Permalänk

Ordbehandlingsprogram

Vad använder ni för ordbehandlingsprogram. Som nykonverterad till Ubuntu kör jag Open Office. Jag tycker det är helt OK men den svenska ordlistan verkar vara ihopsatt av ett gäng dyslektiker, mkt irriterande. Någon som har förslag på något annat prog? Hur fungerar microsoft Word på Ubuntu?

Permalänk
Medlem

vissa versioner av microsoft word fungerar i crossover office eller wine. Ett annat alternativt är att köra windows virtuellt om du nu tycker att openoffice ordlista är så dålig.
En annan möjlighet är det kommersiella staroffice från SUN, det mesta av kodbasen är samma som openoffice men eventuellt att det är en kommersiell ordlista, det kan du säkert googla dig fram till.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Helt klart måste den svenska ordlistan förbättras.
vet att http://www.dsso.se/ gör någon ny men inte testat.
Sen är det inte bara ordlistan som är problemet utan också att det inte programmerat ordentligt för svenska.

Nya Google Docs kanske har en bättre svensk stavningskontroll?

Permalänk
Medlem

Du kan använda abiword men jag tror inte att ordlistan är särskillt mycket bättre. OpenOffice är efterblivet angående det svenska språket. Mitt tips är att du läser på liten om stavningskontrollen i OpenOffice så kan du göra vissa ändringar som att byta rättstavningsprogram (vilket jag tror går) eller ordlista.

Vill du använda Ms Word så bör du inte använda linux utan hålla dig till windows med dess för och nackdelar...

Permalänk
Medlem

Jag brukar normalt inte ordbehandla i linux. använder linux främst som server.

De få gånger jag har behövt redigera dokument i linux ,så har jag använt mej av google doc. fungerar hyffsat bra faktiskt om man inte tänkt skriva en hel roman på 200 sidor eller så.

Permalänk

Tack för svaren!

Jag försöker installera ordlistan från dsso men fattar inte hur det går till. Var hittar jag mappen där man ska extrahera filen?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaif
LaTeX

visserligen är latex fullständigt överlägsen openoffice men det är knappast ett ordbehandlingsprogram i ordets traditionella mening och för att rättstava latex koden i linux så måste man ju pilla med ispell.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
visserligen är latex fullständigt överlägsen openoffice men det är knappast ett ordbehandlingsprogram i ordets traditionella mening och för att rättstava latex koden i linux så måste man ju pilla med ispell.

eller använda en texteditor som stödjer rättstavning av LaTeX-kod. Som vim tex.

Permalänk
Medlem

antar att du frågar efter något i stil med ms office. I sådana fall så använder även jag Openoffice, både ilinux och win.

andra texthanterare som kommer till användning är gedit, pico och Eclipse för programmering.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem