Optimera Windows Vista med Vlite

Permalänk
Avstängd

Fattar inte riktigt va fan man ska göra. Ska man stoppa in skivan och sen installera om hela skiten eller tar den bara till hjälp av install-filerna för att optimera? Hur som helst så verkar de ju jävligt bra.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granis_1980
Jorå , men vad vill du ha svar på?

mer så att jag antog att någon skulle kommentera min åsikt i frågan.

att ingen gjort det, nå det är sådant jag gillar på sweC, att man offtast får vettigt och moget folk att prata med

(lyfter på hatten för SweC)

(men nu ska vi inte ta upp tråden för mycket ^^)

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Fattar inte riktigt va fan man ska göra. Ska man stoppa in skivan och sen installera om hela skiten eller tar den bara till hjälp av install-filerna för att optimera? Hur som helst så verkar de ju jävligt bra.

Japp du måste installera om. Förmodar att man måste stoppa in windowsskivan man redan har eller tanka ner en iso som man mountar i daemon tools, sen väljer man vad man vill ha kvar, stoppar in en DVD-R och bränner ner nya installationen. Sen är det bara formatera om enheten du har nuvarande installationen på och installera din nya installation!

Tycker synd om folk som måste aktivera om sitt windows, man får ju bara typ 3 aktiveringar på sig eller nått sånt? Vad händer sen? Ska man fixa det på det lagliga sättet är det nog 150 gånger krångligare.
Skönt att man inte behöver vara laglig JÄMT.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Gråt inga tårar, har aktiverat min VU 15-20 gånger nu - via telefon, busenkelt om man förstår sig på siffror...

Men helt klart synd med alla pirater som tvingat fram DRM, liksaå med virusmakare och liknande, världen skulle vara en bättre plats utan dem.

Världen skulle vara bättre om alla använde Linux ^^
Kunde inte motstå

Själv använder jag Windows XP och jag har kört nLite i ett antal år (så nej, jag är ingen Linux nörd, men kanske blir det snart). Tycker det funkar fin fint, men det händer inte alltför sällan att man råkar ta bort någon sak som gör att någonting inte funkar. Tog bort en fil som gjorde så att min webcam inte funkade. Trodde det bara gällde för webcams som xp hade förinstallerade drivrutiner för, men icke. Det ett väldigt tag att få det till att funka, orkade inte installera om Xp igen, skulle nog gått snabbare dock ^^.

Blir skoj när man ska gå över till Vista utan att ha använt det någongång och använda vLite. Kommer nog bli ett par ominstallationer känner jag på mig

Visa signatur

Ursäktar min wall-of-text.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dractracker
Menar du att sådana som mig inte är dugliga att få hjälp? Jag tolkar det som en diskriminering.

Har du inget bättre att komma med, så kom med ingenting alls! Det här är en webtidning för dator-geeks med ett (för det mesta) hjälpsamt forum, och vill helst slippa se sådana citat som du gjorde mot mig.

Det är bara att läsa reglerna;

§ 7
Piratkopiering

Du får inte sprida länkar med anknytning till piratkopierat material. Det är inte tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättsskyddat material.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Trots att det kan vara lagligt att göra privata kopior är diskussioner kring detta förbjudet. Den svenska och internationella lagstiftningen kring ”privatkopiering” är väldigt ospecificerad och föränderlig. Vi är inte jurister som kan se till varje enskilt fall och bestämma om det är tillåtet eller inte. Av denna orsak är dessa diskussioner förbjudna. Likväl är det tillåtet att diskutera överföring av film och musik till sin bärbara mediaspelare, förutsatt att man inte är tvungen att kringgå kopieringsskydd för att göra det.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < )

Permalänk
Medlem

Hur speedat blir Vista tack vare detta då? Är det som en vanlig tweak bara att man gör den "innan installation" så att säga? Gör en grov tweak några skillnader i spel? Kan man tweaka ner det så pass att 2gig minne räcker(spel skall spelas på denna maskin i så fall:)) ?

Det finns sååååååååååååå mycket jag skulle kunna ta bort, ojojoj så mkt MS kravs jag skulle kunna klara mig utan. Så detta program jag ej känt till ser ut att vara fin fina grejor!

Permalänk
Medlem

Absolut bästa funktionen i n/vLite är att man med lätthet kan slipstream:a in drivrutiner. Våga vägra floppy! (vi som kör raid brukar normalt tvingas använda floppyar annars och ja, floppyar är korrekt pluralis-form av floppy)

Permalänk
Medlem

Innebär detta att man kan ta bort alla varningar som poppar upp när man skall ändra saker ??

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snoffa
Innebär detta att man kan ta bort alla varningar som poppar upp när man skall ändra saker ??

Det kan du göra ändå, bara att inaktivera UAC.

Har förövrigt använt nlite när jag skapat mina xp-skivor, har fungerat perfekt men det gäller att inte ta bort något som man kanske har behov av i framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Jag har provat vLite en gång i tiden. Men när jag hade taggit bort allt jag inte ville ha så fungerade inte bioshock :/

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Det kan du göra ändå, bara att inaktivera UAC.

Har förövrigt använt nlite när jag skapat mina xp-skivor, har fungerat perfekt men det gäller att inte ta bort något som man kanske har behov av i framtiden.

UAC, vart gör jag de? i services??

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Mycke effektivt program tar bort massa "lull lull" därav en snabb och smidig installation.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Måste testas, har problem med mina raptor diskar när jag försöker hitta raid drivrutiner, vad jag har förstått så kan man lägga in sina egna drivrutiner direkt i skivan så man slipper mitt trubbel?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

Tja alla!

Gillade att se att man i förväg ställa in inställningar och sedan fixar installationen resten. Det ajg undrar är om man kan ställa in nätverksinställningar?? Jag har fast IP-på korridorsrummet (är på jobbet nu ) och det hade varit skönt att slippa ställa in det varje gång efter en formatering.

/Danne

Visa signatur

WS: fractal Design Node 304 (kub) Nätagg: Corsair HX650 Moderkort: ASUS m-ITX CPU: Core i7 8700K, Noctua 12 RAM: 16Gb HDD: 1 TB Samsung 960 PRO SSD GPU: Asus 1080Ti SC MONITOR: 2xLenovo24", 1xASUS 27" 1x140mm insug, 1x120mm Noctua utblås OS: Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snoffa
UAC, vart gör jag de? i services??

gå till användarprofilerna i kontrollpaneln.

Vlite funkar bra även till win2008 grymt smidigt och slippa serialkoden hela tiden när man skapar virtuella maskiner

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Hur speedat blir Vista tack vare detta då? Är det som en vanlig tweak bara att man gör den "innan installation" så att säga? Gör en grov tweak några skillnader i spel? Kan man tweaka ner det så pass att 2gig minne räcker(spel skall spelas på denna maskin i så fall:)) ?

Det finns sååååååååååååå mycket jag skulle kunna ta bort, ojojoj så mkt MS kravs jag skulle kunna klara mig utan. Så detta program jag ej känt till ser ut att vara fin fina grejor!

Jag kör vista helt otweakat på maskinen i sign just nu. Spelande är inget problem

Känner inte för en till ominstallation av vista när jag har behövt göra det ofrivilligt två gånger i rad. Tänkte fixa med vLite via XP men min XPskiva har tyvärr blivit för repig

Permalänk
Medlem

Jag har använt Vlite i ca 8 månader nu. Använde nLite tidigare för XP.
Numera kör jag Business då det är minst skit att plocka bort. Men I Ultimate så tog jag bort följande i nLite.
Det underlättar en del om har gjort en "Ghost" med Acronis True Image på sitt befintliga OS innan man leker med vLite.

Defender
Mediacenter
Föräldrarkontroll
UAC
Systemåterställning
Kontrollcenter
Synkcenter
Välkomstskärm
Hjälp
Spel
Skärmsläckare
Moviemaker
Msn explorer
Messenger
Faxtjänst
Språk
+ lite till

Visa signatur

Windows 8 Pro x64 .... Intel Core i5 ..... 8 GB Ram ..... Samsung SSD 128 GB ..... och en del andra grejer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhrooms
Måste testas, har problem med mina raptor diskar när jag försöker hitta raid drivrutiner, vad jag har förstått så kan man lägga in sina egna drivrutiner direkt i skivan så man slipper mitt trubbel?

Ja, det finns möjlighet för det. Har själv haft det problemet.
Sist jag fixade XP var jag tvungen att leta efter en diskett i flera timmar för att kunna fixa drivrutiner

Men tack varje nLite är det problemet historia

Visa signatur

Three men can keep a secret if two of them are dead

Permalänk
Medlem

har testat nlite och var lite blygg med att ta bort grejer. Vad händer ifall man tar bort allt som går kommer windows sluta att fungera. är det värt att testa

Visa signatur

CPU Sempron 3300+ 2.01 - Ram 1,5 gb 400 mhz - Moderkort Gigabyte bali något :P - Hårddisk IDE 160 gb - Grafikkort Sapphire Radeon x1600pro
nätaggregatet 250 watt

Permalänk
Medlem

hmm
saken är ju att hela xp/vista är mest kaka på kakaz... och vista har så mycket DRM i bakgrunden. jag hoppas att dom lär sig kunna "ta bort" de drm grejer som ligger i grund och bottem från vista. (det är ju dem som gör att det tar så mycket mer resurser eller?)

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Jag tog bort IE7 och fick lite problem efter det tog också bort MP10 som gör att Windows moviemaker inte fungerar.

Kan inte installera SP1. Annars funkar allt toppen och jag lyckades skrapa bort många gigabyte lull-lull.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

DRM står för Distributed Resource Manager, right ?

Visa signatur

Dator: Intel i5 3770K | ASRock Z77 Extreme4-M | 16GB Corsair Vengeance LP 1600 MHz | Geforce 670 SLI | Silverstone Temjin TJ08B-E | Custom vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcosi
har testat nlite och var lite blygg med att ta bort grejer. Vad händer ifall man tar bort allt som går kommer windows sluta att fungera. är det värt att testa

Bara att köra Virtual PC (gratis från MS) eller vmware så kan du testa precis hur många gånger du vill...
Körde ganska hårt med nLite och det slutade med en fullt fungerande xp och det jag ville ha på ~200MB varav en del var mina drivrutiner till datorn. den skivan skulle ju inte funkat på någon annan konf. men det var skoj att göra

//Lingon

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | GIGABYTE X570 AORUS MASTER | 32GB Corsair Vengeance RGB PRO | Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB AORUS MASTER

Permalänk

Fungerar detta även på en recoveryskiva om man har en sådan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lingon
Bara att köra Virtual PC (gratis från MS) eller vmware så kan du testa precis hur många gånger du vill...
Körde ganska hårt med nLite och det slutade med en fullt fungerande xp och det jag ville ha på ~200MB varav en del var mina drivrutiner till datorn. den skivan skulle ju inte funkat på någon annan konf. men det var skoj att göra

//Lingon

Tack för tipset har testat det nu gjorde så xp bara tog 120 mb
Funkar windows lika bra i virtual pc som på riktigt?
Det gick igång men ett stort MEN jag testa bara i 5 min

Msconfig gick inte att gå in på.
Man kunde inte göra ett windows konto.
Vänteläge funka inte.
Alla tillbehör var borta.
kontollpanelen var ganska så Lite kunde typ ändra ljud o bild det var det. Jag hitta typ tomma ikoner tryckte man på dom hände inget,
ja o massa mer orka inte skriva

Men det är säkert snabbt svårt att säga i det där programet.
Med det här windows kan säkert alla datorer klara crysis eller inte för man har tagit bort directx tror jag.
Kanske nått för den gamla datan som man bara skriver på
Det var kul att testa. :P:D

Visa signatur

CPU Sempron 3300+ 2.01 - Ram 1,5 gb 400 mhz - Moderkort Gigabyte bali något :P - Hårddisk IDE 160 gb - Grafikkort Sapphire Radeon x1600pro
nätaggregatet 250 watt

Permalänk
Medlem

äre bara jag i WVx64 som får den att hänga sig när vid försöka att "installera" skiten från CD till HDD?

Känns superb att de inte fungerar , jävla h*r vista. >:/

edit: ursäkta mitt humör, sovit 3h i natt :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasseska
Jag har använt Vlite i ca 8 månader nu. Använde nLite tidigare för XP.
Numera kör jag Business då det är minst skit att plocka bort. Men I Ultimate så tog jag bort följande i nLite.
Det underlättar en del om har gjort en "Ghost" med Acronis True Image på sitt befintliga OS innan man leker med vLite.

Defender
Mediacenter
Föräldrarkontroll
UAC
Systemåterställning
Kontrollcenter
Synkcenter
Välkomstskärm
Hjälp
Spel
Skärmsläckare
Moviemaker
Msn explorer
Messenger
Faxtjänst
Språk
+ lite till

Till vilken nytta?
Att ta bort Messenger, Msn Explorer, Moviemaker, Välkomstskärmen osv.. Det gör ingen skillnad what so ever.. Du kanske får 200 mb extra ledigt utrymme? Och vad krävs för att köra Välkomstskärmen? 2mb ram, när den används?

Jag förstår mig inte på sånna här tweakprogram
De gör aldrig nån skillnad, bara på ytterst gamla datorer där man verkligen måste pressa ur så mycket som möjligt för att få det att funka tillfredställande.
Men har man en dator som iallafall är från de senaste 3 åren gör det ingen skillnad.

Det är ungefär som spamreklam, "IS YOUR COMPUTER SLOW? CHECK FOR VIRUZES! DOWNLOAD OUR TWEAKER APP!!".
Bara skit för att tjäna lite små extra stålar från nybörjare som inte kan nåt
Påminner mig väldigt mycket om tidningen PC För Alla.. "såhär optimerar du XP!"
Stänga av faxtjänsten för att få några kilobyte mer ledigt ram-minne och en hundradels procent mindre cpu-användning när man öppnar utforskaren..
Löjligt

Som att stänga av hastighetsmätaren i en bil ungefär, för att spara på bilbatteriet. Fullkomligt meningslöst.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam