AMD ber Intel om mer reklam

Permalänk

Jättekul för AMD, men samtidigt känner jag lite att dom kanske ska ta sig i kragen när det blir så? Känns som en jävligt tunn "sista utväg"

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Alltså, jag tycker de 30% som röstat att de inte bryr sig om vilken prestanda de får för pengarna utan bara köper ett märke borde skämmas. Gillar ni att kasta bort pengar bara av princip eller? En processor är en krets i datorn, en av många kretsar, inte en livsstil som vissa försöker få det till.

Kanske borde man inte bli förvånad iofs. AMD var ju rent objektivt det bättre alternativet i både prestanda och pris/prestanda i många år och ändå var det fortfarande många på forumet som valde Intel.

Alla har väl sin favorit. Har man pengar och vill lägga de på ett speciellt märke så är det knappast ditt problem. Intel ftw!

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd

Haha!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Det är ju som Pripps Blå reklamen... Satan vad ölsugen man blir men jag kommer nog alldrig handla just Pripps Blå utan det blir ju den öl jag gillar bässt just då. Så det är ju inte så konstigt att AMD säljer mer tycker jag...

Blå, blå...

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Medlem

amd kan lika gärna hållkäften, dom säger så bara för att ljuga, och vem fan vill avslöja en sån grej? det finns inga bevis att dom säljer bättre. går det bra för mig i affärerna säger jag inte vad som gömmer sig bakom allt.

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
amd kan lika gärna hållkäften, dom säger så bara för att ljuga, och vem fan vill avslöja en sån grej? det finns inga bevis att dom säljer bättre. går det bra för mig i affärerna säger jag inte vad som gömmer sig bakom allt.

Jag vet inte ens var jag ska börja försöka rätta det där... :S

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Haha kul läsning och bra strategi

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Effektiv provokation

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

bra

intressant undrar om det funkar med ett 3870 och ett Radeon HD 2600 XT 512MB GDDR3 ? med tanke på de olika DirectX 10.1 - 10.0 ???
har ett par så de blir väll att testa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Alltså, jag tycker de 30% som röstat att de inte bryr sig om vilken prestanda de får för pengarna utan bara köper ett märke borde skämmas. Gillar ni att kasta bort pengar bara av princip eller? En processor är en krets i datorn, en av många kretsar, inte en livsstil som vissa försöker få det till.

Kanske borde man inte bli förvånad iofs. AMD var ju rent objektivt det bättre alternativet i både prestanda och pris/prestanda i många år och ändå var det fortfarande många på forumet som valde Intel.

Misstaget många gör är att de tror att prestandan är så fruktansvärt mycket bättre/sämre baserat på benchmarks osv. I allra flesta fall så är det något du inte märker i verkliga livet. Och då kan man lika gärna köra på det man har bäst erfarenhet av eller av personliga skäl gillar.

Sedan finns det ju studier gällande varför t.ex. hockeyfans håller sig till ett visst lag även om det går dåligt för det laget i 10 år. Sympati, och känslan när de väl vinner igen är oslagbar. En hel del psykologi bakom ämnet alltså.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

Re: bra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Molor
intressant undrar om det funkar med ett 3870 och ett Radeon HD 2600 XT 512MB GDDR3 ? med tanke på de olika DirectX 10.1 - 10.0 ???
har ett par så de blir väll att testa

Fel postat?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Re: Re: bra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Fel postat?

Nej Det var ATIs nya reklam för Crossfire.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Misstaget många gör är att de tror att prestandan är så fruktansvärt mycket bättre/sämre baserat på benchmarks osv. I allra flesta fall så är det något du inte märker i verkliga livet. Och då kan man lika gärna köra på det man har bäst erfarenhet av eller av personliga skäl gillar.

Sedan finns det ju studier gällande varför t.ex. hockeyfans håller sig till ett visst lag även om det går dåligt för det laget i 10 år. Sympati, och känslan när de väl vinner igen är oslagbar. En hel del psykologi bakom ämnet alltså.

Är ju bara att rada upp skarpa benchmarks från spel och applikationer, givetvis säger det något om prestandan. AMD Athlon var ju länge helt solklart både billigare och snabbare, ändå fortsatte vissa rent tjurskalligt med Pentium bara för att de "gillade det bäst". Korkat enligt mig. Ska vi börja snacka om vad som märks så kan prestanda visst märkas, däremot knappast hurvida det står AMD eller Intel på en krets inne i lådan.

Jag har full förståelse för att Svenssons inte sitter och läser tester på hårdvarusajter utan väljer det de känner till bäst, dvs Intel. Men folk som hänger på Sweclockers borde veta bättre enligt mig.

Nåväl...

Permalänk

Man ska inte bara stirra sig blind på processorkostnaden. Man behöver ju ett moderkort att plugga in den i också.
Sist jag kollade var typ ett halvår sedan. Vet inte om jag gick in i fel nätbutiker eller inte, men alla intelmobos jag fann låg på runt 2500:-
Bygger man egna system så märker man kostnaderna betydligt mer än om man onoffar (mest off) en burk, så jag tror inte att det är enbart propparnas prestanda/pris-jämförelse som spelar in i ett nyktert beslut.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Många "fanboys" här ju. 124 för AMD och 162 för Intel

De får helt enkelt ta denna slogan: "Intel Inside! Not AMD"

Nää, det är "intel inside, idiot outside"

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Häftigt med en marknadsföringschef som faktiskt kan något om marknadsföring.

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Medlem

Så är det i reklam branchen...inget nytt detta....så gör alla som jobbar inom detta...Om polly gör reklam...så blir många sugna på godis..men inte fan handlar alla polly...det tar det de gillar, eller det som är billigt o bra... Det är bara plus om för det märke som syns bäst i hyllorna...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
amd kan lika gärna hållkäften, dom säger så bara för att ljuga, och vem fan vill avslöja en sån grej? det finns inga bevis att dom säljer bättre. går det bra för mig i affärerna säger jag inte vad som gömmer sig bakom allt.

Dom vill göra så för att de själva ska lägga mycket reklam på kommande Puma.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Wow.. vågar man ens läsa resten av kommentarerna??

Tyvärr tycker jag nivån har sjunkigt en hel del, eller kanske mest Fan boys ute här?

AMD är the underdog just nu, och faktum att de säljer bättre när någon ANNAN gör reklam är faktiskt ganska banalt. Det är ganska svårt att mäta och som sagt, är de bara på hyllan så skiter folk i om det heter AMD eller Intel (till viss del).
Så det gäller att HP (Dell slutade tex. inte lika bra) och andra aktörer plockar fram Amd på hyllan.

Som vanligt är det ett PR trick med en del sanning om att intel skapar behov och en marknad. Så AMD säger på ett sätt öppet att det är Intel som både styr och sätter trender och därför vill de att Intel skall skapa ännu mer.. Tycker det är något som yngre publiken tycker är "häftigt", men det är helt enkelt ett nödrop from AMD från alla håll och kanter. Kanske inte lika töntigt som att arrangera en "boxnings match" och visa hur "varma" intel processor är, men pengarna tog väl slut till sådan extravagans.

Så vad kommer Intel göra? Inte ett skit. De fattar business, och det är tyvärr inte alla som gör. De är helt enkelt en aning högre än AMD och ser detta för exakt vad det är, en PR stunt och bekräftelse på att de både styr och äger.

Och ni som tycker att det är "rätt åt de", etc. snälla.. det låter bedrövligt.
Säg istället vad ni tycker och hur AMD kommer få tillbaka Dell och komma upp på hyllan. Det skulle bevisa att ni kan det företag ni stöttar så mycket.

en Objektiv AMD fanboy.

Permalänk
Avstängd

Nödrop skulle jag inte vilja kalla det. AMD säger ändå bara saker människor med lite insyn i företagande och reklam känner till. Det är ändå ganska enkelt, när McDonalds gör reklam på tv så kan jag svära på att jag äter mer hamburgare, men då blir det oftast på Burger King eftersom det ligger närmast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Nödrop skulle jag inte vilja kalla det. AMD säger ändå bara saker människor med lite insyn i företagande och reklam känner till. Det är ändå ganska enkelt, när McDonalds gör reklam på tv så kan jag svära på att jag äter mer hamburgare, men då blir det oftast på Burger King eftersom det ligger närmast.

Jo, det håller jag med om, kanske lite väl starkt ord jag använde, men symboliken är lite densamma. De ligger helt enkelt lite i underläge.
Men de kommer säkert tillbaka! och DET blir bra för oss alla!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Var jag en normal svensson som skulle köpa 2 identiska datorer men ena hade Intel dual-core 2,4ghz för 7000 medans den andra har AMD dual-core 2,4ghz för 6000 vad väljer mr.svensson?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Var jag en normal svensson som skulle köpa 2 identiska datorer men ena hade Intel dual-core 2,4ghz för 7000 medans den andra har AMD dual-core 2,4ghz för 6000 vad väljer mr.svensson?

Svensson åker till Onoff där träffar han svensson-säljaren som inte har nån koll men som vill sälja det som är dyrast (eller mest med marginal).

Snålsvensson väljer det som är billigast i tron om att han har gjort ett kap.

Fanboy svensson kör samma märke för: "det har vi alltid gjort" "det var bra förut".

Lyxsvensson väljer det dyraste med funktioner han aldrig kommer begripa eller använda sig av.

Jag väljer det med mest prestanda för pengarna.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Görs det reklam för datorer så säljs det datorer. Vad är konstigt med det?

Inget konstigt alls. Vad som kan hända är att Svensson lägger namnet på minnet och frågar om just detta märke i butiken. Självklart tjänar AMD en slant på Intel-reklamen, men Intel själva tjänar ändå mer.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell
Svensson åker till Onoff där träffar han svensson-säljaren som inte har nån koll men som vill sälja det som är dyrast (eller mest med marginal).

Snålsvensson väljer det som är billigast i tron om att han har gjort ett kap.

Fanboy svensson kör samma märke för: "det har vi alltid gjort" "det var bra förut".

Lyxsvensson väljer det dyraste med funktioner han aldrig kommer begripa eller använda sig av.

Jag väljer det med mest prestanda för pengarna.

Exact för lyxsvensson är dum och förstår sig inte på finesser?
Det är ganska mycket att ta i..

Men visst finns det folk som köper saker de inte använder ibland. Men att de har råd beror oftast på att de är smarta och då kan de nog lära sig att använda både det ena och andra. Eller så köper de helt enkelt det bästa för att de har råd.. och skiter i hela diskussion helt och hållet och går vidare i livet..

Klart slut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
Men att de har råd beror oftast på att de är smarta och då kan de nog lära sig att använda både det ena och andra.

Att rika människor per automatik skulle vara smartare än alla andra är något av de mest urbotat korkade påstående jag någonsin har hört 8o
Enligt din logik så antar jag att du lever på panta burkar.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Att rika människor per automatik skulle vara smartare än alla andra är något av de mest urbotat korkade påstående jag någonsin har hört 8o
Enligt din logik så antar jag att du lever på panta burkar.

De är nog smartare på att tjäna pengar (spara pengar?) och har därför råd att 1, köpa vad de vill och skita i diskussionen, eller 2, så är de rika och SMARTA i övrigt också.

Tror du alla rika är dumma också? det är ju fel eller? Det är ju sjukt att det är ok att skita på "rika" personer för att de konsumerar och betalar för en del utav utvecklingen som gynnar oss alla.

Hoppas du har förstått min logik nu, utan att förolämpa alla som pantar burkar också.

Men du får gärna förklara hur man kan vara dum och tjäna pengar, eller skriv en bok om det.. Då skulle vi ju alla kunna skita i intel/AMD och bara "köpa det bästa"

Permalänk
Medlem

OnT:
Precis klockrent måste jag säga. Känns väl lite krystat från AMDs sida men attans vad kul det är att läsa

OfT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Hahaha... jonazz... förtjäna det? Enda sättet ett företag kan förtjäna dina pengar är väl genom att skapa en produkt som ger mer för pengarna än konkurrentens?

Inte sant. Bäst produkt betyder ju inte att man per automatik förtjänar att folk köper den, speciellt inte då folks värderingar varierar. Jag själv handlar inte prylar av Sony, både på grund av dåliga erfarenheter av själva prylarna och på grund av att jag inte gillar hur företaget som helhet förhåller sig till sina kunder. Likaså finns det andra som kanske väljer en inte fullt lika bra produkt för att antingen stödja ett företag de gillar eller för att inte stödja ett företag de ogillar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Den genomsnittliga PC/Mac-köparen vet ändå inte att AMD ens existerar. Så de ska nog inte dra i för höga växlar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Den genomsnittliga PC/Mac-köparen vet ändå inte att AMD ens existerar. Så de ska nog inte dra i för höga växlar.

och där av vet dom inte om dom köper AMD eller inte. eller så kanske dom tror att AMD är någon modellbetekning på en Intelprosessor

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W