Permalänk
Medlem

Inblås vs. Utblås

Hej!
Har tänkt en del detta men fattar inte varför man som i ett vanligt exempel: sätter en fläkt som blåser ut luften ur chassit, och 1 som blåser in i chassit. Borde man inte få ut mer effekt av att vända på fläkten som blåser ut luften ur chassit, så att 2 fläktar blåser in? Om det blåser in luft någonstans i ett chassi kommer det ju alltid blåsa ut någon annan stanns (troligtvis inte ur någon av fläktarna), på så sätt borde man väll även ränsa bort damm och annan skit bättre?

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

Du vill egentligen uppnå korsdrag i lådan, två fläktar som blåser mot varandra blir inte bra.

Permalänk
Medlem

Nej, då motverkar dom ju varann, testa själv så kommer du märka skillnad. Tror t.o.m att det står i någon chassi FAQ här någon stans...
EDIT: Damn, Kakann hann före

Permalänk
Medlem

Aha, ok, men det borde väl gå att placera dom så att inte det förekommer?

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk

Det är enklare att transportera varmluft.

sen så är det enklare att ligga närma källan att dra ut luften än att ligga långt ifrån att pressa ut den.

En sak är att ATX standaden gör så att de varma produkterna hamnar på ett sånt sätta att 2 fläktar ut är smidigare att ha närma källan än 2 st in.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ni har inte riktigt lyckats övertyga mig.
Om man har en fläkt som sitter nära moderkortet och suger bort varmluften där ifrån kommer ju inte sakerna att kylas ner alls på samma sätt som om något blåser på dom :S
I mitt A+ chassi är det ju bara 1 250mm fläkt som blåser direkt på moderkortet. Kylningen är en av dom få sakerna som är bra med chassit...
Förlåt om jag är dålig på att förstå
Samma sak som att du har en fläkt nära handen, när blir den svalast?
1: när fläkten blåser på den 2: när en fläkt suger bort värmen som din hand producerar? Jag kanske är på helt fel spår, men om ni kan få mig att förstå så är jag tacksam!

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk

det du vill ha är ju "ny" luft, det antar jag att alla på swec förstått bra att du ALDRIG kan fläkta något kallare än rumstemperaturen, då du bara vill ha så stor skillnad i temp mellan den varma luften som bildas mellan kylflänsar och luften som blåser in, så genom att suga in luft långt ner, lite över golvet, och sedan blåsa ut det överst i chassit där den varma luften kommer stiga får du troligen bästkylning, lite som om du tänker hur vattenkylning funkar, om du har ett snabbt flöde kommer det alltid vara nytt kallt vatten över kylaren vilket är gött

men du kan ju testa det är alltid trevligt med tester

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
det du vill ha är ju "ny" luft, det antar jag att alla på swec förstått bra att du ALDRIG kan fläkta något kallare än rumstemperaturen, då du bara vill ha så stor skillnad i temp mellan den varma luften som bildas mellan kylflänsar och luften som blåser in, så genom att suga in luft långt ner, lite över golvet, och sedan blåsa ut det överst i chassit där den varma luften kommer stiga får du troligen bästkylning, lite som om du tänker hur vattenkylning funkar, om du har ett snabbt flöde kommer det alltid vara nytt kallt vatten över kylaren vilket är gött

men du kan ju testa det är alltid trevligt med tester

Tack för det, nu klarnade det en hel del för mig^^
Funderar dock på att testa med min lösning, så får vi se hur bra det funkar

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk

testa och kör lite stressprogram och notera temps så kan vi reda ut detta

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

vänder du fläktarna mot varandra orkar ingen av dom trycka ut luften genom den andra fläkten. då cirkulerar bara luften i burken och blir varmare och varmare, eller hur.

tycker det är en idiotisk fråga med ett självklart svar.

du vill ha ut varmluft och in kalluft, om du inte är dum då.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Gjorde det inte ett test här på swec för ett ganska bra tag sedan och det visade att det kvittade i princip hur man hade fläktarna, skillnaderna vad minimala!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

okey trevligt man jag tror att chassit avgör mycket, i p18x är fläktarnas riktning troligen viktig då det inte finns andra luft hål, andra chassin har hål där luften kan komma ut ändå...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
vänder du fläktarna mot varandra orkar ingen av dom trycka ut luften genom den andra fläkten. då cirkulerar bara luften i burken och blir varmare och varmare, eller hur.

tycker det är en idiotisk fråga med ett självklart svar.

du vill ha ut varmluft och in kalluft, om du inte är dum då.

Jag fattar la själv att det är självklart att man inte ska rikta fläktarna motvarandra, tycker det borde framgå om man läser igenom tråden.

För övrigt, räkna inte med att det kommer upp ett test snart. Har massa kvar att göra på bygget.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

Chassiefläktarna har ju till uppgift att byta luften i chassiet så snabbt som möjligt då man inte vill ha gammal uppvärmd luft där i, för punktkylning har du ju rätt att det t.ex är bäst att blåsa igenom en fläns men där det behövs punktkylning finns det ju en fläkt t.ex på processor och grafikkort.

Jag tror alltså att man ska försöka tillföra lika mycket luft som man blåser ut för att luften ska bytas så effektivt som möjligt.

Permalänk

Jag försöker alltid utesluta inblåsfläktar och bara sikta på utblås. Samma mängd luft kommer ju ändå ur lådan då liksom. Istället försöker jag se till att luften sugs in i chassit på de ställena det behövs: över hårddiskarna, PCI/AGP-kort och processorn. ^^

Dock så måste jag ha en inblåsfläkt för mitt nForce4-chipset.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Jag har helst några inblås med dammfilter och färre utblås så inte damm dras in i skarvar och kanter, övertryck i lådan. Har funderat på att dra någon sorts rör med fläktens diameter som får passera flänsarna. Då minskar ju inte lufthastigheten så mycket. Sen får man ha några chassifläktar som kyler resten ^^.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Man ska ju ha ett visst övertryck i lådan för att undvika damm och liknande. Däremot måste man se till att inte ha för stort övertryck, eftersom man då förlorar kylprestanda av att fläktarna inte orkar pressa in luft. Det är viktigt att ha ett bra luftflöde som passerar de komponenter man vill kyla.

Att enbart låta fläktar blåsa in i lådan bör inte fungera särskilt bra. Man vill med en fläkt förflytta luft från varma områden, och altså ut ur lådan. Har man då förflyttning av luft åt två olika håll kommer dessa ta ut varandra.

Se det som en vattenslang: Om man helst vill förflytta vattnet i den, hur gör man det bäst? Genom att suga i båda ändarna, genom att försöka sätta tryck i båda ändarna eller genom att suga i ena änden och sätta tryck i den andra?

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem

som vanligt sätter man 1 eller 2st 120mm fläktar i toppen på tower lådan som blåster ut all varmluft i lådan sedan sätter man 1st 120mm fläkt över CPU och GPU.. nuvarande låda är ej moddad på sådant sätt men min föregående låda var det och jag hade aldrig värme problem samt att lådan gick tyst då fläktarna gick på 7v istället för 12v vilket gav lugnare ljudnivå.

EDIT: dock lite irriterande att mitt galleri är borttaget, hade bara bilderna här efter HDD ras. så nu kan jag inte dema hur lådan ser ut.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.