Asus eee pc 701 - billig samt intressant!

Permalänk

åååh va jag är avis på er som fått den! lär vara sjukt kul att leka med i början! hur är batteritiden med XP?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk

hur gåre för dig niklas??

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Här går det fint. Grejar lite med Windows fortfarande men det rullar på bra.
Har testat "överklocka" till de riktiga 900 Mhzen också och det verkar funka bra. Hoppas det kommer en bios-uppdatering som gör att man få välja. Asus släppte ju en beta som sedan togs bort där man kunde välja 900 Mhz i bios.

Har även bytt ut 512 stickan till en 1GB-sticka. Ska fixa 2GB senare.
Jag har även gjort växelfilen till 512 meg. Som standard med 1GB i ram så blev den 1,5gig och det är lite väl med tanke på utrymmet.

Permalänk

så du kör med win xp i nu då asså??, hur funkar de med mobilt bredband? (Typ beställa från tre.se) ?, batteri tiden osv?? funderar på att göra en beställning i helgen också nu för de, men då får du förklara mer hur du beställde

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
så du kör med win xp i nu då asså??, hur funkar de med mobilt bredband? (Typ beställa från tre.se) ?, batteri tiden osv?? funderar på att göra en beställning i helgen också nu för de, men då får du förklara mer hur du beställde

Kör mobilt bredband från Tre. Testade alltså. Funkar hur bra som helst.
Batteritiden kan jag inte uttala mig om. Lite slö känns den förstås pga att den bara går i 630 Mhz och skärmen är förstås ganska liten men den är utmärkt att ha med sig. Den är ju så pass liten att man kan ta med den överallt typ.

Angående beställning så beställde jag på GBAX.com och betalade med kort. Det är enkelt där. Tog UPS som leveransalternativ och då kom den dagen efter den skickats från England.

Permalänk
Medlem

Vad går frakten på från gbax?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Vad går frakten på från gbax?

Du ser de olika kostnaderna om du går till steg två på deras sida.
Dvs. du lägger en Eee i kundvagnen, fyller i land, fraktalternativ och din mailadress så får du alla kostnader presenterade och då kan du välja att gå vidare till kortbetalning om du vill. Det blir ingen order innan du betalat.

Permalänk
Medlem

Nu har jag också köpt en! 308 euro från http://www.cyberport.de/default/2/0/0/0/default.html med frakt och allt om man använder en bonus kod som ger 5 euro rabatt =D

Lite krångligt å betala på den sidan dock. Måste köra bankbetalning med IBCN å allt vad det heter. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!

Sen har jag ett par frågor:
http://cgi.ebay.co.uk/2GB-RAM-Memory-Module-Upgrade-Asus-Eee-...
Minnet som finns på den adressen, funkar det till den Asusen som jag har köpt, för i så fall tänkte jag byta ut det direkt. Sen behövs det mycket minne till datorn, all info ligger ju redan på minneskretsar? Eller e det jag som är stupido.

Är i alla fall som en treåring dagarna innan jul. Fast nu väntar jag på den 10-24 februari istället för 24 december

För er som undrar hur det tyska tangentbordet ser ut på en EEE så är det så här (saxat från http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=160395&st=...):

Allt är som på det svenska förutom följande:
Ü = Å
Z och Y byter plats
@ sitter på Alt Gr + Q (istället för 2)

FAN, förstod först nu, att det inte hade ngra i lager =(
Lurigt med utrikiska. Får ta från en annan sida då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Du ser de olika kostnaderna om du går till steg två på deras sida.
Dvs. du lägger en Eee i kundvagnen, fyller i land, fraktalternativ och din mailadress så får du alla kostnader presenterade och då kan du välja att gå vidare till kortbetalning om du vill. Det blir ingen order innan du betalat.

GBAX.com ville dock på grund av vikt och av försäkringsskäl inte skicka min Eee med Air Mail, så bor man utanför Storbrittanien så verkar UPS vara det enda alternativet.

Permalänk
Medlem

Äsch... Får bara felmeddelanden från gbax.com när jag skall beställa den!

Description: The server encountered an internal error () that prevented it from fulfilling this request.

Kommer detta minne att fungera till eee? http://www.webhallen.com/prod.php?id=82717

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Äsch... Får bara felmeddelanden från gbax.com när jag skall beställa den!

Description: The server encountered an internal error () that prevented it from fulfilling this request.

Kommer detta minne att fungera till eee? http://www.webhallen.com/prod.php?id=82717

tror det ska vara so-dimm till bärbara

Permalänk
Medlem

Ja, de där funkar inte.
Titta på
http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=1782

Den klarar PC3200 som max så ta PC3200 eller högre.

Permalänk
Medlem

Finns 2gb so-dimm i PC5300?
Isf är ju denna https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?vat=true&Product...
den självklara

Permalänk
Medlem

Ja men det klockar ner sig.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Sådär! Beställt:
1x Asus EEE från gbax.com
1x 2gb ramsticka
1x 8gb sd kort
1x 8gb usb minne
1x Mini trådlös mus

4500kr för en komplett surfdator! Inte illa... Och så är den ju så grymt läcker

Nu saknas bara adapter så att man kan ladda den (clas ohlson va?) samt ett mobilt bredband...

Edit: I bekräftelsebrevet från gbax står det bara card adress, inte delivery adress... Är det nått att oroa sig för?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Sådär! Beställt:
1x Asus EEE från gbax.com
1x 2gb ramsticka
1x 8gb sd kort
1x 8gb usb minne
1x Mini trådlös mus

4500kr för en komplett surfdator! Inte illa... Och så är den ju så grymt läcker

Nu saknas bara adapter så att man kan ladda den (clas ohlson va?) samt ett mobilt bredband...

Edit: I bekräftelsebrevet från gbax står det bara card adress, inte delivery adress... Är det nått att oroa sig för?

Grattis!

Angående card adress, så nej, du behöver inte oroa dig. Det är så det blir med deras betalningsförmedlare men det är så det ska vara. Jag blev också fundersam men jag sitter ju här med min Eee.

Adaptern från classe funkar bäst. Den jag köpte från Zebra media glappar lite tillsammans med laddaren tyvärr.

Permalänk
Medlem

Kan någon visa baksidan, jag vill gärna se minnesluckan.

Ett kort på fodralet (väskan) skulle heller inte va fel!

Jag har köpt 2g versionen så jag vill se vad jag har gått miste om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOnicen
Kan någon visa baksidan, jag vill gärna se minnesluckan.

Ett kort på fodralet (väskan) skulle heller inte va fel!

Jag har köpt 2g versionen så jag vill se vad jag har gått miste om.

Permalänk
Medlem

Tack!

Helvete va snål man e!

Allt det där har man gått miste om + att man inte kan överklocka.

500:- "sparade" pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOnicen
Tack!

Helvete va snål man e!

Allt det där har man gått miste om + att man inte kan överklocka.

500:- "sparade" pengar.

Du kan byta ut minner men då måste du skruva upp hela burken.
Jag kör min i 900 Mhz via ett windowsprogram. Funkar fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Du kan byta ut minner men då måste du skruva upp hela burken.
Jag kör min i 900 Mhz via ett windowsprogram. Funkar fint.

Jo jag vet, Ni som har 4g kan göra det, men 2g burkarna får felmeddelanden.

Permalänk

laggar det mkt med windows xp??

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exxoritas
laggar det mkt med windows xp??

Hur menar du då mer exakt?
Märker inte av något. När den jobbar hårt med uppdateringar från tex Windows update så kan det hacka lite men annars märker jag inget speciellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Hur menar du då mer exakt?
Märker inte av något. När den jobbar hårt med uppdateringar från tex Windows update så kan det hacka lite men annars märker jag inget speciellt.

Har du slimmat din version något med nLite innan installation?

Jag har köpt en svart 4G Surf när jag var i Thailand (kom hem igår). 2600 kr fick jag betala för den, fanns vita 4G Surf för 2370 kr på ett annat ställe men de hade inga i lager förän senare och då jag inte ville chansa att de fick in den eller inte + att jag ville ha en svart fick det bli den dyrare. Fick dock inte med någon väska till din. Jag köpte dock istället en liten väska alá budbärare som rymmer datorn preciiiiiis, hur smutt som helst :).

Jag vill iaf försöka slimma XP innan jag lägger in det. Kan jag ta bort allt vad drivrutiner heter om jag ändå måste lägga in dem själv i efterhand? Finns väl inga native-drivisar i XP antar jag. Skrivarsidan är jag osäker på om jag behålla eller inte också, man behöver väl de drivisarna för att kunna skriva via nätverk?

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren
Har du slimmat din version något med nLite innan installation?

Jag har köpt en svart 4G Surf när jag var i Thailand (kom hem igår). 2600 kr fick jag betala för den, fanns vita 4G Surf för 2370 kr på ett annat ställe men de hade inga i lager förän senare och då jag inte ville chansa att de fick in den eller inte + att jag ville ha en svart fick det bli den dyrare. Fick dock inte med någon väska till din. Jag köpte dock istället en liten väska alá budbärare som rymmer datorn preciiiiiis, hur smutt som helst :).

Jag vill iaf försöka slimma XP innan jag lägger in det. Kan jag ta bort allt vad drivrutiner heter om jag ändå måste lägga in dem själv i efterhand? Finns väl inga native-drivisar i XP antar jag. Skrivarsidan är jag osäker på om jag behålla eller inte också, man behöver väl de drivisarna för att kunna skriva via nätverk?

Jag fixade bara småsaker med nLite. La in SP2 bl.a.

Se här för att få en liten install på ca 500 meg:
http://www.i64x.com/eeexp.php

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Jag fixade bara småsaker med nLite. La in SP2 bl.a.

Se här för att få en liten install på ca 500 meg:
http://www.i64x.com/eeexp.php

Tackar ödmjukast!

Det kan inte var idé att lägga in till och med SP3? Kommer använda en XP Pro N med SP2 redan integrerat.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren
Tackar ödmjukast!

Det kan inte var idé att lägga in till och med SP3? Kommer använda en XP Pro N med SP2 redan integrerat.

Ja, har SP3 släppts för svensk XP nu alltså? Dålig koll eftersom att jag i normalfallet kör Vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Ja, har SP3 släppts för svensk XP nu alltså? Dålig koll eftersom att jag i normalfallet kör Vista.

Hmm, det kanske det inte har när jag tänker efter. Aja, det är ju rätt snabbt kollat om det är det som det ska hänga på :). Jag och har också kört Vista 8 månaderna så jag har också dålig koll.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Finns den både med VIA o intel mobile CPU?
Är det någon skillnad i fart på dessa?

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
Finns den både med VIA o intel mobile CPU?
Är det någon skillnad i fart på dessa?

Eee:n kör bara med en Intel Celeron mobile..
Via sägs vara långsammare på motsvarande mhz.