MacBook Air - Världens tunnaste laptop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Hehe oookay. Näe men jag tror aldrig jag sagt att Macbook Pro eller någon annan dator är direkt super-duper-pantsätta-lägenheten- dyr men jag anser nog att de kunde varit mer aggressivt prissatta. Visst är Macbook Air en nischad produkt, det är väl gissningsvis därför vi har kommit till sida åtta i denna tråd angående just den. Nischade produkter tenderar att få många yay och nay- sägare.

Och jag tror aldrig jag har sagt att Apples maskiner är de billigaste, snabbaste per krona och de enda med god kvalitet som finns? Jag förstår inte hur de skulle kunna ha varit mer aggressivt prissatta. Jag ser inte dig klaga på dyra Vaios och liknande. Apple är inte de enda som tar bra betalt för sina maskiner, det finns ju anledning till att MacBook Pro kostar från 18.000:-. Bara att de tillverkas i relativt små serier påbjuder ju att priset blir högre. Använder man då dyrare materialval så blir ju påslaget ytterligare lite mer. Om man dessutom gjort en av de mest kompakta 15,4-tummaren (kan finnas någon mer, jag har inte direkt lusläst marknaden på spec kontra mått/vikt och utrustning) så kräver det mer utveckling än att trycka in sagda komponenter i ett skal med kanske uppåt dubbelt så mycket volym.

Jag förstår att en del människor är sugna på en bärbar eller stationär Mac men ryggar för priset. Då har man två val egentligen; man sparar tills man har råd eller så köper man en billigare PC. Men att sitta och gnälla om det dag ut och dag in (inte sagt att det gäller dig direkt Damodred, massan av "kritiker" blandas ihop till en klump) på att det är för dyrt. Att gnälla på det inför oss Mac-användare är liksom lite, ja, jag vet inte... Vad ska vi göra? Ringa Steve Jobs och skälla på honom?

Självklart skulle jag inte klaga om Apple sänkte priserna till Zepto-nivå, men jag har full förståelse för att Apples grejer kostar mer och är beredd att betala för det. Andra är det inte och då köper man en dator från Zepto, Dell, HP whatever. Jag har aldrig skrivit att någon av er är som religiösa fanatiker för edra val av datorer, eller ens sågat er. Är ni nöjda är det kanon, ni behöver inte rättfärdiga ert köp inför mig. Min fråga är, varför ska jag göra det för er?

Permalänk
Medlem

fasligt militant, och en ruskigt sur Apple-användare iallafall >:(

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Hela ditt inlägg är bara ett bevis på varför de som föredrar Apple blir kallade Mactalibaner.

Om du ignorerar mitt smutskastande av killen som inte kunde skriva korrekt och Microsofts pinsamma namnbyte kommer du fram till min poäng, men jag antar att du struntade i den eftersom det vore för jobbigt att inse vad man menar istället för att kasta sig med termer som "mactaliban". Är det någon som är en taliban är det ju du, som totalt ignorerar alla argument man kommer med bara för att det blir jobbigt att svara på dom.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Avstängd

Smokerdave: poängen är att du inte verkar vara kapabel att hålla dig ovanför dagisnivån. Du antar för mycket. Din poäng, om än felaktig, gick mig inte förbi. I övrigt för jag inte en diskussion på den nivån du lade, plus att vi andra redan gått igenom det mesta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
fasligt militant, och en ruskigt sur Apple-användare iallafall >:(

Jag förstår att dina argument har tagit slut, inte för att du någonsin haft några.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Hela ditt inlägg är bara ett bevis på varför de som föredrar Apple blir kallade Mactalibaner.

eftersom det verkar vara okay att kalla folk för mactaliban, så kanske ja ska börja kalla folk Pctaliban. för det finns ju en hel del sånna här med, men de får ju aldrig höra det

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
eftersom det verkar vara okay att kalla folk för mactaliban, så kanske ja ska börja kalla folk Pctaliban. för det finns ju en hel del sånna här med, men de får ju aldrig höra det

Äh, dumt att sänka sig till den nivån Jens.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Smokerdave: poängen är att du inte verkar vara kapabel att hålla dig ovanför dagisnivån. Du antar för mycket. Din poäng, om än felaktig, gick mig inte förbi. I övrigt för jag inte en diskussion på den nivån du lade, plus att vi andra redan gått igenom det mesta.

På vilket sätt är min poäng felaktig om jag får fråga? Sen skulle jag inte snacka så mycket om var nivån ligger om jag var du. Du verkar ju inte kunna säga så mycket alls utan att slänga dig med termer som mactaliban och andra saker utan nån poäng utöver att svartmåla folk som gillar apple.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

Nu skeppas den till USA

Visa signatur

Ursäkta mig, min ä-tangent fungerade inte :/

Permalänk
Avstängd

Smokerdave: Näe verkligen inte... Om det är det enda du klarar att läsa ut så är det ditt problem och inte mitt. Klarar du inte av att formulera dig mer intelligent än så här så håll dig utanför.

Citat:

för dig kommer en Mac nog aldrig vara ett bra val. Mycket för att du spenderar den största tiden med att spela datorspel, och lite för att du antagligen är så pass invand i Microsoft att alla förändringar automatiskt är dåliga för att det inte är som i Microsofts oäkta horunge till pseudo-OS. Bara den grejen att dom döpt om Windows Vienna till Windows 7 för att ytterligare försöka assimilera sig till Mac OS versionsnummer

Smokerdave och vladimir: Varför envisas ni hela tiden (ni och många andra) med att om man tycker si om produkt x så tycker man precis likadant om allt annat? Efterblivet, korkat och många andra otrevliga ord. Om ni lever era liv på det viset så är det ju snarare synd om er än något annat. Köper jag en lägenhet så värderar jag den på ett sätt, en dator på ett andra sätt och en bil eller en flaska vin på ett tredje och fjärde vis. Är det här helt obegripligt för er?

Citat:

Du har återigen inte heller kunnat visa att MacBook Pro är väldigt dyr för det man faktiskt får utan att strunta i 70% av det som kommer med.

Ursäkta? Jag tycker den är hiskeligt dyr ja. Är även införstådd med att andra finner den prisvärd. Det låter jag stå för dem, alla kan inte tycka lika. Jag har redan förklarat varför men jag kan ta det igen så att det inte går någon förbi:

1. Den allmänna hårdvaran är inte vidare spännande, helt enkelt mycket pengar för lite prestanda

2. Operativsystemet. Många Apple- frälsta säger att det finns en version av OS X och det stämmer väl, server undantaget, men det är samma operativsystem på Macbook som Macbook Pro som Macbook Air. Jag betalar inte mer för att det kommer till en annan dator.

3. Design. Åsikten om utseende på en dator varierar. Jag, personligen, bryr mig inte om det ser ut som en HP eller Dell, eller en Vaio eller en Zepto. Det är funktionerna jag är ute efter. OS X ger mig samma funktioner på en iBook som på en modern Macbook Pro.

Är detta något du kan greppa tro?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Om du ignorerar mitt smutskastande av killen som inte kunde skriva korrekt och Microsofts pinsamma namnbyte kommer du fram till min poäng, men jag antar att du struntade i den eftersom det vore för jobbigt att inse vad man menar istället för att kasta sig med termer som "mactaliban".

Läste du det här? För nu kommenterade du ju faktiskt BARA mitt smutskastande av lillkillen, som jag bad dig ignorera. Sen när du gjort det kommer du fram till min poäng som du kallar felaktig, men vägrar utveckla varför.

Sen dina punkter där.

1. Du sket alltså totalt i min liknelse mellan Aston Martin-bilen och Atomen? Den poäng du kallade felaktig besvarar nämligen den här punkten. Men du kanske ska passa på att påpeka att jag kastade skit på analfabeten igen istället för att bemöta något sakligt?

2. Utveckla eller omformulera. Jag fattar verkligen inte alls vad du försöker komma fram till.

3. Och Vista ger dig alltså mer funktioner på en annan dator eller vad? Om du köper en bättre dator än den du har nu, ger Vista dig FLER funktioner? Om det nu skulle vara så, betyder inte det bara att Microsoft är ännu mer gay som inte ger dig alla funktioner oavsett dator? Och vad fan har det med designen att göra?

Antingen är du narkotikapåverkad eller ointelligent, jag tycker du mest svamlar utan att ha någon poäng alls. Men utveckla gärna för jag är intresserad av vad du försöker säga.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Smokerdave och vladimir: Varför envisas ni hela tiden (ni och många andra) med att om man tycker si om produkt x så tycker man precis likadant om allt annat? Efterblivet, korkat och många andra otrevliga ord. Om ni lever era liv på det viset så är det ju snarare synd om er än något annat. Köper jag en lägenhet så värderar jag den på ett sätt, en dator på ett andra sätt och en bil eller en flaska vin på ett tredje och fjärde vis. Är det här helt obegripligt för er?

Fast nu får du fan ge dig. Du utgår från dina egna preferenser och tycker att andra är idioter för att de utgår från sina? Hör du inte själv hur puckat det låter? Och för tusan, att använda ordet "efterblivet" i tid och otid är bara infantilt och tramsigt. Du sänker dig själv genom att ta till de termer du använder dig av. Jag kan känna att du trots allt är ganska tydlig med dina egna önskemål om saker och ting. Att du svänger med de termer du svänger dig med gör att jag däremot ser dig som minst lika militantisk och talibanisk som någon annan. Fan, tagga ner lite och ryt till när det behövs, du ryter och svär mest hela tiden. Pojken och vargen? Dina argument förlorar i värde, typ.

Permalänk
Avstängd

Varför ska jag ignorera det? Resten förstår jag och finner ingen anledning att kommentera. Är det inte lite bättre att fundera vad du ska skriva, istället för att be de som läser det att ignorera det du inte längre tycker passar?

Citat:

Du sket alltså totalt i min liknelse mellan Aston Martin-bilen och Atomen?

Fullständigt.

Citat:

Varför envisas ni hela tiden (ni och många andra) med att om man tycker si om produkt x så tycker man precis likadant om allt annat?

Jag citerar mig själv för att du kanske ska läsa det igen. Läs gärna resterande två tre meningar om ämnet.

Citat:

Utveckla eller omformulera. Jag fattar verkligen inte alls vad du försöker komma fram till.

Inte helt oväntat. Om du lägger ihop punkt två och punkt tre så tror jag att även du kan greppa poängen.

Citat:

Och Vista ger dig alltså mer funktioner på en annan dator eller vad?

Mjae i det här fallet så är inte Microsoft Apple. MS säljer mjukvara medan Apple säljer (i stort) helhetslösningar vilket jag och hakkenarsk pratat om tidigare. Windows Server 2003, Windows Vista Home Premium och Windows Vista Ultimate är bara några av de versioner av Windows jag äger. De har alla olika funktioner och egenskaper. Så ja, delvis ger mig Vista, beroende på funktioner och vad datorn är ämnad för, olika funktioner på olika datorer.

Hakkenarsk: Vad vill du att jag ska kalla det då? Det är ju fullständigt skadat att dra en dator för några tusenlappar och en bil i miljonklassen över samma kam.

Permalänk

jiiiiisses va ni kommit av ämnet här.. detta var väl itne en tråd där man diskuterar om apple är bra eller inte? det är väl meningen att man ska diskutera den specifika modellen? grabbar ni kan väl ringa varann eller nå

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
jiiiiisses va ni kommit av ämnet här.. detta var väl itne en tråd där man diskuterar om apple är bra eller inte? det är väl meningen att man ska diskutera den specifika modellen? grabbar ni kan väl ringa varann eller nå

Håller nog med faktiskt.. tycker bara att ni missförstår varandra hela tiden.
Liknelsen med tv-apparaterna hade inget med Mac vs Pc prestanda mässigt, utan snarare att man gärna lägger lite extra för ett speciellt märke. Sen håller jag även helt med om att det inte går att jämföra en Zepto med ~samma processor och hårddisk med en MBP just eftersom MBP har så mycket mer i skärm, att det är en mac (säger en del om kvalitet, dvs något positivt) och diverse andra för/nackdelar MBP kan ha. Sen denna eviga diskussion om OSX och Windows, man kan göra allt med OSX som man kan göra med Windows och tvärtom nuförtiden, det hela är bara en smaksak.

Ontopic då, någon som har beställt en Macbook Air än då? har ni fått något leveransdatum?

För att säga något om datorn också, tycker den verkar väldigt bra för den målgrupp den är tilltänkt, och tycker inte att den är så överprissatt då det är den lättast/tunnaste i sitt slag på marknaden, då kan man sätta priserna lite som man vill. Hade varit annorlunda om både Dell och HP hade något liknande att konkurrera med.

Visa signatur

Coming soon! XPS M1330 - C2D 7250 - 2GB Ram - 8400Gs - 160GB 7200rpm - WLED - Black

Permalänk
Avstängd

Tja, när du (Damodred) redan erkännt att du medvetet undviker mina argument och ser det som en fördel att Microsoft inte kan göra ett OS som har alla funktioner känns det inte som att vi har så mycket att prata om. Jag tycker det är bättre att göra som Apple gör, att låta alla människor få alla funktioner. Om du tycker att det är bra när Microsoft lägger in begränsningar i mjukvaran, erkänner att du ignorerar argument och vägrar utveckla vad du menar så att man förstår är det ju ingen poäng att diskutera alls. Återkom när du är mogen nog att föra en diskussion.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Avstängd

Det är ytterst märkligt hur du kan tolka som du hela tiden tolkar. Du hade passat hos Ung Vänster Som jag skrev tidigare, jag argumenterar inte med människor som är, och vill att andra ska vara, selektiv i sitt läsande. I övrigt var det inte ett argument utan en liknelse. Stor skillnad och en dålig liknelse.

Men kan väl vända på det, varför ska man betala för funktioner som man inte använder? Tycker det är helt rätt av Microsoft att sälja olika versioner. Ser det inte som begränsningar utan snarare att man får ett operativsystem till rabatterat pris om man vill och kan välja bort vissa funktioner.

Permalänk
Medlem

mystråden, "Jag är 40 år, mogna upp kids, apple är bäst".

Kan inte en admin låsa tråden eller något, känns bara som det kommer massa svordomar, annat otrevligt och att folk tar det jätteseriöst (chillpill Hakke), och att det inte får något slut eftersom folk är blinda för eller vägrar acceptera motargument mot sitt kära märkte. Både Mac och dess konkurenter har sina för och nackdelar och ingen av dom är perfekt. Mac lär väl ha bättre byggkvalitet och annat jag inte vet så mkt om, medan PC har prisvärdhet och prestanda.

Nu har vi gruppkram gubbar och säger förlåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Smokerdave: Näe verkligen inte... Om det är det enda du klarar att läsa ut så är det ditt problem och inte mitt. Klarar du inte av att formulera dig mer intelligent än så här så håll dig utanför.

Smokerdave och vladimir: Varför envisas ni hela tiden (ni och många andra) med att om man tycker si om produkt x så tycker man precis likadant om allt annat? Efterblivet, korkat och många andra otrevliga ord. Om ni lever era liv på det viset så är det ju snarare synd om er än något annat. Köper jag en lägenhet så värderar jag den på ett sätt, en dator på ett andra sätt och en bil eller en flaska vin på ett tredje och fjärde vis. Är det här helt obegripligt för er?

Ursäkta? Jag tycker den är hiskeligt dyr ja. Är även införstådd med att andra finner den prisvärd. Det låter jag stå för dem, alla kan inte tycka lika. Jag har redan förklarat varför men jag kan ta det igen så att det inte går någon förbi:

1. Den allmänna hårdvaran är inte vidare spännande, helt enkelt mycket pengar för lite prestanda

2. Operativsystemet. Många Apple- frälsta säger att det finns en version av OS X och det stämmer väl, server undantaget, men det är samma operativsystem på Macbook som Macbook Pro som Macbook Air. Jag betalar inte mer för att det kommer till en annan dator.

3. Design. Åsikten om utseende på en dator varierar. Jag, personligen, bryr mig inte om det ser ut som en HP eller Dell, eller en Vaio eller en Zepto. Det är funktionerna jag är ute efter. OS X ger mig samma funktioner på en iBook som på en modern Macbook Pro.

Är detta något du kan greppa tro?

Jag har aldrig sagt att den är billig.
Det är så kul att du med allmänn hårdvara endast verkar specifierar CPU, RAM, CPU och hårddisk. Vad är multitouch trackpaden, storleken, vikten, Gigabit Ethernet, DVI ut, LED skärm, backlight keyboard, Firewire 800, magsafe, sudden motion detection system, batteritiden, Apple remote osv. Du tycker det är helt orelevant för om den är prisvärd eller inte? Sedan att den inte skulle vara dyr är det inte heller någon som sagt. Läs igen.

Designen och hurvida man tycker om OS X är högst subjektiv och det kan jag förstå ifall man inte vill lägga pengar på. Men att bara för den sakens skull säga att den inte är prisvärd i sin helhet är ju inte vidare korrket. Som jag har sagt innan och säger igen, vill du bara ha mest processor kraft, RAM minne och snabbaste grafikkort, köp inte en Mac!

Angåeende de tidigare så tycker jag det är ganska självklart att man iaf inom elektronik världen utgår från tre punkter när man ska handla något. (ej rangordnade)

1. Hur bra är det hårdvarumässigt/funktionallitet
2. Hur dyrt är det
3. Hur ser det ut

Tycker du det är så lusigt?

Ska du förresten hålla på och slänga ur dig förnedringar så kan du ta och göra det någon annastans, jag försöker iaf hålla en diskussion här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
mystråden, "Jag är 40 år, mogna upp kids, apple är bäst".

Kan inte en admin låsa tråden eller något, känns bara som det kommer massa svordomar, annat otrevligt och att folk tar det jätteseriöst (chillpill Hakke), och att det inte får något slut eftersom folk är blinda för eller vägrar acceptera motargument mot sitt kära märkte. Både Mac och dess konkurenter har sina för och nackdelar och ingen av dom är perfekt. Mac lär väl ha bättre byggkvalitet och annat jag inte vet så mkt om, medan PC har prisvärdhet och prestanda.

Nu har vi gruppkram gubbar och säger förlåt.

Öh, har du läst något alls? Det är ingen som sagt att Apple är det bästa (utan snarare dåligt) om man bara vill köpa en dator som har så bra CPU, minne, GPU och hårddisk. Men om man bryr sig om andra saker på datorn så kan Apple vara ett väldigt bra alternativ.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
mystråden, "Jag är 40 år, mogna upp kids, apple är bäst".

Kan inte en admin låsa tråden eller något, känns bara som det kommer massa svordomar, annat otrevligt och att folk tar det jätteseriöst (chillpill Hakke), och att det inte får något slut eftersom folk är blinda för eller vägrar acceptera motargument mot sitt kära märkte. Både Mac och dess konkurenter har sina för och nackdelar och ingen av dom är perfekt. Mac lär väl ha bättre byggkvalitet och annat jag inte vet så mkt om, medan PC har prisvärdhet och prestanda.

Nu har vi gruppkram gubbar och säger förlåt.

Du är ju bara för mycket. Nej, jag är inte 40, nej, jag hävdar inte att Apple är bäst. Men jag hävdar att Zepto inte har en dator som kostar hälften så mycket som MacBook Pro som är motsvarande. Du hävdar att så är fallet. Så, en gång för alla, ge mig lite argument istället för att ta andras ord i din egen mun och framhävda de som egna upplevelser.

Att du ska komma här och försöka verka som någon Gandhi mitt i allt är bara töntigt. Inte för att jag har något emot utsträckta händer, men du försöker bara några tangenttryckningar innan förlöjliga mig (återigen) och sedan spela vuxen och kalla alla för "gubbar".

Men, du erkänner en sak i alla fall: Både Mac och dess konkurenter har sina för och nackdelar och ingen av dom är perfekt. Mac lär väl ha bättre byggkvalitet och annat jag inte vet så mkt om, medan PC har prisvärdhet och prestanda.

Du har suttit här och tjafsat om saker du inte har en aning om. Nu kan du sitta och fundera på vad det gör dig till*. I övrigt är du ett halvdant troll som jag inte tänker mata förrän du svarar på mina frågor.

*Driftkucku.

Damodred. Jag håller inte med dig. Det är liknelser som faktiskt är hållbara, även om de är dragna till sin spets, men det verkar som att man måste göra det för att en del åtminstone ska börja förstå var man kommer ifrån.

I övrigt, det var någon som tyckte att vi frångått ämnet, detta är en diskussion om 9 sidor. Att den bara skulle beröra ämnet MacBook Air och ingenting annat, uh, då hade tråden dött efter första sidan. En diskussion är levande och trådar om Apples produkter har en tendens att fyllas av folk som aldrig testat Mac ordentligt men vet allt om hur produkterna och operativsystemet är (förutom Damodred som är en av få icke Mac-användare som har lite erfarenhet). Vad jag vet brukar dessa trådar övervakas ganska ordentligt av moderatorer också eftersom de tenderar att spåra ur. Så om någon moderator tycker att vi frångått ämnet får han eller hon gärna säga till.

Permalänk
Medlem

Åhå gammal surgubbe

Permalänk

Allvarligt, hur gammal är du? 10? Aja, dags att leta upp ignore-funktionen här.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Vad är multitouch trackpaden, storleken, vikten, Gigabit Ethernet, DVI ut, LED skärm, backlight keyboard, Firewire 800, magsafe, sudden motion detection system, batteritiden, Apple remote osv

Multitouch - en väldigt innovativ grej men inget jag, personligen, skulle betala extra för då jag använder en vanlig mus via usb för ergonomins skull. Hur många USB- platser har man kvar sen?

Storleken - 13,3"? Jag har några som är mindre skärmmässigt, jag har några som är tjockare än Macbook Air. Förstår inte

Vikt - Uh...1,4kg eller 1,6kg ser väl bra ut på papperet. I verkligheten spelar det ingen större roll. Airs tunnhet är säkert ett säljargument på sitt vis men i praktiken så går även andra datorer ned i väskan,

Gigabit Ethernet - du menar det där som valdes bort? Jag har det till och med på min budget Acer för 6 300kr.

DVI ut - Föredrar VGA då det finns överrallt på konferenser, monitorer överlag osv. Ska jag inte använda Ut- kontakten för just bildkvalitet så spelar det ingen roll.

Led - Säkerligen bra, betydligt bättre än nuvarande monitorer. Men om det bara är Air som sitter på en sådan så vet jag inte om det är värt det. Vanliga TN- paneler som sitter i 99% av resterande världens alla laptops är lika dåliga över lag. Förhoppningsvis kommer det allt eftersom även till andra datorer.

Backlight - Mjäe, sätter mig hellre i en bättre belyst lokal. I regel har jag även fingrarna ivägen så jag ser ändå inte tangentbordet.

Magsafe: Här ska andra ta efter! Detta är värt någon hundring extra, absolut.

FW: Har jag på samma budgetmodell som tidigare nämnts, dock i 400 och inte 800.

Sudden Motion Detection System - Antar att det är hårddiskskyddet som låser hårddisken vid fall? Om så, så finns även det på Acern Det är väl inbyggda säkerhetsfunktioner i just hårddisken och inget Apple uppfunnit.

Batteritiden - 4-5h får man även ut på storebrodern till min Acer 6252 (Acer Travelmate 6292). Visst är det en fin batteritid?

Vad har vi kvar?

Permalänk
Medlem

QUOTEUrsprungligen inskrivet av Damodred
Multitouch - en väldigt innovativ grej men inget jag, personligen, skulle betala extra för då jag använder en vanlig mus via usb för ergonomins skull. Hur många USB- platser har man kvar sen?
Då är laptopen helt enkelt inte för dig. Multitouch är gjort för att det ska vara lättare att arbeta genom att använda en musplatta.

Storleken - 13,3"? Jag har några som är mindre skärmmässigt, jag har några som är tjockare än Macbook Air. Förstår inte
Stoleken handlar om perfekt balans. Dom har skapat en dator som är tunn men ändå har en stor och bra skärm utöver att dessutom ha en kraftfull CPU.

Vikt - Uh...1,4kg eller 1,6kg ser väl bra ut på papperet. I verkligheten spelar det ingen större roll. Airs tunnhet är säkert ett säljargument på sitt vis men i praktiken så går även andra datorer ned i väskan,
Det är ju klart att vikt spelar roll när man ska släpa med sig en bärbar överallt.

Gigabit Ethernet - du menar det där som valdes bort? Jag har det till och med på min budget Acer för 6 300kr.
Har du även 802.11n då? Nej, det har du inte

DVI ut - Föredrar VGA då det finns överrallt på konferenser, monitorer överlag osv. Ska jag inte använda Ut- kontakten för just bildkvalitet så spelar det ingen roll.
Eftersom du köper en liten konverter kabel så kan du få VGA direkt från datorn med en enda kabel.

Led - Säkerligen bra, betydligt bättre än nuvarande monitorer. Men om det bara är Air som sitter på en sådan så vet jag inte om det är värt det. Vanliga TN- paneler som sitter i 99% av resterande världens alla laptops är lika dåliga över lag. Förhoppningsvis kommer det allt eftersom även till andra datorer.
Varför skulle det inte vara värt det?

Backlight - Mjäe, sätter mig hellre i en bättre belyst lokal. I regel har jag även fingrarna ivägen så jag ser ändå inte tangentbordet.
Det handlar nog inte om att sitta och stirra på bokstäver utan att kunna hitta och navigera snabbare.

Magsafe: Här ska andra ta efter! Detta är värt någon hundring extra, absolut.
Absolut

FW: Har jag på samma budgetmodell som tidigare nämnts, dock i 400 och inte 800.
Kul

Sudden Motion Detection System - Antar att det är hårddiskskyddet som låser hårddisken vid fall? Om så, så finns även det på Acern Det är väl inbyggda säkerhetsfunktioner i just hårddisken och inget Apple uppfunnit.
Jag antar att du inte vet att "Sudden Motion Sensor" faktist är något Apple har uppfunnit och har patent på.

Batteritiden - 4-5h får man även ut på storebrodern till min Acer 6252 (Acer Travelmate 6292). Visst är det en fin batteritid?[/B]
Du kan endast drömma om att få ut den batteritiden på den datorn. Har faktist använt den och jag fick ut 2h max och då var jag även tvungen att dra ner skärmstyrkan lite.

Vad har vi kvar? [/B]/QUOTE
Mycket?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
Lååånga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
Tacka Hakkenarsk för den bilden. Han skulle kunna självmordsbomba för Apple.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
fasligt militant, och en ruskigt sur Apple-användare iallafall >:(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
Åhå gammal surgubbe

Varning utdelad för det tramset/trollandet.

En allmän uppmaning till att hålla diskussionen mer åt topic är också på sin plats.

Permalänk
Avstängd

Tunnhet är något jag aldrig ens funderat över förrens Macbook Air kom. Förstår fortfarande inte nyttan med att den ska vara tunn. Hellre en 11,1 eller 12,1" monitor för att få den riktigt portabel, 13,3" är för stort i djup x bredd eller hur man mäter. 200gram, när vi pratar dator i viktklassen runt 1,5kg är väl knappast så man blir lidande oavsett arbetsplats? Visst är den makalöst lätt för sin storlek men jag tror att om jag släpade runt på en dator i en vecka så skulle jag inte var mer lidande för att den väger något mer. Angående det trådlösa, nej jag har inte 802.11n. Är den standarden satt än förresten? Jag är en person som föredrar trådat så långt det är möjligt ändå, dels pga ökad säkerhet och dels pga otroligt mycket högre prestanda.

Led, skulle inte köpa en Macbook Air för det för att det är en Mac. Jag gillar inte OS X eller hela tänket som Apple har. Kan gott vänta tills nästa laptopbyte och se om det finns på någon annan dator då. Erkänner att jag inte visste att Sudden Motion Sensor var ett Applepatent. Spelar dock mindre roll då samma eller liknande tekniker finns tillämpade både från Lenovo, Acer, LG och allt vad de heter.

Du måste gjort något galet med den Acern. Jag får ju ut nästan 3h (2h 52min) med en celeronprocessor som saknar speedstep.

Permalänk
Medlem

Damodred, om du är så emot apple o deras grejjer, va gör du i en tråd som handlar om en apple dator, annat än att försöka klanka ner på nått du ändå inte ens skulle överväga pga. operativsystem osv.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

tror ni denna air maskinen kommer sjunka i pris? vill liksom inte slänga ut 16 000 på den men kan tänka mig runt 10 - 12 000:-..

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Avstängd

Tjaa det är väl tillåtet att vara kritisk till en produkt som andra höjer till skyarna? Skulle vi alla stryka varandra medhårs hela tiden skulle vi ändå leva i ett rätt tråkigt land.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
tror ni denna air maskinen kommer sjunka i pris? vill liksom inte slänga ut 16 000 på den men kan tänka mig runt 10 - 12 000:-..

Nej, den kommer aldrig någonsin sjunka i pris. Hårdvaran kommer bli bättre, men priset kommer inte sjunka. Det är så Apple gör.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio