Permalänk
Medlem

Nytt projekt - buget HTPC

Tjena!

Jag har alltid stört mig lite på att alltid behöva sitta vid datorn när jag ska se på film och så så jag tänkte att det skulle bli ändring på det nu. För ett tag sen pajade vår video/dvd spelare och eftersom man är fattig och gör ett budgetbygge så satt det ju som handen i handsken. Kändes dessutom inte helt fel att skicka iväg morsan till affären för att köpa en ny dvd spelare med hårddisk i;)

Jag ska även tillägga att detta bygget kanske kommer ta ett litet tag pga tid och pengabrist. Men jag ska jobba så hårt jag kan. Bygglogg kommer när projektet kommit igång ordentligt.

Offret:

Slaktat och bra

Moderkortsplåten som ska klämmas in i burken. Den ska (enligt nuvarande planer) sitta där den sitter, ska alltså bara kapa av den ca 7cm i framkanten.

Fler bilder kommer när det finns något att visa. Nästa steg blir att plocka fram min Dremel och trimma till moderkortsplåten. När allt är klart invändigt så ska fronten också trimmas till och spacklas igen så det blir en slät yta. Några tips på vad man kan göra med fronten sen?

Mitt största problem just nu är dock att mitt nätaggregat (standard ATX) är ca 2-3cm för högt, skulle behöva ha ett annat, ha sett att det finns plattare, längre aggregat i en del äldre datorer. Har du ett sånt som du vill skänka/sälja/byta så skicka gärna ett PM:)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

vrf köpa en ny dvd när du ska göra en htpc?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
vrf köpa en ny dvd när du ska göra en htpc?

den gick ju sönder...

Permalänk

Asså den han slaktade på bild är ju den trasiga. Sen så köpte hans morsa en ny DVD med HDD i.

Ser ut att bli ett fint bygge lycka till!

Permalänk
Medlem

Det är inte mycket men jag har i alla fall fått lite gjort idag:)

Moderkortsplåten uppmärkt och klar för kapning

Kapad och klar

Resultatet med chassit

Passade på att göra I/O hål också när jag ändå höll på

Såhär är layouten tänkt med hårddisk och nätagg. Nätagget ska sitta utmed kortsidan och hårddisken ska sitta strax ovanför med ena långsidan fastmonterad i chassits bakstycke. Ska även sätta ett stag från chassits botten till andra långsidan av hårddisken som stöd.

Hårddiskplaceringen

Btw kolla in storleken på hårddisken - hela 4gb:D

Blir trångt med windows på den men man tager vad man haver. Får se om jag kanske kan få tag på någon större någonstans innan det blir dags att sätta ihop allting..

Har förresten bestämt vad jag ska ha för grafikkort och så. Blir en sån här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=119063 med ett sånt här kort http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=114978&cks=ASS&assoc=9AC...

Nätagget är det största problemet just nu men jag får kika vidare. Men som sagt, har du ett sånt agg på ca 4x10x20cm som du vill sälja/skänka så skicka ett PM:)

Har ev bestämt mig när det gäller fronten idag med. Blir troligtvis aluminiumdurkplåt som jag lackar mattsvart och så sätter jag bara en startknapp, en resetknapp, power och IDE-led och ett par USB-portar i fronten.

Vad tror ni? Är fortfarande osäker när det gäller fronten så om ni har några tips så skriv:)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

windows xp får plats på den disken fint bygge också

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adde_2000
windows xp får plats på den disken fint bygge också

Haha ja men sen är det fan inte mkt mer..;) Tack:)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

jag skulle nog ta ett lite bättre grafik kort typ 9250 eller nåt sånt eller möjligen nåt med HDTV...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
jag skulle nog ta ett lite bättre grafik kort typ 9250 eller nåt sånt eller möjligen nåt med HDTV...

Ska ändå bara ha den till xvid/avi och kanske lite musik så det spelar ingen roll. Har ju dessutom knappt några pengar att röra mig med..

EDIT:

Dags för en liten update.

Idag så har jag monterat fast moderkortsplåten i chassit. Passade lika perfekt som jag hoppats på:)

Nästa steg i byggandet blir att göra en plåt att sätta på baksidan vid moderkortets kontakter eftersom det ser för jävligt ut där nu.

Fronten och fläkthålen är nästa grej efter det, är dock osäker på hur jag ska göra med dom båda grejorna..

När det gäller fronten så vet jag inte så mycket än. Blir troligtvis durkplåt där, men vad som ska sitta i vet jag inte riktigt. Men det blir väl iaf ett par USB-portar, startknapp, resetknapp, hdd-led och power-led. Har även funderat på att ha en eller två såna här
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2218&session=1be86d...
men återigen så sätter plånboken käppar i hjulet så vi får se hur det blir med det.

Tänkte försöka klämma dit en 120mm fläkt precis i mitten av locket som blåser in luft men tror ni jag behöver kapa upp och sätta ett galler ovanför processorfläkten eller tror ni den klarar sig ändå? Är ett mellanrum mellan fläkten och locket på ca 1,5cm. Resten av lufttransporten hjälper väl nätagget till med. Ska göra lite hål i kortsidorna av chassit med bara så att luften verkligen har någonstans att ta vägen..

Blir nog inte update nu på ett litet tag, min flickvän fyller år i helgen så det blir nog inget gjort förrän i början på nästa vecka. Men kommentera gärna:)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Kan bidra med en disk på 30 gb om du betalar frakten:)
Fint ide annars

Permalänk
Avstängd

Vad har du för någon processor i den?

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

@Wile
Det gör jag gärna och annars kanske vi kan fixa det ändå. Mormor och morfar bor i Asarum och mina kusiner i Karlshamn, ska dit över helgen nästa helg. Tror det var nästa helg i alla fall. Och annars så funkar posten också bra, kanske inte får något tillfälle ändå. Vore superschysst ivf:)

@Caterham
Det är en AMD Duron på hela 950Mhz;) Och 256mb RAM med så det går ju verkligen (inte) undan hehe;)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Okej, vart bor du själv?

Permalänk
Medlem

Burseryd heter det..

Sök på 33026 Burseryd på eniro.se så hamnar du i stort sett i skogen hehe:D

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Hehe, men vi kanske kan lösa det på något sätt=)
williammartinsson1@hotmail.com

Permalänk
Avstängd

Har tyvärr inga AMD att bidra med, kör bara intel, men en Amd 950mhz räcker ju ialla fall för XP.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Synd det, hade ju inte skadat med en vassare propp. Men det är ju i vilket fall inte det enda som behöver ett lyft. RAM-minnesstorleken är ju inte speciellt potent den heller tyvärr.

EDIT
Tror ni det räcker med ett sånt här agg http://www.mycom.se/product_info.php?cPath=892&products_id=16... till det jag ska ha i burken? Är ju bara på 250w men jag tycker att det borde räcka.. vet inte vad det är för effekt på orginalagget till dom prylarna men det handlar max om 300w. Tror inte ens att det är det faktiskt..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

250w räcker nog bra. Jag kör en p4 @ 3.6Ghz med en massa annat skit och det fungerar bra.

Permalänk
Avstängd

Är det sd-ram i den?
Har några 64mb minnen, kanske det kan vara något, om du har 1sticka 256 så borde du väll ha typ 2st platser lediga?
Då får du 284mb totalt och det är ju lite bättre än 256mb.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Är det sd-ram så har jag ngr 128-sticor till övers.....kanske tom ngn 256:a......

Permalänk

ska inom någon/några veckor påbörja ett liknande projekt. Måste bara få tag i en en gammal förstärkar eller Video som jag kan ha som låda, sen funderar jag frostat plexiglas till front.

Någon som har en gammal förstärkare över i Uppsala, får den gärna höra av sig?

Det var ett verkligen billigt nätagg du hittat, någon som vet något om företaget, har aldrig hört talas om det förut. Funderar nämligen på att köpa ett likadant till mitt bygge just för att det är så billigt.

Edit: Såg nu att fraktkostnaden låg på 125 spänn vilket kändes lite väl dyr, kan säker få tag i ett annat för det priset på hemmaplan.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampesweden
ska inom någon/några veckor påbörja ett liknande projekt. Måste bara få tag i en en gammal förstärkar eller Video som jag kan ha som låda, sen funderar jag frostat plexiglas till front.

Någon som har en gammal förstärkare över i Uppsala, får den gärna höra av sig?

Det var ett verkligen billigt nätagg du hittat, någon som vet något om företaget, har aldrig hört talas om det förut. Funderar nämligen på att köpa ett likadant till mitt bygge just för att det är så billigt.

Edit: Såg nu att fraktkostnaden låg på 125 spänn vilket kändes lite väl dyr, kan säker få tag i ett annat för det priset på hemmaplan.

Kolla i ditt grovsoprum, du hittar säkert någon gammal trasig video eller förstärkare.
Mycom säljer agget, dom har sin hämtbutik hos Levitech på odengatan i Stockholm city.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caterham
Kolla i ditt grovsoprum, du hittar säkert någon gammal trasig video eller förstärkare.
Mycom säljer agget, dom har sin hämtbutik hos Levitech på odengatan i Stockholm city.

Jojo då måste man ju ha ett grovsopprum också^^

Angående fronten tycker jag din ide låter bra, men jag skulle strunta i att ta med ide lampa då det är väldigt störande i ett mörkt rum, även resetknappen ycker jag är onödig, blir snyggare med en helt clean front med max en knapp.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, hoppas bara allt får plats

Visa signatur

AMD 8320, Radeon 7950 etc... | Trächassi :) |

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det är för minnen, har ingen koll på äldre minnestyper. Ser iaf ut såhär

Skulle inte sitta fel med några mb till, Lonefox erbjudande var ju lockande isf men även Caterhams:)

Hoppas på att få lite gjort imorgon, blir nog en liten update då:)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Står på klisterlappen, PC133 256MB, sd-ram med andra ord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Vet inte vad det är för minnen, har ingen koll på äldre minnestyper. Ser iaf ut såhär

Äldre?? fan du har inte vart med om speciellt mycket om du tycker de där är gammalt

tacka vet jag tiden med 32pins simmar och 16MB var tok mycke ram

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WDac
Äldre?? fan du har inte vart med om speciellt mycket om du tycker de där är gammalt

tacka vet jag tiden med 32pins simmar och 16MB var tok mycke ram

Nja.. äldre än DDR iaf:D

Men men, nu ska jag ut och dremla lite:)

Edit:
Här kommer det en liten update på vad jag gjort idag.

Tänkte att jag skulle börja med att göra något åt baksidan och sedan kanske börja på lite med fronten men fronten blev det tyvärr ingenting med, baksidan tog så lång tid och jag fick göra om både 4 och 5 gånger. Är fortfarande inte helt nöjd men jag ska pilla lite till imorgon så får vi se.

Började med att snygga till hålet vid moderkortets anslutningar.

En goes två;) Ytterligare en "rest" från datorns orginalchassi som får hänga med ett tag till, dock en aning modifierad.

Tyvärr så stämde inte plåtens bockningar med avstånden i chassit så plåten hamnade för långt in och då gick det inte att sätta dit moderkortet. Bestämde mig för att räta ut det som redan var bockat och bocka om med rätt avstånd. Tyvärr så blir ju saker inte alltid så bra om man inte har rätt verktyg så de nya bockningarna blev inte mycket att hänga i julgranen. Efter mycket dremlande och bankande så fick jag iaf ihop något som "dög".

Markering för nya bockningen

Gamla bockningarna utbankade

Härifrån började det tyvärr gå snett och det är lika bra att jag inte har några bilder på det hehe.

Efter mycket bankande och dremlande såg det i alla fall ut såhär

Bankade och dremlade lite till och fick fram ett resultat som "fick duga". Glömde tyvärr att ta bilder på den färdiga delen men såhär såg det i alla fall ut monterat och klart

Med I/O plåten isatt

Och med moderkortet. Som ni ser så är det en springa i högersidan mellan chassit och plåten, har dock en liten idé på en lösning angående det. Ska testa den idén imorgon.

En polare trodde att han hade ett sånt agg som jag vill ha liggandes hemma så han skulle ta med det imorgon. Hoppas verkligen att det är ett sånt för isf så ägnar jag nog ganska mycket tid åt det och hårddisken imorgon. Men vi får väl se. Behöver ha tag på lite USB-portar snart med, gärna såna som sitter på PCI-plåtar. Någon som har ett par såna till salu? Eller vet vart man kan köpa i alla fall?:)

Kommentera gärna och skriv gärna om ni har tips/idéer:)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

Ack! Om jag bara hade något liknande att slakta Börjar ju se riktigt bra ut. Ska bli intressant ifall allt går att klämma in där! Förresten, kan du köra S-video ut genom moderkortet eller klarar TV:n av VGA?

Går själv i funderingarna över att dra fram lite träbitar och snyckra ihop ett HTPC-bygge, jag har inte heller de värsta delarna att använda; 13GB HDD, 1.2GHz Athlon, 512MB SDRAM och GeForce MX420 -men hoppas jag får igång nåt tyst med detta

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Ska som jag skrivit tidigare i tråden köpa mig ett PCI grafikkort med tv-out;) Blir till att köra på S-video eller composit då. Blir ju inte någon superkvalité men det brukar det ju inte vara på avi/xvid heller och det är ju det jag ska ha den till..;)

Kan bli nice, bygg så litet du kan isf:) Hehe du har förresten dubbelt eller mer på alla dina datordelar om man bortser från processorn;)

Edit:
Har klurat lite på vad som kommer framåt med.

Först lite shopping:
*Grafikkort
*PCI riser
*USB hubb
*USB honor
*Fläkt(ar)
*Startknapp

Sen så är ju det som erbjudits i tråden väldigt frestande också:
*Hårddisk
*RAM - minne

Hoppas som sagt på ett nätagg av polaren med:)

"Att göra" -listan består för tillfället av följande saker:
*Göra klart runt moderkortets anslutningar på baksidan
*Kapa upp hål för nätaggets fläkt och 230v anslutning
*Göra en front
*Montera USB-portar fram och bak och koppla dom till en USB-hubb
*Fixa startknapp, LEDs mm
*Kapa upp för chassifläkt och processorfläkt
*Montera stöd för grafikkortet
*Spackla för LG-loggan på locket.
*Lackera
*Slutmontera

Har garanterat glömt ett och annat men detta är väl det mesta:)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)