DDR3-minnen för bärbara dyker upp

Permalänk
Melding Plague

DDR3-minnen för bärbara dyker upp

Tillverkaren Qimonda tillkännagav nyligen att de börjat producera testexemplar av DDR3-minnen till stora nyckelkunder inför övergången till DDR3-minnen på den bärbara marknaden. Den största skillnaden mellan DDR2 och DDR3 är förutom skillnad i frekvens att DDR3 är mer strömsnålt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Fint, frågan är priset?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Fint, frågan är priset?

som sagt. Det är väl den enda frågan?

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Fint, frågan är priset?

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Inaktiv

Precis, ddr3 har vad jag ser ingen fördel i dagsläget. Känns som det var länge sedan man stötte på att ram minnet var flaskhalsen i en dator. Tror det var SD ram som inte riktigt hängde med en turboklockad p4'a sist, fick man köra Rambus ifall man skulle maxa. Såvitt jag förstår så är det ingen fara att ddr2 minnet är för segt, allra minst i en bärbar dator

Permalänk
Medlem

Dröjer nog inte länge innan Alienware börjar få modeller med ddr3 skulle jag tro i sina bärbara.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
Precis, ddr3 har vad jag ser ingen fördel i dagsläget.

Eftersom det är mer energisnålt än DDR2 så kan en bärbar dator få bättre batteritider.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är löjligt att de fortsätter att ha ett sorts minnen för bärbara och ett för stationära. Prisskillnaden är inte speciellt stor mellan varianterna till de stationära minnenas fördel, men om alla minnen som såldes hade varit so-dimm så hade deras relativa pris minskat. Vidare så hade man kunnat bygga mindre stationära datorer.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag tycker att det är löjligt att de fortsätter att ha ett sorts minnen för bärbara och ett för stationära. Prisskillnaden är inte speciellt stor mellan varianterna till de stationära minnenas fördel, men om alla minnen som såldes hade varit so-dimm så hade deras relativa pris minskat. Vidare så hade man kunnat bygga mindre stationära datorer.

Det är prestandaskillnad mellan två med exakt samma specs jämfört med stationära datorers version och bärbara.

SO-DIMM har relativt hög tillverkningskostnad pga att allt är så kompakt. Det skulle inte vara ekonomiskt bra att använda SO-DIMM i stationära när det inte finns en enda fördel, kompaktheten behövs inte i stationära.

Permalänk
Medlem

SO-DIMMar i stationära datorer skulle främst bidra till att städa upp layouten på moderkorten.

Att kunna få två CPU-socklar och åtta minnesplatser på ett vanligt ATX utan att behöva offra kortplatser är min dröm.

Jag vill minnas att ett gammalt SGI-monster hade mängder med SO-DIMMar. Jag kan förvisso ha förväxlat dem med 30-pins minnen.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Minnen som drar mindre ström.Flash diskar som dra mindre. Cpu som drar mindre. Skärmar med Led och mycket bättre batterier är på gång. Det börja se bra ut för driften och mijön

Visa signatur

tja