Permalänk
Medlem

Vilket os till gammalt härke

Har en gammal dator som bara står och samlar damm: 400 MHz celeron, 64 MB RAM och 13 GB HD. Vad finns det för vettiga alternativ när det gäller os till en sådan burk? Är för övrigt inte speciellt hemma när det gäller terminalen utan föredrar ett grafiskt gränssnitt så långt det går.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Jepp DSL är bäst i detta fall.

Permalänk

Vad ska burken användas till?

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför köra DSL? Nog för att det är litet men det använder ju en RAMdisk vilket kommer slöa ner datorn en del. Och visst man kan installera DSL till disk men det tar ju bort något av vitset med disten.

Slackware eller Debian skulle jag själv kört. Om du vill ha en dist som kommer med en förinstallerad skrivbordsmiljö men som fortfarande kräver lite av systemet kolla på Xubuntu.

Permalänk
Medlem

Jag installerade debian(etch) på en gamal celeron p 2 300@450 384 ram 20 gb hd
med fluxbox till min bror och det flyter helt ok . Han använder istort sett bara burken till att surfa, göra bankärenden mm.

Permalänk
Medlem

lite mer minne så flyter DSL rätt bra... vanliga PC100-moduler antar jag...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

DSL funkar, installerade till disk men jag får bara fram 256 färger som mest. Provade också xubuntu men får error när systemet ska installeras. Får prova debian nån dag.

Tänkte använda burken som filserver, eller rättare sagt kolla om jag klarar av det och sedan skaffa mig en något bättre dator (vilket inte är speciellt svårt) och använda den som filserver.

Permalänk
Medlem

det mesta med fluxbox flyter väl bra.

Testade snabbt när jag installerade om min server igår. mac g4 400mhz minne okänt medn giassar på 128-256.

La in ubuntu server men testade snabbt att installera xorg och fluxbox. fungerade bra.

så kort: Debian + fluxbox borde funka bra.

edit:

Ajdå läste inte ditt sista inlägg.

Ska du köra server på den så¨behöver du väl kanske inte använda någon fönster hanterare?

ubuntu server + openssh

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peth
DSL funkar, installerade till disk men jag får bara fram 256 färger som mest.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peth
Tänkte använda burken som filserver, eller rättare sagt kolla om jag klarar av det och sedan skaffa mig en något bättre dator (vilket inte är speciellt svårt) och använda den som filserver.

Du har ingen användning av X. Alls. I synnerhet inte om du kör fluxbox eller liknande, eftersom att det inte ens erbjuder några administrationsverktyg för samba, vilket är det enda du skulle kunna tänkas "vinna" på att köra X.

Jag föreslår att du funderar på följande;
Vilken dist ska du köra? Det spelar egentligen inte någon enorm roll, men en debianbaserad är nybörjarvänligt då det innebär ett stort och lättillgängligt paketutbud.
Vad vill du göra? Hur ska disklayouten se ut? Behöver du använda dig av lvm eller mdadm, kanske både och? Har du behov av att kryptera din data?
Hur vill du komma åt ditt material? Behöver du ha ett ssh? Skall sakerna delas ut lokalt (samba)?

När du vet vad du vill göra bör du, om du googlat under tiden, ha ett ungefärligt hum om vilka paket du behöver och kan gå vidare till att installera och konfigurera systemet.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här