Permalänk
Medlem

kopla fläktar till fläktkontroller

hej alla där ute.

jag har ett Antec Nine Hundred chassi och de medföljande fläktar så sitter det en fläktkontroler på varje fläkt.
det jag undrar är hur jag ska göra för att kunna kopla det till en fläktkontroller som jag kan ha i frånten av chassit.

det problem som är fläktarna styrs separat med en spak som man kan ha i tre lägen och om man öppnar den så finns det tre kablar.
hur ska jag kunna detta in i en fläktkontroler som jag vet så moste den ha en kontakt som ser ut ungefär som prosesorkylarens kontakt till moderkortet.

(jag kan löda om jag moste göra det)

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk

sätt fläktarnas brytare på max och skaffa molex till fyr-pin-fläkt-kontakt-adaptrar mellan fläkten och kontrollern om det behövs. eller löd om fläktarnas kontakter direkt.

Permalänk
Medlem

Det finns adaptrar man kan köpa för att konvertera en molex 4-pin till en 3-pins-kontakt, t.ex. den här: http://www.dustinhome.se/pd_5010043156.aspx . Finns nog på andra ställen också om du letar lite. Sen är det bara att ställa in fläktarna på högsta och reglera dem med fläktkontrollern istället.

Permalänk
Medlem

men ska jag altså sätta den jag ändrar fläkthastigheten på max och sen köpa en som gör strömkontakten till en 3pin kontakt samt en 4pin ström?

kontrolen ser ut så här:

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Medlem

Hur kopplar du in dina fläktar till den nya fläktkontrollern?
1) Om du kan koppla in dem direkt: Sätt bryttaren på fläken så att dem snurrar på max och sen kopplar du in dem till den nya fläktkontrollern.

2) Om du inte kan koppla in fläktarna direkt, köp en adapter som passar fläkkontrollern, sätt bryttaren hos fläktarna på max, koppla in dem till den nya fläkkontrollern.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Hur kopplar du in dina fläktar till den nya fläktkontrollern?
1) Om du kan koppla in dem direkt: Sätt bryttaren på fläken så att dem snurrar på max och sen kopplar du in dem till den nya fläktkontrollern.

2) Om du inte kan koppla in fläktarna direkt, köp en adapter som passar fläkkontrollern, sätt bryttaren hos fläktarna på max, koppla in dem till den nya fläkkontrollern.

tack för alla svar nu ska jag bara vänta tills jag får min fläktkontroler som jag bestälde i dag
sen ska det kopplas hoppas bara att jag har tilfäkligt långa kablar xD

Visa signatur

| Ryzen 7 5800X | X570S AORUS PRO AX | 32GB FURY DDR4 | XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319 | Fractal Design Define R6 | 2.5 TB M.2 SSDs |

Permalänk
Medlem

Antecs Tricool funkar inte om du kör 4>3 pins adapter då dom har inbyggda fläktkontrollers så nada kommer hända (har testat själv).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Antecs Tricool funkar inte om du kör 4>3 pins adapter då dom har inbyggda fläktkontrollers så nada kommer hända (har testat själv).

Vet inte hur det är med 4>3 pin, men jag har kört antecs tricool på 5,7 och 12V utan några problem, så visst går det att reglera dem.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Vet inte hur det är med 4>3 pin, men jag har kört antecs tricool på 5,7 och 12V utan några problem, så visst går det att reglera dem.

Men då har du gjort en egen fläktkontroller direkt på 12v sladden?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Antecs Tricool funkar inte om du kör 4>3 pins adapter då dom har inbyggda fläktkontrollers så nada kommer hända (har testat själv).

Och du är säker på att du körde fläktens egna kontroller på max?

Själv har jag ett nytt 900 och fläktarna som sitter däri har bara en svart (jord) och en röd (12v?) kabel till molexkontakten. När den lilla spaken står på max ger den 12v, alltså spänningen som kommer in oavkortat. MAO om man har en fläktkontroller så styr den. Viktigt är att fläktar kan behöva uppemot 5v för att starta. Eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

SkunkFunk nu när du säger det så är jag inte 100