Permalänk
Medlem

Os X 10.4 storlek?

Hej alla.

nu har jag blivit nybliven mac ägare. köpte med en ibook G4 beg igår.
när jag suttit och pillat runt lite så upptäcker jag att allt tar upp runt 18Gb. alltså Os och alla program. är då inte specielt mycket program. Hur mycket tar ett nyinstallerat Os X upp?

Fick inte med någe återställnings skivor, går det att beställa från apple eller så också?

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Man får alltid med en återställningsskiva med OS och Program på datorn. Denna skiva innehåller också diagnostikprogram av hårdvara osv.
Detta går inte att köpa nytt och får man inte med detta bör man höra av sig till personen du köpte datorn av.
Kanske stödgods om du inte fick med sådant...

OSet tar något 3-4GB och programmen några fler, samt skrivardrivrutiner osv. men det bör inte ta upp så stor plats.

Om tex Garageband är installerat med alla instrument osv. tar detta också några gb.
Tycker du bör få tag på en systemskiva hur som helst. För annars kan du aldrig installera om.

Permalänk
Medlem

sitter lite i tankaran att man ska beställa leopard. borde väll funka på den.

är en 1,33GHz PPC med 1,5GB ram.

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

det fungerar utan problem.

Permalänk
Medlem

ahh det är ju kalas. fasiken vad nöjd jag är med att gått över till mac.
är det någe man måste ha program?

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Hedersmedlem

Många Det finns trådar om det.
Ett av de mindre självklara (att man behöver IM-klient, browser och musikspelare ju rätt självklart) så QuickSilver.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

får kika upp det då.
summa utav kardemumman så borde jag kolla upp om säljaren har kvar återställnings skivan.

tack för hjälpen

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

jepp, o om du väljer att ominstallera OS X, så kan du ju välja bort en massa, t.ex. kanske du inte tycker dig behöva kinesiskt språk osv. o kanske inte alla skrivardrivisar heller, på sånt kan man lätt spara in 1-2 Gb

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Tiger har jag för mig tar ca 2.5GB som minst (utan språk eller skrivardrivrutiner, och inga av de extraprogramvaror man får med återställningsskivorna)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.