Permalänk
Medlem

Crysis med 3GB RAM?

Ska köpa ny dator snart med de här specifikationerna:

XFX GeForce 8800GTX 768MB
3GB RAM
Intel Core 2 Quad Q6600

Kommer jag kunna köra det på high eller är det något som bör ändras? Tänker mest på RAM minnet.

Visa signatur

Musik, datorer och tv-spel är livet!

Permalänk
Medlem

Re: Crysis med 3GB RAM?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParnvoL
Ska köpa ny dator snart med de här specifikationerna:

XFX GeForce 8800GTX 768MB
3GB RAM
Intel Core 2 Quad Q6600

Kommer jag kunna köra det på high eller är det något som bör ändras? Tänker mest på RAM minnet.

Tycker du lika gärna kan dra ett 4gb paket när du ändå håller på beroende på om det är ddr2 då. Sedan Så tycker jag du borde vänta med att köpta ett nytt grafikkort, det kommer helt nya serier de närmaste veckorna som piskar 8800gtx och som jag tror inte kommer kosta mycket mer.

Om du har brottom skulle jag tagit ett 8800GT istället eller nya 8800gts för det presterar väldigt likt gtx och desutom billigare.

Permalänk
Inaktiv

Jao, ser ingen anledning till att köpa GTX, GTS 512MB är det väl som gäller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Jao, ser ingen anledning till att köpa GTX, GTS 512MB är det väl som gäller

GTX är kraftfullare än GTS.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
GTX är kraftfullare än GTS.

Knappt. Sen är det inte värt att lägga ut ungefär 1500:- till för att få ett kort som ibland har 2-3 mer fps än GTS, som även det ibland spöar GTX med 2-3 fps vissa tillfällen. Men oftast får ett GTX stryk av ett GTS 512mb.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Re: Crysis med 3GB RAM?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParnvoL
Ska köpa ny dator snart med de här specifikationerna:

XFX GeForce 8800GTX 768MB
3GB RAM
Intel Core 2 Quad Q6600

Kommer jag kunna köra det på high eller är det något som bör ändras? Tänker mest på RAM minnet.

1. Köp inte gtx köp GTS eller GT.
2. Köp 4 gb minne istället
3. resten blir nog bra:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Han kanske ska ha XP? För Windows XP utnyttjar väl bara runt 3,2gb ram har jag hört? Då vore de väl nästan "onödigt" med mera ram?

Visa signatur

Q6600 @ 3.1ghz | Gigabyte P35-DS3 | Gigabyte Radeon HD6850 1024MB OC | A-data 3GB RAM + 2GB Kingston | Corsair AX 750W 80+ GOLD | NZXT Apollo Black |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sazumi
Han kanske ska ha XP? För Windows XP utnyttjar väl bara runt 3,2gb ram har jag hört? Då vore de väl nästan "onödigt" med mera ram?

Inte om han kör 64 bitars XP eller nått annat operativsystem som är 64 bitars.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sazumi
Han kanske ska ha XP? För Windows XP utnyttjar väl bara runt 3,2gb ram har jag hört? Då vore de väl nästan "onödigt" med mera ram?

Man kanske vill ha det framtidssäkert? Nu när minnen är så ruskigt billiga så är det lika bra att kötta på ordentligt. Förr eller senare går man ändå över till Vista. Själv sitter jag bara och väntar på nya Service Packet, som förhoppningsvis fixar en del problem.

Jag menar, har man råd att slösa pengar på ett GTX så har man råd med 2Gb extra minnen för en femhundring

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Man kanske vill ha det framtidssäkert? Nu när minnen är så ruskigt billiga så är det lika bra att kötta på ordentligt. Förr eller senare går man ändå över till Vista. Själv sitter jag bara och väntar på nya Service Packet, som förhoppningsvis fixar en del problem.

Jag menar, har man råd att slösa pengar på ett GTX så har man råd med 2Gb extra minnen för en femhundring

håller med kötta på med 4st 2Gb minnen är ju så biligt ändå

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem

Jag har ett ganska så likt system, fast ett GT istället för ett GTX och en dual core istället för quad, men jag ska säga dig att enligt mina standarder så går det inte spela crysis på high helt laggfritt. Det går, om man kan leva med låg fps på sina ställen, och köra med AA kan du nästan glömma om du köra med high på allt och få ett riktigt bra flyt. Många kommer påstå att det går alldeles utmärkt att spela allt på high med aa och grejer men det är endast pågrund av att crysis är ett spel som man inte märker jätte mycket av lite lägre fps, men tro mig det är skillnad på flyt med 30-35+fps och "flyt" med 20-30 fps.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Hejsan, jag har ett 8800gt samt 2gb ram och amd6000+ och just nu med överklockat kort så kör jag allt på very high utan texture inställningen, den ligger på high tror ja utan lagg... dock inte högsta antialaising(stavas?) , den ligger på 2x elr 4x.... fick 10980p i 3dmark06 ,,,, men med lite mer oc på prollen så 11+ k

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpO
Hejsan, jag har ett 8800gt samt 2gb ram och amd6000+ och just nu med överklockat kort så kör jag allt på very high utan texture inställningen, den ligger på high tror ja utan lagg... dock inte högsta antialaising(stavas?) , den ligger på 2x elr 4x.... fick 10980p i 3dmark06 ,,,, men med lite mer oc på prollen så 11+ k

Sitt kvar, så ska jag bara hämta mitt lilla anteckningsblock och skriva ner det du just skrev.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

timpO: Det är väl inte så konstigt att det inte laggade då du inte körde på internet. Men hackade? Ja du, det gjorde det för dig.

- - - - -

Köra på High utan hack? Det är inga problem!
Allting beror på upplösning. Om man är villig att ha 1280 x 1024 eller lite högre så kan man få en riktigt bra FPS.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Win Xp 32bit 1680x1050 Settings "Ultra high config som funkar till Xp" och Kantutjämning av.

Opty 165 @ 3.0ghz
2 Gb ram
8800 GTS något klockat

Har spelat igenom spelet utan några helst problem...hackar lite på vissa ställen men ej mycket...helt klart spelbart även fast jag är väldigt kännslig på låg fps.

Så Ja 3Gb räcker om man kör med rätt windows och rätt intällningar på grejerna.

Men jag rekomenderar GTS eller GT istället för gamla GTX eftersom de klockar så mycket bättre eftersom det är ny kärna.

Glemmy varsegod o skriv ner i ditt block....glöm inte att antekna mina grova stav problem också.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Ok, har kollat runt lite och om jag väljer GTS och 4GB RAM istället för GTX och 3GB så blir datorn cirka 250:- billigare men är det värt det? Jag vill såklart ha en dator som räcker i alla fall i 3 år till, räcker det med GTS, eller ska jag köpa datorn som jag redan valt ut och sedan uppgradera minnet med 1GB senare n'r jag får pengar?

Visa signatur

Musik, datorer och tv-spel är livet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParnvoL
Ok, har kollat runt lite och om jag väljer GTS och 4GB RAM istället för GTX och 3GB så blir datorn cirka 250:- billigare men är det värt det? Jag vill såklart ha en dator som räcker i alla fall i 3 år till, räcker det med GTS, eller ska jag köpa datorn som jag redan valt ut och sedan uppgradera minnet med 1GB senare n'r jag får pengar?

Räcka i 3 år? Det kan du nog glömma om du med 3 år menar att du ska kunna spela nya spel på high. Starta spelen går säkert alldeles ypperligt dock.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

kör inte på så hög upplösning, det skiljer inte så mkt med utseende tkr ja om man kör det mesta på high. Inge hack då heller. Men angående prollen så ångrar jag köpet av 6000+ då den inte går att klocka knappt nå alls utan att den blir instabil så det är väl den stora nackdelen får inte över ribban 11k med grafikkortet nu iaf och prollen typ på max klock för att vara stabil. Men men åter till frågan iaf ,. kan verkligen rekomendera gt elr gts istället för ultra elr gtx. Billigare och nästan likvärdiga

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParnvoL
Ok, har kollat runt lite och om jag väljer GTS och 4GB RAM istället för GTX och 3GB så blir datorn cirka 250:- billigare men är det värt det? Jag vill såklart ha en dator som räcker i alla fall i 3 år till, räcker det med GTS, eller ska jag köpa datorn som jag redan valt ut och sedan uppgradera minnet med 1GB senare n'r jag får pengar?

Finns ingen dator som håller 3 år utan uppgradering.

Köpte min dator för 3 år sen. En P4 3,8Ghz med 1,5GB ram och ett ATI Radeon 850XT. En riktig värsting då. Idag har jag varit tvungen att uppgradera så jag har 2GB ram och ett 8800GTS 320. Processor och minnesmängd håller mig fortfarande tillbaka i de flesta nyare spel.

Samma sak för dig om 3 år. Då lär antingen intel eller amd kommit med helt nya processor serier, DDR4 används som system minne. SSD-diskar stället för skivhårddiskar, bluray-läsare(brännare?) i datorerna och ATI och Nvidia har hunnit släppa minst 2, troligen 3 nya generationer grafikkort.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Sa aldrig att jag ville kunna spela alla de nyaste spelen på high utan att ens uppgradera. Håller den i alla fall i ett år utan att man behöver uppgradera den. Vad jag vet så lär Core 2 Quad processorerna hålla ganska länge eftersom det är en relativt ny teknik men jag är långt ifrån säker.

Uppgradera datorn kommer jag säkerligen göra men det kan nog dröja ett tag till.

Visa signatur

Musik, datorer och tv-spel är livet!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
timpO: Det är väl inte så konstigt att det inte laggade då du inte körde på internet. Men hackade? Ja du, det gjorde det för dig.

YES! Visst var det skönt? Som att få glida runt som James Bond bland forumets kategorier och sätta en kula i skurken med din ägningspistol! Fan så röd han ska bli i ansiktet när han märker vad du skrivit.
VILKEN ÅSNA! Hur KUNDE HAN?! Fy fan, om han någonsin kommer tillbaks till det här forumet efter den massiva ägningen du lyckades frambringa ska vi alla skratta åt honom i evigheters evighet!

Kan du inte påpeka att det heter "starkare än du", "svensklärare" eller något annat snärtigt med, för att ytterligare visa vilken alfahane du är? Du kommer ju fälla alla tjejer som en norrlänning fäller träd!

Ska vi kanske se vad Wikipedia skriver?

In computing and especially computer networks, a lag is a symptom where result of an action appears later than expected.

Eller Google

hang (back) or fall (behind) in movement, progress, development, etc.
slowdown: the act of slowing down or falling behind

Detta kan t.ex. vara, men måste inte begränsas till, hög latency över internet. Det kan OCKSÅ vara att FPSen sjunker p.g.a. för svag dator.

Kan ni sluta dra upp den här skiten nu? Ni är så jävla kassa. Så jäävla kassa

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
YES! Visst var det skönt? Som att få glida runt som James Bond bland forumets kategorier och sätta en kula i skurken med din ägningspistol! Fan så röd han ska bli i ansiktet när han märker vad du skrivit.
VILKEN ÅSNA! Hur KUNDE HAN?! Fy fan, om han någonsin kommer tillbaks till det här forumet efter den massiva ägningen du lyckades frambringa ska vi alla skratta åt honom i evigheters evighet!

Kan du inte påpeka att det heter "starkare än du", "svensklärare" eller något annat snärtigt med, för att ytterligare visa vilken alfahane du är? Du kommer ju fälla alla tjejer som en norrlänning fäller träd!

Ska vi kanske se vad Wikipedia skriver?

In computing and especially computer networks, a lag is a symptom where result of an action appears later than expected.

Eller Google

hang (back) or fall (behind) in movement, progress, development, etc.
slowdown: the act of slowing down or falling behind

Detta kan t.ex. vara, men måste inte begränsas till, hög latency över internet. Det kan OCKSÅ vara att FPSen sjunker p.g.a. för svag dator.

Kan ni sluta dra upp den här skiten nu? Ni är så jävla kassa. Så jäävla kassa

Du måste ha i åtanke att det är datorer i sammanhanget här, då betyder lagga just när det har med internet uppkopplingen att göra.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Du måste ha i åtanke att det är datorer i sammanhanget här, då betyder lagga just när det har med internet uppkopplingen att göra.

Bland annat

Skönt att du inte bara lyckades med att citera mitt ganska långa inlägg för att skriva en rad, utan du missade även poängen totalt. Grattis!

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Bland annat

Skönt att du inte bara lyckades med att citera mitt ganska långa inlägg för att skriva en rad, utan du missade även poängen totalt. Grattis!

Fina källor, wikipedia och google, grattis till att ha hittat dom källor man litar på till 100%...
Då folk använder ordet fel kan man ju påpeka detta. Det är ju rätt stor skillnad mellan vad som påverkar lagg och hack, så att vara precis hjälper ju till att lättare veta vad felet är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av criller
Fina källor, wikipedia och google, grattis till att ha hittat dom källor man litar på till 100%...

Vadå fina källor? Du tror att ett internetlexikon som lexin ljuger med sina översättningar?

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem

Är det inte otroligt hur mycket minne dagens spåel kräver.

FarCry kunde man ju spela ledigt med 512 MB. Nu måste ha 2GB, Helst 4 GB.

Permalänk

HAHA! total kaos i den här tråden ser jag! men håller absolut med smokerdave i hans inlägg! dessutom så spelar de väl ingen roll om de heter lagga eller hacka?! man förstår vad personen menar i vilket fall, eller?! ;S

Visa signatur

Låda 500W, Intel CPU Pentium D 945 Dual Core S-775 3,4GHz 800MHZ 2M Boxed EM64T 2048MB DDR2 533MHZ, Gainward BLISS GeForce 7900GS PCX TV Dual DVI 512MB, Samsung hårddisk 320GB + 400GB 7200RPM SATA 16MB 3,5" NoiseGuard DVD-+RW, Wlan, kortläsare, Windows XP Pro, Razor Krait mus, Qpad Matta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
GTX är kraftfullare än GTS.

Ja, 5% och endast maximalt i höga upplösningar och med AA på.

Jag har för mig att 3.3GB är maximalt i ett 32bit system så om han ska köpa 4GB måste han köra 64bit, så 3GB är rätt bra att satsa på, jag kör det själv och det är fint dock räcker 2GB om du inte vill lägga mer pengar än det.

Jag föreslår 8800GT 512MB eftersom den har bland de högsta performance/money ratio vilket GTXen har ganska lågt men GTSen högre. Dessutom som CPU är den du tänker på bra, men ha i tanke att nya 45nm Penryn Quad serien kommer snart vilket kommer ha lägre power consumption och högre cache.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kungjocke
HAHA! total kaos i den här tråden ser jag! men håller absolut med smokerdave i hans inlägg! dessutom så spelar de väl ingen roll om de heter lagga eller hacka?! man förstår vad personen menar i vilket fall, eller?! ;S

Inte alltid, har hänt ett antal gånger att dom tex klagar på att det laggar när det egentligen hackar dvs problemet har med hårdvaran. Och innan personen i fråga har kläckt det har man försökt hjälpa med inställningar osv.
Inte hela världen men vill man ha hjälp snabbt hjälper det ju att benämna problemet korrekt.

cryx: han skrev google, inget om lexin...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av criller

cryx: han skrev google, inget om lexin...

Jaa? Hans översättningar han hittade på Google stämde överens med lexins.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM