Bästa multiplattformslösningen för filsynkronisering?

Permalänk

Bästa multiplattformslösningen för filsynkronisering?

Jag är verkligen ingen expert innom området och det är därför jag behöver lite rådgivning.

Det måste vara fler än jag som märkt hur jobbigt det blir om man sitter vid 2+ datorer och både inställningar, bokmärken, spararningar i spel, bokmärken i firefox med mera skiljer sig åt. Man skulle vilja centralisera information som skall delas av alla klienter. Bäste sättet att göra detta borde väl vara att använda sig av någon form av filsynkroniseringsprogram. Vore helt underbart om man kunde köra att spel på sin stationära dator, och om man måste iväg med sin laptop kunna fortsätta där man slutade utan att behöva kopiera över savegames manuellt. Eller då man behöver det där bokmärket man glömt vilken dator det ligger på.

Problemet är väl att många (alla?) general purpose filsynkroniserare är klumpiga att använda till exv. programmeringsprojekt då då man antagligen vill ha någon form av versionhantering. Och versionhantering funkar dåligt (inte alls?) för binära filer. Så det är kanske oundvikligt att man får köra ett system för filer, och ett för projekt.

Problem uppstår också i gränslandet. Firefox bokmärken tex. Allting ligger i en stor html-fil vad jag kommer ihåg. Att bara skriva över filen med en nyare kopia kan alltså bli farligt, men kan fungera om man ser till att alltid synkronisera med servern det första man gör. Annars kan ju situationen inträffa då man börjar med en äldre version än den som finns på servern, modifierar denna (räknas väl då som nyare) skriver över filen på servern och förkorar information. Bästa vore ju om man kunde ställa in så att vissa filer slås ihop efter vissa regler istället för skrivs över, men det kanske går?

(Vet att det finns plugins för att synkronisera dessa, men ser detta som ett fulhack och en dålig lösning.)

Några tankar och tips angående detta med filsynkronisering över flera plattformer? Windows är ju det som komplicerar det hela då det finns en mängd bra sätt att lösa problemet på ett elegant vis i *nix.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Foxmarks är en självklarhet när det gäller synkronisering av bokmärken i firefox, absolut inte fulhack.
Vad är det för fel på fulhack?
En idé skulle ju vara att spara alla savegames och liknande på en portabel enhet istället. Skaffa dig ett usb-minne eller liknande och ha alla dina projekt och liknande på den. Skriv ett litet script som kopierar alla dina savegames till usb-minnet. (Läste en tråd här på sweclockers om hur man gör det så sök.)

Tänk på att bara eftersom du anser att det är ett fulhack behöver det inte vara dåligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonsas
Foxmarks är en självklarhet när det gäller synkronisering av bokmärken i firefox, absolut inte fulhack.
Vad är det för fel på fulhack?
En idé skulle ju vara att spara alla savegames och liknande på en portabel enhet istället. Skaffa dig ett usb-minne eller liknande och ha alla dina projekt och liknande på den. Skriv ett litet script som kopierar alla dina savegames till usb-minnet. (Läste en tråd här på sweclockers om hur man gör det så sök.)

Tänk på att bara eftersom du anser att det är ett fulhack behöver det inte vara dåligt.

Det ÄR ett fulhack. Att lägga lösningen på filnivå är så otroligt mycket bättre. Flyttar man upp lösningen på programnivå krävs en implementation för varje program vilket blir oerhört mycket krångligare. Att skriva ett script är inte heller någon bra långsiktig lösning, det finns dessutom redan program med exakt den typen av funktionlitet, men väldigt få (kanske bara unison?) är plattformsoberoende. Så tråden gällde som sagt mer tips om färdiga lösningar.

Att synkronisera med hjälp av usb-sticka är dessutom långt ifrån perfekt. det kräver att man mekaniskt flyttar stickan mellan flera datorer. Internet/lokalt nätverk är en mycket smidigare, usb-sticka kan vara bra som alternativ i vissa fall, men inget som man orkar hålla på och krångla med i längden.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Rsync är väl bäst(?)
Förutsatt man får igång det i Windows...

Lite strulande, men Cygwin + rsync (över ssh) funkar finfint för mig.

Win2k3-server (ntfs) -> FreeBSD-server (ufs).

Finns även nåt färdigt paket för Windows som heter cwRsync men det tyckte jag kändes lite rackligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nice
Rsync är väl bäst(?)
Förutsatt man får igång det i Windows...

Lite strulande, men Cygwin + rsync (över ssh) funkar finfint för mig.

Win2k3-server (ntfs) -> FreeBSD-server (ufs).

Finns även nåt färdigt paket för Windows som heter cwRsync men det tyckte jag kändes lite rackligt.

Har funderat på rsync faktiskt, verkar ju perfekt för ändamålet men har ingen aning om hur man använder det och dålig koll på Cygwin. Men är nog värt att läsa på lite, kan nog bli riktigt, riktigt fint om man får det att fungera.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

vad är det mer än firefox du vill synka inställningar för ?

För firefox är jag säker på att plugin lösningarna som finns är det bästa sättet att lösa det på idag,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
vad är det mer än firefox du vill synka inställningar för ?

För firefox är jag säker på att plugin lösningarna som finns är det bästa sättet att lösa det på idag,

Tja det är väl massor av saker. Firefox profil (plugins/inställningar/bokmärken), spararningar i spel, delar av skrivbordet, iställningar i vissa program, arbeten med mera. En plugin löser bara en väldigt liten del av det hela på långt ifrån optimalt vis.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

montera hemkatalogen via nfs från en annan dator?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yaroze
montera hemkatalogen via nfs från en annan dator?

Nja, det skulle väl kräva att man har tillgång till nätverket hela tiden, och tveksamt och man kan väl bara montera som nya "drives" i windows vad jag vet.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Det närmaste jag kan tänka mej är att mounta en mapp där alla inställningar sparas, Tyvär så vet jag inte hur man ska göra det, I linux ligger ju config inställningarna i en jävla gröt i home mappen. De har ju iofs en . framför namnet (dolda), Men hade config filerna varit i en bra struktur hade det ju inte varit några problem med att bara ha config mappen på en server och dela ut den via vpn, nfs, sshfs eller vad man nu föredrar. Hur man sen ska få det multiplattform handlar ju mest om standarden på config filerna. Har firefox sina bokmärken i xml filer ska det ju inte vara något problem alls tex.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Unison för filsynkroniseringen, Subversion, Git eller Mercurial för versionshantering av programmeringsprojekt (samtliga stödjer binära filer utan problem).

För Firefox har Google en lösning, annars Foxmarks.

Att få ner all synkronisering på filnivå blir lite knepigt eftersom att en del program (exempelvis Firefox) har lite egenheter för sig.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Unison för filsynkroniseringen, Subversion, Git eller Mercurial för versionshantering av programmeringsprojekt (samtliga stödjer binära filer utan problem).

För Firefox har Google en lösning, annars Foxmarks.

Att få ner all synkronisering på filnivå blir lite knepigt eftersom att en del program (exempelvis Firefox) har lite egenheter för sig.

Ok, vad är det för egenheter du syftar på? Det fungerar inte att synka profilen med mha tex. rsync?

millepromille: Det är väl jättebra att alla användarspecifika inställningar ligger i en gröt i homemappen så länge de ligger just där? Hade det fungerat så på alla vanliga plattformar, samt att standarden för konfigureringsfilerna varit den samma, hade det underlättat något enormt.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Ok, vad är det för egenheter du syftar på? Det fungerar inte att synka profilen med mha tex. rsync?

millepromille: Det är väl jättebra att alla användarspecifika inställningar ligger i en gröt i homemappen så länge de ligger just där? Hade det fungerat så på alla vanliga plattformar, samt att standarden för konfigureringsfilerna varit den samma, hade det underlättat något enormt.

Egenheten jag syftade på i det här fallet var det du redan nämnt, att alla bokmärken ligger i en enda HTML-fil istället för flera filer, en annan egenhet är lock-filerna, men de kan man välja att ignorera.

Men så länge man konstant synkar är det ju inga problem, annars riskerar man dock att bli av med bokmärken.

EDIT: I och för sig har Unison stöd för sammanslagning av filer så det kanske löser sig ändå.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Nja, det skulle väl kräva att man har tillgång till nätverket hela tiden, och tveksamt och man kan väl bara montera som nya "drives" i windows vad jag vet.

Finns väl inget som hindrar att hemkatalogen ligger på en annan disk?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yaroze
Finns väl inget som hindrar att hemkatalogen ligger på en annan disk?

Jo, i windows finns det nog det. Blir också problem då hemkataloger i linux och windows ser annorlunda ut. Sen är det som sagt viktigt att man har tillgång till innehållet "offline".

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org