Nya Truecrypt krypterar rubbet

Permalänk
Melding Plague

Nya Truecrypt krypterar rubbet

Ett mycket populärt program för filkryptering är Truecrypt. Idag har en ny version av programmet släppts. Den största nyheten för Windowsanvändare är att hela systempartitionen nu kan krypteras. Truecrypt 5.0 är även den första versionen av programmet som stödjer Mac OS X.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

att "Nej, är för lat" är med är helt underbart xD

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Tar gärna emot feedback på prestanda om man kör kryptering i realtid på systemdisken.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

låter intressant! kanske ska och kryptera semester filmerna nu när det jagas fildelare!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Oh, trevligt.
Kör redan TrueCrypt på min "lagrings" disk sedan en tid tillbaka.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Ja, semesterfilmena, och min privata samling franska smårättersrecept måste jag kryptera.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

"Nej, är för lat" klockren^^, röstade på den

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk

Så, för systempartition behöver man inte skapa en kontainer o knövla med o mounta o så... funkar inte det med resterande diskar/partar? Skulle vara skönt o ha en "helhetslösning", ett lösenord när man laddar windows som låser upp alla diskar.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

Det här ska jag skaffa på skoldatorn så ingen kan sno mitt skoljobb

Permalänk
Medlem

När man talar om trollen ^^ Letade efter ett krypteringsprogram för två dagar sen som kunde kryptera allt, även systempartionen. Hade läst mycket bra om Truecrypt, men det visade sig att Truecrypt då (två dagar sen) inte kunde kryptera systempartionen. Men nu går det, haha, lite rolig slump

Visa signatur

Antec Sonata III|Gigabyte P35 DS3|Intel E6750@stock|2x1 Corsair XMS2-6400 CL4|XFX 5870 1GB|2TB HDD|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Ja, semesterfilmena, och min privata samling franska smårättersrecept måste jag kryptera.

precis.....samma här...ska nog kryptera alla privata samlingar med musik jag har oxå;) (som jag skapat i Reason såklart...som jag oxå borde kryptera)

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

Hur mycket tid tar inloggning och avstängning om man har detta på windowspartitionen då?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Gammal benchmark:

We are pleased to announce that TrueCrypt 5.0 has been released. Among the new features are the ability to encrypt a system partition or entire system drive (i.e. a drive where Windows is installed) with pre-boot authentication, pipelined operations increasing read/write speed by up to 100%, Mac OS X version, graphical interface for the Linux version, XTS mode, SHA-512, and more.

Permalänk
Medlem

Nice nice nice!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Imdak
Gammal benchmark: http://www.truecrypt.org/images/screenshots/xpc_benchmark.png

We are pleased to announce that TrueCrypt 5.0 has been released. Among the new features are the ability to encrypt a system partition or entire system drive (i.e. a drive where Windows is installed) with pre-boot authentication, pipelined operations increasing read/write speed by up to 100%, Mac OS X version, graphical interface for the Linux version, XTS mode, SHA-512, and more.

Får i princip samma resultat med version 5.0. AES som är aktuellt då om man vill kryptera hela systemdisken.

C2D E6400/2GB PC6400/Vista32

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan alltså tanka truecrypt nu och bara kryptera C: som den ser ut nu? Kan man då göra samma man vilken hårddisk som helst. För jag vill gärna kryptera mina semesterbilder men har inte kunnat flytta över dem någonstans för att kryptera hårddisken som är i stort sett nästan full.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Jag kan alltså tanka truecrypt nu och bara kryptera C: som den ser ut nu? Kan man då göra samma man vilken hårddisk som helst. För jag vill gärna kryptera mina semesterbilder men har inte kunnat flytta över dem någonstans för att kryptera hårddisken som är i stort sett nästan full.

Kort sagt ja. Mer kan läsas nedan...

"Note that TrueCrypt can encrypt an existing unencrypted system partition/drive in-place while the operating system is running (while the system is being encrypted, you can use your computer as usual without any restrictions). Likewise, a TrueCrypt-encrypted system partition/drive can be decrypted in-place while the operating system is running. You can interrupt the process of encryption or decryption anytime, leave the partition/drive partially unencrypted, restart or shut down the computer, and then resume the process, which will continue from the point it was stopped."

http://www.truecrypt.org/docs/?s=system-encryption

Visa signatur

E8400 @3.6 (1.2v), P35-DS3P

Permalänk

Man bör utan tvekan se till att kryptera sin information. Inte för att man håller någon slags information om brott/liknande, utan för att det tydligt visar att man stödjer rätten till informationsanonymitet.

Skulle alla kryptera all sin data skulle lagar som förbjuder kryptering vara mycket svårare att genomföra.
Det hade varit en dröm om nästa Windows från början innehöll ordentliga krypteringsverktyg (och ett gäng wizards som poppar upp hela tiden) så att människor fick upp ögonen för bland annat datorsäkerhet.

Krypterade filer är inte bara för kriminella - det är för alla.

Jag saknar dock något slags "TrueCrypt Express", en simplifierad version som bara har de viktigaste funktionerna. Nog för att TrueCrypt är ganska lätt att använda, men för en total nybörjare är det klart överkurs.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Woho! Underbart. Blir till att slänga in på laptopens partitioner.

Edit: Vilken av dom olika krypteringarna bör man använda sig av? Själv tog jag AES på win-partitionen samt AES-Blowfish på en annan. Känns som om det blir bra vilket som?

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Sitter faktiskt i skrivande stund och krypterar en 500Gb hdd, och det tar en bra jävla stund att göra ska man vara medveten om. Dock så använder jag Drive Crypt Plus men jag har även prövat Truecyrpt och jag tycker inte prestandaförlusten är något som märks på något av programmen.

Permalänk

Finns det någon möjlighet att göra detta på hårddiskarna i en NAS? (specifikt QNAP TS-409)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dean
Woho! Underbart. Blir till att slänga in på laptopens partitioner.

Edit: Vilken av dom olika krypteringarna bör man använda sig av? Själv tog jag AES på win-partitionen samt AES-Blowfish på en annan. Känns som om det blir bra vilket som?

Den paranoide undviker AES på grund av vilka som sitter pådet. AES-Blowfish lär inte gå jättefort i och med att den krypterar den krypterade datan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrGarrison
Finns det någon möjlighet att göra detta på hårddiskarna i en NAS? (specifikt QNAP TS-409)

Om du kan köra linux kan du köra tc.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

Yeah!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Gjorde en benchmark med min häck till dator i signaturen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

låter fint kanske nått man borde skaffa dock tar det ju en stund att kryptera 1500gb vad jag förstår:P

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

En fråga bara, jag har en tidigare version av Truecrypt som jag skapat en volym med. Kan jag öppna den med senaste versionen av Truecrypt?

Tack!
Silverwulf

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Synd att bara mesig kryptering tillåts finnas på den öppna marknaden, tänk om den var oreglerad vilken säkerhetmani som skulle råda...
För svåra nötter att knäcka skulle ju kunna innebära problem för rättsväsenden osv...

Har någon av er linuxfanatiker provat: http://www.nsa.gov/selinux/ ?
Motorväg för datasäkerhetsbyrån rakt in i datorn?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Hedersmedlem

oh.. blir så nervös av att använda det Vill så gärna inte göra fel.. speciellt inte på systempartitionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det finns nu även en Mac OS X-version av programmet. Dessa versioner stödjer dock inte kryptering av systempartitionen.

OSX har ju iof redan kryptering av hela disken, inkl systemet, sen länge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
För svåra nötter att knäcka skulle ju kunna innebära problem för rättsväsenden osv...

Har någon av er linuxfanatiker provat: http://www.nsa.gov/selinux/ ?
Motorväg för datasäkerhetsbyrån rakt in i datorn?

är det redan med de uslaste nötter är jag rädd. man behöver inte ens kryptera, jag har sett fall där disken helt enkalt förklarats tom pga att den innhöll ett annat filsystem. (..än FAT / NTFS)

skulle aldrig röra nått NSA är inblandade i. det är säkert en dubbelfint för att kunna övervaka paranoida extra noga genom bitsystem dolda i sekvenser i andra program, går inte att hitta lätt även om det är "öppet" då.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint