som hellst efter gymnasiet.

Mvh
/Martin

Har du lätt för dig så finns chansen att du skulle klara högskoleprovet rätt bra. Skriv det ett par gången och kolla vad du får.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Har du lätt för dig så finns chansen att du skulle klara högskoleprovet rätt bra. Skriv det ett par gången och kolla vad du får.

Jo det är en tanke, fast om det behövs så satsar jag gärna mer nu sista tiden så jag får högre snitt (Vilket jag som sagt har goda möjligheter för)
Men ligger alla Industriella Ekonomi linjer runt 18-19~ vart man än väljer att söka?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW