Permalänk

Spela in streaming

Jag läser en distanskurs på nätet och skulle vilja ha tips på hur jag kan spara ner föreläsningarna på hårddisken. De är upplagda som "flash-bildspel" med föreläsarens röst. Vad jag förstått är det en swf-fil, den är skapad av camtasia studio.

I xp använde jag audio record expert och spelade in ljudet. Finns det nåt liknande program som är bra i Ubuntu? Jag har testat med ljudinspelaren men får det inte att funka.

Jag skulle alltså vilja ha tips på dels hur jag ska göra för att spela in ljudet men också om det finns något sätt att spara hela bildspelet.

Permalänk
Medlem

audacity är ju ett bra program om du vill spela in ljudet. Finns bland ubuntus paket.

http://audacity.sourceforge.net/

Permalänk

Lyckas inte spela in något med audacity heller.

Får meddelandet: "Error while opening sound device. Please check the input device settings and the project sample rate."

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju spara SWF-filen och spela upp den på din dator. Finns många program och codecs som kan spela upp sådana, din webläsare om inte annat. Bara att öppna filerna lokalt istf över internet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Har testat det genom att i Firefox gå in i Tools>Page info>Media och Save as. Men ingenting sparas...

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla källkoden för sidan och sök efter ".swf" så ser du antagligen URL:en för Flash-filen. Spara ner den på något sätt, t ex om du har wget installerat så helt enkelt

eller gå till URL:en i webläsaren och välj "Spara som" eller vad det kan heta.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Finns plugins för att spara flash "grejjer" till firefox.

Permalänk

Någon som har lösningsförslag till audacity-problemet? Vore rätt fint att kunna lägga in ljudet på ipoden... Får alltså felkoden "Error while opening sound device. Please check the input device settings and the project sample rate."

Genom att välja ALSA:default fick jag bort felmeddelandet men inspelningen blir bara ett knackande ljud...