Permalänk
Medlem

Gaming Server

Har en burk med en Athlon XP 3000+, 1.5 Gb minne och 80Gb RAIDad hdd som snurrar på som server för ett litet gaming community för ungdomen här i trakten. men funderar nu om det är vettigt att slänga igång ett par spelservrar och webb osv. eller skall man hålla sej till BARA web eller BARA spel osv. eller har det ingen skillnad i praktiken?

Web funderade jag om för den lilla anledningen att jag tänkte dela ut lite gratis webspace åt folk, enkelt bara med user/clan.kimitogamers.com . users skulle bara få FTP access till utrymmet.

Har någon några bra ideer om andra funktioner som kanske skulle behövas i ett gaming community eller har någon åsikter om vad jag borde köra (web, spel eller web + spel) så skriv gärna eran åsikt

aah, glömde säga, burken kör Debian 4.0

mvh: Conny / Kimitogamers

Permalänk
Medlem

fråga först dom som utnyttjar tjänsten idag vad dom vill ha.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk

Jag tycker du kan köra både web och spel på samma burk. Jag kör web, spel, ftp, ssh, mail, allt på samma, och det funkar bra. Men då har jag en ganska kraftig server och bra lina...

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk

Om du ska börja erbjuda ftpaxx på samma snöre som du har spelservern så gäller det att ha QoS eller nått liknande i gång så att inte all bandbredd går åt till ftpn

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

till en början skall jag tacka för svaren.

Sen funderade jag om någon har någonsomhelst bakgrund inom ett sån sak att via PHP executa shellscripts..

För jag funderade att har jag tex 3 spelservrar igång helatiden i onödan drar det cpu och minne. men om man via en enkel panel kan "beställa" en server, genom att fylla i tex hostname. och så startas servern skulle man få bort "onödig" processortid.

har försökt googla fram några svar på dedär men kan inte hitta.. ifall någon skulle veta om en enkel panel som har registreringsmöjligheter för sidan och att bara registrerade kan "beställa" servers.. så berätta gärna för mej..

Permalänk
Medlem

Att köra shellscripts med PHP görs på samma sätt som att köra vanliga systemkommandon i PHP, antingen med exec() eller system() funktionerna till exempel..

Dock öppnar du ju möjligheten till enorma säkerhetshål om du låter användare förse systemet med variabler till kommandon som körs lokalt, även om det finns funktioner för att minimera möjligheterna för användarna att hitta på något dumt.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Om man får ge förslag på vad du ska hosta för spel servrar så kör jag på detta: http://www.truecombatelite.net/index.php

Tror inte ens det finns nån svensk server så då skulle du bli först

Visa signatur