Åtal väckt mot The Pirate Bay

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Om TPB fälls för hjälp med nerladdning, varför inte stämma företagen bakom DVD-brännare, DVD-skivor mm? Givetvis för hjälp till nerladdning, typ Sony (säljer DVD-sbrännare, musik och film...) pengarna får man ihop från insamling som några pratade om högre upp i tråden.

qtrax.com - hemsida där man kan ladda ner musik laglig, varför kan dom inte göra likadant med film också så har snart alla gratis film och musik?

DVD/CD-brännaren skapades väl ändå för att man skulle kunna göra säkerhetskopior av sina egna filer såsom dokument, bilder, videofilmer från semstern osv osv? Inte för att göra piratkopior. Så att påstå att man ska stämma dom företag som tillverkat brännare och skivor är väldigt ogenomtänkt...
Sen att möjligheten finns till piratkopiering är ju en annan femma.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3 | Intel E8400 3.0Ghz | 4x1GB Crucial BallistiX PC6400 | Leadtek 8800GT | WD 500GB | Vista Ultimate x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

japp, det är verkligen indie som gör Piratebay.

http://thepiratebay.org/top/201

http://thepiratebay.org/top/101

möjligen skulle man kunna argumentera att om ingen köper masskulturen längre kommer indie att bli större, från ett skivbolagsperspektiv då. / fast åas igen, hur indie blir det på en skala?

Det var ju faktiskt en hel del indie iaf på filmlistan.
Jag menade helt enkelt att fildelning är otroligt positivt för utbudet av media, om fildelning skulle förbjudas skulle utbudet smalna av.

Det allra bästa för musikindustrin skulle ju vara om man demonterade hela det gamla oligopolet. Skivbolag saknar ju mening idag när marknadsföring sköts på youtube och distribution på pirate bay.

Permalänk

Är ju fan status och ha en prick för fildelning :D.

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av charlie@home
Är ju fan status och ha en prick för fildelning :D.

Två här.

Men tyvärr så sympatiserar jag inte med allt folk som skriver "Sätt dit bilbolagen" "Sätt dit google" "Sätt dit Sony för dvdbrännare".
Tycker det är lite onödigt provocerande av TBP att ha en helt öppen tracker sådär. Kan göras smidigare och mindre "publikt". Dessutom smutsar det ner rätt rejält med alla torrenter.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Det sa ju Bert Karlsson också. Att man inte kan konkurrera med något som är gratis. Men se bara på Ramlösa och Loka...

Ganska komiskt... köpa vatten med lite bubblor i när man får gratis vatten i kranen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Bra. då är vi överens. Du skickar in att bilföretagen skall dömmas för brott mot hastighetsbestämmelserna. Det är ju dessutom ett betydligt grövre brott då fängelse ingår i straffskalan.

Biltillverkarna har ju INGET med saken att göra. Det är FÖRARNA. Visst skulle det ju gå att utveckla ett system som (via GPS eller nåt sånt) ser till att bilen inte kan gå fortare än tillåten hastighet på vägarna. Men det skulle nog inte vara så populärt och sälja så mycket...

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Ganska komiskt... köpa vatten med lite bubblor i när man får gratis vatten i kranen.

Ja absolut, men det är godare, lagom dyrt och finns överallt... Därav finns det en marknad.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det var ju faktiskt en hel del indie iaf på filmlistan.

Jag menade helt enkelt att fildelning är otroligt positivt för utbudet av media, om fildelning skulle förbjudas skulle utbudet smalna av.

Det allra bästa för musikindustrin skulle ju vara om man demonterade hela det gamla oligopolet. Skivbolag saknar ju mening idag när marknadsföring sköts på youtube och distribution på pirate bay.

hm, mja.. jag räknade ett par, tveksamma dessutom. det blir inte många % det inte. men några undantag för regeln finns alltid, jag antar att du fattade kontentan hursomhelst.

beror ju på hur prognosen ställs och vad den orsakar (vilket delvis hänger ihop ironiskt nog) om den rena masskulturen drar sig ur (helt alltså, inte från piratande) så har vi kvar smalfilmen/musiken och då har vi vunnit den formen av kvalitet som nästan enbart verkar kunna produceras med låg eller iaf ansträngd budget för det är utanför studiosystemet, om det kan bibehållas över tid eller ej visar ju i sin tur vad som var tittarprioriterat från början eller bara artificiell projektion av önskade produkter åas, och då kan inte längre bolagsfilm existera, eller så kommer den tillbaka igen när folk inser att de måste betala för sig. kulturskymning likt vanlig kanske måste vara cyklisk?

jag åker gärna dit du vill åka, jag är bara inte säker på att samma väg leder dit.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

¨den morderna pirattiden. låt den leva, och aldrig dö.

internet är för okontrollerbart för att förhindra fildelning...

undra hur många på sidan som är FÖR fildelning?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luddha
jag tror faktiskt att ifall tpb försvinner så kommer en del illegal nedladdning att försvinna, eftersom att en stor del av sveriges tonåringar< inte vet någon annan tracker än just tpb. tråkigt dock ifall tpb skulle försvinna

hur såg det ut när alla använde napster? Dog fildelning ut när napster försvann? Nej, det som hände var att det kom upp andra mer effektiva sätt att fildela. Det blir snarare tvärt om en ökad fildelning varje gång man försöker få bort en sådan distributör.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaleN_sthlm
DVD/CD-brännaren skapades väl ändå för att man skulle kunna göra säkerhetskopior av sina egna filer såsom dokument, bilder, videofilmer från semstern osv osv? Inte för att göra piratkopior. Så att påstå att man ska stämma dom företag som tillverkat brännare och skivor är väldigt ogenomtänkt...
Sen att möjligheten finns till piratkopiering är ju en annan femma.

Men då kan man lika gärna hävda att the pirate bay är för att dela med sig av sina hemagjorda filmer. Bara det att användarna gör annorlunda.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk

Jag ser fram emot den dagen då skivbolagen störtat ner i sin grav.
Jag vill slippa radio-bruset och bara ha musik som skapats med själ, smal to non-profit och utan mellanhänder.

Sen är film en helt annan fråga... det kostar lite mer än en skiva.

Permalänk
Medlem

Jag är väl principiellt mot nedladdning (försöker köpa allt jag använder frekvent) och jag tycker absolut inte att piratebay skall kunna tjäna pengar på det, så ta gärna deras inkomster från sidan. Däremot vill jag inte heller se några dömmande fall, för jag gillar inte heller antipiratbyråns tillvägagångssätt och alla möjligheter de får att leva ut mer är dåliga...

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
det är inte därför den är dålig. den är dålig på helt egna meriter ty den är ologisk och irrelevant. lär dig skillnaden på dåliga argument, dålig retorik och dumma åsikter, den sista sorten kan du för all del propagera men om du försvarar den med de två tidigare framstår du som en vettlös idiot.

irrelevant. allt är som du nuss påpekar alltid folks ansvar, du förespråkar undantag för nått olagligt du gillar. (vilket är ditt ansvar, inte den som lärde dig skriva) frgan kvarstår alltså, varför i hela huset ska Piratebay undantas från att ställas till ansvar för olagligheter när andra i liknande kapacitet inkl Carl Bildt är det?

även om man hårddrar dina löjliga argument till sin spets så kvarstår skillnaden aktiv medverkan till brott vs undlåtenhet att motverka. (och det är fortfarande en helt befängd jämförelse)

jo det är det, upphovsrättsbrott är brott. sluta fjanta dig.

jag anser att du började med tramset. men ingen tycker heller om den där dryge killen som välter andras torn och skyller på nån annan och sen börjar lipa när han likförbannat åker dit för att han ljuger illa och ofta också..

Ja du...

Det där med att aktiv medverka är ju din åsikt inget annat.

Sen försöker du lägga ord i min mun. Jag har bara sagt att det är ett orimligt mål.

Det är lika aktivt att bygga och sälja bilar som kan göra dubbla högsta tillåtna hastigheten när det mycket enkelt går att se till att dom inte gör mer än motorvägsfart.

Nej det är inte upphovsrättbrott och det finns redan ett mål där länka till filer var tillåtet.

Du anser så mycket som inte har nån som helst relevans och du skrev det först. Riktigt fånigt och sånt som gör att man inte tar dig eller det du skriver på allvar. Sen att du påstår vad jag gillar är enbart dina fantasier. Det är dags att du slutar med det.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Medlem

Frågan är inte huruvida fildelning är fel eller om Piratebays verksamhet är moraliskt förkastlig eller om många och tunga aktörer vill stoppa fildelningen. Frågan är om Piratebay har brutit mot svensklagstiftning genom att driva en torrenttracker. Inget annat. Om Piratebay frias kan man stifta nya lagar. Men om Piratebay fälls som följd av yttre påtryckningar och en vilja hos domstolen att stoppa fildelning även om det saknas stöd i lagtexten visar det att svenskt rättsväsende havererat, till och med korrumperats. Det är långt mycket värre än fildelning någonsin kan bli.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5

Biltillverkarna har ju INGET med saken att göra. Det är FÖRARNA. Visst skulle det ju gå att utveckla ett system som (via GPS eller nåt sånt) ser till att bilen inte kan gå fortare än tillåten hastighet på vägarna. Men det skulle nog inte vara så populärt och sälja så mycket...

tjaa.. hittade en intressant artikel om det :p...ang att det är förarna....
http://www.thelocal.se/9828/20080131/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
men är det inte i så fall olagligt att bränna fotografier åt släktingar och så sprider jag då inte en massa samma sak med video kamera det brännaer man ju på skiva är det också olagligt?

ok kanske inte samma sak men kanske samma princip?

var på det som hette EBgames i stan=game stop men fan spelen är ju svin dyra 499kr för ett spel 899 guiotar heo3 Xbox360

vad fan kan en plast gitarr kosta att tillverka?

rimliga priser ska vi användare globalt kräva annars kommer aldrig nåt att förändras dettta är vad jag tror

Hur kan något tillverkas om det inte funnits någon utvecklingsprocess?
exakt, inget skulle då tillverkas. Du ska betala utvecklingskostnader, tillverkningskostnader och transportkostnader som innefattar till stor del av lön till flera medarbetare på flera olika företag. Tyvärr är inte underhållning gratis och ibland kan man tycka saker är för dyrt för att köpas men då låter man också bli. Därför är det skönt att tjäna mycket pengar och köpa sig underhållning=).

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Anders Mildners inlägg i fildelningsdebatten.
http://w2.sydsvenskan.se/mildner/

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

Det där med att aktiv medverka är ju din åsikt inget annat.

Sen försöker du lägga ord i min mun. Jag har bara sagt att det är ett orimligt mål.

Det är lika aktivt att bygga och sälja bilar som kan göra dubbla högsta tillåtna hastigheten när det mycket enkelt går att se till att dom inte gör mer än motorvägsfart.

Nej det är inte upphovsrättbrott och det finns redan ett mål där länka till filer var tillåtet.

Du anser så mycket som inte har nån som helst relevans och du skrev det först. Riktigt fånigt och sånt som gör att man inte tar dig eller det du skriver på allvar. Sen att du påstår vad jag gillar är enbart dina fantasier. Det är dags att du slutar med det.

nej, det är högst objektivt och kan avgöras i en domstol tex. att det sen subjektivt från en del individers utgångspunkt är inte relevant, det är så rättssamhället fungerar.

det är många mål som är orimliga, det betyder inte att det mest logiska är att lägga ner bekämpning av sådana. (jag är hyfsat övertygad om att flera stycken här inte har några problem att komma på minst 50 exempel på liknande fall som då påvisar varför invändningen inte fungerar..)

semantiskt jidder, om jag gör en intern länk i min dator kan jag mao enligt definitionen dela ut filerna i katalogen /home/andreax/musik/air genom att enbart dela ut den logiska länken "bramusik" /home/andreax/dcplus för nån musik är det ju inte jag delat ut, bara en länk till den. (dessutom finns det även fall som går i rakt andra riktningen)

pinsamt. för det första, vad är det jag anser att du gillar? för det andra, vad är det jag anser som inte har relevans? och för det tredje, folk som har som sista argument att "folk tar inte dig på allvar" ska man aldrig ta på allvar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
nej, det är högst objektivt och kan avgöras i en domstol tex. att det sen subjektivt från en del individers utgångspunkt är inte relevant, det är så rättssamhället fungerar.

det är många mål som är orimliga, det betyder inte att det mest logiska är att lägga ner bekämpning av sådana. (jag är hyfsat övertygad om att flera stycken här inte har några problem att komma på minst 50 exempel på liknande fall som då påvisar varför invändningen inte fungerar..)

semantiskt jidder, om jag gör en intern länk i min dator kan jag mao enligt definitionen dela ut filerna i katalogen /home/andreax/musik/air genom att enbart dela ut den logiska länken "bramusik" /home/andreax/dcplus för nån musik är det ju inte jag delat ut, bara en länk till den. (dessutom finns det även fall som går i rakt andra riktningen)

pinsamt. för det första, vad är det jag anser att du gillar? för det andra, vad är det jag anser som inte har relevans? och för det tredje, folk som har som sista argument att "folk tar inte dig på allvar" ska man aldrig ta på allvar.

Så du har ändrat dig nu? Det är alltså tillåtet tills domstol säger annat... Du som låtit så tvärsäker...

Då har jag alltså rätt i att det är din åsikt och inget annat. Bra att vi fick det klarlagt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Så du har ändrat dig nu? Det är alltså tillåtet tills domstol säger annat... Du som låtit så tvärsäker...

Då har jag alltså rätt i att det är din åsikt och inget annat. Bra att vi fick det klarlagt.

så nu hittar du på en ny definition på vad du argumenterat om för att du förlorat diskusionen och försöker klistra det på mig enbart. intressant, verkligen..

grattis du är verkligen ett formulärfall i barnslig retorik, jag citerar:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Jag har inte kommenterat hurvida det skall vara lagligt att ladda ner eller inte utan att det TPB har gjort är lagligt. Att åtalet mot dom är absurdt precis som ett åtal mot biltillverkarna är det.

så du däremot är tydligen en självutnämnd godkänd första instans till rättsväsendet. och vem kan argumentera mot dina klockrena liknelser med biltillverkare mm, sök till advokatsamfundet direkt, passera inte utbildning, gå eller fängelse.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Man slutar aldrig förvånas över all denna gratisreklam. Varje gång det varit nått i tidningen/på tv om detta så växer nätverket. Bara öser in nytt folk som lär sig hur de funkar, och destofler som seedar.
Nåja. Jag klagar inte iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Men Google hostar inga .torrent filer, att man sen kan hitta andra sidor/undersidor där, är en annan sak.

Nej, de hostar inga torrents, men de länkar direkt till upphovsrättsskyddat material.

Exempelvis

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
så nu hittar du på en ny definition på vad du argumenterat om för att du förlorat diskusionen och försöker klistra det på mig enbart. intressant, verkligen..

grattis du är verkligen ett formulärfall i barnslig retorik, jag citerar:

så du däremot är tydligen en självutnämnd godkänd första instans till rättsväsendet. och vem kan argumentera mot dina klockrena liknelser med biltillverkare mm, sök till advokatsamfundet direkt, passera inte utbildning, gå eller fängelse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

du förespråkar undantag för nått olagligt du gillar

Förlåt att jag använder din argumentationsteknik. Det var dessutom dumt av mig att tro att jag skulle vinna den när du är så mästerlig på den.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd

illa att usa utpressar sverige på att göra nåt men hotar man med sanktioner av handel så har lilla sverige som är beronde av export inget val!

http://www.youtube.com/watch?v=m6DBn0BncMk

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Rekommenderar Anders Mildners inlägg i fildelningsdebatten.
http://w2.sydsvenskan.se/mildner/

Hehe bra blogginlägg alltså. Gillade den här länken om en killes uttalande, också bra men roligt skrivet:

http://lefsetz.com/wordpress/index.php/archives/2008/01/29/mc...

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Förlåt att jag använder din argumentationsteknik. Det var dessutom dumt av mig att tro att jag skulle vinna den när du är så mästerlig på den.

det är ju du som ogiltigförklarat grunden i en ev rättsprocess på förhand för dina personliga åsikter som rena fakta och dessutom gjort det med en rad förvirrade liknelser som dessutom ogiltigförklarar redan etablerade lagar, inte jag.

så exakt vad invänder du mot?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

"I am legend torrent" på google: ca 13800 träffar

"I am legend torrent" på altavista: ca 5230 träffar

"I am legend torrent" på yahoo: ca 5200 träffar

"I am legend" på thepiratebay: ca 166 träffar

Säger väl allt i stort sett, eller? Ska de jaga efter någon ska de jaga efter sökjättarna.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Lag 1960:729 säger att det är olaglit att skaffa datorprogram/musik/film osv som är upphovsrättskyddad utan tillåtelse.
kanske pratebay är oskyldiga enligt lag men inte vi som har tankat upphovsrättskyddad mjukvara utan tillåtelse iaf.
kanske det är dags att det blir en strängare lag mot fildelning och större ansvar läggs på ägarna av en fildelningssida.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Oh jävlar. Kan ni lägga ner alla liknelser? Skillnaden mellan TBP och "valfri sökmotor, bil och fan och hans moster" är att TPB uppmanar folk att ladda ner och tar inte bort material på begäran utan hånar istället upphovsrättshavarna. Vem som helst kan maila google och be dom ta bort sökresultat eller om man mailar serverägaren så får han ta bort det.
Polisen/SBP kan ringa till volvo och be dom ta bort dom blåa positionsljusen eftersom att det är till för polisbilar, inte fan sätter sig volvo på tvären och hänger ut polismännen i nästa "vi volvoägare" och ber dom köra upp batonger i röven?

Åklagaren har hittat ett "kryphål" eller skapat ett iom att hjälp till upphovsrättsbrott dök upp i lagboken så kan man åtala dom för det eftersom att det är exakt det dom gör. Google gör det inte, dom hostar inga torrentfiler och om dom har länkar till sidor som gör det så skulle dom säkert böja sig och ta bort dom.
Det största problemet som jag ser det är att ifpi/apb/MPA får lägga fram bevis istället för att polisen/åklagare sköter detta.
Förövrigt är det precis som dom skriver på sidan. Slänga upp ett par servrar i massa olika länder och ersätta dom som stängs ner hela tiden. Kommer ta ett tag innan tpb stängs ner och jag misstänker att grabbarna bakom har några äss i kortärmen innan tpb för gott stängs ner.

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"