Permalänk
Medlem

Ny på mac, hjälp?

Jag har precis införskaffat mig min första mac och har nu flera frågor på OSX 10.5.

1. När jag stänger ner ett program på det röda krysset i hörnet så läggs programmet i dockan, borde inte detta stänga av programmet helt?

4. Vilka tagentkommandon är det för att markera adressfältet och sökfältet i safari?

5. Hur får jag home och end knapparna på tagentbordet att fungera?

6. Hur får jag tumknappen på musen att fungera som bakåt?

7. Kan jag ändra startmappen på front row?

8. Kan jag ta bort menyraden till vänster, den med library och spellistorna, i itunes?

Tack på förhand //Andreas

Permalänk
Medlem

för att stänga ett program trycker du äpple+Q

resten kan jag inte svara på heller, då jag också är en fräshing inom OSX =/

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

4. Vilka tagentkommandon är det för att markera adressfältet och sökfältet i safari?
cmd + L
5. Hur får jag home och end knapparan på tagentbordet att fungera?
håll inne fn när du trycker på piltangenterna.
6. Hur får jag tumknappen på musen att fungera som bakåt?
Vad har du för mus?
7. Kan jag ändra startmappen/root på front row?
Nej, men filmerna du vill spela upp lägger du i Movies i home-mappen
8. Kan jag ta bort menyraden till vänster, den med library och spellistorna, i itunes?
Nej, inte vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zawamura

7. Kan jag ändra startmappen/root på front row?
Nej, men filmerna du vill spela upp lägger du i Movies i home-mappen
8. Kan jag ta bort menyraden till vänster, den med library och spellistorna, i itunes?
Nej, inte vad jag vet.

7. Alternativt placerar Alias till filmerna i Movies-foldern.

8. Nja. Du kan dubbeklicka på en spellista så öppnas den i ett eget fönster utan sidebaren. Sen kan du stänga iTunes huvudfönster.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

I front row vill jag att music/artist skall vara grundmappen då jag inte använder den till annat än musik.
Musen är en logitech g5.

Jag vet att man kan stänga av programmen på annat sätt, men vad gör du den röda knappen med ett kryss för funktion?

Precis så som itunes ser ut när man klickar på en spellista vill jag att det skall se ut orginal, kan man fixa det på något sätt?

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av adzer

Jag vet att man kan stänga av programmen på annat sätt, men vad gör du den röda knappen med ett kryss för funktion?
[/QUOTE

Du kanske inte vill ha massor med fönster öppna med alla program du har igång? Och istället för att starta om programmen hela tiden så kan du ju bara gömma fönstret.

För musen så testa installera logitech control center, fungerar inte det så installera steermouse eller usb overdrive så kan du programmera knapparna på musen som du vill.

Och nej det går nog inte att få iTunes som du vill.

Permalänk
Medlem

zightx: Är inte det samma som att minimera då? Varför finns det två minimeringsknappar?

logitech control center har jag men jag hittar inte funktionen tillbaka där, bara en massor av andra saker man kan koppla till knapparna.

Ok synd. Kan man inte spara listorna i någon fil som man öppnar så bara den lista nkommer upp eller något sådant?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
zightx: Är inte det samma som att minimera då? Varför finns det två minimeringsknappar?

logitech control center har jag men jag hittar inte funktionen tillbaka där, bara en massor av andra saker man kan koppla till knapparna.

Ok synd. Kan man inte spara listorna i någon fil som man öppnar så bara den lista nkommer upp eller något sådant?

Apple skiljer på att ha igång ett program och att ha igång ett fönster, Windows som exempel gör inte det. Mest en vanesak. Minimera, då gömmer du ett fönster nere i docken. Röda krysset STÄNGER samma fönster, dock ej programmet. (I vissa fall dock ja, då program bara kan ha ett fönster igång samtidigt, då blir det vad jag vet som att stänga det).

Permalänk
Medlem

Ibis: Tack då e jag med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
logitech control center har jag men jag hittar inte funktionen tillbaka där, bara en massor av andra saker man kan koppla till knapparna.

Du får ställa in i Logitech Control Center, för den aktuella knappen, att göra ett "Keystroke". För bakåt-kappen ska du ha "Left Arrow" och kringlan.
Så har iaf jag löst det.
Finns det bättre sätt, som kanske även fungerar i finder?

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem

Re: Ny på mac, hjälp?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
4. Vilka tagentkommandon är det för att markera sökfältet i safari?

Äpple+Alt+F

Permalänk
Medlem

twan: tack riktigt smart.

jnk3: Det finns inget tvåsknapps kommando?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer

jnk3: Det finns inget tvåsknapps kommando?

cmd L

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapaas
cmd L

Tack, men det var sölfältet jag var ute efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
jnk3: Det finns inget tvåsknapps kommando?

Inte vad jag vet, men du skulle kunna installera Inquisitor då kan du sätta upp egna shortcuts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jnk3
Inte vad jag vet, men du skulle kunna installera Inquisitor då kan du sätta upp egna shortcuts.

Jag har redan Inquisitor, men är inte bara det ett sökprogram? Hur gör man kommandon med det programmet?

Permalänk
Medlem

Re: Ny på mac, hjälp?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Jag har precis införskaffat mig min första mac och har nu flera frågor på OSX 10.5.

1. När jag stänger ner ett program på det röda krysset i hörnet så läggs programmet i dockan, borde inte detta stänga av programmet helt?

4. Vilka tagentkommandon är det för att markera sökfältet i safari?

6. Hur får jag tumknappen på musen att fungera som bakåt?
Det är en logitech g5

7. Kan jag ändra startmappen på front row?

8. Kan jag ta bort menyraden till vänster, den med library och spellistorna, i itunes?

Tack på förhand //Andreas

edit: tog bort de jag fått svar på.

1. Nej, finns 2 typer av program, de som har endast ett fönster (ex systeminställningar) och de som kan ha flera, det som bara har ett dör med krysset, de som har flera likt safari stänger bara det aktiva fönstret (även om det är det sista). Dags att du vänjer dig

4. cmd + alt + f

6. Ex steermouse fixar det.

7. nej, men du kan symlänka in andra mappar i den så ser frontrow dem.

8. Inte som jag vet iaf, vore ju dumt om man kunde med tanke på att det är där som man byter mellan bibliotek etc

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
1. Nej, finns 2 typer av program, de som har endast ett fönster (ex systeminställningar) och de som kan ha flera, det som bara har ett dör med krysset, de som har flera likt safari stänger bara det aktiva fönstret (även om det är det sista). Dags att du vänjer dig

4. cmd + alt + f

6. Ex steermouse fixar det.

7. nej, men du kan symlänka in andra mappar i den så ser frontrow dem.

8. Inte som jag vet iaf, vore ju dumt om man kunde med tanke på att det är där som man byter mellan bibliotek etc

Ok får börja stänga ner med tgtbordet då.

Jag har inte problemet att front row inte ser dem utan att jag vill minimera antalet knapptryckningar.

Jag använder bara bibliotek, inge store elle spellistor elelr nåt sånt så jag behöver inte den, den tar bara upp plats.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Ok får börja stänga ner med tgtbordet då.

Jag har inte problemet att front row inte ser dem utan att jag vill minimera antalet knapptryckningar.

Jag använder bara bibliotek, inge store elle spellistor elelr nåt sånt så jag behöver inte den, den tar bara upp plats.

Hmmm, dumt att du tar bort dina frågor när du får svar på dem. Det är kanon för andra med samma frågor att kunna läsa tråden och förstå vad folk svarar på.

Permalänk
Medlem

Ok jag lägger tillbaka dem då.
De jag kommer ihåg iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Jag har redan Inquisitor, men är inte bara det ett sökprogram? Hur gör man kommandon med det programmet?

I preferences för Safari men det verkar som det bara går att ställa in kortkommando för vilken sökmotor man vill använda. Däremot så kan man skapa egna kortkommandon i System Preferences -> Keyboard & Mouse -> Keyboard Shortcuts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Ok får börja stänga ner med tgtbordet då.

Jag har inte problemet att front row inte ser dem utan att jag vill minimera antalet knapptryckningar.

Jag använder bara bibliotek, inge store elle spellistor elelr nåt sånt så jag behöver inte den, den tar bara upp plats.

Det är absolut lättast att stänga av med tangentbordet.. Men vill du verkligen använda musen kan man högerklicka på ikonen i dockan och välja quit... Eller avsluta heter det kanske om du har svenskt

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jnk3
I preferences för Safari men det verkar som det bara går att ställa in kortkommando för vilken sökmotor man vill använda. Däremot så kan man skapa egna kortkommandon i System Preferences -> Keyboard & Mouse -> Keyboard Shortcuts.

Jag har försökt att lägga till ett nytt kommando för sök, men lyckas inte.
Någon som vet vad kommandot heter? Google Search testade jag med, men det gick inte.

spanXen: Jo jag vet, är väl bara en vanesak att stänga av program i hörnen, men jag vänjer mig nog snabbt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Jag har försökt att lägga till ett nytt kommando för sök, men lyckas inte.
Någon som vet vad kommandot heter? Google Search testade jag med, men det gick inte.

spanXen: Jo jag vet, är väl bara en vanesak att stänga av program i hörnen, men jag vänjer mig nog snabbt.

Ingen aning vad kommandot heter.. Men jag brukar bara trycka cmd+l och sen tab.. Funkar smidigt ändå...

Det är en vanesak... För mig har det blivit tvärtom, när jag sätter mig vid en windows dator blir jag föbannad på att programmet stänger av sig helt när jag egentligen bara ville stänga dokumentet i programet...

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Jag har försökt att lägga till ett nytt kommando för sök, men lyckas inte.
Någon som vet vad kommandot heter? Google Search testade jag med, men det gick inte.

Personligen har jag ställt in så att shift+cmd+L flyttar fokus till sökfältet i Safari. Detta genom att lägga till ett kortkommando i Systeminställningar som såg ut på följande vis.

Permalänk
Medlem

spanXen: Jo det är bara en vanesak.

.mp3: Jag glömde punkterna efter
Tackar nu fungerar det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
spanXen: Jo det är bara en vanesak.

.mp3: Jag glömde punkterna efter
Tackar nu fungerar det

cmd+w är förresten shortcut för att bara stänga dokument/tab.. Kan vara bra att veta.. Q & W sitter ju precis bredvid varandra på tangentbordet så efter ett tag klickar man aldrig på det röda krysset.. Man använder bara tangentbordet..

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Jo det vet jag, samma som firefox och safari i windows.
Finns det någon lista över alla kommandon någonstans så man vet vad som går att binda till snavvkommandon? Får leta lite.

Om det nu inte går att ställa in så man automatiskt kommer in i artist menyn på front row finns det något annat liknande program som detta går att fixa i?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adzer
Jag har försökt att lägga till ett nytt kommando för sök, men lyckas inte.
Någon som vet vad kommandot heter? Google Search testade jag med, men det gick inte.

"Google Search..." med punkterna ska det vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jnk3
"Google Search..." med punkterna ska det vara.

Jo jag vet. Löste det med .mp3:s hjälp.