Permalänk
Medlem

Överdrivet slött Ubuntu?

Ska på Ubuntu igen. 7.10 dvs
Men! Varför tar det extremt lång tid att installera?

Har testat ladda ner 4 olika Ubuntu från 4 olika ställen.
Har bränt med 3 olika datorer med 4 olika sorters skivor och testat installera på 5 olika datorer.
Testat ladda ner direkt från ubuntus sida.

Startar direkt och väljer Start or Install.
Efter 2 min får jag upp Ubuntuloggan med det fina strecket som går framåt.
Efter 10 min kan jag, om jag har tur, röra musen och trycka på install.

Och efter 75 min ser det ut såhär:

Snabbt va?
Hur fasiken gör man?
Dvd:n/Cd:n läser och läser och läser och..
Som sagt har testat många sätt nu.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Hur snabb cd/dvd läsare har du? hur mycke RAM? grafikkort?

Permalänk
Medlem

i vilken hastighet bränner du i ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har som sagt testat 5 datorer.
Den sämsta är 2.6Ghz Celeron med 256 i ram.
Den bästa är i sign.

Testat bränna i 2-52x
Inget resultat.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

ja då vet jag inte , det enda jag kan säga är att du har en jävla otur :/

jag hade knas med det där typ fast den hängde sig i installationen då brände jag i lägsta hastighet och då fick jag till det

EDIT: kolla på ubuntus forum , där står det mkt

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hämtar återigen en ny iso från ubuntu sverige.
Ska tvinga bränning i 1x.
Sen får vi se.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Testa alternative installen annars. Så slipper du gui tjafset.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt

Det jag kan komma på är att du kan testa med alternativ cdn och se om det fungerar bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Testa alternative installen annars. Så slipper du gui tjafset.

Och var hittar jag den?
Finns:
Install
Start
Säkert grafikst
för oem
minneskoll
starta från hdd

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Och var hittar jag den?
Finns:
Install
Start
Säkert grafikst
för oem
minneskoll
starta från hdd

Du måste ladda hem ett annat ISO från deras sida, heter alternative.
Angående ditt problem så låter det väldigt underligt.. har då aldrig haft problem att installera något ubuntu.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Testa att flytta den där Microsoft-kartongen längre bort från datorn, den kanske stör installationen

Nej, men lite seriöst då... Du säger att du testat på 5 olika datorer med flera olika skivor? Jag har aldrig varit med om att det gått så otroligt segt på någon dator jag installerat Linux på, så att du får samma problem på 5 olika datorer låter ju väldigt konstigt. Det kan inte vara så att det är skivorna du använder som är dåliga? Testa med någon annat märke om du inte gjort det redan.

Permalänk
Medlem

I din sign står de inget om vad de är för cd/dvd läsare

Permalänk
Medlem

Nu ger jag snart upp.
Har testat olika märken på skivor också.
Hittar dock inte den där andra ison ni snackar om..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ha!
Efter 4½ timmes väntan så hoppade det fram som ingenting...
Okey.
Håller på med install nu..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat ISO-filerna du har laddat hem?
Har du även kontrollerat CD-skivorna? Det kan du göra när du startar med skivan.

Man rekomenderar att man bränner i max 4x.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Är gjort, men det är löst nu.
Är fullt igång med Ubuntu nu.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Har samma problem, hur löste du det ?

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Måste vart nå'n defekt på skivan. Även om det står "burn successful at 8X bla bla bla" efter att du bränt skivan så finns det påfallande ofta små fel på skivan ändå, iaf för mig.

Det märks oftast inte om det är film eller musikskiva, det kanske blir ett minimalt hack i musiken/filmen som man inte tänker på. Men om man verifierar en linuxdistskiva innan man skall till att installera sin favoritdistribution så är det ofta nått litet fel på skivan trotts att det stod "burn successful at 8X bla bla bla" när man brände den. Om man därimot bränner skivan på en väldigt låg hastighet, brukar verifieringen gå bra innan installationen.

Jag trodde att jag hade en jättepålitlig och bra dvd/cd-brännare innan jag kom på att jag skulle testa en massa linuxdistar.

Permalänk
Medlem

Lät som ett skumt problem! Om det kanske är programmet?
Har aldrig haft problem med active iso burner(litet, simpelt och snabbt): http://www.download.com/Active-ISO-Burner/3000-2646_4-1060245...
Annars kanske man ska överväga kubuntu.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

jag tror det var att jag hade för hög hastighet när jag brände DVDn, verkar funka nu efter jag sänkte hastigheten från 4x till 2x.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Inaktiv

DVD? Varför körde du med DVD?

Väldigt knäppt problem, har aldrig hänt mig...Skönt att det löste sig:) Fick du vänta en massa, eller gjorde du något?

Permalänk
Medlem

256mb ram... 32mb minst går till video minne, 128mb ram drive... Hur mycket får du ledigt att driva det tunga grafiska interfacet (xorg, gnome + installprogram) på datorn?

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med LiveCD's är ju att det äter en hel del minne, blir lätt tråkigt på en <256 maskin, speciellt med delat videominne kanske med.

Jag installera på en PIII 733Mhz med en gammal 24x och 384MB, tog tid att starta från skivan, men när det väl var installerat så gick det utan problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
http://se.releases.ubuntu.com/7.10/ubuntu-7.10-alternate-i386...
eller
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/ubuntu/ubuntu-cd/7...
minimikravet är 128mb för alternate och 256mb ram för desktop.

Alternate kan användas på system med mycket mindre minne än så.
Det finns inget minimumkrav heller.

Edit: Förtydligande: Detta pga av installationen är textbaserad.

Jag installerade server versionen på en PI:a med 16 eller 32 MB RAM utan problem. Tog runt 40-60 min.

Jag installerade även Ubuntu (Live versionen) på en PII:a med 128 MB RAM och det tog ungerfär lika lång tid.

Däremot är 256 MB rekomenderat för Live versionen om det ska gå smärtfritt.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem förut. Tankade hem Alternate-CD:n instället och det funkade hur bra som helst.

Jag tycker det här borde vara lite tydligare utmärkt på Ubuntus hemsida, för det verkar ju vara ett vanligt problem. Personligen ser jag ingen större anledning till en grafisk installation. Bra för nybörjare kanske som vill prova lite först, men enklare är det ju inte.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Personligen ser jag ingen större anledning till en grafisk installation. Bra för nybörjare kanske som vill prova lite först, men enklare är det ju inte.

Håller med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
DVD? Varför körde du med DVD?

Väldigt knäppt problem, har aldrig hänt mig...Skönt att det löste sig:) Fick du vänta en massa, eller gjorde du något?

För jag hade bara DVD-RW skivor hemma .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

har haft en massa problem med live skivan på endel datorer. använder den aldrig längre då den tar en bra stund att komma igång endå.

Tanka alternative ison istället den har aldrig strulat för mig.

Edit: ser att det löste sig. Just det du beskriver har hänt rätt så många gånger för mig och jag kan nästan lova dig att du slipper problemen men alternative skivan. Så nästa gång du ska installera så vet du vilken du ska ta.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |