Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med dator i TV´n

Hej!

Jag behöver hjälp nu när jag ska använda min tv som monitor till datorn. Det jag behöver veta är vilka delar jag måste byta ut, vad jag ska köpa till och hur jag ska koppla för att det ska vara så smidigt och så bra bild som möjligt. Tänk gärna på priserna när ni tipsar om delar då jag har en ganska begränsad budget. Jag börjar med att berätta vad de är jag har:

Datorn:
Pentium D 3ghz
768mb DDR RAM
Geforce 7600GS 256mb

TV:
Limited Label Beluga 32" lcd /DVB
720p
2*HDMI
VGA
Komponent
...m.m

Okej de är vad jag har och här är mina önskemål:

LCD-tv´n ska fungera som dataskärm för alla ändamål, såsom internet, nedladdning, spel, film och kanske till och med ordbehandling i mindre utsträckning. Kör windows xp idag men har tänkt att använda vista när jag har datorn i tv´n. Dels för att de är snyggare och dels för att de innehåller media center. Mer ram-minne behöver jag då men är det ett måste att uppgradera moderkortet för DDR2?

Vill ha ett snyggt chassi som passar under tv´n i vardagsrummet. Kan ni rekommendera något? Har sett att många HDCP-chassin har en inbygd LCD-skärm (Jag menar enkla 2-4raders inte dem där fullfärgs touch-screen som kostar 4000kr). Vad får man för information genom en sån? Skulle ju va bekvämt att tex se namn på låtar så man kan byta utan att teven är igång. Med många HDCP-chassin får man ju även med fjärrkontroll. Är de då inbyggd ir/bluetooth-mottagare i chassit så man kan använda en fjärr från en annan tillverkare om man vill de?

Okej bilden nu då. Mitt grafikkort har en vga-port och en dvi-port. Mkt mer än så vet jag inte om det. Är det ett dåligt kort för mitt ändamål eller slipper jag byta det? Det enda jag begär av det är att den ska klara av kopplingen mellan datorn och teven utan att bilden får lida. Vet att det inte klarar senaste spelen men de är inte de jag är ute efter. Bör jag byta till ett kort med HDMI-utgång eller går det lika bra med DVI-HDMI / VGA-VGA? Vilket är förresten bäst att köra av 1.) DVI från datorn till HDMI på teven eller 2.) VGA från datorn till VGA-porten på teven?

Sist men inte minst, ljudet. Jag kör nu från ett integrerat ljudkort så jag måste köpa ett nytt. Förstärkaren har bara en coaxial och en optisk ingång. Den optiska är upptagen med mitt 360 så det finns inte många alternativ om jag ska ha sorround från datorn. Så ett billigt å bra 5.1-ljudkort med coax-ut är alltså de jag söker. Rekommendationer?

Ja, det var väl allt. Blev lite mkt text men jag är tacksam om någon orkar läsa igenom detta. Ännu mer tacksam blir jag om ni svarar på mina frågor. Som sagt vill jag att det ska bli så billigt som möjligt men ändå bra. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Till ditt grafikkort behöver du en dvi-hdmi adapter och en hdmi-kabel, sen är den biten fixad.

Du har helt rätt i att du behöver ett nytt ljudkort, och där duger det mesta som inte har ac 97-krets. Titta efter ett Creative live, audigy eller x-fi - de är beprövade och visat schysst resultat.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Som Ekner skrev så är det typ en sån här du ska ha.
http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1135888
Vet inte skillnaden men det finns iaf både single och dual -link kablar med dom kontakterna i ändarna.

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Exsmex, vad är skillnaden, mer än priset, på den du länkade till och denna http://kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=937 ?

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte. Troligtvis ingen. Tog bara första bästa jag hittade för att ge ett exempel;) Såna kablar finns överallt, till och med ge-kås i ullared har såna kablar, guldpläterade och allt:) Tror inte dom är speciellt dyra. Gött att man inte bor alltför långt därifrån:)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Okej tack, då är ljudet å bilden avklarat. Chassi då? Finns de något billigt som visar tex vilken låt man spelar i diplayen?

Jag läste för ett tag sedan om att boota upp datorn bara "halvt" men ändå kunna spela filmer och musik. Asså slippa starta upp hela windows å allt. Nån som vet om den funktionen kommer ifrån hårdvara eller mjukvara? I så fall vad?

Permalänk
Avstängd

Är det inte bara Vista Ultimate som har media center?

Och vad är det för fel på ac97 ljud? visst budget men inga fetting buggar i spel som creative har... fast det var ett tag sen jag hade min creative i burken (plocka ut för buggarnas skull)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Får fixa Vista Ultimate i så fall, spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem

Vanliga Home premium har också mediacenter.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Är det inte bara Vista Ultimate som har media center?

Och vad är det för fel på ac97 ljud? visst budget men inga fetting buggar i spel som creative har... fast det var ett tag sen jag hade min creative i burken (plocka ut för buggarnas skull)

Han behöver en koaxialkontakt att ansluta till sin förstärkare.
Media center behöver man inte ens ha vista för - Media Portal fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!