Widescreen upplösning via tv-ut i Ubuntu?

Permalänk
Medlem

Widescreen upplösning via tv-ut i Ubuntu?

Någon som skulle kunna hjälpa mig att få till detta?
Har en Philips 32" tjock-tv kopplad med en s-video kabel till ett Geforce 4 nånting i datorn.
Kör Ubuntu 7.10, och har testat de flesta inställningar i de grafiska verktygen men får bara flimmer eller suddig bild.
Kör Nvidias drivare också.

Tack på förhand
Pelle

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag har läst att det är en begränsning i drivarna till nvidia korten och att dom inte skall kunna hantera högre upplösningar än 1024x768 via tv-out. Är dock osäker... Skall försöka leta upp källan...

[EDIT] Antar att du ska köra 1366x768 eller högre

Permalänk
Medlem

Är det en vanlig tv så funkar inte mer än 1024x768.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är en tjock-tv så tror jag inte ens att den tar så hög upplösning, jag har fått för mig nånstans runt 720*576 som väl är PAL standard?
Jag har heller aldrig varit med om en instruktionsbok till en tv som har varit så kass som till den här :S Att det inte står nån upplösning är inte så konstigt kanske, men att inte ens modellnamnet står nånstans kan jag inte förstå.
Namnet som står på baksidan verkar inte vara rätt heller, hittar inget när jag googlar på det iaf.

Jag skulle iofs kunna prova att koppla den till min windowsburk och kolla vad den trycker ut för upplösningar.

Permalänk

TV-ut chippet skalar ju ner bilden till 720x576i som är PAL, TVn kan inte ta emot någon annan upplösning. Ang widescreen så är det fortfarande bara 720x576, bilden blir då utdragen på höjden. TVn sträcker sen ut den på bredden så det blir rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
TV-ut chippet skalar ju ner bilden till 720x576i som är PAL, TVn kan inte ta emot någon annan upplösning. Ang widescreen så är det fortfarande bara 720x576, bilden blir då utdragen på höjden. TVn sträcker sen ut den på bredden så det blir rätt.

Se där ja, men jag kopplade iaf in tv:n till min windowsburk och då visar kontrollpanelen 720*576 och bilden ser bra ut på tv:n.
Så frågan är vad man ska göra för att det inte ska flimra och ha sig från Ubuntu?

Skrev fel i första inlägget såg jag, jag använder inte s-video från ubuntuburken, får nämligen ingen bild alls med den kabeln.
Istället kör jag en vanlig komposit (enkel gul RCA kontakt).

Vad behöver jag göra för att kunna använda s-video utgången på kortet? Den aktiveras nämligen inte när jag startar datorn som kompositutgången gör.

Permalänk
Medlem

provat köra s-video med bara s-video inkopplat på kortet... dvs ingen bildskärm inkopplad samtidigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yaroze
provat köra s-video med bara s-video inkopplat på kortet... dvs ingen bildskärm inkopplad samtidigt?

Japp, det är tänkt att den ska gå så hela tiden sen nämligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ItsfuN
Japp, det är tänkt att den ska gå så hela tiden sen nämligen.

Och du har justerat med nvidia-settings?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yaroze
Och du har justerat med nvidia-settings?

Grejen är den att s-video utgången på kortet inte funkar alls.
Med kompositkabel funkar det bra förutom att bilden är kass, men när jag bara har s-video inkopplad så får jag ingen bild.

Permalänk
Medlem

Fel sorts kabel? Gamla grafikkort kan vara lite speciella när det gäller tv-out

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yaroze
Fel sorts kabel? Gamla grafikkort kan vara lite speciella när det gäller tv-out

Inte omöjligt, men jag har bara den här att prova med just nu iaf.