Scythe släpper kylaren Zipang

Permalänk
Melding Plague

Scythe släpper kylaren Zipang

Den japanska tillverkaren Scythe har idag lanserat en stor ny kylare med namnet Zipang. Kylaren har en högpresterande 140-millimtersfläkt med en relativt låg ljudnivå.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den tar vi!

Permalänk
Medlem

Ganska så stor om man säger så

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Hedersmedlem

ha. tror visst att anställda här på swec är lite nattaktiva. Ännu en nyhet som dyker upp nu inatt.

Undrar hur dedär krökningarna på flänsarna ser ut. Hoppas att tillverkarna äntligen börjar inse fördelen med "räfflade" flänsar. Dedär raka platta flänsarna ger bara sämre värmeöverföring. Med ojämna ytor får man mer turbulens mellan dessa flänsar och därmed ökad värmeöverföring. Självfallet ger de kanske långsammare luftflöde som någon skulle kommenterat om jag inte tagit upp det nu, men som jag sagt innan så är det inte luftflödeshastigheten man eftersträvar utan överföringskapacitetn från metall till luft.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Första tanken när jag såg titeln i RSS-läsaren var, "Hmm, Monty Python? :P"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Hedersmedlem

Undrar hur den fästs på moderkortet?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Undrar hur den fästs på moderkortet?

När det gäller socket 775 så fästs den precis som Infinity och Ninjan. Finns en recension ute men hittar inte länken.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Undrar hur den fästs på moderkortet?

I testet så var det med push-pin. Vilket resulterade i snedbelastning när man ställde datorn upp och tappade då 9 grader.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Fet! Men jag bygger endast SFF nu för tiden så den är inget för mig. Det hade varit kul om ni hade testat lite "HTPC- kylare" i en test.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Här finns ett test på: Scythe Zipang

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

ser fin ut

en sådan skulle man ha.....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
I testet så var det med push-pin. Vilket resulterade i snedbelastning när man ställde datorn upp och tappade då 9 grader.

Aj! då får det bli något annat.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

"Here, we see the 6 heatpipes bent to contact the fins. Some manufacturers would lie and say there are 12 heatpipes but Scythe didn't."
Taget från testet som det länkas till här ovan. Det är alltså INTE 12 värmeledningsrör som artikelförfattaren vill påstå.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
I testet så var det med push-pin. Vilket resulterade i snedbelastning när man ställde datorn upp och tappade då 9 grader.

Oftast är CPU kylare konstruerade för liggande moderkort, det är inte många av de 40st kylarna jag haft genom åren som med lite tänkande sett ut att vara optimala för stående datorer.
Allt från simpla till Heatpipe kylare, komiska är att Silverstone Nitrogon NT01 v2.0 skulle prestera bätre om datorn var upp och ner än stående upprätt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte köpt kylare på ett bra tag, men med tanke på anandtechs test av Artic Cooling Freezer 7 PRO har jag svårt att förstå varför någon skulle vilja lägga mer än 200kr på en kylare,

Länk: http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3210&...

Permalänk
Inaktiv

OfT: Arctic Cooling is the shit. Finns alltid bättre kylare, men man kan inte slå deras pris/prestanda. Kör själv med deras 7 Pro sedan den lanserats några år tillbaka. Dock precis så den får plats i mitt P190. Ska bli roligt att se hur deras kommande 'feting' presterar i jämförelse.

Permalänk
Medlem

OT:
Artic Cooling vet jag gjorde jävligt tysta grejer förrut... men nu vet jag inte. Det jag däremot vet är att lådan jag köpte för c:a 2½ år sen som AC hade gjort var rena dyngan.

OnT:
Scythe är mina nya favoriter.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

"Koppar blandas med aluminium i flänsen som sitter nära basen av flänsen. Värmeledningsrören går sedan vidare till en gäng mycket tunna flänsar med ovanliga krökningar. Rören går upp i flänsarna från basen och kröks sedan för att avslutas i kanterna på flänsarna."

Mycket flänsar blev det!

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Sötast

Instructions: Install fan on motherboard and start up your computer.

Let the computer run for up to two minutes and then listen.

ZzzzzziiiiiiiiiiiiiiiiiPANG!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mev
Nu har jag inte köpt kylare på ett bra tag, men med tanke på anandtechs test av Artic Cooling Freezer 7 PRO har jag svårt att förstå varför någon skulle vilja lägga mer än 200kr på en kylare,

http://images.anandtech.com/graphs/arcticcooling_012808122344...

http://images.anandtech.com/graphs/arcticcooling_012808122344...

Länk: http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3210&...

Kolla Thermalright Ultra 120-eXtreme med en påmonterad Noctua fläkt. Dom har nog ett test här på swec. Det är luftkylnings kungen, trots att Freezer 7 Pro är förvånandsvärt imponerande.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mev
Nu har jag inte köpt kylare på ett bra tag, men med tanke på anandtechs test av Artic Cooling Freezer 7 PRO har jag svårt att förstå varför någon skulle vilja lägga mer än 200kr på en kylare,

http://images.anandtech.com/graphs/arcticcooling_012808122344...

http://images.anandtech.com/graphs/arcticcooling_012808122344...

Länk: http://www.anandtech.com/casecoolingpsus/showdoc.aspx?i=3210&...

AC Freezer 7 Pro är en jävligt imponerande liten kylare. Med en nexus 80mm nedställd till 7v och utan fläktram så pendlar den mellan 40 och 55 grader - och då är processorn en Pentium D med värmeutveckling på 125w. Kör folding@home dygnet runt.

På en tidigare rigg har jag använt en likadan kylare, fast med planslipad bottenplatta och processor, skruvfäste och dubbla 120mm 3000rpm-fläktar. Detta gav temperaturer på bara en eller två grader över rumstemperatur på en P4 Prescott, överklockad till 4ghz. Imponerande - eller hur?

Visst må Thermalright Extreme vara en riktigt bra kylare, men den väger en hel del extra och kostar minst det dubbla.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
I testet så var det med push-pin. Vilket resulterade i snedbelastning när man ställde datorn upp och tappade då 9 grader.

Som jag förstod det så var det kylaren som testades horisontellt och vertikalt på moderkortet, inte moderkortet som ställdes upp eller låg ner

Visa signatur

| AMD Ryzen 3700X | FD Nano S | Noctua NH-U12A | Asus ROG Strix B450-I | Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 32GB 16CL | Corsair MP510 1TB | Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce 11GB | Corsair RM850X V2 850W | Logitech G710/G305 | Acer Predator Z301C |