Intel stryper tillgången till nya Penryn

Permalänk
Avstängd

Här kan du köpa e8400

Jag hjälpte en kompis beställa en E8400 idag. De är helt slut i Sverige (förutom några giriga mongon som tar 3000 för den) men vi fick tag på en affär i England som har de inne. De sålde processorn för ca. 2100 SEK (Fed Ex shipment inkluderad)

För de som letar så kan ni hitta de på www.awd-it.co.uk (http://www.awd-it.com/scripts/prodView.asp?idproduct=3457)

Hoppas detta hjälper de som letar...

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem

De flesta spel idag kräver mycket DSP kraft = GPU
Därför beror den mesta av prestandan på grafikkortet.

Jag har svårt att tror att man skulle ha nån större nytta av quad i spel, det skulle väl typ vara om man måste beräkna massa fysik och sånt och inte har eller kan använda ett PhysX.

Bara en spelmotor kräver inte speciellt mycket, (om man bortser från extrema fall) gör den det är det en taskigt kodad sådan.

"Bra kod tar lite prestanda, minne samt utförs på få klockcykler." -Jag

Så jag håller inte riktigt med om att spel i framtiden ska kräva quad CPU

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell
De flesta spel idag kräver mycket DSP kraft = GPU
Därför beror den mesta av prestandan på grafikkortet.

Jag har svårt att tror att man skulle ha nån större nytta av quad i spel, det skulle väl typ vara om man måste beräkna massa fysik och sånt och inte har eller kan använda ett PhysX.

Bara en spelmotor kräver inte speciellt mycket, (om man bortser från extrema fall) gör den det är det en taskigt kodad sådan.

"Bra kod tar lite prestanda, minne samt utförs på få klockcykler." -Jag

Så jag håller inte riktigt med om att spel i framtiden ska kräva quad CPU

Så du menar att det är bättre att vi i framtiden ska använda särskilda kort för fysik?

Alla spel idag kräver mycket fysik och jag tror inte det kommer bli mindre i framtiden. Likaså kommer mer och mer saker att utvecklas mot en parallellisering. Både PS3 och Xbox360 använder flera kärnor. Varför ska man nöja sig med två på en PC?

Det där om att bra kod tar lite prestanda, minne samt utförs på få klockcykler låter som att du inte programmerat så mycket ändå.

Ju mer man kräver av koden, desto mer invecklad blir den. Att begära det du begär låter långsökt. Hade du fått bestämma hade suttit kvar i pac-man än idag.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Så du menar att det är bättre att vi i framtiden ska använda särskilda kort för fysik?

Alla spel idag kräver mycket fysik och jag tror inte det kommer bli mindre i framtiden. Likaså kommer mer och mer saker att utvecklas mot en parallellisering. Både PS3 och Xbox360 använder flera kärnor. Varför ska man nöja sig med två på en PC?

Det där om att bra kod tar lite prestanda, minne samt utförs på få klockcykler låter som att du inte programmerat så mycket ändå.

Ju mer man kräver av koden, desto mer invecklad blir den. Att begära det du begär låter långsökt. Hade du fått bestämma hade suttit kvar i pac-man än idag.

Vakna upp! Det finns redan idag Har jag sagt något om bättre?!?

Nej fick jag bestämma skulle vi ha mer programmerbar hårdvara.

Varför ska man nöja sig med fyra hjul på en bil? För att flera inte gör nån speciell nytta. Just PS3 använder en helt annan typ av arkitektur än ISA32 och likn, så jag tycker inte man jämföra. Sen är en konsol rätt annorlunda från en OS baserad dator, saker optimeras annorlunda. Kan tänka mig att man får ut mer av flera kärnor på en konsol. (men det är bara min GISSNING)

Jag har programmerat i Assembler, JAVA, Visual Basic och C++ om det räcker?
Speciellt i Assembler får man förståelsen mellan hårdvara och programmering.

Hur mycket erfarenhet har du av digital kretsdesign? kan jag ju ställa som motfråga

Fått i dig lite för mycket magiska piller va Mr Pac-man? Jag ser det som bästa förklaringen på dina fräcka "tolkningar" av mig utifrån mitt tidigare inlägg.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell
Vakna upp! Det finns redan idag Har jag sagt något om bättre?!?

Nej fick jag bestämma skulle vi ha mer programmerbar hårdvara.

Varför ska man nöja sig med fyra hjul på en bil? För att flera inte gör nån speciell nytta. Just PS3 använder en helt annan typ av arkitektur än ISA32 och likn, så jag tycker inte man jämföra. Sen är en konsol rätt annorlunda från en OS baserad dator, saker optimeras annorlunda. Kan tänka mig att man får ut mer av flera kärnor på en konsol. (men det är bara min GISSNING)

Jag har programmerat i Assembler, JAVA, Visual Basic och C++ om det räcker?
Speciellt i Assembler får man förståelsen mellan hårdvara och programmering.

Hur mycket erfarenhet har du av digital kretsdesign? kan jag ju ställa som motfråga

Fått i dig lite för mycket magiska piller va Mr Pac-man? Jag ser det som bästa förklaringen på dina fräcka "tolkningar" av mig utifrån mitt tidigare inlägg.

Att det finns idag och inte har blivit någon hit vet jag. Att det fungerar minst lika bra med en flerkärnig cpu säger mig iallafall att mer hårdvara som kopplas in är dåligt.

Nu finns det ju bilar med både färre hjul och fler hjul.
En lastbil skulle kunna klara sig med 4 hjul men det blir bättre med fler ju tyngre jobb den gör.
Ja, arkitekturen skiljer men likheten är att PS3 alltid använder en kärna till sitt OS. Xbox360 i sin tur använder sig av directx-baserad teknologi så skillnaden är egentligen bara i hårdvaran, inte hur den används.
Det är fortfarande lager-teknologi (även om PS3 är den som går mest direkt till hårdvaran).

Anledningen till att vi inte använder fler kärnor på PC är för att det ännu inte är så vanligt. Vi har suttit på 2 kärniga cpuer i knappt 3 år samtidigt som de flesta av oss suttit på ett OS som idag är över 6 år gammalt.
Dessutom är de flesta programmerare lata jävlar, de vill inte ta det jobbet som det skulle innebära att dela upp koden för att lättare kunna köra det på flera kärnor. Antar att du står för uttalandet att vi aldrig behöver mer än två kärnor. Precis som någon som lär ha sagt att 640kb räcker för de flesta...

Jag förstår att Assembler gett dig förståelse för hårdvaran eftersom det är ett "hårdvaru-språk". Vad visual basic gett dig i programmeringsförståelse vet jag dock inte. Har själv programmerat en del i både basic, q-basic, visual basic och basic för playstation 2 och visual basic är väl ett av de program där man inte får nån vidare inblick i programmet man gör?

Jag har ingen vidare erfarenhet i digital kretsdesign men jag antar du har det då du drar upp det. All erfarenhet jag har av det är från gymnasiet då jag läste elektronik/PC-teknik-linjen och från mitt nuvarande jobb där vi bygger elskåp och maskinstyrning åt industrin. Dock är det ljusår ifrån att designa en CPU och i sin tur att programmera kod till det.

På tal om dålig optimering av något så kan jag ta comhem reklamen som finns här på swec. Min 3,8Ghz P4 verkar inte palla med den men jag är säker på att en flerkärnig cpu inte ens märker av den.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Att det finns idag och inte har blivit någon hit vet jag. Att det fungerar minst lika bra med en flerkärnig cpu säger mig iallafall att mer hårdvara som kopplas in är dåligt.

Nu finns det ju bilar med både färre hjul och fler hjul.
En lastbil skulle kunna klara sig med 4 hjul men det blir bättre med fler ju tyngre jobb den gör.
Ja, arkitekturen skiljer men likheten är att PS3 alltid använder en kärna till sitt OS. Xbox360 i sin tur använder sig av directx-baserad teknologi så skillnaden är egentligen bara i hårdvaran, inte hur den används.
Det är fortfarande lager-teknologi (även om PS3 är den som går mest direkt till hårdvaran).

Anledningen till att vi inte använder fler kärnor på PC är för att det ännu inte är så vanligt. Vi har suttit på 2 kärniga cpuer i knappt 3 år samtidigt som de flesta av oss suttit på ett OS som idag är över 6 år gammalt.
Dessutom är de flesta programmerare lata jävlar, de vill inte ta det jobbet som det skulle innebära att dela upp koden för att lättare kunna köra det på flera kärnor. Antar att du står för uttalandet att vi aldrig behöver mer än två kärnor. Precis som någon som lär ha sagt att 640kb räcker för de flesta...

Jag förstår att Assembler gett dig förståelse för hårdvaran eftersom det är ett "hårdvaru-språk". Vad visual basic gett dig i programmeringsförståelse vet jag dock inte. Har själv programmerat en del i både basic, q-basic, visual basic och basic för playstation 2 och visual basic är väl ett av de program där man inte får nån vidare inblick i programmet man gör?

Jag har ingen vidare erfarenhet i digital kretsdesign men jag antar du har det då du drar upp det. All erfarenhet jag har av det är från gymnasiet då jag läste elektronik/PC-teknik-linjen och från mitt nuvarande jobb där vi bygger elskåp och maskinstyrning åt industrin. Dock är det ljusår ifrån att designa en CPU och i sin tur att programmera kod till det.

På tal om dålig optimering av något så kan jag ta comhem reklamen som finns här på swec. Min 3,8Ghz P4 verkar inte palla med den men jag är säker på att en flerkärnig cpu inte ens märker av den.

Jag vet inte om jag argumentera med dig då du inte alls verkar förstå vad jag menar (eller bara jävlas)
Ja jag vet att det finns bilar med både mer eller mindre hjul än fyra. Det var ju inte det som var poängen!

Fråga alla seriösa programmerare så får du se vad de svarar. Det är svårt att göra program som utnyttjar flera kärnor på ett smart sätt:

Läs:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=806...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=807...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=806...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=807...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=807...

Varför hakar du upp dig på Visual Basic? Jag nämnde det bara för att jag har programmerat i det, inte för att det på något sätt skulle vara bra. Men med de olika språk jag kodat i finns det alltid strukturer och annat som liknar varrandra.

Inte för att vara taskig mot dig så har jag rätt mycket större kunskap än dig.
Jag har t.om. tillverkat mina egna wafers i ett halvledarlabb.

Men när det gäller elinstallationer slår du mig säkert på fingrarna.

Du det finns flash reklam som har slöat ner mitt system så det tar 2-3 min mellan kommandona och med 100% CPU utilization på båda kärnorna.
Detta problem fick jag dock i nya Firefox betan och i Opera funkade det däremot bra.

Ett tips är att inte installera flash överhuvudtaget Eller som jag hade tidigare: två webbläsare, en med och en utan. Den med använder man för youtube m.m. den andra för att slippa reklam.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Firefox med flashblock är den smidigaste lösningen(och Adblock Plus för extra sköna sidor)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jaha nu blev man inte alls glad
Fick ett mail idag att de har flyttat fram från den 20/2 till den 12/3.
De har flyttat datumet så många gånger att jag blir både arg och lessen.

Överväger starkt att strunta totalt i INTEL och bara köra med AMD.
Tror fasiken jag ska rek AMD till andra som frågar mig i både arbete och privat.

Om dom vill såååå gärna bli av med E6XXX serien så sänk priset för tusan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheCazz
Jaha nu blev man inte alls glad
Fick ett mail idag att de har flyttat fram från den 20/2 till den 12/3.
De har flyttat datumet så många gånger att jag blir både arg och lessen.

Överväger starkt att strunta totalt i INTEL och bara köra med AMD.
Tror fasiken jag ska rek AMD till andra som frågar mig i både arbete och privat.

Om dom vill såååå gärna bli av med E6XXX serien så sänk priset för tusan.

För AMD är ju bara sååå nära sin 45nm lansering....

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
För AMD är ju bara sååå nära sin 45nm lansering....

Jadu AMD tar god tid på sig med den versionen, verkar inte komma fören till hösten.