Asus visar upp moderkort med lås

Permalänk
Melding Plague

Asus visar upp moderkort med lås

Det har dykt upp information om ett nytt moderkort från Asus. Moderkortet heter Asus R.O.G G-SURF365 och är ett moderkort specifikt tillverkat för LAN-partyn. Moderkortet har bland annat en funktion för att låsa fast minnesmoduler vilket är tänkt att skydda mot stöld.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Räcker det inte med stöldsäkra chassin? Jag har ju larm på mitt Cooler Master stacker, om sidåplåten oppnas så tjuter uta H*lvete. Går givetvis att ställa in larmet efter eget behag. Men om man nu vill vara så säker så kan man använda säkerhetsskruvar som det heter, som man öppnar med ett speciellt verktyg som inte är vanligt :/ .

Permalänk
Medlem

Det var en annorlunda kylare...

Permalänk

vem vill sno minnen? De är ju skitbilliga nu

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Så det är alltså vanligt med minnes-stölder eftersom dom lanserar detta moderkort?! Men det mus & tangentbords-låset verkar vara lite användbarare iallafall.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk

precis man tar ju hällre cpun xD

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Hedersmedlem

äntligen en annan layout på komonenterna på mobot!

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
precis man tar ju hällre cpun xD

CPUn är ju fast under kylare som oftast sitter fast ganska rejält... Ett minne är enligt mig lättare att ta.. men ska man stjäla cpun så drar man ju bara av sockeln.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Expreview klagar som bara den på det.

Men en gång till: Vem FAN snor minnen?!

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Jag tycker iaf att det är bra att det äntligen kommer fler AM2-moderkort i R.O.G.-serien eftersom mitt crosshair har varit helt ensamt mot typ 7 intel-brädor ett bra tag nu

Sen om det är användbart att kunna låsa fast sina minnen det är väl upp till var och en men det ska ju nämnas ändå att korten i R.O.G-serien är gjorda för entusiaster och dom brukar ju kunna trycka i lite vassare (a.k.a dyrare) minnen än "vanligt" datorfolk så jag förstår ju iaf hur dom tänkte när dom kom på den här funktionen.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Väldigt lätt att folk snor minnen, vet en kille häromkring som petat in plast skyddet där du kan sätta in en dvd eller dylikt och sedan plockat ur ram minnena på en skoldator. Så jo det kan nog vara användbart.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Att kunna låsa fast tangentbord och möss är ju bra för t.ex. skolor.
På min skola har vi idag inga möss vid datorerna utan bara tangentbord med touchpads vilka sitter fastskruvade i borden (pga stölder).

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Att kunna låsa fast tangentbord och möss är ju bra för t.ex. skolor.
På min skola har vi idag inga möss vid datorerna utan bara tangentbord med touchpads vilka sitter fastskruvade i borden (pga stölder).

Palla så taskig stämning på skolan! På mitt gymnasium står datorsalarna olåsta dygnet runt, datorerna står bara rakt upp och ner på golvet, bara att ta för sig om man skulle vilja. Likadant med det mesta, inga skåp för ytterkläder, det hänger vi i kapprummet. Har aldrig hört att något blivit stulet överhuvudtaget faktiskt. Oerhört soft att se att hela världen inte är på väg åt fel håll i vart fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Men en gång till: Vem FAN snor minnen?!

Min kompis snodde minnen från skolans datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Min kompis snodde minnen från skolans datorer.

Tjuv!

Jag tror jag bör komplettera frågan. Vem stjäl ett ram-minne på ett LAN?
Mycket ondskefullt!

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Ja skulle vara mer oroad för grafikkort etc, liksom minnen för en liten slant eller sno ett superbiffigt graffe.

en lösning för o inte bli av me nåt i lådan är ju o popnita ihop allting, blir ju ett jävla jobb när man väl ska in i den själv men lär ju funka bra

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Eller så tar man o klipper alla kablar och går ut med chassit ?

Allvarligt, dessa saker va väl rätt meningslösa, tar 30 sekunder att forcera om man är riktigt långsam ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Vad är det för otyg att hålla på och själa andras grejor!

Dock så kan man ju fråga sig hur lätt det är att sno minnen, man måste ju likväl öppna sidoplåten för att komma åt dem, då borde ju någon i närheten uptäcka att någon som inte sitter på den platsen börjar skruva i chassit, borde ju ge vissa misstankar!?

Och som sagt, grafikkortet borde ju vara både lättare och mer värdefullt att sno!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Sen om det är användbart att kunna låsa fast sina minnen det är väl upp till var och en men det ska ju nämnas ändå att korten i R.O.G-serien är gjorda för entusiaster och dom brukar ju kunna trycka i lite vassare (a.k.a dyrare) minnen än "vanligt" datorfolk så jag förstår ju iaf hur dom tänkte när dom kom på den här funktionen.

Skulle verkligen en entusiast köpa minnen för tusentals kronor, utan att köpa moderkort med SLI?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Skulle verkligen en entusiast köpa minnen för tusentals kronor, utan att köpa moderkort med SLI?

ja varför ska man ha SLI, eller behöva det för att vara entusiast??.
inte för att klanka ner på SLI men.... , det spottas ju ut nya graffen titt som tätt nu som är bättre, så jamena det finns väll entusiaster som köper det senaste graffet hela tiden istället för att SLI:A upp det så att säga.
// Med tanke på att man inte får så mycket mer POWa! i SLI som 2 graffen egentligen har.

väntar själv på GF 9...

Visa signatur

IBM 486:a 66Mhz 8mb ram (uppg till 12mb!)RedAlert lagg 10fps
I7-E6850 3.0Ghz::Gainward 8800Gts 512mb::4096 Mb Ram
I7-930 2.8GHz Gigabyte 480 SDD Corsair 120GB 6GB Ram
i7-3770K@3.5Ghz 680GTX mITX 16GB ram SSD Intel 250GB
i7-8700K@3.7Ghz 1070 Gaming X 16GB3000mhz SSD860EVO1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ber
ja varför ska man ha SLI, eller behöva det för att vara entusiast??.
inte för att klanka ner på SLI men.... , det spottas ju ut nya graffen titt som tätt nu som är bättre, så jamena det finns väll entusiaster som köper det senaste graffet hela tiden istället för att SLI:A upp det så att säga.
// Med tanke på att man inte får så mycket mer POWa! i SLI som 2 graffen egentligen har.

väntar själv på GF 9...

Hum.. Jasså? 8800Ultra kom ut för över ett år sedan. Mig veterligen är två sådana i sli, fortfarande efter över ett år, bästa konfigrationen. GF9 lär väl inte kommer förns i feburari, och då har 8800ultra fått sitta på tronen i nästan exakt ett och ett halft år. Så jag vette fan vad du menar att nya kort spottas ut. Visst, lite sämre kort spottas ut lite då och då. Men varför skulle en riktig enutasiast nöja sig med sådana?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Skulle verkligen en entusiast köpa minnen för tusentals kronor, utan att köpa moderkort med SLI?

Kallar du dig entusiast ??

Kör du SLi ??

Jag anser att jag är en dator-entusiast men jag kör inte SLi för det, håller med Ber här ovan:

Varför skulle man behöva köra SLi för att vara en entusiast inom datorer ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Avstängd

Bra mobo för de som lanar mycket

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Fractal Design

Här i Taipei har i alla fall ägare av internetkaféer stora problem med både minnen och periferiutrustning som försvinner (dyrare "gamer"-möss, hörlurar osv.)

Företaget jag jobbar för har gjort limited edition speciallösningar till några av de största spelkafé-kedjorna här i Taiwan och en detalj som ständigt återkom i diskussionerna var just åtkomsten från utsidan genom 5.25"-platserna. Och tro det eller ej, de mest stöldbegärliga (eller mest stulna) komponenterna var just minnen. Vi löste det genom att stoppa in dolda skruvar för 5.25" platserna, så dessa kunde säkras från insidan och enda sättet att komma åt dom var att öppna dörrarna på chassit, vilka självklart blev säkrade med hänglås eller liknande.

Detta var förstås inga vanliga LAN-partyn det handlade om, men man har ju hört en del om stölder där med.

Personligen kan jag tänka mig att minnen och graffekort kanske inte försvinner så ofta från LAN-partyn (man måste ju ändå pilla LITE för att få ut dom), men just dyra möss och hörlurar lär vara lätta för oärliga folk att bara rycka med sig när dom går förbi och snokar.

[edit] Profil uppdaterad. Tack Öjvind!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_j
Här i Taipei har i alla fall ägare av internetkaféer stora problem med både minnen och periferiutrustning som försvinner (dyrare "gamer"-möss, hörlurar osv.)

Företaget jag jobbar för har gjort limited edition speciallösningar till några av de största spelkafé-kedjorna här i Taiwan och en detalj som ständigt återkom i diskussionerna var just åtkomsten från utsidan genom 5.25"-platserna. Och tro det eller ej, de mest stöldbegärliga (eller mest stulna) komponenterna var just minnen. Vi löste det genom att stoppa in dolda skruvar för 5.25" platserna, så dessa kunde säkras från insidan och enda sättet att komma åt dom var att öppna dörrarna på chassit, vilka självklart blev säkrade med hänglås eller liknande.

Detta var förstås inga vanliga LAN-partyn det handlade om, men man har ju hört en del om stölder där med.

Personligen kan jag tänka mig att minnen och graffekort kanske inte försvinner så ofta från LAN-partyn (man måste ju ändå pilla LITE för att få ut dom), men just dyra möss och hörlurar lär vara lätta för oärliga folk att bara rycka med sig när dom går förbi och snokar.

[edit] Profil uppdaterad. Tack Öjvind!

Vad gör internetcafe´-personalen då?
De ser väl om nån håller på och pillar?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
vem vill sno minnen? De är ju skitbilliga nu

troligastvis dom fattiga studenterna som inte har råd. hehe när förllåt fördomar. men som många säger dom är lättare o sno en cpu o grafikkort

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.