Permalänk

Portabel laptop med bra batteritid

Hej,
Ett införskaffande av bärbar dator är på ingående och jag skulle uppskatta om någon eller några av er har lite tips och tankar kring modeller. Datorn ska användas i jobbet och då jag sällan är på samma plats särskilt länge så är kravet att den ska vara synnerligen portabel, dvs. högst 13.3" men gärna 12". Ett annat krav är att batteritiden ska vara bra, ser helst att datorn klarar sig minst tre timmar utan omladdning.

Tack på förhand.

EDIT: Macbook Air är inte ett alternativ och helst vill jag inte ha en mac överhuvudtaget...

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Medlem

Med risk at få halva forumet på sig så kanske ny macbook air kan vara nått?

Valet beror ju lite på vad du behöver för portar och vad vad du ska göra med datorn, räcker en 1GHz propp är det ju inga problem att hitta burkar som räcker både 4 och 5 timmar men ju mer kraft man vill ha desta mer lider batteriprestandan.
Sonys TZ serie är ju liten och nätt.
https://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010115099

Och sist men inte minst vad vill man betala för kalaset

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Dell M1330

Permalänk

som jag sa till förra som ville ha en ultraportabel med bra batteri, invänta och se va de andra företagen släpper för "eee" pc's, de bör komma ut med sina ganska så snart.. kan du vänta så..

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
som jag sa till förra som ville ha en ultraportabel med bra batteri, invänta och se va de andra företagen släpper för "eee" pc's, de bör komma ut med sina ganska så snart.. kan du vänta så..

Känns inte som en sådan dator är direkt arbetsinriktad dock med liten skärm och minimalt tangentbord.

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Avstängd

Ett förslag
http://www.dustinhome.se/pd_5010115785.aspx

jag har lillebrorsan av dessa två, samma chassi osv men med Celeron M och bara 1gb minne. Men det är fin kvalitet på datorn, inget knarrande osv.

Permalänk

mja kanske är eee lite liten, men ska man ha ultraportabelt så är det väl alltid "smått" ^^

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
som jag sa till förra som ville ha en ultraportabel med bra batteri, invänta och se va de andra företagen släpper för "eee" pc's, de bör komma ut med sina ganska så snart.. kan du vänta så..

Jag ska inte ha en Ultraportabel dator, visst är EEE PC intressant men den är lite för liten och svag.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte nyligen en Sony Vaio SZ61XN.

Skärm: 13,3"
Mått i mm(BxDxH): 315 x 234,3 x 21,8 (fram) - 33 (bak)
Vikt: 1,79kg

Helt ok prestanda - Intel Core 2 Duo 2,2Ghz och 2GB RAM. Dock så kommer hårdisken på 5400rpm få se sig utbytt mot en SSD hårdisk när de börjat sjunka i pris, alternativt en 7200rpm disk.

Känns som om dator är en ganska bra avvägning mellan portabilitet, kraft och användbarhet. Mina krav var 13,3" skärm, hyffsad prestanda och under 2kg. Har jobbat med den en del hemma och på resande fot och jag är helt klart nöjd. Det enda negativa jag märkt är att tangentbordet låter en del, men det har en skön känsla och bra slaglängd på tangenterna.

Sony hävdar att batteriet ska räcka lite över fem timmar i staminaläge och det stämmer ganska bra. Jag har landat på strax under fem timmar ett par gånger nu med lite varierande bruk.

Om du söker en prisvärd dator så kan det dock vara svårt att motivera en Sony Vaio i den här klassen, men det svarta kolfiberchassit är riktigt snyggt

:: Länkar
Dustin: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010115098
Dustinhome: http://www.dustinhome.se/pd_5010115098.aspx
Sony: http://vaio.sony.se/view/ShowProduct.action?product=VGN-SZ61X...

Visa signatur
Permalänk

Castor:
Har också tittat lite på Sony.
Hur mycket låter fläkten i den? När spinner den upp, krävs det lång/hög belastning eller gör den det lite när den själv känner för det? Det värsta jag vet är när man egentligen inte gör något alls och datorn helt plötsligt spinner upp ett par sekunder utan någon uppenbar anledning.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spook the Hairy
Castor:
Har också tittat lite på Sony.
Hur mycket låter fläkten i den? När spinner den upp, krävs det lång/hög belastning eller gör den det lite när den själv känner för det? Det värsta jag vet är när man egentligen inte gör något alls och datorn helt plötsligt spinner upp ett par sekunder utan någon uppenbar anledning.

Förlåt, missade din fråga!

Fläkten låter en del, helt klart. Vid normal användning - surfning, film, ordbehandling osv - så går den konstant på lågvarv. Jag upplever inte ljudet störande på något sätt, det är ett jämt och ganska lågt ljud. När belastningen på processorn ökar, uppskattar det till ca 30-40% på båda kärnorna, går fläkten upp i varv och ljudet ökar markant. Personligen har jag inget problem med fläktljudet, men jag är å andra sidan van att arbeta i konstant ljud från ventilation och gnisslade och skakande tak- och väggpaneler

Har inte märkt att fläkten varvar upp utan anledning, har dock blivit överraskad ett par gånger av att den varvat upp, men det har visat sig bero på att Windows pysslat med saker i bakgrunden.

Allt ovanstående är baserat på drift i "Speed" läget och "High Perfomance".

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lenovo Thinkpad x61s!

Den har en 12" skärm och väger ca 1.3kg.
I min använder jag det extra stora batteriet som väger ca 400g extra och kan då få ut 6 till 8 timmars batteritid beroende på vad jag gör.
Andra fördelar är att den har en styrpinne istället för touchpad, underbart skönt tangentbord och att den har Thinkpad-kvalitet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Castor

Har inte märkt att fläkten varvar upp utan anledning, har dock blivit överraskad ett par gånger av att den varvat upp, men det har visat sig bero på att Windows pysslat med saker i bakgrunden.

Allt ovanstående är baserat på drift i "Speed" läget och "High Perfomance".

Låter ju intressant, lite dyr bara som sagt. Får väl se vad det blir till slut, väntar nog tills Penryn-laptopparna har testats lite innan jag bestämmer mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
Lenovo Thinkpad x61s!

Den har en 12" skärm och väger ca 1.3kg.
I min använder jag det extra stora batteriet som väger ca 400g extra och kan då få ut 6 till 8 timmars batteritid beroende på vad jag gör.
Andra fördelar är att den har en styrpinne istället för touchpad, underbart skönt tangentbord och att den har Thinkpad-kvalitet.

Kan inte annat än hålla med. Ibm/Lenovos X-serie är verkligen underbara och är betydligt mer "arbetsdatorer" än ex flashiga macs. Har efter flera år fortfarande inte hittat någon bärbar med lika bra tangentbord och ergonomi.

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3P | C2D 6320 @ 2333@1,008V | 2048 DDR2 | GF 7600GS | Viewsonic Vp191b |

Permalänk
Medlem

Finns ju en dimension mindre vaios också (11tum).
Jag har en sådan som jag haft något år nu, en TX3XP, motsvarigheten nu heter TZ tror jag. Jag tycker den är riktigt bra. Väger 1.25kg, funkar till det den ska funka till. Otroligt bra batteritid, drog ner den i maximalt strömsnålt läga bara för att kolla enligt mätarn i Windows skulle den då klara sit 12timmar och 5 min. Runt 7 timmer verkar vara angivet. 5 Timmars film kikande är iaf inga problem alls. Inbyggd dvd är ett plus som är ganska ovanligt i dessa storlekar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Finns ju en dimension mindre vaios också (11tum).
Jag har en sådan som jag haft något år nu, en TX3XP, motsvarigheten nu heter TZ tror jag. Jag tycker den är riktigt bra. Väger 1.25kg, funkar till det den ska funka till. Otroligt bra batteritid, drog ner den i maximalt strömsnålt läga bara för att kolla enligt mätarn i Windows skulle den då klara sit 12timmar och 5 min. Runt 7 timmer verkar vara angivet. 5 Timmars film kikande är iaf inga problem alls. Inbyggd dvd är ett plus som är ganska ovanligt i dessa storlekar.

Du vet att denna tråd är ½ år gammal ??

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Oj nä det missade jag