Installera Ubuntu på laptop med sprucken skärm.

Permalänk

Installera Ubuntu på laptop med sprucken skärm.

Nu tänkte jag köra dualboot med vista och ubuntu 7.10 på min acer aspire 5100 laptop. Problemet är att skärmen är sprucken och i väntan på ny så vill jag leka med ubuntu.

Jag har tv:n inkopplad som extern skärm nu. Det vill inte fungera att visa ubuntu live på externa. så då kan jag ej installera för att jag ser ingenting på skärmen på laptopen då den är spräckt. Datorn startar upp på båda skärmarna.När jag för möjligheten att välja att starta upp ubuntu live så laddar den igenom allt men när den sedan laddar upp skrivbordet i ubuntu så försvinner bilden på tv:n och jag kan ej få fram bilden till den via snabbkomando på tangentbordet på the laptop.Har ni några idéer om hur jag ska göra? Går det att få över bilden till extern skärm under live-sessionen på en laptop?

Visa signatur

Stationär: [dualB Windows 7 & Ubuntu 9.10][P182][Core2 Duo E8400][2 x 2GB][8800GTS 512 MB][SAMSUNG 226BW 22"][Canon Pixma IP4000][Logitech MX1000][diNovo Edge]
Cam: [Canon EOS 40D]
Phone: [Iphone 3G]

Permalänk
Medlem

Tror nog att du behöver vänta snällt tills den blir reparerad....

Permalänk
Medlem

Möjligen skulle du kunna lära dig exakt hur du slår på sshd (via tangentbordet utan att se) . Sen får du logga in ifrån en annan dator och ställa in xorg.conf rätt. Kanske du kan slå på vnc med.

Permalänk

Tryck ctrl + alt + f1 så kommer du upp i terminalen, så får du fortsätta därifrån.

Permalänk

Nja. jag får nog vänta på skärmen. Borde komma hem till mig nästa vecka. Får leka lite efter jag monterat den. Tack för svaren i alla fall.

Visa signatur

Stationär: [dualB Windows 7 & Ubuntu 9.10][P182][Core2 Duo E8400][2 x 2GB][8800GTS 512 MB][SAMSUNG 226BW 22"][Canon Pixma IP4000][Logitech MX1000][diNovo Edge]
Cam: [Canon EOS 40D]
Phone: [Iphone 3G]