vad kräver en ventrilo server? Funkar Powermac g3?

Permalänk
Medlem

vad kräver en ventrilo server? Funkar Powermac g3?

Vet inte riktigt var jag ska lägga den här tråden... Ventrilo hör väl mer eller mindre till spel... Men datorn det ska köras på är en Powermac G3 med OS X Tiger.. Eller ev linux om det funkar bättre för ventrilo!?

Någon som har en aning? För jag har inte en suck... Jag spelar aldrig och det är en vän som vill ha en egen ventriloserver, och då har jag en G3 över...

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Skulle tro att en 386 av sämsta modell räcker, vet inte alls vad en G3a är för någon då jag aldrig haft med Mac att göra.

Citat:

• Server Requirements •
The server CPU utilization under most conditions won't even register, so a fairly low level computer should be more then sufficient.

Bandwidth usage is determined by the codec and is dictated by the server. It could be as low as 600 bytes/sec or as high as 8000 bytes/sec per voice stream.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Letrix
Skulle tro att en 386 av sämsta modell räcker, vet inte alls vad en G3a är för någon då jag aldrig haft med Mac att göra.

Ah sorry.. Glömde nämna det.. Det är 350mhz (Skulle tro att det är likvärdigt med en P3 på 500mhz) så det borde ju funka då..

Han har Telias 24/2,5mbit ADSL-lina.. Någon som har provat 20pers på en sån lina?

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Har du lyckas lägga in OS X på en G3 350 MHz? Jag är imponerad, har inte ens tänkt tanken att det skulle vara möjligt. Finns det ens någon datorkraft för att köra ventrilo kvar då?

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
Han har Telias 24/2,5mbit ADSL-lina.. Någon som har provat 20pers på en sån lina?

Beror ju på vilken kvallite han vill ha, och hur många personer som är i samma kanal.

Permalänk
Medlem

Lägg in någon linux, typ debian.

20 Pers klarar din lina fint.. det enda problemet är att de ventriloservrarna som finns till Linux/OSX är så pass nya versioner så dom har en limit på 8 personer.

Det finns version 2.1 till Windoze som inte är låst.. dock är den "olaglig" att använda enligt tillverkaren.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Det finns version 2.1 till Windoze som inte är låst.. dock är den "olaglig" att använda enligt tillverkaren.

Den är inte alls "olaglig", det är dock inte tillåtet att ta betalt för att hosta den. (OBS: den finns till GNU/Linux)
v2.1.2 om jag inte misstar mig.

Permalänk
Medlem

Linux går inte då vent server inte finns förr Linux PPC .

vent är väl för övrigt ett ganska smutsigt program.
skulle vara trevligt om folk börja använda fria VOIP program istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Linux går inte då vent server inte finns förr Linux PPC .

vent är väl för övrigt ett ganska smutsigt program.
skulle vara trevligt om folk börja använda fria VOIP program istället.

Just det ja G3 är PPC, tänkte inte på det. Några öl kan få en att glömma allt möjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Lägg in någon linux, typ debian.

20 Pers klarar din lina fint.. det enda problemet är att de ventriloservrarna som finns till Linux/OSX är så pass nya versioner så dom har en limit på 8 personer.

Det finns version 2.1 till Windoze som inte är låst.. dock är den "olaglig" att använda enligt tillverkaren.

öööhh.. Det där Vent låter ju riktigt jävla dåligt. 8 personer alltså? Och den gamla versionen är olaglig? Varför begränsar man antal användare i en ny version?

Kan man inte köpa det på något sätt och få fler än 8 personer?

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
öööhh.. Det där Vent låter ju riktigt jävla dåligt. 8 personer alltså? Och den gamla versionen är olaglig? Varför begränsar man antal användare i en ny version?

Kan man inte köpa det på något sätt och få fler än 8 personer?

Du måste missat vad jag skrev...
Det är INTE "olagligt" att hosta version 2.1.x, du får dock INTE TA BETALT för att hosta.

När skaparen släppte version 2.2.0 så gjorde han så att han spärrade den versionen som man kan tanka på hemsidan till 8 klienter. Han gjorde detta för att många tog betalt för att hosta servers utan att betala den "license fee" som skaparen vill ha. (han spärrade även så att man inte kan ändra port på servern)

Citat:

Klippt ifrån LICENSE filen som kommer med server v2.1.2:
5. Fees. A corporation or home user may use the software to
host its own server, without a fee, provided it does not charge
for its use directly or indirectly.

Vill man hosta (gratis) en version 2.1.2 server till sina vänner så är det helt okej.
Kör själv en 2.1.2 server (på min huvud dator) som jag och mina vänner brukar använda.

Vill du hosta version >2.2.x till dina vänner så är du begränsad till 8 slots (om du inte funderar på att starta ett hosting företag...):
http://www.ventrilo.com/purchase.php

Dock så kan du inte köra en ventrilo server på din G3a då det inte finns en Linux PPC version av ventrilo servern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Letrix
Vill man hosta (gratis) en version 2.1.2 server till sina vänner så är det helt okej.
Kör själv en 2.1.2 server (på min huvud dator) som jag och mina vänner brukar använda.

För ett par år sedan var jag aktiv i en förening där vi gjorde samma tolkning. Vi fick på allvar legal-brev av flagship inc..

Notera att medlemskap i föreningen var gratis.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
För ett par år sedan var jag aktiv i en förening där vi gjorde samma tolkning. Vi fick på allvar legal-brev av flagship inc..

Notera att medlemskap i föreningen var gratis.

Då var det ju inte du och dina vänner som använde servern, utan en förening som man måste vara medläm i. Inte riktigt samma sak.

Citat:

5. Fees. A corporation or home user may use the software to
host its own server, without a fee, provided it does not charge
for its use directly or indirectly. Any home server, business,
or corporation that charges for use of its server, directly or
indirectly, shall be subject to licensing fees. Inclusion of a
Ventrilo server as part of any rental or membership package shall
be subject to a licensing fee
which is calculated for servers
which are configured to handle a maximum number of clients at any
one time ("Maxclients") as US$0.10 multiplied by the number of
servers multiplied by the number of Maxclients per server
utilizing the Ventrilo software.

Det är iaf så jag tolkar det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Letrix
Du måste missat vad jag skrev...
Det är INTE "olagligt" att hosta version 2.1.x, du får dock INTE TA BETALT för att hosta.

När skaparen släppte version 2.2.0 så gjorde han så att han spärrade den versionen som man kan tanka på hemsidan till 8 klienter. Han gjorde detta för att många tog betalt för att hosta servers utan att betala den "license fee" som skaparen vill ha. (han spärrade även så att man inte kan ändra port på servern)

Vill man hosta (gratis) en version 2.1.2 server till sina vänner så är det helt okej.
Kör själv en 2.1.2 server (på min huvud dator) som jag och mina vänner brukar använda.

Vill du hosta version >2.2.x till dina vänner så är du begränsad till 8 slots (om du inte funderar på att starta ett hosting företag...):
http://www.ventrilo.com/purchase.php

Dock så kan du inte köra en ventrilo server på din G3a då det inte finns en Linux PPC version av ventrilo servern.

Okej. Då förstår jag!

Visst finns det inte till Linux PPC, men det det finns till OS X PPC som borde funka?

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Inte version 2.1.x.. den servern finns endast till Windows vad jag vet. Jag vet inte hur wine fungerar på PPC men annars borde det ju fungera.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Inte version 2.1.x.. den servern finns endast till Windows vad jag vet. Jag vet inte hur wine fungerar på PPC men annars borde det ju fungera.

Wine är ingen emulator och du behöver WinPPC-program för att kunna köra windowsapplikationer genom DarWine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Letrix
Då var det ju inte du och dina vänner som använde servern, utan en förening som man måste vara medläm i. Inte riktigt samma sak.

Det är iaf så jag tolkar det.

För visso helt sant. Märkligt företag dock, när vi något år tidigare hört av oss och ville göra rätt för oss var det inte aktuellt.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Talavis
Har du lyckas lägga in OS X på en G3 350 MHz? Jag är imponerad, har inte ens tänkt tanken att det skulle vara möjligt. Finns det ens någon datorkraft för att köra ventrilo kvar då?

Sorry, missade ditt inlägg.. Har iofs ca 384mb ram, men det fungerar helt ok faktiskt. Visst att exposé hackar lite, men det är inte så mycket så det blir helt oanvändbart. Den duger absolut som en enkel webserver/filserver. Eller väldigt enkel surfdator också för den delen om det inte är väldigt mycket Flash på siterna...

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Inte version 2.1.x.. den servern finns endast till Windows vad jag vet. Jag vet inte hur wine fungerar på PPC men annars borde det ju fungera.

Kör 2.1.2 på min Linuxserver utan problem, Linux-binär då alltså så visst finns det till fler platformar än Windows.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]